مقاله پژوهشی
حسین نوروزی؛ سهیلا خدامی؛ زهرا عبیدی
دوره 3، شماره 4 ، اسفند 1401، صفحه 371-386
چکیده
هدف: این تحقیق به بررسی تاثیر هوش تجاری بر عملکرد شرکت با در نظر گرفتن نقش میانجی تسهیم دانش، نوآوری سازمانی و مزیت رقابتی میپردازد.روششناسی پژوهش: پژوهش ذیل از نظر هدف، از نوع کاربردی است. از آنجاییکه این پژوهش به بررسی رابطه چند متغیر بطور مثال، رابطه متغیر هوش تجاری بر عملکرد شرکت میپردازد و به نه دستکاری آنها پرداخته میشود، ...
بیشتر
هدف: این تحقیق به بررسی تاثیر هوش تجاری بر عملکرد شرکت با در نظر گرفتن نقش میانجی تسهیم دانش، نوآوری سازمانی و مزیت رقابتی میپردازد.روششناسی پژوهش: پژوهش ذیل از نظر هدف، از نوع کاربردی است. از آنجاییکه این پژوهش به بررسی رابطه چند متغیر بطور مثال، رابطه متغیر هوش تجاری بر عملکرد شرکت میپردازد و به نه دستکاری آنها پرداخته میشود، از نوع تحقیق توصیفی همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش، کسب و کارهای کوچک و متوسط در استان تهران است. روش گرد آوری دادهها پرسشنامه است.تعداد گویههای پرسشنامه 42 عدد است که حجم نمونه آن 202 پرسشنامه است که همه این تعداد به درستی تکمیل شدهاند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش مدل یابی معادلات ساختاری و نرم افزار SPSS و PLS 3 استفاده گردید.یافتهها: این تحقیق دارای 7 فرضیه است که در این بین تمام فرضیات تحقیق 5 فرضیه تایید شدهاند و یافتهها نشان میدهد که هوش تجاری بر تسهیم دانش مزیت رقابتی و عملکرد شرکت تاثیر گذار است. این موضوع نشان دهنده این است که مدیران در راستای بهبود عملکرد، افزایش توانایی خود در پاسخ به مخاطرات و چالشهای بیرونی به اجرای هوش تجاری در سازمان خود توجه کنند. همچنین یافتههای این تحقیق نشان میدهد که تسهیم دانش بر مزیت رقابتی ، مزیت رقابتی بر عملکرد شرکت تاثیر گذار است.اصالت/ارزش افزوده علمی: نتایج بدست آمده از این تحقیق نشان داد که بکارگیری هوش تجاری در سازمان و کسب و کارهای کوچک و متوسط منجر به افزایش عملکرد، کسب مزیت رقابتی، افزایش به اشتراک گذاری دانش خواهد شد. این پژوهش میتواند به سازمانها در راستای بکارگیری هوش تجاری در فعالیتهایشان بصورت تخصصیتر کمک نماید.
مقاله پژوهشی
وجیهه دهقان تزرجانی؛ محمود معین الدین؛ سهیلا شهرستانی
دوره 3، شماره 4 ، اسفند 1401، صفحه 387-405
چکیده
هدف: امروزه، سازمانها جهت موفقیت و دستیابی به پایداری عملکرد مالی در شرایط رقابت جهانی نیاز به اجرای استراتژی نوآوری پشتیبانی شده توسط منابع انسانی ذیصلاح و فرآیندهای داخلی مناسب دارند؛ بنابراین،، پژوهش حاضر به بررسی نقش استراتژی نوآوری در شرکتهای تولیدی فعال استان یزد در عملکرد مالی از طریق متغیرهای میانجی منابع انسانی و ...
بیشتر
هدف: امروزه، سازمانها جهت موفقیت و دستیابی به پایداری عملکرد مالی در شرایط رقابت جهانی نیاز به اجرای استراتژی نوآوری پشتیبانی شده توسط منابع انسانی ذیصلاح و فرآیندهای داخلی مناسب دارند؛ بنابراین،، پژوهش حاضر به بررسی نقش استراتژی نوآوری در شرکتهای تولیدی فعال استان یزد در عملکرد مالی از طریق متغیرهای میانجی منابع انسانی و فرآیندهای داخلی میپردازد.روششناسی پژوهش: روش پژوهش حاضر از حیث هدف، کاربردی و از لحاظ ماهیت و نحوه گردآوری اطلاعات، توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش متشکل از مدیران مالی و سرپرستان ارشد حسابداری واحدهای تولیدی استان یزد بوده و برای انتخاب نمونه نیز از روش نمونهگیری در دسترس بهره گرفته شده است. در مجموع، تعداد 100 پرسشنامه قابلقبول جمعآوری و مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. روایی محتوایی پرسشنامهها باتوجهبه نظرات خبرگان و روایی سازه با استفاده از ابزار تحلیل عاملی تاییدی و پایایی نیز بهوسیله ضریب آلفای کرونباخ تایید گردید. تجزیهوتحلیل دادهها با بهکارگیری تکنیک معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزارهای spss 21 و smart pls 3 انجام شده است.یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد، استراتژی نوآوری تاثیر معناداری بر منابع انسانی و فرآیندهای داخلی دارد؛ ولی تاثیر آن بر عملکرد مالی معنادار نیست. از طرفی تاثیر فرآیندهای داخلی بر عملکرد مالی نیز معنادار بوده ولی منابع انسانی بر عملکرد مالی تاثیر معناداری نداشته است. همچنین، نتایج حاکی از این است که استراتژی نوآوری از طریق منابع انسانی بر عملکرد مالی تاثیر نمیگذارد ولی از طریق فرآیندهای داخلی توانسته بر عملکرد مالی موثر واقع شود. اصالت / ارزشافزوده علمی: امروزه، تغییرات عمده ایجاد شده در فضای کسبوکار توام با رقابت، نقش مدیران را در مدیریت صنایع بهمنظور بهبود عملکرد سازمان برجسته ساخته است. به لحاظ نظری نیز نظریه اقتضایی با تبیین نقش طراحی سازمان از رابطه نوآوری و عملکرد حمایت میکند. بدیهی است نقش قابلیت منابع انسانی و فرآیند داخلی نیز دراینرابطه میتواند موثر باشد؛ لذا باتوجهبه شکاف تحقیقاتی موجود در مطالعات پیشین، پژوهش حاضر به بررسی رابطه استراتژی نوآوری و عملکرد مالی با نقش میانجی منابع انسانی و فرآیند داخلی در سطح واحدهای صنعتی استان یزد بهعنوان یکی از قطبهای صنعتی کشور پرداخته است.
مقاله پژوهشی - کاربردی
محمود رحیمی؛ محمد میرباقری جم؛ ابراهیم قائد؛ اکرم نورانی
دوره 3، شماره 4 ، اسفند 1401، صفحه 406-422
چکیده
هدف: هدف از این تحقیق، مقایسه اثر مصرف انواع انرژی های تجدیدپذیر و تجدیدناپذیر بر رفاه اقتصادی استان های ایران طی دوره 1398-1379است. در این تحقیق از روش داده های تابلویی (Panel Data) استفاده شد.روششناسی پژوهش: جامعه آماری مورد مطالعه در این تحقیق شامل استان های ایران است. اطلاعات سری زمانی در مورد این استان ها از دادههای موجود در ترازنامه ...
بیشتر
هدف: هدف از این تحقیق، مقایسه اثر مصرف انواع انرژی های تجدیدپذیر و تجدیدناپذیر بر رفاه اقتصادی استان های ایران طی دوره 1398-1379است. در این تحقیق از روش داده های تابلویی (Panel Data) استفاده شد.روششناسی پژوهش: جامعه آماری مورد مطالعه در این تحقیق شامل استان های ایران است. اطلاعات سری زمانی در مورد این استان ها از دادههای موجود در ترازنامه انرژی، مرکز آمار و بانک داده های اقتصادی و مالی ایران جمعآوری شده است که با استفاده از نرم افزار Eviews مورد آزمون قرار گرفت. متغیرهای استفاده شده در این تحقیق شامل: مصرف انواع انرژی های تجدیدپذیر و تجدیدناپذیر (خورشیدی، آبی، بادی، زمینگرایی، نفت، گاز و بنزین)، رفاه اقتصادی، جمعیت، نیروی کار، بیکاری، تورم، توزیع درآمد (ضریب جینی) و تولید ناخالص داخلی حقیقی می باشند.یافته ها: نتایج بدست آمده نشان می دهد که مصرف انواع انرژی های تجدیدپذیر تأثیر مثبت و معنیدار و مصرف انواع انرژی های تجدیدناپذیر تأثیر منفی و معنیدار بر رفاه اقتصادی در پی دارد. بر این اساس می توان بیان کرد که افزایش مصرف انواع انرژی های تجدیدپذیر می تواند پیشرفت قابل توجهی را در جهت رفاه اقتصادی و سرعت بخشیدن به اهداف توسعه ای مربوط به رشد اقتصادی در این استان ها به ارمغان آورد. همچنین متغیرهای نرخ بیکاری، نرخ تورم و نابرابری توزیع درآمد (ضریب جینی) تأثیر منفی و معنیدار و متغیرهای نرخ رشد جمعیت، تولید ناخالص داخلی و بهره وری نیروی کار تأثیر مثبت و معنی دار بر رفاه اقتصادی دارند که مطابق با مبانی نظری تحقیق می باشد.اصالت/ارزش افزوده علمی: نتایج نشان داد که استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر در استان های ایران با توجه به اینکه تأثیر بیشتری در مقایسه با انرژیهای تجدیدناپذیر جهت افزایش رفاه اقتصادی دارد، با سرمایهگذاری در این واحد تولیدی میتوان سهم استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر را در ایران افزایش داد.
مقاله پژوهشی
محمد سعید کیانی؛ لیلا نظری
دوره 3، شماره 4 ، اسفند 1401، صفحه 423-436
چکیده
هدف: جو سازمانی مناسب می تواند در انگیزش و بهبود روحیه و مشارکت افراد در تصمیم گیری ها و خلاقیت و نوآوری آنان موثر بوده و به عنوان یک منبع در تامین سلامت روانی کارکنان به حساب آید، با وجود این جو سازی نامناسب می تواند منبع عمده فشار روانی نیز باشد. هدف از این پژوهش، بررسی رابطه بین تعهد سازمانی و جو سازمانی با سلامت عمومی معلمان تربیتبدنی ...
بیشتر
هدف: جو سازمانی مناسب می تواند در انگیزش و بهبود روحیه و مشارکت افراد در تصمیم گیری ها و خلاقیت و نوآوری آنان موثر بوده و به عنوان یک منبع در تامین سلامت روانی کارکنان به حساب آید، با وجود این جو سازی نامناسب می تواند منبع عمده فشار روانی نیز باشد. هدف از این پژوهش، بررسی رابطه بین تعهد سازمانی و جو سازمانی با سلامت عمومی معلمان تربیتبدنی استان کرمانشاه بود. روششناسی پژوهش: جامعه آماری پژوهش حاضر 1200 نفر از معلمان تربیت بدنی استان کرمانشاه بودند، که بر اساس جدول مورگان 291 نفر به صورت نمونهگیری تصادفی سیستماتیک بهعنوان نمونه انتخاب شدند. جهت اندازهگیری متغیرها، از چهار پرسشنامه مشخصات فردی، پرسشنامه میر وآلن (1996)، پرسشنامه (OCDQ-RS) و پرسشنامه گلدبرگ و هیلر (2012) استفاده شد. روایی صوری و محتوایی با نظرخواهی از اساتید مرتبط مورد تایید قرار گرفت و پایایی پرسشنامهها با استفاده از آلفای کرونباخ 0.79، 0.87 و 0.79 گزارش شد. از روشهای آمار توصیفی برای توصیف متغیرها و از آمار استنباطی برای آزمون فرضیههای تحقیق در سطح معناداری 05/0 ≥ αاستفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد بین ابعاد تعهد سازمانی (008/0P =)، جوسازمانی (001/0P =) و سلامت عمومی (001/0P =) معلمان تفاوت معناداری وجود دارد. بین تعهد سازمانی با سطوح مختلف سلامت عمومی تفاوت معناداری مشاهده شد (024/0P =)، اما بین جو سازمانی با سطوح مختلف سلامت عمومی تفاوت معناداری مشاهده نشد (152/0P =). اصالت/ارزش افزوده علمی: قابل ذکر است که بخش تربیت بدنی از مقوله تعلیم و تربیت نیازمند افراد متخصص و توانمند در رشته تربیتبدنی است تا بتوانند آموختههای خود را به مرحله بهرهبرداری دربیاورند، هر اندازه جو سازمانی و تعهد سازمانی در بین معلمان تربیت بدنی در شرایط بهتری باشد، آنها سلامت عمومی بیشتری خواهند داشت و میتوانند با انگیزه بیشتر به سمت هدفهای سازمان مربوطه گام بردارند.
مقاله کاربردی
روح اله کیانی قلعه نو
دوره 3، شماره 4 ، اسفند 1401، صفحه 437-451
چکیده
هدف: در این پژوهش استراتژی های تصمیم گیرندگان داخلی و خارجی در برجام با استفاده از نظریه بازیها بررسی می شود. روششناسی پژوهش: تصمیمات اتخاذ شده توسط سه شخصیت مرتبط در برجام شامل، رهبری ایران، دولت ایران و گروه (1+5) با استفاده از نظریه بازیها شبیه سازی و بر مبنای ساز و کار تئوری بازیها تحلیل و بررسی شده است. در بخش بیان مسله، اصولی پذیرفته ...
بیشتر
هدف: در این پژوهش استراتژی های تصمیم گیرندگان داخلی و خارجی در برجام با استفاده از نظریه بازیها بررسی می شود. روششناسی پژوهش: تصمیمات اتخاذ شده توسط سه شخصیت مرتبط در برجام شامل، رهبری ایران، دولت ایران و گروه (1+5) با استفاده از نظریه بازیها شبیه سازی و بر مبنای ساز و کار تئوری بازیها تحلیل و بررسی شده است. در بخش بیان مسله، اصولی پذیرفته می شود و بر اساس آن بازی طراحی می شود. برای ارزش دهی به پیامدهای بازی از روش AHP استفاده شده است. نرخ ناسازگاری پایین محاسبه شده برای این روش، نتایج ارزش دهی را قابل قبول توصیف نموده است. ورود به مذاکرات در قالب بازی ایستا با اطلاعات کامل بیان شده است و فرآیند توافق دو جانبه بصورت بازی پویا نشان داده شده است. یافتهها: از دو جنبه به بازی پرداخته شده است، در بخش پیش بازی ماهیتا ورود یا عدم ورود به مذاکرات بررسی شده است. بررسی فرآیند بازی نشان می دهد ورود به مذاکرات یک رفتار راهبردی برای ایران و گروه (1+5) است. اما در بازی اصلی که استراتژی ها برای تصمیم گیری بررسی می شود. نشان داده شده است اعتماد بدون تضمین، نتیجه بازی را از شکل برد- برد به برد-باخت تغییر می دهد.اصالت/ارزش افزوده علمی: درخصوص برجام نگرش های متنوعی وجود دارد، در این پژوهش فارغ از نگرش ها و جناح بندی ها، فرآیند کار، در یک مدل علمی و دارای ساختار راهبردی پیاده سازی شده است.
مقاله پژوهشی
محمد صادق شیری؛ سید مصطفی خرمی زاده؛ وحید احمدی
دوره 3، شماره 4 ، اسفند 1401، صفحه 452-464
چکیده
هدف: در این مقاله یک روش دومرحلهای جدید برای حل مسالهی زمانبندی دروس دانشگاهی مبتنی بر برنامهی درسی ارایه شده است. در هر دو مرحله، روش از رویکرد فراابتکاری جدید استفاده شده است. علاوه بر این، یک نمایش جواب جدید برای زمانبندی دروس دانشگاهی معرفی شده است و از برخی رویکردها نیز برای تشدید و تنوع استفاده میشود که کاملاً مبتنی ...
بیشتر
هدف: در این مقاله یک روش دومرحلهای جدید برای حل مسالهی زمانبندی دروس دانشگاهی مبتنی بر برنامهی درسی ارایه شده است. در هر دو مرحله، روش از رویکرد فراابتکاری جدید استفاده شده است. علاوه بر این، یک نمایش جواب جدید برای زمانبندی دروس دانشگاهی معرفی شده است و از برخی رویکردها نیز برای تشدید و تنوع استفاده میشود که کاملاً مبتنی بر نمایش جواب جدید است.روششناسی پژوهش: در مرحلهی اول روش جدید، یک جواب با کیفیت بالا قابل اجرا محاسبه میشود. برای این منظور، ابتدا محدودیتهای سخت مربوط به دورههای زمانی در نظر گرفته شده و جوابی محاسبه میشود که این محدودیتهای سخت را برآورده کند. در مرحلهی بعد روش جدیدی برای تخصیص اتاقها به دروس معرفی میشود که پس از اعمال آن بر روی جوابی که محدودیتهای سخت دورهی زمانی را برآورده میکند، یک جواب شدنی محاسبه میشود. علاوه بر این، نتایج عددی نشان میدهد که جواب شدنی محاسبهشده کیفیت بالایی دارد. در مرحلهی دوم، ابتدا چندین تابع همسایگی جدید برای بهبود کیفیت جواب شدنی محاسبه شده به طور قابل توجهی مورد استفاده قرار میگیرد که برای کاهش جریمه جواب شدنی محاسبه شده مرحلهی اول طراحی شده است. در حالی که تابع تناسب مرحلهی اول مبتنی بر نقض محدودیتهای سخت است، تابع تناسب مرحلهی دوم بر اساس جریمهی جواب شدنی است. در بسیاری از الگوریتمهای فراابتکاری که تاکنون ارایه شدهاند، تلاش محاسباتی زیادی بر روی الگوریتم برای انتساب اتاقها به دورهها صرف میشود. ویژگی جدید الگوریتم ارایه شده این است که از یک استراتژی برای تخصیص اتاقها به دوره فقط یک بار و بدون استفاده از هیچ الگوریتم تطبیقی استفاده میشود. یافتهها: الگوریتم ارایه شده بر روی برخی از نمونههای استاندارد ادبیات اعمال شده و کارایی الگوریتم ارایه شده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج عددی نشان میدهد که زمان محاسبات مورد نیاز با اندازهی نمونهها افزایش مییابد و الگوریتم بعد از چند دقیقه به سمت جواب بهینه همگرا میشود.اصالت/ارزش افزوده علمی: الگوریتم ارایه شده ما را قادر میسازد تا در عمل با مسایل بزرگ زمانبندی دروس دانشگاهی مواجه شویم. علاوه بر این، روشی کارآمد برای دستیابی به جوابهای شدنی برای نمونههای دنیای واقعی و تلاش برای بهبود کیفیت آنها در اختیار ما قرار میدهد.
مقاله پژوهشی
محمد قاسمی؛ محمدمهدی مهتدی
دوره 3، شماره 4 ، اسفند 1401، صفحه 465-482
چکیده
هدف: اردوهای راهیان نور بهعنوان یکی از نمونههای گردشگری جنگ در دهههای اخیر پس از جنگ تحمیلی ایران و عراق مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به اهمیت این سرمایه، شایسته است تا مسئولین امر و کلیه برنامهریزان این اردوها بکوشند تا کیفیت برگزاری این اردوها را ارتقا بخشند. روششناسی پژوهش: این تحقیق بر حسب هدف کاربردی، و از لحاظ نوع ...
بیشتر
هدف: اردوهای راهیان نور بهعنوان یکی از نمونههای گردشگری جنگ در دهههای اخیر پس از جنگ تحمیلی ایران و عراق مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به اهمیت این سرمایه، شایسته است تا مسئولین امر و کلیه برنامهریزان این اردوها بکوشند تا کیفیت برگزاری این اردوها را ارتقا بخشند. روششناسی پژوهش: این تحقیق بر حسب هدف کاربردی، و از لحاظ نوع دادهها یک تحقیق آمیخته کیفی-کمی است. این تحقیق میکوشد تا عوامل موثر بر بهبود کیفیت اردوهای راهیان نور را با استفاده از تجزیه و تحلیل اطلاعات گردآوری شده از طریق مصاحبه، با بهرهگیری از روش تحلیل مضمون، شناسایی نماید. بر این اساس، نمونهگیری تا سر حد دستیابی به اشباع نظری انجام گرفته است. ازآنجاکه در تعیین میزان اهمیت این عوامل بر اساس هر یک از معیارها، عدم قطعیت وجود داشته، رتبهبندی این عوامل بر اساس الگوریتم تاپسیس فازی انجام گرفته است. یافتهها: مطابق با نتایج حاصلشده، بهینهسازی مدت زمان برگزاری اردو بهعنوان اولین و مهمترین عامل با شاخص نزدیکی نسبی 535/0 برگزیده شده است.اصالت/ارزش افزوده علمی: بهینهسازی مدت زمان برگزاری، با توجه به زمانبندی مناسب این اردوها با بررسی دقیق اقشار اعزامشونده، اولین قدم مهم در بهبود کیفیت این اردوها با توجه به معیارهای مورد نظر محسوب میشود.