مقاله پژوهشی
مهدی الیاسی؛ حسین خسروپور؛ نرگس رحیمیان؛ محمد ابراهیم صادقی؛ حامد نوذری
دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1402، صفحه 1-15
چکیده
هدف: در دهههای اخیر خلق ارزش از طریق یادگیری فناوری در سطح بنگاه، توجه زیادی را به خود جلب کرده است، چراکه سه دلیل مهم توجه به موضوع خلق ثروت، توسعه صنعتی و خلق قابلیتهای فناورانه به مباحث راهبردی بنگاهها تبدیل شده است. هدف این تحقیق تبیین و اولویتبندی عوامل موثر بر سطوح یادگیری فناوری در سطح بنگاه میباشد.روششناسی ...
بیشتر
هدف: در دهههای اخیر خلق ارزش از طریق یادگیری فناوری در سطح بنگاه، توجه زیادی را به خود جلب کرده است، چراکه سه دلیل مهم توجه به موضوع خلق ثروت، توسعه صنعتی و خلق قابلیتهای فناورانه به مباحث راهبردی بنگاهها تبدیل شده است. هدف این تحقیق تبیین و اولویتبندی عوامل موثر بر سطوح یادگیری فناوری در سطح بنگاه میباشد.روششناسی پژوهش: جامعه آماری، 104 بنگاههای فعال در زمینههای صنعتی بودهاند که با جمعآوری دادههای موردنیاز با استفاده از پرسشنامهای با اجزای استاندارد و ضریب پایایی 0.845، به آزمون فرضیات پنجگانه پرداخته شده است.یافتهها: این پژوهش نشان میدهد که چهار سطح موردمطالعه، بهخوبی تبیینکننده سطوح یادگیری فناوری در سطح بنگاه خواهند بود و هرکدام هم بهصورت مستقیم بر فرآیند مذکور تاثیرگذار هستند. بر این اساس، بیشترین اثرگذاری مستقیم مربوط به سطح متوسط (78/0)، سطح پایه (67/0) و سطح جهانی (65/0) به ترتیب در درجات بعدی اهمیت قرار دارند و همچنین رتبهی هر یک از عوامل موثر بر این سطوح موردبررسی قرار گرفت.اصالت/ارزش افزوده علمی: با توجه به نتایج حاصل توصیههای برای مدیران بهمنظور بهبود سطوح یادگیری فناوری در سطح بنگاهی و چگونگی توجه به عوامل شناساییشده به یادگیری بیان شده است.
مقاله پژوهشی - کاربردی
محمدمهدی مهتدی؛ سیده نجمه متولی زاده
دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1402، صفحه 16-27
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش شناسایی و تحلیل عوامل موثر بر رضایت حاضران در سفرهای گردشگری جنگ میباشد که در قالب سفرهای راهیاننور از مناطق عملیاتی دوران دفاعمقدس در جنوب کشور بازدید میکنند تا متناسب با این یافتهها بتوان در خصوص تنظیم عوامل موثر بر کیفیت، تصمیمات پایداری گرفت.
روششناسی پژوهش: در فاز نخست این پژوهش از مصاحبه بهمنظور ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش شناسایی و تحلیل عوامل موثر بر رضایت حاضران در سفرهای گردشگری جنگ میباشد که در قالب سفرهای راهیاننور از مناطق عملیاتی دوران دفاعمقدس در جنوب کشور بازدید میکنند تا متناسب با این یافتهها بتوان در خصوص تنظیم عوامل موثر بر کیفیت، تصمیمات پایداری گرفت.
روششناسی پژوهش: در فاز نخست این پژوهش از مصاحبه بهمنظور شناسایی عوامل موثر بر رضایت بازدیدکنندگان و عوامل موثر بر کیفیت سفر استفاده شده است. عوامل شناساییشده موثر بر رضایت بازدیدکنندگان با استفاده از توزیع پرسشنامه و تحلیل عاملی مورد اعتبارسنجی قرار گرفتهاند و درنهایت بر مبنای این معیارها و با استفاده از ماتریس گسترش عملکرد، عوامل موثر بر کیفیت این سفرها رتبهبندی شدهاند.
یافتهها: این پژوهش ضمن شناسایی فهرستی از عوامل موثر بر رضایت گردشگران و اقدامات موثر بر کیفیت سفرها، نشان داد که بهعنوان مهمترین عامل موثر بر رضایت گردشگران، آنها تمایل دارند در این سفرها دسترسی بیشتری به وسایل سرگرمی و گذران اوقات فراغت بهمنظور کسب لذت بیشتر از سفر خود دارند همچنین دخیل کردن بیشتر سایر نهادها و سازمانها و استفاده از ظرفیتهای آنها بهعنوان مهمترین عامل کیفی موثر بر پژوهش شناسایی شد.
اصالت/ارزش افزوده علمی: موضوع مدیریت کیفیت در گردشگری، همچنان نیازمند توجه علمی بیشتر میباشد. نامحسوس بودن پیامد هر یک از پارامترهای کیفی و ضرورت گذشت زمان بالا برای مشاهده این پیامدها مسیر تصمیمگیری در این خصوص را برای مدیران سفرهای گردشگری جنگ در ایران دشوار نموده است. استفاده از روش گسترش عملکرد کیفیت توانسته است ندای بازدیدکنندگان بهعنوان مشتریان گردشگری جنگ را به مفاهیم قابلدرک برای سازمانهای مربوطه ترجمه کرده و به آنها کمک کند تصمیمهای مناسبی اخذ کرده و به تصمیم خود وفادار نیز بمانند.
مقاله پژوهشی
مهسا ترکاوان نژاد؛ قاسم توحیدی؛ بهروز دانشیان؛ مهناز مقبولی؛ فرزین مدرس خیابانی
دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1402، صفحه 28-37
چکیده
هدف: مدلهای استاندارد تحلیل پوششی دادهها، برای ارزیابی کارایی یک سیستم، اطلاعات ورودی و خروجی واحدهای تصمیمگیرنده را در یک دوره زمانی در نظر میگیرند؛ اما در برخی از سیستمهای موردبررسی، چند دوره زمانی مجزا و مستقل از هم موردنظر است و کارایی کل سیستم به کارایی واحدهای تصمیمگیرنده در هر دوره زمانی وابسته خواهد بود. در این حالت ...
بیشتر
هدف: مدلهای استاندارد تحلیل پوششی دادهها، برای ارزیابی کارایی یک سیستم، اطلاعات ورودی و خروجی واحدهای تصمیمگیرنده را در یک دوره زمانی در نظر میگیرند؛ اما در برخی از سیستمهای موردبررسی، چند دوره زمانی مجزا و مستقل از هم موردنظر است و کارایی کل سیستم به کارایی واحدهای تصمیمگیرنده در هر دوره زمانی وابسته خواهد بود. در این حالت ممکن است واحدی در تمام دورهها کارا باشد اما کارای کل نباشد؛ که در این صورت با مفهومی به نام ناکارایی کاذب مواجهه خواهیم شد.روششناسی پژوهش: در این مقاله برای بررسی ناکارایی کاذب در سیستمهای چند دورهای، بهجای استفاده از وزنها که از هر دوره زمانی به دست میآید، با استفاده از مدلهای تحلیل پوششی دادههای نسبی، الگوریتمی سه مرحلهای پیشنهاد میشود. علت استفاده از مدلهای نسبی به دلیل انعطافپذیری آنها و نزدیکتر بودن تقریب آن به واقعیت است.یافتهها: در گام اول الگوریتم، میانگین کاراییهای دورهای و در گام دوم کارایی سیستم بهعنوان جعبه سیاه محاسبه میشود. نسبت حاصل از این دو کمیت، اگر عددی نزدیک به یک باشد، یعنی این دو برآورد به هم نزدیک هستند و ناکارایی کاذب وجود ندارد و اگر نسبت حاصل از یک بزرگتر باشد در این صورت این دو برآورد از هم فاصله دارند و ناکارایی کاذب موجود است.اصالت/ارزش افزوده علمی: مقایسه روش پیشنهادی بر روی دادههای 22 بانک تجاری از تایوان در طی یک دوره زمانی سه ساله با روش پیشنهادی کایو و لیو [8] از لحاظ آماری دلالت بر کاهش پراکندگی اعداد کارایی داشت. همچنین آزمونهای آماری حاکی از قوت روش پیشنهادی نسبت به روش کایو و لیو [8] میباشد.
مقاله پژوهشی - کاربردی
سید صفدر حسینی؛ حسن مافی؛ سیدفخرالدین فخرحسینی
دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1402، صفحه 38-62
چکیده
هدف: امروزه استفاده از ابزارهای تامین مالی برای بانکها و موسسات اعتباری همواره یکی از موضوعات چند وجهی در زمینه مطالعات پولی و بانکی بوده است. توسعه و عملکرد صحیح استفاده از ابزارهای تامین مالی، میتواند اثرات قابل ملاحظهای را بر توسعه بازارهای مالی و رشد اقتصادی داشته باشد. هدف پژوهش حاضر به اولویتبندی روشهای تامین منابع ...
بیشتر
هدف: امروزه استفاده از ابزارهای تامین مالی برای بانکها و موسسات اعتباری همواره یکی از موضوعات چند وجهی در زمینه مطالعات پولی و بانکی بوده است. توسعه و عملکرد صحیح استفاده از ابزارهای تامین مالی، میتواند اثرات قابل ملاحظهای را بر توسعه بازارهای مالی و رشد اقتصادی داشته باشد. هدف پژوهش حاضر به اولویتبندی روشهای تامین منابع مالی اسلامی در دسترس، سیاستها و راهبردها در بانک آینده میپردازد.روششناسی پژوهش: در این تحقیق، به منظور بررسی اولویتبندی روشهای دوازدهگانه تامین مالی اسلامی بانکها با تمرکز بر سه معیار جذابیت و بازدهی روش تامین مالی (الزامات پذیرش طرف تقاضا)، ظرفیتهای اجرایی (الزامات سازگاری نهادی طرف عرضه) و محیط اقتصاد کلان (محیط کلان پیرامونی نظام بانکی) با جمعآوری نظرات از 30 نفر از کارشناسان حوزه سرمایهگذاری و مالی بانک آینده، از رویکرد AHP استفاده شده است.یافتهها: نتایج این تحقیق نشان داد که سپردههای ارزی و ریالی بالاترین اولویت و خرید و فروش دین و اوراق و ضمانت و عاملیت کمترین اولویت را دارند. در انتهای تحقیق، یک مدل راهبرد رقابتی برای تامین مالی اسلامی بانک آینده برای همگامسازی سیاستهای آتی بانک با دورههای تجاری اقتصاد ایران در چهارچوب روششناسی SWOT، پیشنهاد شد.اصالت/ارزش افزوده علمی: با توجه به اهمیت روشهای تامین مالی در بانک آینده، این مقاله به مدیران بانک کمک میکنند تا با اولویتبندی این روشها، تصمیمات مناسبتری در راستای اهداف بانک اتخاذ نمایند. علاوه بر این، پیشنهاد مدل راهبرد رقابتی برای تامین مالی اسلامی، الگوی مناسبی جهت برنامهریزیهای آیندهشان در خصوص همگامسازی سیاستهای آتی بانک با دورههای تجاری اقتصاد ایران ارائه نماید.
مقاله پژوهشی
ملیحه نیک سیرت
دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1402، صفحه 63-72
چکیده
هدف: با توجه به شیوع بیماری کرونا ویروس ۲۰۱۹ و لزوم فاصلهگذاری اجتماعی، آموزش مجازی و برگزاری امتحانات بهصورت آنلاین، جایگزین آموزش حضوری شده است؛ بنابراین شیوع کرونا سبب شد تا در بسیاری از کشورها به آموزش مجازی (الکترونیکی) بهعنوان یک ضرورت توجه شود. هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر آموزش مجازی بر یادگیری دانش آموزان است.روششناسی ...
بیشتر
هدف: با توجه به شیوع بیماری کرونا ویروس ۲۰۱۹ و لزوم فاصلهگذاری اجتماعی، آموزش مجازی و برگزاری امتحانات بهصورت آنلاین، جایگزین آموزش حضوری شده است؛ بنابراین شیوع کرونا سبب شد تا در بسیاری از کشورها به آموزش مجازی (الکترونیکی) بهعنوان یک ضرورت توجه شود. هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر آموزش مجازی بر یادگیری دانش آموزان است.روششناسی پژوهش: در این تحقیق اطلاعات کتابخانهای با بهرهگیری از متون علمی مکتوب و الکترونیکی جمعآوری شدند. همچنین، محقق بهمنظور بررسی دیدگاه و نظر معلمان به یادگیری دانشآموزان در آموزش مجازی پرسشنامهای با 55 سوال و 15 مولفه در نظر گرفته است. در این مطالعه مدارس مقطع متوسطه اول شهر بیرجند موردنظر قرار گرفته است و ۲۴۰ نفر از دبیران و معلمان بهعنوان نمونه انتخاب شدند. روش جمعآوری اطلاعات پرسشنامه اینترنتی بوده و نمونهگیری بهصورت تصادفی انجام شده است. جهت تجزیهوتحلیل اطلاعات از نرمافزارهای SPSS و PLS استفاده شده است.یافتهها: تحلیلها نشان میدهد که آموزش مجازی بر یادگیری دانش آموزان تاثیر معنیداری ندارد (05/0 ≤ P). بااینوجود آموزش مجازی بر رشد اعتقادی و بالندگی اخلاقی، تربیت اقتصادی و حرفهای، رشد علمی و فناوری، تربیت اجتماعی و سیاسی، تربیت زیستی و بدنی، نقش معلم، فضای آموزش و ارزشیابی تاثیر منفی و بر تناسب محتوا و منابع، نقش خانواده و محیط، نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات و ابزارهای هوشمند، نقش مواد آموزشی و زمان آموزش تاثیر مثبت دارد. به نظر میرسد باوجود مزیتهای آموزش مجازی در مقابل آموزش حضوری، آموزش مجازی تاثیری بر یادگیری دانش آموزان ندارد و بهترین روش آموزشی بهصورت ترکیبی از هر دو روش میباشد.اصالت/ارزش افزوده علمی: با توجه به اینکه در شرایط اپیدمی ویروس کرونا کلاسهای آموزشی بهصورت مجازی برگزار میشود و دانش آموزان این روش آموزشی را تجربه میکنند؛ لذا بررسی تاثیر آموزش مجازی بر یادگیری دانش آموزان مهم و ضروری به نظر میرسد. این مقاله به بررسی تاثیر آموزش الکترونیکی بر مولفههای مختلف یادگیری دانش آموزان میپردازد. نتایج این پژوهش برای کارشناسان آموزشوپرورش، معلمان و مدیران مدارس قابل استفاده است.
مقاله پژوهشی - کاربردی
عادل شکری؛ تورج دانا؛ امیرهومن حمصی؛ سولماز توتونچیان
دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1402، صفحه 73-81
چکیده
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر، تعیین میزان استرس شغلی و رضایت شغلی در اعضای هیات علمی یکی از دانشگاههای واقع در تهران و بررسی ارتباط بین این دو شاخص بود.
روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر ازجمله تحقیقات کاربردی، مشاهدهای-مقطعی، توصیفی و تحلیلی میباشد. نمونه آماری شامل ۵۲ نفر از اعضای هیات علمی یکی از دانشگاههای استان تهران بود که به ...
بیشتر
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر، تعیین میزان استرس شغلی و رضایت شغلی در اعضای هیات علمی یکی از دانشگاههای واقع در تهران و بررسی ارتباط بین این دو شاخص بود.
روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر ازجمله تحقیقات کاربردی، مشاهدهای-مقطعی، توصیفی و تحلیلی میباشد. نمونه آماری شامل ۵۲ نفر از اعضای هیات علمی یکی از دانشگاههای استان تهران بود که به دلیل محرمانگی، نام آن بیان نشده است. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه اطلاعات فردی-شغلی، پرسشنامه رضایت شغلی و استرس شغلی استاینمتز بوده است. برای تحلیل دادهها، از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد.
یافتهها: یافتههای این تحقیق، نشانگر این بود که میزان رضایت شغلی و استرس شغلی در میان اعضای هیات علمی، بهطور معنیداری همبستگی منفی دارد. این بدان معناست که با افزایش رضایت شغلی، استرس کاهش مییابد و بالعکس. رضایت شغلی در میان اعضای هیات علمی، در حد متوسط بود. ضمنا اعضای هیات علمی از ماهیت شغل، مسئول مستقیم و همکاران خود بهطور معنیداری رضایت داشتند، درحالیکه از حقوق و مزایا بهطور معنیداری ناراضی بودند. استرس شغلی در اعضای هیات علمی نسبتا کم بود. اعضای هیات علمی با مرتبه علمی «استاد تمام»، دارای رضایت شغلی بیشتر و اعضای هیات علمی با مرتبه علمی «دانشیار»، رضایت کمتری داشتند.
اصالت/ارزش افزوده علمی: اعضای هیات علمی دانشگاهها، نقش بسزایی در فرهنگسازی و ارتقای سطح دانش نسل آتی دارد؛ بنابراین میبایست در خصوص ارتقای رضایت شغلی و کاهش استرس شغلی، تلاش نمود و با اجرای راهکارهای شناساییشده، زمینه تعالی سازمانی از طریق توجه به نیروی انسانی دانشگاهی که بهعنوان داراییهای کشور محسوب میگردند، فراهم گردد.
مقاله پژوهشی
ناصر سیف اللهی
دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1402، صفحه 82-99
چکیده
هدف: تامین مالی پروژهها و طرحهای سرمایهگذاری صنعتی یکی از دغدغههای اصلی مدیریت بنگاههای اقتصادی است؛ بنابراین لازم است در پیشبینی منابع و مصارف ملاحظات مختلفی را در نظر گرفته شود. سرمایهگذاریهای صنعتی بلندمدت معمولا در معرض ریسکهای مختلف قرار دارند؛ بهخصوص تامین مالی کوتاهمدت برای ...
بیشتر
هدف: تامین مالی پروژهها و طرحهای سرمایهگذاری صنعتی یکی از دغدغههای اصلی مدیریت بنگاههای اقتصادی است؛ بنابراین لازم است در پیشبینی منابع و مصارف ملاحظات مختلفی را در نظر گرفته شود. سرمایهگذاریهای صنعتی بلندمدت معمولا در معرض ریسکهای مختلف قرار دارند؛ بهخصوص تامین مالی کوتاهمدت برای تداوم پروژههای بلندمدت همواره چالشبرانگیز است.روششناسی پژوهش: این پژوهش ازنظر نوع یک پژوهش توسعهای است. در این پژوهش، نمونهگیری به روش نظری و با استفاده از تکنیکهای هدفمند (قضاوتی) و گلوله برفی و بر مبنای انجام مصاحبه (تا رسیدن به اشباع نظری) بر اساس توالی ارجاع خط مستقیم 16 مصاحبه انجام گرفت. نتایج تحلیل دادههای بهدستآمده از مصاحبهها، طی فرایندهای کدگذاری باز، محوری و انتخابی به شکلگیری مدل ملی ارزیابی و تامین مالی طرحهای سرمایهگذاری صنعتی در شهرکها و نواحی صنعتی ایران بر مبنای نظریهپردازی داده بنیاد انجامید. برای تجزیهوتحلیل اطلاعات، روش استراوس و کوربین و مدل پارادایمی و نرم افزار مکس کیو.دی.اِی (MAXQDA) بهکار گرفته شد.یافتهها: پس از تجزیهوتحلیل دادههای مصاحبهها، با تعیین شرایط علی (سرمایهگذاری مخاطرهپذیر، مدل تامین مالی مناسب، تواناییهای مدیریت، اندازه شرکت، ساختار سرمایه، قوانین و سیاستهای دولت)، شرایط زمینهای (مسایل مالی، زیرساخت، عوامل سیاسی و قانونی)، شرایط مداخلهگر (سرمایه اجتماعی، منابع و امکانات موجود، متغیرهای نقدینگی)، مقولهمحوری (خلق ارزش، تامین مالی مشارکت عمومی و خصوصی، توسعه فناوری)، راهبردها (استقراض، سرمایهگذاری، تامین مالی خرد، تامین مالی خارجی، تامین مالی داخلی، تامین مالی اسلامی) و پیامدها (کارایی و اثربخشی واحدهای صنعتی، ارتقای رقابتپذیری، اشتغالزایی)، مدل توسعه تامین مالی برای سرمایهگذاری در شهرکهای صنعتی استخراج گردیده است.اصالت/ارزش افزوده علمی: شهرکها و نواحی صنعتی ایران با کمک گرفتن از این مدل و اجرای گامبهگام آن میتوانند از مزایای آن بهره برده و باعث بهبود جایگاه رقابتی و بالا رفتن بهرهوری در سازمان خود شوند.