نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
2 گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده
هدف: تصمیمگیری در جهان واقعی به دلیل وجود عوامل متنوع و اثرگذار از پیچیدگی بالایی برخوردار است و مسئله تصمیمگیری را برای تصمیمگیران و مدیران ارشد سازمانها دشوار میسازد. بنابراین هدف اصلی این پژوهش بررسی کاربرد روششناسی رویکرد انتخاب استراتژیک و تحلیل استواری بهصورت مطالعه موردی بر تصمیمگیری در خصوص ارتقاء و پیشبرد فروش محصول است.
روششناسی پژوهش: در این پژوهش از رویکرد انتخاب استراتژیک که ازجمله روشهای پژوهشی در عملیات نرم محسوب میشود؛ برای تحلیل، ساختاردهی و ایجاد درختهای تصمیم بهره گرفته شده است. همچنین برای انتخاب دقیق سناریوی نهایی تکنیک تحلیل استواری به کار گرفتهشده است. جهت ارزشیابی هر سناریو در درخت تصمیم از پرسشنامه استفادهشده است. به این صورت که 40 پرسشنامه توسط تمامی کارکنان یک شرکت دانشبنیان تکمیل شد. پایایی پرسشنامه با شاخص آلفای کرونباخ برابر 0.89 به دست آمد. همچنین این پرسشنامهها با استفاده از میانگین حسابی تجمیع شدند.
یافتهها: این مقاله با ارائه رویکرد ترکیبی انتخاب استراتژیک و تحلیل استواری توامان به ساختاردهی و انتخاب سناریو نهایی در فرایند تصمیم میپردازد و در بخش آخر بهصورت یک مدل پیشنهادی طی مطالعهای موردی در امر تصمیمگیری در راهکارهای ارتقاء فروش محصولات یک شرکت پیادهسازی شده است.
اصالت/ارزشافزوده علمی: پژوهش حاضر درصدد آن است که ضمن بهرهگیری از تکنیکهای تحقیق در عملیات نرم ازجمله رویکرد انتخاب استراتژیک و تحلیل استواری به ساختاردهی و کمّیسازی تصمیمات این مدل کمک نماید.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Application of the Methodological Approach to Strategic Selection and Robust Analysis, Case Study: Deciding on the Promotion of Product Sales
نویسندگان [English]
- Mohammadreza Mehregan 1
- Sahar Jafari 1
- Amir Azara 1
- Shirin Zahedi 2
1 Department of of Industrial Management, University of Tehran, Tehran, Iran.
2 Department of Library & Information Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran.
چکیده [English]
Purpose: The purpose of this paper is to examine the application of the methodology of strategic selection approach and sustainability analysis as a case study on decision-making about product promotion and sales promotion.
Methodology: In this research, the strategic choice approach, which is one of the research methods in soft operations; Used to analyze, structure, and create decision trees. Also, the stability analysis technique has been used to accurately select the final scenario. A questionnaire was used to assess each scenario in the decision tree; 40 questionnaires were completed by all employees of a knowledge-based company. The reliability of the questionnaire was 0.89 with Cronbach's alpha index. Also, these questionnaires were aggregated using the arithmetic mean.
Findings: As a result, this study presents a combined approach of strategic selection and robustness analysis to both structuring and selecting the final scenario in the decision process. Then, in the last part of the form, a proposed model is implemented during a case study on decision-making in sales promotion strategies of a company.
Originality/Value: The current research aims to help in the structuring and quantification of decisions of this model while using research techniques in soft operations, such as the strategic choice approach and robustness analysis.
کلیدواژهها [English]
- Strategic choice approach
- Decision-making
- Robustness analysis
- Uncertainty
ge=En