مقاله کاربردی
اولویت‌بندی شاخص‌های ارزیابی عملکرد کارکنان در فرآیند استراتژیک مدیریت منابع انسانی با استفاده از رویکرد MCDM: مطالعه موردی آتش‏نشانی استان البرز

سیدفخرالدین فخر حسینی؛ میثم کاویانی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 19 تیر 1402

چکیده
  هدف: هرچه را که نتوان اندازه‌گیری کرد، نمی‌توان کنترل کرد و هر چه را که نتوان کنترل کرد، مدیریت آن امکان‌پذیر نخواهد بود؛ بنابراین موضوع اصلی در تمام تجزیه‎وتحلیل‎‌های سازمانی، عملکرد است و بهبود آن مستلزم اندازه‌گیری است و از این‎رو یک سازمان بدون سیستم ارزیابی عملکرد قابل تصور نیست. یکی از مشکلات سازمان‌ها برای اندازه‌گیری ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
ارائه الگوی مدیریت مگاپروژه های پیچیده در صنعت طراحی و ساخت هواپیما

سعید عبداللهی خوشمردان؛ منوچهر منطقی؛ عباس خمسه

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 14 شهریور 1402

چکیده
  هدف: با بررسی های صورت گرفته در خصوص مگا پروژه های کشور، یکی از عوامل اصلی عدم موفقیت را می توان در مدیریت پروژه آنها جست و جو نمود. پروژه های طراحی و ساخت هواپیماهای مدرن جزء پروژه های پیچیده و به عنوان مگاپروژه شناخته می شود. در این تحقیق یک الگوی برای مدیریت مگاپروژه های پیچیده در این صنعت ارائه شده است.روش شناسی پژوهش: این پژوهش از ...  بیشتر

مقاله پژوهشی - کاربردی
بررسی تأثیر ابعاد شایستگی هوش تجاری بر عملکرد بازاریابی با در نظر گرفتن نقش میانجی مدیریت ارتباط با مشتری

حسین نوروزی؛ مبینا رحمانی گوهر؛ حسین ایمانی پور

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 اسفند 1402

چکیده
  هدف: با توجه به تغییراتی که در سال های اخیر در روند کسب و کارها اتفاق افتاده، توجه به مقوله هوش تجاری موضوع مهمی شده‌ است.لذا پژوهش حاضر به بررسی تأثیر ابعاد شایستگی هوش تجاری بر عملکرد بازاریابی با در نظر گرفتن نقش میانجی مدیریت ارتباط با مشتری در کسب و کار های گردشگری می پردازد. روش‌شناسی پژوهش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و ماهیتی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
ارائه مدل تدوین راهبرد مدیریت دانش بر مبنای راهبرد کسب‌ وکار

محمدرضا زاهدی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 اسفند 1402

چکیده
  هدف: هدف اصلی این تحقیق ارائه مدل تدوین راهبرد مدیریت دانش بر مبنای راهبرد کسب‌ وکار می باشد. روش‌شناسی پژوهش: در این تحقیق از ترکیبی از روش های کمّی و کیفی برای استخراج مؤلفههای کلیدی تدوین راهبرد دانش سازمانها از روش های مصاحبه خبرگی و توصیفی تحلیل (کیفی) استفاده میشودو نیز جهت اعتبارسنجی مدل روشهای کمّی و آماری بکار گرفته خواهد ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
رابطه استراتژی تنوع بخشی شرکت و ریسک سقوط قیمت سهام با تاکید بر سستی عملیات و توانایی مدیریت

مجید مرادی؛ رقیه طالبی؛ حمید رضا پاکدامن

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 14 اسفند 1402

چکیده
  هدف: سرمایه‌گذاران به طور قابل‌توجهی برای ریسک سقوط ارزش قائل هستند و ریسک سقوط را به‌عنوان یک عامل قیمت‌گذاری مهم در نظر می‌گیرند. تغییرات منفی قیمت هم تحت‌تأثیر توانایی مدیران در انتخاب استراتژی‌ها و قدرت اجرای مناسب عملیات شرکت می‌باشد، بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه استراتژی تنوع‌بخشی شرکت و ریسک سقوط قیمت سهام با ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی رابطه بین تجربه برند، بازخوانی برند و وفاداری برند در بازاریابی تجربی (مورد مطالعه: مارال چرم)

مهدی اجلی؛ محمدمهدی مظفری؛ سحر جوهری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 14 اسفند 1402

چکیده
  در دهه‌های اخیر، تحقیق در خصوص برند مشتری، جایگاه ویژه ای را در حوزه‌های مختلف اعم از دانشگاهی و بازار کسب وکار به خود اختصاص داده است. بسیاری از محققین و مدیران شرکت به این نتیجه رسیده‌اند که یکی از دلایل اهمیت مفهوم ارزش ویژه برند، نام و نشان تجاری مشتری است که موجب ایجاد ارزش برای مشتریان و هم برای شرکت می‌نماید و در نتیجه بازاریابان ...  بیشتر

مقاله پژوهشی - کاربردی
بررسی حسابداری و حسابرسی خودکار در بستر بلاکچین با رویکرد دلفی فازی

پیام نوری دوآبی؛ فریدون رهنمای رودپشتی؛ حمیدرضا کردلویی؛ هاشم نیکو مرام؛ قدرت‌اله طالب‌نیا

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 اسفند 1402

چکیده
  هدف- این پژوهش با هدف فهم و تحلیل دقیق وضعیت فعلی، شناسایی عوامل استراتژیک توسعه، عملکرد و تغییرات آینده به بررسی ویژگی‌ها، قابلیت‌ها و عوامل پلتفرم بلاکچین و تعیین احتمال وقوع و تأثیر آن بر حسابداری و حسابرسی به عنوان یک سیستم اطلاعاتی خودکار پرداخته است. روش‌شناسی پژوهش- این پژوهش بین‌رشته‌ای مبتنی بر رویکرد رویدادی در آینده‌پژوهی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی تاثیر شدت رقابت و اندوخته سازمانی بر رابطه بین نوآوری و عملکرد شرکت

محسن رشیدی؛ مصطفی عبدی؛ مائده صومی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 اسفند 1402

چکیده
  هدف: تغییرات فعلی در زمینه های فن آوری و مسائل شکل گرفته در سطوح مختلف جامعه و شرکت ها باعث افزایش اهمیت توجه به جنبه نوآوری در سازمان ها شده است. در همین این راستا، وضعیت رقابتی بازار ها و منابع مالی که در شرکت ها ذخیره شده، می‌ تواند شرایط برای بهبود عملکرد مرتبط با نو آوری را افزایش بدهد. به عبارتی دیگر ، نوآوری خود یک عامل اصلی در ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تاثیر مدیریت سبز بر گرایش به بازاریابی پایدار در کسب‌وکارهای صنعتی کوچک و متوسط: نقش واسطه‌ای مشروعیت اجتماعی

حشمت الله سروش نیا؛ جلال حقیقت منفرد؛ آناهیتا سالاری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 اسفند 1402

چکیده
  هدف: براساس دیدگاه مبتنی بر منابع و نظریه نهادی، هدف این پژوهش بررسی اثر مدیریت سبز بر گرایش به بازاریابی پایدار و نقش واسطه‌ای مشروعیت اجتماعی در کسب‌وکارهای صنعتی کوچک و متوسط می‌باشد. روش‌شناسی پژوهش: در این پژوهش از "مدل‌سازی معادلات ساختاری" و "حداقل مربعات جزئی" استفاده شده است. این مطالعه معیارهای پیشنهادی معرفی‌شده ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
درماندگی مالی و حق‌الزحمه حسابرسی: شواهدی جدید از نقش اندازه شرکت

آزاده شمشاد

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 29 اسفند 1402

چکیده
  هدف: درماندگی مالی می‌تواند ریسک سرمایه‌گذاری را برای سرمایه‌گذاران افزایش دهد. لذا بررسی صورت‌های مالی توسط فردی مستقل الزامی به نظر خواهد رسید. از اینرو هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین درماندگی مالی و حق‌الزحمه حسابرسی است. همچنین به بررسی اثر اندازه شرکت در این رابطه نیز می‌پردازد. هرچه شرکت‌ها بزرگ‌تر یا کوچک‌تر باشند می‌توانند ...  بیشتر