مقاله کاربردی
سیدفخرالدین فخر حسینی؛ میثم کاویانی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 19 تیر 1402
چکیده
هدف: هرچه را که نتوان اندازهگیری کرد، نمیتوان کنترل کرد و هر چه را که نتوان کنترل کرد، مدیریت آن امکانپذیر نخواهد بود؛ بنابراین موضوع اصلی در تمام تجزیهوتحلیلهای سازمانی، عملکرد است و بهبود آن مستلزم اندازهگیری است و از اینرو یک سازمان بدون سیستم ارزیابی عملکرد قابل تصور نیست. یکی از مشکلات سازمانها برای اندازهگیری ...
بیشتر
هدف: هرچه را که نتوان اندازهگیری کرد، نمیتوان کنترل کرد و هر چه را که نتوان کنترل کرد، مدیریت آن امکانپذیر نخواهد بود؛ بنابراین موضوع اصلی در تمام تجزیهوتحلیلهای سازمانی، عملکرد است و بهبود آن مستلزم اندازهگیری است و از اینرو یک سازمان بدون سیستم ارزیابی عملکرد قابل تصور نیست. یکی از مشکلات سازمانها برای اندازهگیری میزان عملکرد، تعیین شاخصهای ارزیابی عملکرد است. این تحقیق با هدف اولویتبندی شاخصهای ارزیابی عملکرد کارکنان در فرآیند استراتژیک مدیریت منابع انسانی سازمان آتشنشانی استان البرز صورت گرفته است.روششناسی پژوهش: این تحقیق یک پژوهش اکتشافی است، که با استفاده از روش دلفی انجام شده است. نمونه آماری تحقیق، تعداد 15 نفر از خبرگان و متخصصان از میان کارکنان انتخاب شده است. معیارهای اصلی تحقیق شامل آمادهسازی، پیادهسازی و ارزیابی، از روش کتابخانهای شناسایی شدند. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از رویکرد تحلیل فرایند شبکهای، دیمتل و کوپراس صورت گرفته است.یافتهها: بر اساس نتایج تحقیق، معیار پیادهسازی با وزن نرمالشده 436/0 در اولویت اول در بین معیارها، زیرمعیارهای رعایت اخلاق با وزن نهایی 1276/0 در رتبه نخست در بین زیرمعیارها و اجرای سیستم ارزشیابی برای افزایش عملکرد کارکنان، در اولویت اول در بین استراتژیها قرار گرفته است.اصالت/ارزش افزوده علمی: در این مطالعه کوشش شده است تا تمامی شاخصهای مرتبط با ارزیابی شاخصهای عملکرد کارکنان در فرآیند استراتژیک منابع انسانی مورد تحلیل قرار گیرد اما از آنجا که مطالعات میدانی بسیار اندکی در مجامع آکادمیک به ویژه داخلی، در زمینه شاخصهای عملکرد کارکنان در فرآیند استراتژیک منابع انسانی صورت گرفته است لذا پژوهشگران آتی میتوانند با افزایش طیف مطالعات خود به بهبود مقیاس طراحی شده از طریق شناسایی و تعدیل آیتمها و عاملها اقدام نمایند.
مقاله پژوهشی
سعید عبداللهی خوشمردان؛ منوچهر منطقی؛ عباس خمسه
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 14 شهریور 1402
چکیده
هدف: با بررسی های صورت گرفته در خصوص مگا پروژه های کشور، یکی از عوامل اصلی عدم موفقیت را می توان در مدیریت پروژه آنها جست و جو نمود. پروژه های طراحی و ساخت هواپیماهای مدرن جزء پروژه های پیچیده و به عنوان مگاپروژه شناخته می شود. در این تحقیق یک الگوی برای مدیریت مگاپروژه های پیچیده در این صنعت ارائه شده است.روش شناسی پژوهش: این پژوهش از ...
بیشتر
هدف: با بررسی های صورت گرفته در خصوص مگا پروژه های کشور، یکی از عوامل اصلی عدم موفقیت را می توان در مدیریت پروژه آنها جست و جو نمود. پروژه های طراحی و ساخت هواپیماهای مدرن جزء پروژه های پیچیده و به عنوان مگاپروژه شناخته می شود. در این تحقیق یک الگوی برای مدیریت مگاپروژه های پیچیده در این صنعت ارائه شده است.روش شناسی پژوهش: این پژوهش از نوع تحقیقات ترکبی(کیفی – کمی ) می باشد و برای این منظور ضمن مصاحبه با خبرگان حوزه هوایی، ویژگی های مگاپروژه های هوایی شناسایی و توسط نرم افزار MAXQDA2020 کد گذاری و سپس شاخص های شناسایی شده طی پرسشنامه از خبرگان مرتبط با پروژه های هوایی و با استفاده از نرم افزار SMARTPLS3 ، دسته بندی و رتبه بندی مولفه ها و شاخص ها صورت گرفت.یافته ها: در این رابطه الگوی طراحی شده دارای دو بعد به عنوان ویژگی ها و مدیریت مگاپروژه و 10 مولفه اصلی و 40 شاخص تقسیم بندی و رتبه بندی شد. در نهایت مهم ترین مولفه اصلی، مدیریت راهبرد شناخته شد.اصالت/ارزش افزوده علمی: در این پژوهش با توجه به اهمیت پروژه های هوایی و این که کشور به سمت طراحی و ساخت پرنده های بومی رفته و چندین پروژه نیز در این عرصه تعریف و به سرانجام رسیده است ویژگی های مگا پروژه های پیچیده در صنعت طراحی و ساخت هواپیما را تعیین و الگویی مناسب برای ارزیابی مدیریت مگاپروژه های پیچیده در صنعت طراحی و ساخت هواپیما را برای اولین بار طراحی نموده است.
مقاله پژوهشی - کاربردی
حسین نوروزی؛ مبینا رحمانی گوهر؛ حسین ایمانی پور
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 اسفند 1402
چکیده
هدف: با توجه به تغییراتی که در سال های اخیر در روند کسب و کارها اتفاق افتاده، توجه به مقوله هوش تجاری موضوع مهمی شده است.لذا پژوهش حاضر به بررسی تأثیر ابعاد شایستگی هوش تجاری بر عملکرد بازاریابی با در نظر گرفتن نقش میانجی مدیریت ارتباط با مشتری در کسب و کار های گردشگری می پردازد.
روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و ماهیتی ...
بیشتر
هدف: با توجه به تغییراتی که در سال های اخیر در روند کسب و کارها اتفاق افتاده، توجه به مقوله هوش تجاری موضوع مهمی شده است.لذا پژوهش حاضر به بررسی تأثیر ابعاد شایستگی هوش تجاری بر عملکرد بازاریابی با در نظر گرفتن نقش میانجی مدیریت ارتباط با مشتری در کسب و کار های گردشگری می پردازد.
روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و ماهیتی توصیفی-پیمایشی دارد. جامعه آماری پژوهش، کارشناسان و مدیران بازاریابی شرکتهای گردشگری در شهر تهران بودند. به منظور گردآوری داده ها 300 پرسشنامه به روش نمونهگیری غیر احتمالی در دسترس به صورت آنلاین و حضوری توزیع و با حذف پرسشنامههای مخدوش و بیتفاوت، 253 پرسشنامه تحلیل گردید. تجزیه و تحلیل دادهها از روش مدل یابی معادلات ساختاری و نرم افزار SPSS 26 و Smart PLS 3 استفاده گردید.
یافتهها: یافتهها نشان داد شایستگی هوش تجاری بر عملکرد بازاریابی تأثیر مثبت و معناداری دارد و مدیریت ارتباط با مشتری نفش میانجی را در این رابطه ایفا میکند. این موضوع نشان میدهد یکی از راههای بهبود عملکرد بازاریابی و ایجاد مزیت رقابتی پایدار برای مدیران استفاده از هوش تجاری میباشد.
اصالت/ارزش افزوده علمی: در دنیای بسیار رقابتی امروز، کیفیت و به هنگام بودن اطلاعات تجاری در سازمانها تفاوت بین بقا و ورشکستگی را مشخصمی کند. همچنین به اهمیت بسیار زیاد هوش تجاری و نقش مهمی که این مفهوم میتواند در بهبود عملکرد بازاریابی سازمانهای تجاری داشته باشد، کمتر پرداخته شده است. لذا نتایج پژوهش حاضر میتواند به بهبود عملکرد بازاریابی شرکتهای گردشگری با به کار گیری هوش تجاری منجر شود.
مقاله پژوهشی
محمدرضا زاهدی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 اسفند 1402
چکیده
هدف: هدف اصلی این تحقیق ارائه مدل تدوین راهبرد مدیریت دانش بر مبنای راهبرد کسب وکار می باشد.
روششناسی پژوهش: در این تحقیق از ترکیبی از روش های کمّی و کیفی برای استخراج مؤلفههای کلیدی تدوین راهبرد دانش سازمانها از روش های مصاحبه خبرگی و توصیفی تحلیل (کیفی) استفاده میشودو نیز جهت اعتبارسنجی مدل روشهای کمّی و آماری بکار گرفته خواهد ...
بیشتر
هدف: هدف اصلی این تحقیق ارائه مدل تدوین راهبرد مدیریت دانش بر مبنای راهبرد کسب وکار می باشد.
روششناسی پژوهش: در این تحقیق از ترکیبی از روش های کمّی و کیفی برای استخراج مؤلفههای کلیدی تدوین راهبرد دانش سازمانها از روش های مصاحبه خبرگی و توصیفی تحلیل (کیفی) استفاده میشودو نیز جهت اعتبارسنجی مدل روشهای کمّی و آماری بکار گرفته خواهد شد. .
یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد، بمنظور تدوین مدل استراتژی دانشی، از آنجا که فرآیندهای مدیریت دانش در بستر سازمان انجام می شوند تحت تأثیر زمینه سازمان قرار دارند. زمینه سازمان شامل؛ 1- توانمندسازهای مدیریت دانش نظیر عوامل سازمانی( مثل ساختار و فرهنگ) و تکنولوژی، و 2- پیشرانهای مدیریت دانش نظیر راهبرد کسب و کار و منابع فکری سازمان است. همچنین دانش و یادگیری می بایست از راهبرد کسب و کار سازمان حمایت کند.
اصالت/ارزش افزوده علمی: تمرکز مدیریت دانش تاکنون بیشتر بر توانمندسازهای دانشی مانند؛ ایجاد یک ساختار فرهنگی مناسب جهت خلق و اشتراک دانش و یا توسعه تکنولوژیهایی جهت تسهیل این امور بوده است و تأکید بسیار کمتری بر پیشرانهای مدیریت دانش مانند؛ مأموریت و راهبرد سازمان واقع شده است، که این امر باعث می شود مدیریت دانش علی رغم آنکه در حوزه تعریف شده خود بسیار عالی عمل کند اما نهایتا تأثیر مطلوب بر عملکرد سازمان نداشته باشد.از این رو هدف اصلی این تحقیق ارائه مدل تدوین راهبرد مدیریت دانش بر مبنای راهبرد کسب وکار می باشد.
مقاله پژوهشی
مجید مرادی؛ رقیه طالبی؛ حمید رضا پاکدامن
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 14 اسفند 1402
چکیده
هدف: سرمایهگذاران به طور قابلتوجهی برای ریسک سقوط ارزش قائل هستند و ریسک سقوط را بهعنوان یک عامل قیمتگذاری مهم در نظر میگیرند. تغییرات منفی قیمت هم تحتتأثیر توانایی مدیران در انتخاب استراتژیها و قدرت اجرای مناسب عملیات شرکت میباشد، بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه استراتژی تنوعبخشی شرکت و ریسک سقوط قیمت سهام با ...
بیشتر
هدف: سرمایهگذاران به طور قابلتوجهی برای ریسک سقوط ارزش قائل هستند و ریسک سقوط را بهعنوان یک عامل قیمتگذاری مهم در نظر میگیرند. تغییرات منفی قیمت هم تحتتأثیر توانایی مدیران در انتخاب استراتژیها و قدرت اجرای مناسب عملیات شرکت میباشد، بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه استراتژی تنوعبخشی شرکت و ریسک سقوط قیمت سهام با تأکید بر سستی عملیات و توانایی مدیریت طی سالهای 1395-1401 میباشد.
روششناسی پژوهش: بدین منظور، جهت آزمون فرضیههای پژوهش از روش رگرسیون چندمتغیره و اطلاعات مالی 129 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران استفاده شده است. رد یا اثبات فرضیههای پژوهش با بهکارگیری روشهای آماری مناسب در تعمیم نتایج استفاده شده است. دادههای مالی در نرمافزار اکسل جهت تشکیل پایگاهدادهها جمعآوریشده است و سپس با استفاده از نرمافزار ایویوز جهت آزمون فرضیههای تحقیق مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتهاند.
یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد طبق فرضیه اول، استراتژی تنوعبخشی شرکت با ریسک سقوط قیمت سهام ارتباط منفی دارد. همچنین طبق فرضیه دوم مبنی بر سستی عملیاتی رابطه منفیبین استراتژی تنوعبخشی و ریسک سقوط قیمت سهام را تقویت میکند، تأیید نمیشود و طبق فرضیه سوم، مبنی بر توانایی مدیریتی رابطه منفیبین استراتژی تنوعبخشی و ریسک سقوط قیمت سهام را تقویت میکند، تأیید نمیشود.
اصالت/ارزش افزوده علمی: از جنبه نوآوری پژوهش می توان به این موارد اشاره کرد : اول، نشان داد که عملیات متنوع شرکتها همچون عاملی برای کاهش ریسک سقوط آنها عمل میکند، در نتیجه دلیل جدیدی را برای شرکتها برای گسترش دامنه عملیاتی خود روشن میکند. علاوه بر این، نشان داد که اثربخشی تنوع با شواهد ارائه شده توسط ادبیات نظریه احتکار اخبار بد همراه است، یعنی اینکه تنوع میتواند تأثیرات منفی اخبار بد را کاهش دهد دوم، این مطالعه با پیشگامی در اکتشاف مربوط به ریسک سقوط در زمینه عملیات استراتژیک شرکت ها، به ادبیات ریسک سقوط کمک میکند. با چنین بینشهایی، راه جدیدی را برای تحقیقات آینده باز مینماید تا چگونگی کاهش ریسک سقوط از طریق طراحی استراتژیک عملیات و تولید شرکتها بررسی شود. سوم، اجماع غالب در میان محققان مدیریت این است که تنوع از نظر عملکرد اقتصادی و کاهش ریسک دارای اهمیت است. یافتههای این مطالعه، درک موجود از تنوع شرکتها را بر ریسک سقوط ارتقا میدهند. چهارم، مطالعه حاضر مجموعه ای از عوامل زمینه ای را در نظر میگیرد که ارتباط اولیه را تعدیل میکند. این تجزیهوتحلیل نگاه دقیقی به موارد احتمالی که بین تنوع و ریسک سقوط دخالت میکند، ارائه میدهد.
مقاله پژوهشی
مهدی اجلی؛ محمدمهدی مظفری؛ سحر جوهری
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 14 اسفند 1402
چکیده
در دهههای اخیر، تحقیق در خصوص برند مشتری، جایگاه ویژه ای را در حوزههای مختلف اعم از دانشگاهی و بازار کسب وکار به خود اختصاص داده است. بسیاری از محققین و مدیران شرکت به این نتیجه رسیدهاند که یکی از دلایل اهمیت مفهوم ارزش ویژه برند، نام و نشان تجاری مشتری است که موجب ایجاد ارزش برای مشتریان و هم برای شرکت مینماید و در نتیجه بازاریابان ...
بیشتر
در دهههای اخیر، تحقیق در خصوص برند مشتری، جایگاه ویژه ای را در حوزههای مختلف اعم از دانشگاهی و بازار کسب وکار به خود اختصاص داده است. بسیاری از محققین و مدیران شرکت به این نتیجه رسیدهاند که یکی از دلایل اهمیت مفهوم ارزش ویژه برند، نام و نشان تجاری مشتری است که موجب ایجاد ارزش برای مشتریان و هم برای شرکت مینماید و در نتیجه بازاریابان میتوانند با استفاده از ارزش ویژه نام و نشان تجاری بالاتر به مزیت رقابتی دست یابند. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین تجربه برند، بازخوانی برند و وفاداری برند در بازاریابی تجربی در شرکت مارال چرم میباشد. روش تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی – پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی مشتریان فروشگاه چرم مارال بودکه با توجه به نامشخص بودن تعداد جامعه، براساس فرمول کوکران تعداد 384 به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در پژوهش حاضر، پرسشنامه با 7 مؤلفه و 24گویه بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون معادلات ساختاری و نرم افزار Amos انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که تجارب حسی از رویدادها از دیدگاه مشتریان فروشگاه چرم مارال نقش مثبتی در ایجاد تجربه برند دارد. تجارب عاطفی از رویدادها از دیدگاه مشتریان فروشگاه چرم مارال نقش مثبتی در ایجاد تجربه برند دارد. تجارب شناختی خلاق از رویدادها از دیدگاه مشتریان فروشگاه چرم مارال نقش مثبتی در ایجاد تجربه برند دارد. تجارب فیزیکی از رویدادها از دیدگاه مشتریان فروشگاه چرم مارال مثبتی در ایجاد تجربه برند دارد. تجارب هویت اجتماعی از رویداد از دیدگاه مشتریان فروشگاه چرم مارال نقش مثبتی در ایجاد تجربه برند دارد. تجربه برند از دیدگاه مشتریان فروشگاه چرم مارال تاثیری مثبت و معنادار بر بازخوانی برند دارد. بازخوانی برند از دیدگاه مشتریان فروشگاه چرم مارال تاثیری مثبت و معنادار بر وفاداری به برند دارد.
مقاله پژوهشی - کاربردی
پیام نوری دوآبی؛ فریدون رهنمای رودپشتی؛ حمیدرضا کردلویی؛ هاشم نیکو مرام؛ قدرتاله طالبنیا
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 اسفند 1402
چکیده
هدف- این پژوهش با هدف فهم و تحلیل دقیق وضعیت فعلی، شناسایی عوامل استراتژیک توسعه، عملکرد و تغییرات آینده به بررسی ویژگیها، قابلیتها و عوامل پلتفرم بلاکچین و تعیین احتمال وقوع و تأثیر آن بر حسابداری و حسابرسی به عنوان یک سیستم اطلاعاتی خودکار پرداخته است.
روششناسی پژوهش- این پژوهش بینرشتهای مبتنی بر رویکرد رویدادی در آیندهپژوهی ...
بیشتر
هدف- این پژوهش با هدف فهم و تحلیل دقیق وضعیت فعلی، شناسایی عوامل استراتژیک توسعه، عملکرد و تغییرات آینده به بررسی ویژگیها، قابلیتها و عوامل پلتفرم بلاکچین و تعیین احتمال وقوع و تأثیر آن بر حسابداری و حسابرسی به عنوان یک سیستم اطلاعاتی خودکار پرداخته است.
روششناسی پژوهش- این پژوهش بینرشتهای مبتنی بر رویکرد رویدادی در آیندهپژوهی فناوری محور است که با دیدگاه نوین برآمده از مبانی نظری و مولفههای موثر و متأثر ساختاربندی شده و به روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی نظر 35 خبره بینالمللی در سال 1402 را با استفاده از پرسشنامه نیمهساختاریافتهی اینترنتی در خصوص موضوع پژوهش، جمعآوری و به روش دلفی فازی مورد تحلیل قرار داده است.
یافتهها- نتایج این بررسی نشان میهد که حسابداری و حسابرسی در بستر بلاکچین خودکار میشود. خودکارشدن به عنوان تکامل در رشته حسابداری و حسابرسی است که با توجه به نارضایتیهای ناشی از رسواییهای مالی، تقلبها، ورشکستگیها و شکستهای گذشته؛ وضعیت و مشکلات موجود در حرفه، صنایع و کسب و کارها؛ حجم، نوع و تاثیر قوانین، مقررات و استانداردهای موجود؛ فشارهای اجتماعی و سیاسی با توجه به وضعیت موجود؛ خواستهها، انتظارات، نیازها و الزامات مشتریان، و پیشرفتهای روزافزون فناوری و قابلیتهای پلتفرم بلاکچین به عنوان یک ضرورت انکارناپذیر و بسیار بااهمیت است که شرایط لازم برای آن آماده و مهیاست. از سوی دیگر، حرفه حسابداری و حسابرسی نیز بسیار مستعد خودکار شدن و آماده پذیرش آن است.
اصالت/ارزش افزوده علمی- موضوع مورد بررسی به عنوان یکی از مباحث نوین در آیندهپژوهشی و آیندهنگری است. ویژگیها، تغییرات و امکاناتی که حسابداری و حسابرسی خودکار در بستر بلاکچین به ارمغان میآورد، همگی به اهمیت و ضرورت انجام پژوهش میافزاید.
مقاله پژوهشی
محسن رشیدی؛ مصطفی عبدی؛ مائده صومی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 اسفند 1402
چکیده
هدف: تغییرات فعلی در زمینه های فن آوری و مسائل شکل گرفته در سطوح مختلف جامعه و شرکت ها باعث افزایش اهمیت توجه به جنبه نوآوری در سازمان ها شده است. در همین این راستا، وضعیت رقابتی بازار ها و منابع مالی که در شرکت ها ذخیره شده، می تواند شرایط برای بهبود عملکرد مرتبط با نو آوری را افزایش بدهد. به عبارتی دیگر ، نوآوری خود یک عامل اصلی در ...
بیشتر
هدف: تغییرات فعلی در زمینه های فن آوری و مسائل شکل گرفته در سطوح مختلف جامعه و شرکت ها باعث افزایش اهمیت توجه به جنبه نوآوری در سازمان ها شده است. در همین این راستا، وضعیت رقابتی بازار ها و منابع مالی که در شرکت ها ذخیره شده، می تواند شرایط برای بهبود عملکرد مرتبط با نو آوری را افزایش بدهد. به عبارتی دیگر ، نوآوری خود یک عامل اصلی در عملکرد سازمان ها شده است. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر شدت رقابت و اندوخته سازمانی بر رابطه بین نو آوری و عملکرد شرکت انجام گرفته است .
روش شناسی پژوهش: داده های مورد نیاز در این پژوهش با استفاده از پرسش نامه تکمیل شده به وسیله ی 159 نفر از کارکنان و مدیران شرکت ها، جمع آوری و تجزیه و تحلیل شده است .
یافته ها: نتایج پژوهش نشان می دهد که بین شدت رقابت و نوآوری ارتباط معنا داری وجود دارد . همچنین ، نتایج حاکی از این است که اندوخته سازمانی تاثیر معنا داری بر نوآوری دارد . در نهایت ، نتایج فرضیه سوم پژوهش نشان می دهد که ، شدت رقابت و اندوخته سازمانی باعث تقویت رابطه بین نو آوری و عملکرد می گردد .
مقاله پژوهشی
حشمت الله سروش نیا؛ جلال حقیقت منفرد؛ آناهیتا سالاری
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 اسفند 1402
چکیده
هدف: براساس دیدگاه مبتنی بر منابع و نظریه نهادی، هدف این پژوهش بررسی اثر مدیریت سبز بر گرایش به بازاریابی پایدار و نقش واسطهای مشروعیت اجتماعی در کسبوکارهای صنعتی کوچک و متوسط میباشد.
روششناسی پژوهش: در این پژوهش از "مدلسازی معادلات ساختاری" و "حداقل مربعات جزئی" استفاده شده است. این مطالعه معیارهای پیشنهادی معرفیشده ...
بیشتر
هدف: براساس دیدگاه مبتنی بر منابع و نظریه نهادی، هدف این پژوهش بررسی اثر مدیریت سبز بر گرایش به بازاریابی پایدار و نقش واسطهای مشروعیت اجتماعی در کسبوکارهای صنعتی کوچک و متوسط میباشد.
روششناسی پژوهش: در این پژوهش از "مدلسازی معادلات ساختاری" و "حداقل مربعات جزئی" استفاده شده است. این مطالعه معیارهای پیشنهادی معرفیشده توسط هیر و همکاران ("بار عاملی استاندارد"، "پایایی ترکیبی، "میانگین واریانس استخراج شده، "شاخص برازش هنجار شده"، "ریشه استاندارد باقیمانده مجذور میانگین"، "ضریب تعیین") و شاخصهای جدید "یگانه – دوگانه" و "توان پیشبینی روایی متقاطع"را اتخاذ کرده است. و نقش میانجیگری مشروعیت اجتماعی با استفاده از آزمون بوتاسترَپینگ و شمول واریانس بررسی شده است؛ همچنین در پایان شاخص اندازه اثر مورد بررسی قرار گرفته است.
یافتهها: روابط مثبت و معناداری میان مدیریت سبز، مشروعیت اجتماعی و گرایش به بازاریابی پایدار وجود دارد. همچنین مشروعیت اجتماعی نقش واسطهای (جزئی) میان مدیریت سبز و گرایش به بازاریابی پایدار را بازی میکند.
اصالت/ارزش افزوده علمی: این پژوهش نهتنها ادبیات پایداری را در کسبوکارهای صنعتی کوچک و متوسط با توجه به تئوری نهادی و دیدگاه مبتنی بر منابع توسعه میدهد، بلکه پیامدهای سبز شدن را نیز برجسته میکند. علاوهبر این، برخی از روشهای اندازه گیری جدید را نیز ترویج مینماید.
مقاله پژوهشی
آزاده شمشاد
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 29 اسفند 1402
چکیده
هدف: درماندگی مالی میتواند ریسک سرمایهگذاری را برای سرمایهگذاران افزایش دهد. لذا بررسی صورتهای مالی توسط فردی مستقل الزامی به نظر خواهد رسید. از اینرو هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین درماندگی مالی و حقالزحمه حسابرسی است. همچنین به بررسی اثر اندازه شرکت در این رابطه نیز میپردازد. هرچه شرکتها بزرگتر یا کوچکتر باشند میتوانند ...
بیشتر
هدف: درماندگی مالی میتواند ریسک سرمایهگذاری را برای سرمایهگذاران افزایش دهد. لذا بررسی صورتهای مالی توسط فردی مستقل الزامی به نظر خواهد رسید. از اینرو هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین درماندگی مالی و حقالزحمه حسابرسی است. همچنین به بررسی اثر اندازه شرکت در این رابطه نیز میپردازد. هرچه شرکتها بزرگتر یا کوچکتر باشند میتوانند در این رابطه تاثیرگذار باشند.
روش شناسی: برای آزمون دو فرضیه این پژوهش از رگرسیون خطی چند متغیره استفاده شد. جامعه آماری 130 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1392-1401 بوده است (1300 مشاهده سال- شرکت). برای سنجش درماندگی مالی از مدل آلتمن (1977) استفاده شده است.
یافته: نتایج پژوهش وجود ارتباط منفی و معناداری بین درماندگی مالی و حقالزحمه حسابرسی را نشان میدهد. نتایج نشان داد اندازه شرکت میتواند رابطه بین درماندگی مالی و حقالزحمه حسابرسی را تعدیل میکند. نتایج آزمونهای اضافی مبین این است که تفاوت بین اندازه شرکت یعنی بزرگ و کوچک و متوسط دارای تفاوت معناداری در این رابطه میباشد.
اصالت: زمانی که شرکتها دچار درماندگی مالی میشوند به حسابرسان جهت کاهش هزینه خود فشار میآورند تا حقالزحمههای خود را کاهش دهند. این دستاورد پژوهش میتواند به استفادهکنندگان صورتهای مالی و حسابرسان دانش مهمی را منتقل کند.