سید احمد عدالت پناه؛ رامین گودرزی کریم؛ بردیا خلیلیان؛ سارا پرتوی
چکیده
هدف: استفاده از روش تحلیل پوششی دادهها برای تعیین کارآترین شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران است. روششناسی پژوهش: در این پژوهش، برای تعیین شرکتهای کارآ، سه صنعت بانکداری، پتروشیمی و دارویی، مورد بررسی قرارگرفته است. سپس با استفاده از روش برنامهریزی آرمانی، درصد سرمایهگذاری سهم هر شرکت در پرتفوی، مورد ...
بیشتر
هدف: استفاده از روش تحلیل پوششی دادهها برای تعیین کارآترین شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران است. روششناسی پژوهش: در این پژوهش، برای تعیین شرکتهای کارآ، سه صنعت بانکداری، پتروشیمی و دارویی، مورد بررسی قرارگرفته است. سپس با استفاده از روش برنامهریزی آرمانی، درصد سرمایهگذاری سهم هر شرکت در پرتفوی، مورد محاسبه قرار گرفته است. در این روش، یکبار، بازده و ریسک سهم به عنوان متغیرهای مدل و بار دیگر، متغیر نقدشوندگی، به آنها اضافه شده است. یافتهها: نتایج نشان داد که میتوان پس از رتبهبندی شرکتها، به تحلیل حساسیت آنها پرداخت و با تعیین نقاط ضعف و نیز، شناخت میزان تأثیر متغیرها، برای بالا بردن سطح کارآیی شرکتها اقدام نمود. اصالت/ارزش افزوده علمی: استفاده از پرتفوی شرکتهای کارآ برای سرمایهگذاری، موجب کاهش ریسک سرمایهگذاری و انتخاب پرتفوی مناسب میگردد.
محمدرضا پارسانژاد؛ سید رشید شاهچراغ
چکیده
هدف: در خروج کارآفرین بهعنوان یک تصمیم مهم در طول فرآیند کارآفرینی است. خروج بخشی از فرآیند کارآفرینی است و تأثیر زیادی بر اکوسیستم کسبوکار و اقتصاد میگذارد. بررسی فرآیند کارآفرینی بدون بررسی پدیده خروج ناقص است. در این پژوهش قصد داریم با تحلیل خروج کارآفرینی در طول مراحل ششگانه چرخه رشد کسبوکار به شناخت دقیقتری از این پدیده ...
بیشتر
هدف: در خروج کارآفرین بهعنوان یک تصمیم مهم در طول فرآیند کارآفرینی است. خروج بخشی از فرآیند کارآفرینی است و تأثیر زیادی بر اکوسیستم کسبوکار و اقتصاد میگذارد. بررسی فرآیند کارآفرینی بدون بررسی پدیده خروج ناقص است. در این پژوهش قصد داریم با تحلیل خروج کارآفرینی در طول مراحل ششگانه چرخه رشد کسبوکار به شناخت دقیقتری از این پدیده دستیابیم. اولویتبندی دلایل خروج بین کارآفرین تجاری و اجتماعی به شناخت دقیقتر از این حوزه کمک میکند. در این تحقیق برای رتبهبندی دلایل خروج از روش اندازههای تکراری استفاده نمودیم.روششناسی پژوهش: جامعه آماری تحقیق عبارت است از خبرگان و کارآفرینان که به روش گلوله برفی و نمونهگیری در دسترس بهصورت آگاهانه انجام شد.یافتهها: پس از بررسی نظرات خبرگان و کارآفرینان مشخص شد که اهمیت دلایل خروج ازنظر هر دو نوع کارآفرین تجاری و اجتماعی در طول مراحل مختلف رشد کسبوکار تغییر میکند. از سوی دیگر دلایل خروج ازنظر شخص کارآفرین و ازنظر شرکت الزاماً از یکدیگر تبعیت نمیکنند بهنحویکه اهمیت دلایل خروج از منظر شخص کارآفرین تجاری و اجتماعی متفاوت است، ولی از منظر شرکت تجاری و اجتماعی مشابه میباشد. این نتایج نشاندهنده این است که دلایل خروج در مراحل مختلف متفاوت بوده و نمیتوان فهرستی از دلایل خروج برای همه کسبوکارها بدون توجه به مرحله رشد آنها ارائه داد.اصالت/ارزشافزوده علمی: این پژوهش با استفاده از روش سنجش اندازههای تکراری به دنبال رتبهبندی دلایل خروج کارآفرینان ایرانی (در سطح تجاری و اجتماعی) در طول مراحل مختلف رشد کسبوکار پرداخته است.
علی کربلایی ابراهیم؛ داوود درویشی سلوکلایی؛ عباس احمدی
چکیده
هدف: سیستمهای مدیریت محیط زیست و مدیریت زنجیره تأمین مکمل یکدیگرند و اجرای آن، نه تنها باعث بهبود زیست محیطی در داخل کشور میشود بلکه میتواند باعث افزایش پایداری و بهبود عملکرد زیست محیطی شبکه تأمین جهانی شود. پژوهش حاضر به ارزیابی مدیریت زنجیره تامین در نظام دارویی بیمارستانهای دولتی منتخب استان مازندران میپردازد. روششناسی ...
بیشتر
هدف: سیستمهای مدیریت محیط زیست و مدیریت زنجیره تأمین مکمل یکدیگرند و اجرای آن، نه تنها باعث بهبود زیست محیطی در داخل کشور میشود بلکه میتواند باعث افزایش پایداری و بهبود عملکرد زیست محیطی شبکه تأمین جهانی شود. پژوهش حاضر به ارزیابی مدیریت زنجیره تامین در نظام دارویی بیمارستانهای دولتی منتخب استان مازندران میپردازد. روششناسی پژوهش: به منظور ارزیابی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر مدیریت زنجیره تامین در نظام دارویی، پرسشنامه طراحى و توسط متخصصان تکمیل گردید. پس از گردآوری اطلاعات به تجزیه و تحلیل آنها با استفاده از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی فازی پرداخته شد. به این منظور با مطالعه پیشینه پژوهش به شناسایى عوامل و مدلهای مختلف پرداخته شد و مدل مفهومى پژوهش با نظر خبرگان مشتمل بر چهار دسته معیار اصلی و 16 زیرمعیار ارائه گردید. عوامل نهایی عبارتند از: عوامل مدیریتی و کارکنان، عوامل اقتصادی، عوامل سازمانى و عوامل فرهنگی.یافته ها: نتایج نشان داد که عوامل اقتصادی با وزنی معادل 0.266دارای بیشترین اهمیت از نظر متخصصان و حائز رتبه اول است و پس از آن به ترتیب، عوامل مدیریتی و کارکنان، عوامل سازمانى و عوامل فرهنگی قرار دارند. همچنین در بین زیرمعیارها، عوامل اتخاذ استراتژی تجاری متناسب با اهداف زیست محیطی با وزن 0.0936رتبه اول، طراحی یک طرح کسب و کار رقابتی برای قیمت و کیفیت بهینه با وزن 0.0878رتبه دوم و الگوبرداری از سیاستهای تجاری کشورهای پیشرو با وزن 0.0846رتبه سوم را کسب کرده است.اصالت/ارزش افزوده علمی: با توجه به اهمیت معیارهای مرتبط به عوامل در اجرای مدیریت زنجیره تأمین، این مقاله با بررسی عواملی به مدیران کمک میکنند تا الگوی مناسبی جهت برنامهریزیهای آیندهشان در خصوص سرمایهگذاری پیدا نمایند.
مرضیه نوراحمدی؛ حجت الله صادقی
چکیده
هدف: توسعه و پیشرفت علم و فنآوری، روزانه موجب ایجاد حجم زیادی از دادههای ساختیافته، نیمه ساختاریافته و بدون ساختار با سرعتی بسیار سریع از منابع مختلف گردیده که منجر به اشتراک گذاشتن الگوهای مشترک بسیاری شده بهنحویکه میتوان با استفاده از سیستمهای توصیه کننده که بر اساس نیازهای کاربران طراحی شده با فیلتر و تجزیهوتحلیل ...
بیشتر
هدف: توسعه و پیشرفت علم و فنآوری، روزانه موجب ایجاد حجم زیادی از دادههای ساختیافته، نیمه ساختاریافته و بدون ساختار با سرعتی بسیار سریع از منابع مختلف گردیده که منجر به اشتراک گذاشتن الگوهای مشترک بسیاری شده بهنحویکه میتوان با استفاده از سیستمهای توصیه کننده که بر اساس نیازهای کاربران طراحی شده با فیلتر و تجزیهوتحلیل این دادههایشان، توصیههایی مربوط به محصول، کالا یا خدمات مورد علاقه آنها ارائه داد. یکی از مسائل مهم در سیستمهای توصیه کننده ارائه توصیههای شخصیسازی شده متناسب با روحیات کاربران است.روششناسی پژوهش: در این پژوهش با رویکرد نگاشت دانش با استفاده از کتابخانه bibliometrix در نرمافزار R بهمرور کلیه پژوهشهای انجامشده در خصوص کاربرد سیستمهای توصیه کننده در شخصیسازی پرداخته میشود.یافته ها: در این پژوهش با استفاده از روش نگاشت دانش ضمن تعریف سیستمهای توصیه کننده و انواع آن، به معرفی نمای کلی از حیطه شخصیسازی پرداخته و انواع مختلف شخصیسازی ارائه میشود. همچنین در مورد روند شخصیسازی بحث نموده و در خصوص سیستمهای توصیه کننده بهعنوان بخش جداییناپذیر از این فرایند نیز توضیحاتی مطرح شده است. در ادامه چالشهایی که برای پیادهسازی سیستمهای توصیه کننده وجود دارد ارائه شده است و نهایتاً حوزههایی که بحث شخصیسازی سیستمهای توصیه کننده میتواند در آن مطرح شود، ارائه میشود.اصالت/ارزش افزوده علمی: نتایج این پژوهش با مروری جامع بر کلیه پژوهشهای این حوزه میتواند بهعنوان جعبهابزاری در جهت کاربرد سیستمهای توصیه کننده در شخصیسازی محققان را در ایده پردازی و انتخاب روش مناسب در طبقهبندی و تحلیل دادهها یاری دهد.
داوود درویشی سلوکلایی؛ سمیرا حیدری گرجی
چکیده
هدف: دامپینگ یا همان بازارشکنی بهعنوان یکی از نتایج منفی تجارت آزاد میباشد و زمانی رخ میدهد که صادرکننده خارجی کالایی را باقیمتی پایینتر از قیمت فروش همان کالا یا کالای مشابه در بازار داخلی خود، در بازار کشور دیگر به فروش برساند. برای بررسی مسئله دامپینگ رویکردهای فراوانی به کار گرفته میشود که یکی از این رویکردها نظریه ...
بیشتر
هدف: دامپینگ یا همان بازارشکنی بهعنوان یکی از نتایج منفی تجارت آزاد میباشد و زمانی رخ میدهد که صادرکننده خارجی کالایی را باقیمتی پایینتر از قیمت فروش همان کالا یا کالای مشابه در بازار داخلی خود، در بازار کشور دیگر به فروش برساند. برای بررسی مسئله دامپینگ رویکردهای فراوانی به کار گرفته میشود که یکی از این رویکردها نظریه بازیهاست که در این مقاله بهکاررفته است. روششناسی پژوهش: نظریه بازی یکی از پدیدههای پیشرفته علمی است که چارچوبهای مستحکمی برای رفتارهای استراتژیک فراهم آورده است. ازآنجاکه برای رفع مشکلات و مسائل تجاری نیاز به دادههای فراوانی بوده و با توجه به اینکه دادهها در دنیای واقعی معمولاً شامل عدم قطعیت هستند؛ بنابراین بهکارگیری روشهای قطعی در محیط نادقیق واقعی برای تصمیمسازی بهینه مناسب نخواهد بود. ازاینرو، این مقاله بر آن است تا بررسی مسائل دامپینگ و ضد دامپینگ در روابط تجاری کشورها به کمک نظریه بازیها در محیط عدم قطعیت خاکستری بپردازد. یافتهها: دامپینگ بهعنوان یکی از نمونههای رقابت ناسالم و نامشروع در عرصه تجاری کشورها خسارتی را به بخشهای تولیدی کشورهای درحالتوسعه وارد میکند. ازآنجاییکه رقابت سالم در بازار یک کالا باعث مطلوبیت و کاهش قیمت آن کالا میگردد، شکلگیری رقابت سالم نیازمند وجود خطمشی و سیاست مناسب میباشد تا بنگاههای تجاری توانایی بقا در بازار رقابتی را داشته باشند یا در بازارهای مذکور تقویت گردند. اصالت/ارزشافزوده علمی: نظریه بازیها یکی از زمینههای کاربردی است که در حوزه تصمیمگیری و اقتصادی رشد کرده و نظر محققان زیادی را به خود جلب کرده است، بهره بردن از این تئوری میتواند به دانش حاضر در خصوص کاربرد بیشتر این تئوری در شرایط اقتصادی کشور یاریرسان باشد.
فلورا ولی زاده پلنگ سرائی
چکیده
هدف: انتخاب مجموعهای از تأمینکنندگان امری حیاتی برای موفقیت سازمانها است. در سالهای اخیر توجه و تأکید زیادی بر اهمیت انتخاب تأمینکنندگان شده است. انتخاب و ارزیابی مؤثر تأمینکنندگان مسئولیت مهمی است که باید همواره مدنظر مدیران خرید قرار گیرد. حیاتی بودن امر انتخاب تأمینکنندگان بهواسطه اثراتی است که بر عناصر مربوط به ...
بیشتر
هدف: انتخاب مجموعهای از تأمینکنندگان امری حیاتی برای موفقیت سازمانها است. در سالهای اخیر توجه و تأکید زیادی بر اهمیت انتخاب تأمینکنندگان شده است. انتخاب و ارزیابی مؤثر تأمینکنندگان مسئولیت مهمی است که باید همواره مدنظر مدیران خرید قرار گیرد. حیاتی بودن امر انتخاب تأمینکنندگان بهواسطه اثراتی است که بر عناصر مربوط به محصولات نهایی سازمانها میگذارد. تأمینکنندگان جزء حیاتی یک سازمان میباشند که میتوانند اثرات زیادی بر عملکرد سازمان داشته باشند. روششناسی پژوهش: در این پژوهش مجموعه دادهها که حاوی مشخصات 18 تأمینکننده باشد. نخست از دو دیدگاه خوشبینانه و بدبینانه در حضور خروجیهای نامطلوب و دادههای نادقیق کاراییهای تأمینکنندگان محاسبه میشود و برای شناسایی تأمینکننده دارای بهترین عملکرد، روش رتبهبندی بازهای مورداستفاده قرار میگیرد. یافتهها: نتایج نشان داد با توجه به اینکه روش DEA سنتی تنها بهترین کارایی نسبی گروهی از واحدهای تصمیمگیری را ضمن اجتناب از کاراییهای بدبینانه اندازهگیری میکند. برای آنکه از DEA بهترین بهره گرفته شود و از محاسبات ذهنی و پیچیده اجتناب شود از روش DEA برای مرزهای دوگانه استفاده شد. اصالت/ارزشافزوده علمی: این مقاله با استفاده از رتبهبندی بازهای و با بهره از تحلیل پوششی دادهها با مرزهای دوگانه در حضور خروجیهای نامطلوب و دادههای نادقیق است. در این مقاله پیشنهاد میشود که محاسبه کارایی کلی و رتبهبندی تأمینکنندهها در مدل پیشنهادشده توسط عزیزی و همکاران (1395) هر دو کارایی را در قالب یک بازه باهم ادغام و کارایی کلی و رتبهبندی واحدها بر اساس روش رتبهبندی بازهای حسینزاده و همکاران (2018) انجام شود.
هومن شبابی؛ محمود یحییزادهفر؛ مریم غیاث آبادی فراهانی؛ روشنک معتمدی؛ پیمان غفاری اشتیانی
چکیده
هدف: هدف از این تحقیق، شناسایی و اولویتبندی عوامل حیاتی موفقیت در مدیریت زنجیره تأمین با روش دیماتل مبتنی بر تحلیل شبکه در مخابرات استان مازندران بوده است. روششناسی پژوهش: برای این منظور، ضمن مطالعه عمیق ادبیات این حوزه و استخراج عوامل حیاتی موفقیت زنجیره تأمین (شامل چهار بعد ایمنی، هزینهای، سازمانی و تعمیر و نگهداری و همچنین ...
بیشتر
هدف: هدف از این تحقیق، شناسایی و اولویتبندی عوامل حیاتی موفقیت در مدیریت زنجیره تأمین با روش دیماتل مبتنی بر تحلیل شبکه در مخابرات استان مازندران بوده است. روششناسی پژوهش: برای این منظور، ضمن مطالعه عمیق ادبیات این حوزه و استخراج عوامل حیاتی موفقیت زنجیره تأمین (شامل چهار بعد ایمنی، هزینهای، سازمانی و تعمیر و نگهداری و همچنین معیارهای هرکدام از آنها)، از 15 نفر از خبرگان، شامل مدیران و کارشناسان مخابرات استان مازندران، خواسته شد تا این عوامل را در حوزه موفقیت زنجیره تأمین مخابرات استان مازندران اولویتبندی نمایند. یافتهها: نتایج حاکی از این است که بعد تعمیر و نگهداری دارای بیشترین وزن بوده و بهعنوان حیاتیترین مؤلفه موفقیت در مدیریت زنجیره تأمین مخابرات استان مازندران میباشد. نتایج حاصله میتواند راهگشای سیاستگذاریهای مناسب در حوزه مخابرات ایران باشد. اصالت/ارزشافزوده علمی: نتایج پژوهش نشان داد که با شناسایی و اولویتبندی عوامل حیاتی موفقیت در مدیریت زنجیره تأمین شرکتها میتوانند مزیت رقابتی زیادی را به دست بیاورند.
سپیده عرب؛ ابراهیم قائد؛ عاطفه مزینانی
چکیده
هدف: هدف از این تحقیق، مقایسه تأثیر هزینههای بهداشت عمومی و خصوصی بر وضعیت سلامت کشورهای عضو گروه D-8 طی دوره 2020-1995 است. در این تحقیق از روش دادههای تابلویی (Panel Data) استفاده شد.روششناسی پژوهش: جامعه آماری موردمطالعه در این تحقیق شامل کشورهای عضو گروه D-8 است. اطلاعات سری زمانی در مورد این کشورها از منابع معتبر بینالمللی، ازجمله بانک ...
بیشتر
هدف: هدف از این تحقیق، مقایسه تأثیر هزینههای بهداشت عمومی و خصوصی بر وضعیت سلامت کشورهای عضو گروه D-8 طی دوره 2020-1995 است. در این تحقیق از روش دادههای تابلویی (Panel Data) استفاده شد.روششناسی پژوهش: جامعه آماری موردمطالعه در این تحقیق شامل کشورهای عضو گروه D-8 است. اطلاعات سری زمانی در مورد این کشورها از منابع معتبر بینالمللی، ازجمله بانک جهانی جمعآوریشده است که با استفاده از نرمافزار Eviews مورد آزمون قرار گرفت. متغیرهای استفادهشده در این تحقیق شامل: وضعیت سلامت (میزان مرگومیر نوزادان)، سرمایه انسانی، رشد اقتصادی، مخارج بهداشت عمومی، مخارج بهداشت خصوصی و نرخ شهرنشینی میباشند.یافته ها: نتایج مطالعه حاکی از تأثیر منفی و معنیدار هزینههای بهداشت عمومی و خصوصی بر میزان مرگومیر نوزادان میباشد اما اثرگذاری هزینههای عمومی بیشتر از بخش خصوصی بوده است. به عبارتی تخصیص بودجه دولت به بخش بهداشت و درمان اثرگذاری بیشتری نسبت به بخش خصوصی در کاهش مرگومیر نوزادان دارد. بر این اساس میتوان بیان کرد که افزایش هزینههای مراقبتهای بهداشتی عمومی میتواند پیشرفت قابلتوجهی را در جهت بهبود سلامت و سرعت بخشیدن به اهداف توسعهای مربوط به کاهش مرگومیر نوزادان در این کشورها به ارمغان آورد.اصالت/ارزش افزوده علمی: نتایج نشان داد که استفاده از هزینههای بهداشتی عمومی در این گروه از کشورها با توجه به اینکه اثر بیشتری نسبت به سایرمتغیرهای مدل در جهت کاهش میزان مرگومیر نوزادان به دنبال دارد میتواند بهعنوان عاملی حیاتی در بهبود وضعیت سلامت و حتی توزیع منابع تلقی گردد.
نازیلا ادب آوازه؛ مهرزاد نوابخش
چکیده
هدف: امروزه اقتصاد جهانی از اقتصاد بر پایه منابع فیزیکی به اقتصاد دانشبنیان تغییر نموده است. سازمانهای پیشرو با مدیریت داراییهای فکری خود بیش از پیش ارزش افزوده ایجاد و مزیت رقابتی بلندمدت ایجاد میکنند. یکی از رایجترین فرایندهایی که سازمان از دانش و سرمایه فکری خود ثروت تولید مینماید، مدیریت دانش است. مدیریت دانش موجب ...
بیشتر
هدف: امروزه اقتصاد جهانی از اقتصاد بر پایه منابع فیزیکی به اقتصاد دانشبنیان تغییر نموده است. سازمانهای پیشرو با مدیریت داراییهای فکری خود بیش از پیش ارزش افزوده ایجاد و مزیت رقابتی بلندمدت ایجاد میکنند. یکی از رایجترین فرایندهایی که سازمان از دانش و سرمایه فکری خود ثروت تولید مینماید، مدیریت دانش است. مدیریت دانش موجب توانمندسازی نوآوری میشود. از سویی امروزه دانش تنها منبع مطمئن برای ایجاد مزیت رقابتی پایدار در سازمانها بهشمار میآید. هدف پژوهش حاضر ارزیابی بلوغ سازمانی با استفاده از مدیریت دانش با استفاده از تحلیل پوششی دادهها است. روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و توسعهای است. جامعه آماری 6 واحد سازمانی شرکت مورد مطالعه می باشد. چارچوب نظری پژوهش از مدل بلوغ مدیریت دانش ترکزاده (2010) برگرفته شده است. نهاده، مجموع مولفههای مدل بلوغ مدیریت دانش و ستاده سطح بلوغ محاسبه شده میباشد. برای تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از نرمافزار لینگو استفاده گردید. برای تعیین بالاترین نسبت کارایی و دخالت دادن میزان نهادهها وستادههای سایر واحدهای تصمیمگیرنده درتعیین اوزان بهینه برای واحد تحت بررسی، مدل پوششی BCCورودی محور استفــاده شده است. یافتهها: بر اساس نتایج مطالعه انتظار میرود با فراهم نمودن اقدامات کنترلی بتوان سطح بلوغ مدیریت دانش واحدهای سازمانی را بهطور چشمگیری ارتقا داد. مهمترین راهحلهای کنترلی ارائه آموزش، یادگیری سازمانی و فردی، تسهیم دانش، نوآوری و تدوین چشمانداز و راهبرد دانشی برای راهبری ابتکارات مدیریت دانش میباشد. اصالت/ارزش افزوده علمی: تلفیق این دو مجموعه مدیریت دانش و بلوغ سازمانی، به سازمانها کمک میکند تا اثربخشی فرایندهای خود را افزایش دهند و مسائل بحرانی را مشخص نمایند.
زهره مقدس؛ محسن واعظ قاسمی
چکیده
هدف: ارزیابی کارایی هزینه در یک سیستم شبکه با استفاده از مدلهای تحلیل پوششی دادهها میتواند از جنبههای مختلفی که در برنامههای واقعی وجود دارد ، بهبود یابد. در این مطالعه ، هدف آن است که یک مجموعه خاص از وزنها را برای ارزیابی کارایی هزینه در یک سیستم شبکه دو مرحلهای در نظر بگیریم. روششناسی پژوهش: در این پژوهش، با استفاده از ...
بیشتر
هدف: ارزیابی کارایی هزینه در یک سیستم شبکه با استفاده از مدلهای تحلیل پوششی دادهها میتواند از جنبههای مختلفی که در برنامههای واقعی وجود دارد ، بهبود یابد. در این مطالعه ، هدف آن است که یک مجموعه خاص از وزنها را برای ارزیابی کارایی هزینه در یک سیستم شبکه دو مرحلهای در نظر بگیریم. روششناسی پژوهش: در این پژوهش، با استفاده از روش تحلیل پوششی دادهها، سعی در ارائه مدلی برای ارزیابی هزینه سیستم شبکه است. یافتهها: نتایج نشان داد که در نظر گرفتن روابط بین مراحل مختلف در یک سیستم شبکه میتواند مستقیماً بر نتایج بدست آمده تأثیر بگذارد. این موضوع از ارزیابی بهینهسازی هزینه بررسی شده است. در نظر گرفتن مجموعه وزنهها از جنبههای مختلف میتواند در امتیازات به دست آمده تأثیر بگذارد. اصالت/ارزش افزوده علمی: با توجه به مدلها و روشهای موجود در ادبیات DEA، در این مطالعه مدلی ارائه شده است که کارایی هزینه را در یک مدل DEA دو مرحلهای در نظر میگیرد.
امیرمحمد گل محمدی؛ علیرضا گلی؛ حسن رسائی
چکیده
هدف: ارائه یک مدل برنامهریزی ریاضی که هدف اصلی آن کاهش هزینههای سیستم از طریق مکانیابی مناسب انبارهای مورد نیاز و همچنین مسیریابی وسایل نقلیه بهمنظور حمل کالاهای تولیدی به این انبارها با درنظر گرفتن زمان سفر است.روششناسی پژوهش: با توجه به ماهیت مسئله مکانیابی – مسیریابی میزان سوخت مصرفی و استهلاک وسایل حملونقل رابطه ...
بیشتر
هدف: ارائه یک مدل برنامهریزی ریاضی که هدف اصلی آن کاهش هزینههای سیستم از طریق مکانیابی مناسب انبارهای مورد نیاز و همچنین مسیریابی وسایل نقلیه بهمنظور حمل کالاهای تولیدی به این انبارها با درنظر گرفتن زمان سفر است.روششناسی پژوهش: با توجه به ماهیت مسئله مکانیابی – مسیریابی میزان سوخت مصرفی و استهلاک وسایل حملونقل رابطه مستقیمی با میزان مسافت طی شده توسط آنها دارد. مدل ارائهشده در این مقاله در صدد کمینه کردن عدم توازن مسافت طیشده توسط وسایل نقلیه میباشد. همچنین برای نزدیکی هرچه بیشتر مدل ارائهشده به شرایط دنیای واقعی، با بهکارگیری مفهوم پنجرهی زمانی حداکثر زمان مجاز برای توزیع محصولات نیز در نظر گرفتهشده است.یافته ها: برای حل مدل ارائهشده از الگوریتمهای فرا ابتکاری MOICA، NSGA-II و PAES استفاده شده است. برای نشان دادن کارایی روشهای حل، نمونه مسائل مختلفی در اندازههای متفاوت ارائه و از طریق آنها حل شده و نتایج خروجی از آنها بر اساس معیارهای QM، MID و SM مقایسه شده است. نتایج حاصله بیانگر برتری الگوریتم MOICA ارائهشده در ابعاد بالاست.اصالت/ارزش افزوده علمی: توازن در میزان مسافت طی شده توسط وسایل حملونقل با توجه به درنظرگرفتن پنجره زمانی میتواند باعث نزدیکی مدل به دنیای واقعی شود و تخمین دقیقتری از هزینهها را ارائه دهد.
منا دستام
چکیده
هدف: انعطافپذیری سازمانی بهضرورت انکارناپذیر در محیط نامطمئن و پویای امروزی تبدیلشده است بهطوریکه به سازمان قابلیت واکنش مناسب در برابر تغییرات محیطی را میدهد و حتی میتوانند بر عملکرد سازمان علیالخصوص، عملکرد مالی تأثیرگذارند. روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر در آن دسته پژوهشهای کاربردی قرار میگیرد که اطلاعات ...
بیشتر
هدف: انعطافپذیری سازمانی بهضرورت انکارناپذیر در محیط نامطمئن و پویای امروزی تبدیلشده است بهطوریکه به سازمان قابلیت واکنش مناسب در برابر تغییرات محیطی را میدهد و حتی میتوانند بر عملکرد سازمان علیالخصوص، عملکرد مالی تأثیرگذارند. روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر در آن دسته پژوهشهای کاربردی قرار میگیرد که اطلاعات آن به شیوه پیمایشی جمعآوری گردیده است و چون به بررسی رابطه انعطافپذیری سازمانی و عملکرد مالی میپردازد از نوع همبستگی میباشد. یافتهها: نتایج نشان میدهد که انعطافپذیری سازمانی رابطه مثبت و معناداری با عملکرد مالی دارد. بهعبارتیدیگر انعطافپذیری برنامهریزیشده و انطباقی با عملکرد مالی رابطه معناداری دارد و ضریب مسیر انعطافپذیری انطباقی بیشتر از انعطافپذیری برنامهریزیشده بیشتر بوده است. اصالت/ارزشافزوده علمی: نتایج حاصل از این پژوهش میتواند مورداستفادهی مدیران، کارشناسان و پژوهشگران قرار گیرد.
جواد منتظری؛ رضا یزدانی؛ میثم کاویانی
چکیده
هدف: هدف مقاله حاضر ارزیابی کارایی شرکتهای موجود در صنعت بیمه ایران و ارتباط آن با نسبتهای مهم سودآوری میباشد. ازاینرو با دو رویکرد ورودیمحور و خروجیمحور به بررسی کارایی شرکتها پرداخته شد و سپس با استفاده از مدل رگرسیون توبیت رابطه بین سودآوری با کارایی مورد بررسی قرار گرفته است. روششناسی پژوهش: برای دستیابی به ...
بیشتر
هدف: هدف مقاله حاضر ارزیابی کارایی شرکتهای موجود در صنعت بیمه ایران و ارتباط آن با نسبتهای مهم سودآوری میباشد. ازاینرو با دو رویکرد ورودیمحور و خروجیمحور به بررسی کارایی شرکتها پرداخته شد و سپس با استفاده از مدل رگرسیون توبیت رابطه بین سودآوری با کارایی مورد بررسی قرار گرفته است. روششناسی پژوهش: برای دستیابی به پاسخ سوال فوق 14 شرکت بیمه به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید. دادههای جمعآوری شده در یک دوره 7 ساله بین سالهای 1391 تا 1396 در نظر گرفته شده است. یافتهها: نتایج نشان داده است که بازده داراییها با کارایی محاسبه شده از طریق رویکرد ورودی محور رابطه مثبت و با رویکرد خروجی محور رابطه منفی داشته است. همچنین نتایج نشان داده که نرخ بازده حقوق صاحبان سهام با هیچ یک از دو رویکرد کارایی رابطه معناداری ندارد. اصالت/ارزش افزوده علمی: در این پژوهش با در نظر گرفتن نسبت کل بدهیها، حقوقصاحبان سهام و داراییها به عنوان متغیرهای ورودی و درآمد فروش، درآمد حق بیمه، سود خالص بـه عنـوان متغیرهـای خروجی، توانایی تجمیع این اقلام و ترجمه آنها به یک معیار واحد به نام "کـارایی" را با دو رویکرد داشته است.
حسین رجب دری
چکیده
هدف: هدف این پژوهش واکاوی مقالههای مالی اسلامی منتشرشده در نشریههای علمی- پژوهشی حسابداری و مالی با رویکرد تحلیل محتوا و تحلیل تاکسونومی است.روششناسی پژوهش: در این پژوهش، پس از بررسی کمّی و دستهبندی مقالههای منتشرشده در نشریههای علمی پژوهشی حسابداری و مالی به روش آرشیوی، از رویکرد تحلیلی- توصیفی و علمسنجی استفاده ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش واکاوی مقالههای مالی اسلامی منتشرشده در نشریههای علمی- پژوهشی حسابداری و مالی با رویکرد تحلیل محتوا و تحلیل تاکسونومی است.روششناسی پژوهش: در این پژوهش، پس از بررسی کمّی و دستهبندی مقالههای منتشرشده در نشریههای علمی پژوهشی حسابداری و مالی به روش آرشیوی، از رویکرد تحلیلی- توصیفی و علمسنجی استفاده شد. علمسنجی، بررسی جنبههای کمی علوم و تحقیقات و سیاستهای علمی است. اصلیترین فلسفه وجودی علمسنجی، کمک به سیاستگذاری علمی است.یافته ها: در ابتدا با شناسایی 124 مقاله (15 مقاله در نشریههای علمی پژوهشی حسابداری و 109 مقاله در نشریههای علمی پژوهشی مالی) با استفاده از فن تحلیل محتوا، محورهای پژوهشهای منتشرشده در قالب 14 محور بررسی شد. این بخش از یافتهها نشان داد که «ابزارهای تأمین مالی اسلامی» بیشترین توجه را به خود جلب کرده و پسازآن «بازار سرمایه مالی اسلامی» قرار دارد. همچنین، مواردی مانند «تئوری مالی اسلامی» و «نهادهای مالی اسلامی» نیز در انتها قرار دارد و نیازمند توجه بیشتر است. افزون بر آن، بررسی پژوهشگران حوزه مالی اسلامی نشان داد که «دکتر سید عباس موسویان» با 19 مقاله در صدر فهرست پژوهشگران مالی اسلامی قرار دارد. بررسی توسعهیافتگی نشریههای علمی پژوهشی حسابداری و مالی با استفاده از تحلیل تاکسونومی نیز نشان داد که نشریه «تحقیقات مالی اسلامی» توسعهیافتهترین نشریه در میان نشریههای علمی پژوهشی حسابداری و مالی در حوزه مالی اسلامی است.اصالت/ارزش افزوده علمی: یافتههای این پژوهش میتواند برای پژوهشگران و برنامهریزان در راستای هدایت پژوهشهای آتی و مدیریت بهتر نشریههای حسابداری و مالی مفید باشد.
وحید بخردی نسب
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی واکنش بازار نسبت به انتخاب راهبردهای سازمانی میباشد. روششناسی پژوهش: جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه شرکتهای پذیرفتهشده در بازار اوراق بهادار تهران طی سالهای 1388 تا 1398 میباشد و موردمطالعه شرکتهای سرمایهبر و شرکتهای کاربر میباشد. همچنین حجم نمونه با استفاده از روش حذف سیستماتیک ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی واکنش بازار نسبت به انتخاب راهبردهای سازمانی میباشد. روششناسی پژوهش: جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه شرکتهای پذیرفتهشده در بازار اوراق بهادار تهران طی سالهای 1388 تا 1398 میباشد و موردمطالعه شرکتهای سرمایهبر و شرکتهای کاربر میباشد. همچنین حجم نمونه با استفاده از روش حذف سیستماتیک بالغ بر 147 شرکت میباشد. ولی با توجه به هدف پژوهش که بررسی تأثیر راهبردهای کسبوکار بر واکنش بازار نسبت به اعلان سود در شرکتهای سرمایهبر نسبت به شرکتهای کاربر میباشد، لذا با کاربست معیارهایی حجم نمونه به دو گروه شرکتهای سرمایهبر و کاربر (111 شرکت سرمایهبر و 36 شرکت کاربر و درمجموع 1617 شرکت-سال) تفکیک شد. روش پژوهش با استفاده از رگرسیون چندگانه با رویکرد دادههای تلفیقی پس از اجرای پیششرط مقایسه دو نمونه مستقل، انجام شد. یافتهها: شواهد پژوهش نشان داد که با اتخاذ راهبردهای رهبری هزینه در شرکتهای سرمایه بر نسبت به شرکتهای کاربر، اعلان سود کاهش مییابد و با اتخاذ راهبردهای متمایز در شرکتهای سرمایهبر نسبت به شرکتهای کاربر، اعلان سود افزایش مییابد. اصالت/ارزشافزوده علمی: بهترین راهبرد کسبوکار برای شرکتهای کاربر، راهبرد رهبری هزینه و شرکتهای سرمایهبر، راهبرد متمایزسازی محصولات و تولیدات است. اتخاذ بهنگام این دو راهبرد در صنایع تولیدی، از فرسایش سرمایه جلوگیری و منجر به اعلان سود خواهد شد.
مرضیه فتاحی نافچی؛ هادی شیرویه زاد
چکیده
هدف: ارزیابی عملکرد پروژههای عمرانی بر اساس موانع اجرایی شناسایی و خوشهبندیشده با استفاده از تحلیل پوششی دادهها روششناسی: این پژوهش با بررسی مطالعات پیشین به شناسایی موانع اجرایی پروژههای عمرانی پرداخته است. شناسایی موانع اجرایی پروژههای عمرانی این امکان را فراهم میکند تا میزان اهمیت و عملکرد هر یک از این موانع با ...
بیشتر
هدف: ارزیابی عملکرد پروژههای عمرانی بر اساس موانع اجرایی شناسایی و خوشهبندیشده با استفاده از تحلیل پوششی دادهها روششناسی: این پژوهش با بررسی مطالعات پیشین به شناسایی موانع اجرایی پروژههای عمرانی پرداخته است. شناسایی موانع اجرایی پروژههای عمرانی این امکان را فراهم میکند تا میزان اهمیت و عملکرد هر یک از این موانع با استفاده از پرسشنامه دوسویه در زمان اجرای پروژه بررسی شود. این پژوهش اطلاعات گردآوریشده از طریق پرسشنامه دوسویه را خوشهبندی نموده است. استفاده از خوشهبندی برای سهولت در حل مدل تحلیل پوششی دادهها انجامگرفته است. ارزیابی عملکرد نحوه اجرای هر یک از پروژههای موردمطالعه با استفاده از روش تحلیل پوششی دادهها انجام گرفت. یافتهها: دراین پژوهش پروژههای واحد موردمطالعه با استفاده از پرسشنامه موانع اجرایی پروژههای عمرانی مورد ارزیابی قرار گرفتند و پروژههای کارا و ناکارا واحد موردمطالعه مشخص شدند. اصالت/ارزشافزوده علمی: این پژوهش قادر است با شناسایی موانع اجرایی پروژههای عمرانی، اطلاعات کاملتری از نحوه عملکرد اجرای پروژههای عمرانی ارائه نماید. با استفاده از این اطلاعات دقیق میتوان میزان موفقیت پروژهها را نسبت به یکدیگر سنجید و تصمیمگیری راحتتری برای پوشش نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت ارائه نمود. این پژوهش در حالی به ارزیابی عملکرد پروژههای عمرانی میپردازد که اطلاعاتی از موانع اجرای این پروژهها در دست دارد. بهاینترتیب ارزیابی عملکرد منجر به ایجاد نتایج مطلوب در اجرای پروژههای آتی خواهد شد.
سجاد صالحی کردآبادی؛ مهرداد گودرزوند چگینی؛ شهرام اسماعیل پور؛ فرزانه زاددوستی
چکیده
هدف: از موضوعات راهبردی شرکت برق منطقهای گیلان، موضوع برنامهریزی و تدارک شیوههای مناسب ارتباطی برای جلب مشارکت تمامی کارکنان در جهت بهبود مستمر، افزایش کارایی و اثربخشی فعالیتها، ایجاد ارزشافزوده، محیط فعال و بانشاط، حفظ و نگهداری مطلوب سرمایههای فکری و ایجاد تغییر از طریق نهادینه کردن یادگیری بهقصد خلق نوآوری و بالندگی ...
بیشتر
هدف: از موضوعات راهبردی شرکت برق منطقهای گیلان، موضوع برنامهریزی و تدارک شیوههای مناسب ارتباطی برای جلب مشارکت تمامی کارکنان در جهت بهبود مستمر، افزایش کارایی و اثربخشی فعالیتها، ایجاد ارزشافزوده، محیط فعال و بانشاط، حفظ و نگهداری مطلوب سرمایههای فکری و ایجاد تغییر از طریق نهادینه کردن یادگیری بهقصد خلق نوآوری و بالندگی سازمانی است. هدف اصلی این تحقیق مطالعه رابطه فعالیتهای مدیریت منابع انسانی و تعهد سازمانی است. روششناسی پژوهش: روش تحقیق حاضر از نوع همبستگی بوده و روش جمعآوری اطلاعات میدانی و ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه است. در تحقیق حاضر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی 79 پرسشنامه کامل دریافت شد و درنهایت به آزمون فرضیههای تحقیق از طریق آزمون همبستگی پیرسون پرداخته شد. یافتهها: نتایج حاکی از ارتباط مثبت بین کارکردهای منابع انسانی (جبران خدمات، آموزش و توسعه کارکنان و حمایت مدیریت عالی سازمان) با تعهد سازمانی کارکنان بود. اصالت/ارزشافزوده علمی: تحقیق حاضر در راستای همین موضوع به بررسی رابطه کارکردهای منابع انسانی (جبران خدمات، آموزش و توسعه کارکنان و حمایت مدیریت عالی سازمان) با تعهد سازمانی مهندسین و تکنسینهای شرکت برق میپردازد.
خدیجه قاضیانی؛ سیده فاطمه باقری؛ بابک اجلالی
چکیده
هدف: هدف از این مطالعه بررسی تأثیر بحران مالی در صنعت صندوق سرمایهگذاری با استفاده از ارزیابی پویا و مقایسه عملکرد صندوقهای سرمایهگذاری در سالهای مختلف از سال 1391 تا 1396 است. در روش تحلیل پوششی دادهها مبتنی بر ارزش برای ارزیابی عملکرد واحدهای تصمیمگیرنده (صندوقهای سرمایهگذاری) و ارائه تغییرات در عملکرد در طول سال ...
بیشتر
هدف: هدف از این مطالعه بررسی تأثیر بحران مالی در صنعت صندوق سرمایهگذاری با استفاده از ارزیابی پویا و مقایسه عملکرد صندوقهای سرمایهگذاری در سالهای مختلف از سال 1391 تا 1396 است. در روش تحلیل پوششی دادهها مبتنی بر ارزش برای ارزیابی عملکرد واحدهای تصمیمگیرنده (صندوقهای سرمایهگذاری) و ارائه تغییرات در عملکرد در طول سال استفاده میشود. روششناسی پژوهش: از جهت طبقهبندی بر مبنای هدف این تحقیق از نوع کاربردی است که هدف آن توسعه دانش کاربردی در یک زمینه خاص میباشد. این تحقیق ازلحاظ طرح تحقیق از نوع کتابخانهای میباشد. بهطوریکه بهمنظور جمعآوری دادههای تحقیق با مراجعه به اطلاعات مندرج در صورتهای مالی تاریخی استفادهشده است. همچنین این پژوهش ازلحاظ گردآوری و استنتاج دادهها از نوع توصیفی - همبستگی است. یافتهها: بررسی انواع مدلهای روش تحلیل پوششی دادهها و همچنین انواع ورودی و خروجیهای روش تحلیل پوششی دادهها جهت ارزیابی صندوقهای سرمایهگذاری مشترک پرداختهشده است. ازآنجاییکه سیاستهای سرمایهگذاری صندوقها با یکدیگر متفاوت میباشد، ابزارهای بررسی عملکرد آنها و همچنین نتایجی که از آن ابزارها به دست میآید، نیز با یکدیگر متفاوت میباشد. لذا بهکارگیری ابزاری مانند روش تحلیل پوششی دادهها که واحدهای تحت بررسی را در شرایط یکسان بررسی مینماید، میتواند مفید باشد. ازجمله ابزارهایی که برای این منظور میتوان استفاده نمود، روش تحلیل پوششی دادهها میباشد زیرا DEA یک روش غیر پارامتریک است که میزان ارتباط بین خروجیهای محصول را با ورودیهای آن در نظر میگیرد و مرز کارآمدی را تعریف مینماید. مرز کارآمدی را میتوان بهعنوان معیار اندازهگیری عملکرد در تحلیلهای سرمایهگذاری در نظر گرفت. اصالت/ارزشافزوده علمی: مسئله مطرحشده مربوط به وقایع ایجادشده در کشور است که بهشدت تحت تأثیر رکود اقتصادی و سیستم بانکی است که عمدتاً تحریمها و بحرانهای مالی جهان و نوسانات نقدینگی و تغییر نرخ ارز را شامل میشود؛ بنابراین، نتیجهگیری در این پژوهش بهطور بالقوه برای مدیران صندوق و سرمایهگذاران مفید خواهد بود.
اسماعیل اقدامی؛ صادق یوسف نژاد؛ مائده پنداشته
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین محافظهکاری (غیرشرطی) با ریسک ورشکستگی و تأثیر نگهداشت وجه نقد بر رابطه بین آن دو میباشد.روششناسی پژوهش: روش پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی است. در این پژوهش برای اندازهگیری محافظهکاری غیرشرطی از الگوی بیور و رایان (2000) و برای اندازهگیری ریسک ورشکستگی از مدل آلتمن (1968) استفاده شده است. ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین محافظهکاری (غیرشرطی) با ریسک ورشکستگی و تأثیر نگهداشت وجه نقد بر رابطه بین آن دو میباشد.روششناسی پژوهش: روش پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی است. در این پژوهش برای اندازهگیری محافظهکاری غیرشرطی از الگوی بیور و رایان (2000) و برای اندازهگیری ریسک ورشکستگی از مدل آلتمن (1968) استفاده شده است. همچنین در این پژوهش سعی شده است تا نقش تعدیلگری نگهداشت وجه نقد بر رابطه بین محاظهکاری غیرشرطی و ریسک ورشکستگی نیز بررسی شود. به منظور کنترل اثرات جانبی نیز متغیرهای ارزش بازار سهام، بازده داراییها، هزینه تحقیق و توسعه، گردش دارایی، سود سهام تقسیمی، ارزش بازار به دفتر و لگاریتم قیمت سهام نیز وارد مدل شدهاند. سپس، نمونهای متشکل از 140 شرکت بطور سیستماتیک طی یک دوره زمانی ده ساله طی سالهای 1389-1398 انتخاب شدند و با استفاده از مدل لجستیک برای دادههای تابلویی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: نتایج پژوهش نشان میدهد که محافظهکاری غیرشرطی رابطه مثبت و معناداری با ریسک ورشکستگی شرکت دارد، به عبارت دیگر در شرکتهای دارای محاظه کاری غیرشرطی احتمال ورشکستگی در آنها بیشتر است. درخصوص نقش تعدیلی نگهداشت وجه نقد بر رابطه بین محاظهکاری غیرشرطی و ریسک ورشکستگی، شواهدی دال بر معناداری متغیر تعاملی نگهداشت وجه نقد و محافظهکاری غیرشرطی با ریسک ورشکستگی شرکت یافت نشد.اصالت/ارزش افزوده علمی: بر اساس نتایج پژوهش، محافظهکاری میتواند به کم کردن ریسک ورشکستگی کمک کند. لذا علاوه بر انتفاع سهامداران از این موضوع در سطح اقتصاد کلان نیز میتواند مفید واقع شود.
علی اکبر شهری مجارشین؛ علیرضا روستا؛ عبدالله نعامی
چکیده
هدف: هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر عوامل اثرگذار بر خرید واقعی یا نهایی کالای ایرانی با ارزیابی اثر میانجیگری قصد خرید و نقش تعدیلگری نوع محصول ایرانی میباشد. روششناسی پژوهش: این تحقیق از بعد هدف کاربردی بوده و از لحاظ رویکرد تحقیق کمی و دارای استراتژی توصیفی پیمایشی میباشد. جامعه آماری این تحقیق کلیه مشتریان و مصرفکنندگان ...
بیشتر
هدف: هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر عوامل اثرگذار بر خرید واقعی یا نهایی کالای ایرانی با ارزیابی اثر میانجیگری قصد خرید و نقش تعدیلگری نوع محصول ایرانی میباشد. روششناسی پژوهش: این تحقیق از بعد هدف کاربردی بوده و از لحاظ رویکرد تحقیق کمی و دارای استراتژی توصیفی پیمایشی میباشد. جامعه آماری این تحقیق کلیه مشتریان و مصرفکنندگان پوشاک ایرانی و لوازمخانگی ایرانی در استان آذربایجان شرقی شهر تبریز میباشد که از بین آنها تعداد 377 نفر بهعنوان نمونه توسط نرمافزار G-Power محاسبه و انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه میباشد و برای تجزیهوتحلیل دادهها از مدل معادلات ساختاری با نرمافزار Smart Pls استفادهشده است. یافتهها: نتایج نشان میدهد که متغیرهای دانش محصول، کیفیت ادراکشده و ارزش ادراکشده اثر مثبت و معناداری بر قصد خرید کالای ایرانی دارند، همچنین متغیرهای دانش محصول و ارزش ادراکشده اثر مثبت و معناداری خرید واقعی کالای ایرانی دارند. برخلاف نتایج تحقیقات انجامیافته متغیر کیفیت ادراکشده بر خرید واقعی اثر مثبت و معناداری ندارد. نقش میانجی متغیر قصد خرید برای روابط دانش محصول و ارزش ادراکشده با خرید واقعی مورد تائید قرار گرفت. متغیر نوع محصول صرفاً رابطه علی بین دانش محصول و خرید واقعی را تعدیل میکند. این بخش یافتههای اصلی مطالعه (معمولاً با ذکر معنیداری آماری) بیان میشوند. اصالت/ارزشافزوده علمی: نتایج این تحقیق، اطلاعات کاملاً صحیح، درست و شفافی در خصوص نگرش مصرفکنندگان نسبت به کالای ایرانی ارائه میدهد. این نتایج میتواند برای تولیدکنندگان نقشه راهی در جهت تقویت و بهبود سهم بازار کالای ایرانی از طریق افزایش کیفیت و ارائه دانش در خصوص عملکرد کالای ایرانی و اعتماد افزایی باشد.
عباس قائدامینی هارونی؛ رضا ابراهیم زاده دستجردی؛ مرتضی ترابی
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین اثرات قابلیت رهبر بر رضایت ارتباطی کارکنان از طریق ارتباط اثربخش است. روششناسی پژوهش: جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان مناطق 15 گانه شهرداری اصفهان بودند، که تعداد آنها بر اساس آمار واحد منابع انسانی 2255 نفر است، با توجه به حجم هر منطقه با استفاده از فرمول کوکران 661 نفر حجم نمونه انتخاب گردید و افراد نمونه ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین اثرات قابلیت رهبر بر رضایت ارتباطی کارکنان از طریق ارتباط اثربخش است. روششناسی پژوهش: جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان مناطق 15 گانه شهرداری اصفهان بودند، که تعداد آنها بر اساس آمار واحد منابع انسانی 2255 نفر است، با توجه به حجم هر منطقه با استفاده از فرمول کوکران 661 نفر حجم نمونه انتخاب گردید و افراد نمونه با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی و طبقهای متناسب با حجم هر طبقه انتخاب شدند. برای گردآوری دادههای موردنیاز در این پژوهش از پرسشنامههای استاندارد استفاده گردید و روایی و پایایی آنها مورد آزمون قرار گرفت که از روایی و پایایی بالایی برخوردار بودهاند.یافته ها: نتایج حاصل از تحلیلهای انجامشده در پژوهش نشان داد که قابلیت اعتبار رهبر از طریق ارتباطات اثربخش بر رضایت ارتباطی تأثیر دارد. با توجه به خروجی وارپ مقدار معناداری برای تأثیر مستقیم قابلیت اعتبار رهبر بر رضایت ارتباطی و همچنین تأثیر قابلیت اعتبار رهبر بر رضایت ارتباطی از طریق ارتباط مؤثر معنادار است. قابلیت ارتباط رهبر بر ارتباطات مؤثر و رضایت ارتباطات تأثیر مثبت دارد همچنین تأثیر مستقیم ارتباطات مؤثر بر رضایت ارتباطات مثبت میباشد.اصالت/ارزش افزوده علمی: پژوهش حاضر در راستای همین موضوع به بررسی اثرات قابلیت رهبر بر رضایت ارتباطی کارکنان از طریق ارتباط اثربخش کارکنان مناطق 15 گانه شهرداری اصفهان میپردازد.
شعبان الهی؛ جلیل موسوی
چکیده
هدف: چالشها همراه با تغییرات در طی ده سال اخیر تأییدی بر اهمیت استفاده از نرمافزار توسط کسبوکارها است، سازمانها امروزه به هزینه و کیفیت نرمافزارها بهطور متفاوتی مینگرند. درحالیکه سازمانهای IS بهطور رسمی هزینههای مهندسی توسعه تکراری را کاهش میدهند، ماهیت اساسی نرمافزار در یک محصول یا سرویس پیشنهادی در ارزیابی ...
بیشتر
هدف: چالشها همراه با تغییرات در طی ده سال اخیر تأییدی بر اهمیت استفاده از نرمافزار توسط کسبوکارها است، سازمانها امروزه به هزینه و کیفیت نرمافزارها بهطور متفاوتی مینگرند. درحالیکه سازمانهای IS بهطور رسمی هزینههای مهندسی توسعه تکراری را کاهش میدهند، ماهیت اساسی نرمافزار در یک محصول یا سرویس پیشنهادی در ارزیابی اهمیت فرایندهای توسعه است؛ بنابراین، سازمانها در پی حداکثرسازی استفاده از هر ابزار در دسترس یا مدلها برای افزایش کارایی و اثربخشی توسعه نرمافزار هستند. روششناسی پژوهش: در این پژوهش از متدولوژی شش سیگما که بر بهبود فرایند و کاهش تغییرپذیری تمرکز دارد استفاده شده است. در پروژههای شش سیگما از یکی از دو متدولوژی DMAIC و DFSSاستفاده میشود. یافتهها: اگرچه دو نگرش مسلط در دسترس هستند، ولی آیا آنها با هم مشارکت میکنند. یکی از راهحلها شامل مدل CMMI است که بهعنوان چهارچوبی برای بهبود روشها و فرآیندها استفادهشده برای توسعه نرمافزار و یا توسعه و تحویل سرویس است. انتخاب دیگر بهکارگیری برنامه شش سیگما برای بیان مسائل کیفیت و رضایت مشتری است. الزامی است که درک کنیم آیا این نگرشها برای استفاده یکپارچه سازگار هستند یا باید بهطور مستقل از هم استفاده شوند. اصالت/ارزش افزوده علمی: این مقاله به بررسی مسائل و روشهای انسجام این دو متدولوژی میپردازد و تاکتیکها و استراتژیهای انسجام آنها را بررسی میکند.
محمدرضا مهرگان؛ سحر جعفری؛ امیر آذرفر؛ شیرین زاهدی
چکیده
هدف: تصمیمگیری در جهان واقعی به دلیل وجود عوامل متنوع و اثرگذار از پیچیدگی بالایی برخوردار است و مسئله تصمیمگیری را برای تصمیمگیران و مدیران ارشد سازمانها دشوار میسازد. بنابراین هدف اصلی این پژوهش بررسی کاربرد روششناسی رویکرد انتخاب استراتژیک و تحلیل استواری بهصورت مطالعه موردی بر تصمیمگیری در خصوص ارتقاء و پیشبرد ...
بیشتر
هدف: تصمیمگیری در جهان واقعی به دلیل وجود عوامل متنوع و اثرگذار از پیچیدگی بالایی برخوردار است و مسئله تصمیمگیری را برای تصمیمگیران و مدیران ارشد سازمانها دشوار میسازد. بنابراین هدف اصلی این پژوهش بررسی کاربرد روششناسی رویکرد انتخاب استراتژیک و تحلیل استواری بهصورت مطالعه موردی بر تصمیمگیری در خصوص ارتقاء و پیشبرد فروش محصول است.روششناسی پژوهش: در این پژوهش از رویکرد انتخاب استراتژیک که ازجمله روشهای پژوهشی در عملیات نرم محسوب میشود؛ برای تحلیل، ساختاردهی و ایجاد درختهای تصمیم بهره گرفته شده است. همچنین برای انتخاب دقیق سناریوی نهایی تکنیک تحلیل استواری به کار گرفتهشده است. جهت ارزشیابی هر سناریو در درخت تصمیم از پرسشنامه استفادهشده است. به این صورت که 40 پرسشنامه توسط تمامی کارکنان یک شرکت دانشبنیان تکمیل شد. پایایی پرسشنامه با شاخص آلفای کرونباخ برابر 0.89 به دست آمد. همچنین این پرسشنامهها با استفاده از میانگین حسابی تجمیع شدند.یافتهها: این مقاله با ارائه رویکرد ترکیبی انتخاب استراتژیک و تحلیل استواری توامان به ساختاردهی و انتخاب سناریو نهایی در فرایند تصمیم میپردازد و در بخش آخر بهصورت یک مدل پیشنهادی طی مطالعهای موردی در امر تصمیمگیری در راهکارهای ارتقاء فروش محصولات یک شرکت پیادهسازی شده است.اصالت/ارزشافزوده علمی: پژوهش حاضر درصدد آن است که ضمن بهرهگیری از تکنیکهای تحقیق در عملیات نرم ازجمله رویکرد انتخاب استراتژیک و تحلیل استواری به ساختاردهی و کمّیسازی تصمیمات این مدل کمک نماید.
ندا نوظهور؛ میثم کاویانی
چکیده
هدف: بررسی و تحلیل محتوای اطلاعاتی نسبتهای دوپونت در ارتباط با سیاست تقسیم سود شرکتها و همچنین به دنبال پاسخ این سؤال است که آیا اجزای نسبت دوپونت با تصمیمات مدیریت در تقسیم سود رابطه معناداری دارد؟ روششناسی پژوهش: برای دستیابی به پاسخ سؤال فوق 84 شرکت موجود در بازار سرمایه تهران بهعنوان نمونه آماری انتخاب گردید. دادههای ...
بیشتر
هدف: بررسی و تحلیل محتوای اطلاعاتی نسبتهای دوپونت در ارتباط با سیاست تقسیم سود شرکتها و همچنین به دنبال پاسخ این سؤال است که آیا اجزای نسبت دوپونت با تصمیمات مدیریت در تقسیم سود رابطه معناداری دارد؟ روششناسی پژوهش: برای دستیابی به پاسخ سؤال فوق 84 شرکت موجود در بازار سرمایه تهران بهعنوان نمونه آماری انتخاب گردید. دادههای جمعآوریشده در یک دوره 10 ساله بین سالهای 1388 تا 1397 در نظر گرفتهشده و آزمون فرضیهها با در نظر گرفتن متغیر وابسته تقسیم سود به شکلهای مختلف از طریق تحلیل رگرسیون توبیت و لجستیک انجامشده است. یافتهها: نتایج نشان داده است که بازده خالص داراییها (RONA) و اجزای آن یعنی گردش دارایی (ATO) و حاشیه سود (PM) در ارتباط با سیاست تقسیم سود در تمامی مدلها بهجز مدل تغییرات سود تقسیمی روبهجلو ( ) دارای محتوای اطلاعاتی بوده است. اصالت/ارزشافزوده علمی: این پژوهش نشان داد که مدیران و تحلیلگران از طریق محتوای اطلاعاتی بهدستآمده از طریق نسبتهای دوپونت میتوانند به تحلیل چگونگی تصمیمات سود سهام بپردازند.
زهرا باقری؛ سید جواد حسینی نژاد؛ ناصر صفایی
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر پیادهسازی و اجرای تحول در نظام اداری با استفاده از روشهای مرسوم و ساخت یک مدل تحول استراتژیک برای دانشگاهها میباشد؛ اما تاکنون تحقیق جامعی دراینباره صورت نگرفته است.روششناسی پژوهش: روش تحقیق حاضر از نوع کیفی بوده و با بررسی برنامه استراتژیک سازمان و شناسایی شاخصهای تأثیرگذار و همچنین رتبهبندی ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر پیادهسازی و اجرای تحول در نظام اداری با استفاده از روشهای مرسوم و ساخت یک مدل تحول استراتژیک برای دانشگاهها میباشد؛ اما تاکنون تحقیق جامعی دراینباره صورت نگرفته است.روششناسی پژوهش: روش تحقیق حاضر از نوع کیفی بوده و با بررسی برنامه استراتژیک سازمان و شناسایی شاخصهای تأثیرگذار و همچنین رتبهبندی مؤلفهها بر اساس روش تصمیمگیری چند معیارها تاپسیس، مدل تحول نهایی با استفاده از مدل ساختار تفسیری (ISM) تهیه گردیده است.یافتهها: بامطالعه برنامهریزی استراتژیک تدوینشده برای سازمان، مؤلفههای اصلی تعیین و با استفاده از فن ISM مؤلفههای اصلی سطحبندی و درنهایت مدل تحول در چهار سطح در نظر گرفته شد. درنهایت مشاهده شد که مدیریت دانش در سطح 1 قرارگرفته و بر سایر موانع تأثیرگذار است. همچنین محیط تغییر و رقبا و ارتباط مؤثر با صنعت، متأثر از سایر عوامل میباشند و بهخودیخود تأثیری بر عوامل دیگر نمیگذارند.اصالت/ارزش افزوده علمی: بهشیوههای سنتی مدیریت و رهبری، در شرایط متحول و پویای امروزی، فاقد اثربخشی لازم میباشند. با توجه به آنکه مدیران دانشگاهها از عوامل اصلی تصمیمگیری محسوب میشوند؛ لذا، توجه به قابلیتهای مدیریتی آنان به میزان چشمگیری بر موفقیت نظام آموزش عالی کشور تأثیرگذار است.