نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان، دهاقان، ایران.
2 گروه مدیریت تکنولوژی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان، دهاقان، ایران.
3 گروه مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
4 گروه کارآفرینی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران.
چکیده
هدف: بررسی تأثیر کارکردهای مدل سهگانه بلوغ مدیریت دانش (مدل اینفوسیس، مدل عمومی و مدل کی پی ام جی) در کسب قابلیتهای مزیت رقابتی در شرکت ملی صنایع پتروشیمی میباشد.
روششناسی پژوهش: هدف پژوهش کاربردی و روش گردآوری دادهها، توصیفی- علّی میباشد. از لحاظ نوع دادهها پژوهشی کمی-کیفی است. دارای 6 فرضیه (کمی) و یک سؤال (کیفی) است. جامعه آماری دارای دو بخش است، بخش کمی شامل 180 نفر کارکنان بخش دانش شرکت ملی صنایع پتروشیمی و بخش کیفی شامل، 10 نفر از خبرگان شرکت میباشند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است. جهت تحلیل دادهها از نرمافزارهای آماری SPSS23 و LISREL8.80 استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد، کارکردهای مدل سهگانه بلوغ مدیریت دانش در کسب قابلیتهای مزیت رقابتی در شرکت ملی صنایع پتروشیمی تأثیر دارد. ابعاد کارکردهای مدل (فرآیندهای سازمانی، منابع انسانی، فناوری، محتوای دانشی) نیز در کسب قابلیتهای مزیت رقابتی شرکت تأثیر داشت. همچنین، شرکت ملی صنایع پتروشیمی از بین مدلهای بلوغ سهگانه، با مدل اینفوسیس با میانگین (62/3) و کسب %72 انطباقپذیری بیشتری دارد و مدلهای کی پی ام جی و مدل عمومی به ترتیب با میانگین (3/3) و (25/3) در رتبههای دوم و سوم قرار میگیرند.
اصالت/ارزش افزوده علمی: عدم توجه به کارکردهای بلوغ مدیریت دانش در سازمان سبب از دست رفتن سرمایههای فکری، تولیدات، فناوریها، نوآوریها و خلاقیتها میشود. بنابراین، بررسی تأثیر کارکردهای مدل سهگانه بلوغ مدیریت دانش (مدل اینفوسیس، مدل عمومی و مدل کی پی ام جی) در کسب قابلیتهای مزیت رقابتی در شرکت ملی صنایع پتروشیمی حائز اهمیت میباشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Effect of the Functions of the Knowledge Management Maturity Triple Model on the Acquisition of Competitive Advantage Capabilities (Case study: National Petrochemical Company)
نویسندگان [English]
- Sayyed Mohammad Reza Davoodi 1
- Mojgan Gharibi Marzankola 2
- Mohammadreza Hamidizadeh 3
- Valiullah Ali Mohammadi 4
1 Department of Management, Islamic Azad University, Dehagan Branch, Dehagan, Iran.
2 Department of Technology Management, Islamic Azad University, Dehagan Branch, Dehagan, Iran.
3 Department of Management and Accounting, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
4 Department of Entrepreneurship, Islamic Azad University, Qazvin Branch, Qazvin, Iran.
چکیده [English]
Purpose: Investigating the effect of the functions of the knowledge management maturity triple model (Infosys model, general model and KPMG model) on gaining competitive advantage capabilities in the National Petrochemical Company.
Methodology: The purpose of applied research and data collection method is descriptive-causal. It has 6 hypotheses (quantitative) and one question (qualitative). The statistical population has two parts, the quantitative part includes 180 employees of the knowledge department of the National Petrochemical Company and the qualitative part includes 10 experts of the company. The data collection tool is a questionnaire. SPSS23 and LISREL 8.80 statistical software were used to analyze the data.
Findings: The results showed that the functions of the triple model of knowledge management maturity are effective in gaining competitive advantage capabilities in the National Petrochemical Company. The dimensions of the model functions (organizational processes, human resources, technology, and knowledge content) also had an effect on the company's competitive advantage capabilities. Also, the National Petrochemical Company has a higher adaptability among the triple maturity models with the infusion model with an average of 3.62 and 72%, and the KPMG and general models with an average of 3.3 and 25.2, respectively. They are in the second and third ranks.
Originality/Value: Failure to pay attention to the functions of knowledge management maturity in the organization leads to the loss of intellectual capital, products, technologies, innovations and creativity. Therefore, it is important to study the effect of the functions of the triple model of knowledge management maturity (Infosys model, general model and KPMG model) in gaining competitive advantage capabilities in the National Petrochemical Company.
کلیدواژهها [English]
- National petrochemical company
- Competitive advantage capabilities
- Functions of the knowledge management maturity triple model
- Knowledge management