سید محمد رضا داودی؛ مژگان غریبی مرزنکلا؛ محمدرضا حمیدی زاده؛ ولی اله علی محمدی
دوره 3، شماره 2 ، شهریور 1401، ، صفحه 160-175
چکیده
هدف: بررسی تأثیر کارکردهای مدل سهگانه بلوغ مدیریت دانش (مدل اینفوسیس، مدل عمومی و مدل کی پی ام جی) در کسب قابلیتهای مزیت رقابتی در شرکت ملی صنایع پتروشیمی میباشد.روششناسی پژوهش: هدف پژوهش کاربردی و روش گردآوری دادهها، توصیفی- علّی میباشد. از لحاظ نوع دادهها پژوهشی کمی-کیفی است. دارای 6 فرضیه (کمی) و یک سؤال (کیفی) است. جامعه ...
بیشتر
هدف: بررسی تأثیر کارکردهای مدل سهگانه بلوغ مدیریت دانش (مدل اینفوسیس، مدل عمومی و مدل کی پی ام جی) در کسب قابلیتهای مزیت رقابتی در شرکت ملی صنایع پتروشیمی میباشد.روششناسی پژوهش: هدف پژوهش کاربردی و روش گردآوری دادهها، توصیفی- علّی میباشد. از لحاظ نوع دادهها پژوهشی کمی-کیفی است. دارای 6 فرضیه (کمی) و یک سؤال (کیفی) است. جامعه آماری دارای دو بخش است، بخش کمی شامل 180 نفر کارکنان بخش دانش شرکت ملی صنایع پتروشیمی و بخش کیفی شامل، 10 نفر از خبرگان شرکت میباشند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است. جهت تحلیل دادهها از نرمافزارهای آماری SPSS23 و LISREL8.80 استفاده شد.یافتهها: نتایج نشان داد، کارکردهای مدل سهگانه بلوغ مدیریت دانش در کسب قابلیتهای مزیت رقابتی در شرکت ملی صنایع پتروشیمی تأثیر دارد. ابعاد کارکردهای مدل (فرآیندهای سازمانی، منابع انسانی، فناوری، محتوای دانشی) نیز در کسب قابلیتهای مزیت رقابتی شرکت تأثیر داشت. همچنین، شرکت ملی صنایع پتروشیمی از بین مدلهای بلوغ سهگانه، با مدل اینفوسیس با میانگین (62/3) و کسب %72 انطباقپذیری بیشتری دارد و مدلهای کی پی ام جی و مدل عمومی به ترتیب با میانگین (3/3) و (25/3) در رتبههای دوم و سوم قرار میگیرند.اصالت/ارزش افزوده علمی: عدم توجه به کارکردهای بلوغ مدیریت دانش در سازمان سبب از دست رفتن سرمایههای فکری، تولیدات، فناوریها، نوآوریها و خلاقیتها میشود. بنابراین، بررسی تأثیر کارکردهای مدل سهگانه بلوغ مدیریت دانش (مدل اینفوسیس، مدل عمومی و مدل کی پی ام جی) در کسب قابلیتهای مزیت رقابتی در شرکت ملی صنایع پتروشیمی حائز اهمیت میباشد.
نازیلا ادب آوازه؛ مهرزاد نوابخش
دوره 1، شماره 1 ، خرداد 1399، ، صفحه 38-47
چکیده
هدف: امروزه اقتصاد جهانی از اقتصاد بر پایه منابع فیزیکی به اقتصاد دانشبنیان تغییر نموده است. سازمانهای پیشرو با مدیریت داراییهای فکری خود بیش از پیش ارزش افزوده ایجاد و مزیت رقابتی بلندمدت ایجاد میکنند. یکی از رایجترین فرایندهایی که سازمان از دانش و سرمایه فکری خود ثروت تولید مینماید، مدیریت دانش است. مدیریت دانش موجب ...
بیشتر
هدف: امروزه اقتصاد جهانی از اقتصاد بر پایه منابع فیزیکی به اقتصاد دانشبنیان تغییر نموده است. سازمانهای پیشرو با مدیریت داراییهای فکری خود بیش از پیش ارزش افزوده ایجاد و مزیت رقابتی بلندمدت ایجاد میکنند. یکی از رایجترین فرایندهایی که سازمان از دانش و سرمایه فکری خود ثروت تولید مینماید، مدیریت دانش است. مدیریت دانش موجب توانمندسازی نوآوری میشود. از سویی امروزه دانش تنها منبع مطمئن برای ایجاد مزیت رقابتی پایدار در سازمانها بهشمار میآید. هدف پژوهش حاضر ارزیابی بلوغ سازمانی با استفاده از مدیریت دانش با استفاده از تحلیل پوششی دادهها است.روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و توسعهای است. جامعه آماری 6 واحد سازمانی شرکت مورد مطالعه می باشد. چارچوب نظری پژوهش از مدل بلوغ مدیریت دانش ترکزاده (2010) برگرفته شده است. نهاده، مجموع مولفههای مدل بلوغ مدیریت دانش و ستاده سطح بلوغ محاسبه شده میباشد. برای تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از نرمافزار لینگو استفاده گردید. برای تعیین بالاترین نسبت کارایی و دخالت دادن میزان نهادهها وستادههای سایر واحدهای تصمیمگیرنده درتعیین اوزان بهینه برای واحد تحت بررسی، مدل پوششی BCCورودی محور استفــاده شده است.یافتهها: بر اساس نتایج مطالعه انتظار میرود با فراهم نمودن اقدامات کنترلی بتوان سطح بلوغ مدیریت دانش واحدهای سازمانی را بهطور چشمگیری ارتقا داد. مهمترین راهحلهای کنترلی ارائه آموزش، یادگیری سازمانی و فردی، تسهیم دانش، نوآوری و تدوین چشمانداز و راهبرد دانشی برای راهبری ابتکارات مدیریت دانش میباشد.اصالت/ارزش افزوده علمی: تلفیق این دو مجموعه مدیریت دانش و بلوغ سازمانی، به سازمانها کمک میکند تا اثربخشی فرایندهای خود را افزایش دهند و مسائل بحرانی را مشخص نمایند.