نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه ریاضی کاربردی، دانشگاه پیام نور، تهران. ایران.
2 گروه اقتصاد، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
چکیده
هدف: دامپینگ یا همان بازارشکنی بهعنوان یکی از نتایج منفی تجارت آزاد میباشد و زمانی رخ میدهد که صادرکننده خارجی کالایی را باقیمتی پایینتر از قیمت فروش همان کالا یا کالای مشابه در بازار داخلی خود، در بازار کشور دیگر به فروش برساند. برای بررسی مسئله دامپینگ رویکردهای فراوانی به کار گرفته میشود که یکی از این رویکردها نظریه بازیهاست که در این مقاله بهکاررفته است.
روششناسی پژوهش: نظریه بازی یکی از پدیدههای پیشرفته علمی است که چارچوبهای مستحکمی برای رفتارهای استراتژیک فراهم آورده است. ازآنجاکه برای رفع مشکلات و مسائل تجاری نیاز به دادههای فراوانی بوده و با توجه به اینکه دادهها در دنیای واقعی معمولاً شامل عدم قطعیت هستند؛ بنابراین بهکارگیری روشهای قطعی در محیط نادقیق واقعی برای تصمیمسازی بهینه مناسب نخواهد بود. ازاینرو، این مقاله بر آن است تا بررسی مسائل دامپینگ و ضد دامپینگ در روابط تجاری کشورها به کمک نظریه بازیها در محیط عدم قطعیت خاکستری بپردازد.
یافتهها: دامپینگ بهعنوان یکی از نمونههای رقابت ناسالم و نامشروع در عرصه تجاری کشورها خسارتی را به بخشهای تولیدی کشورهای درحالتوسعه وارد میکند. ازآنجاییکه رقابت سالم در بازار یک کالا باعث مطلوبیت و کاهش قیمت آن کالا میگردد، شکلگیری رقابت سالم نیازمند وجود خطمشی و سیاست مناسب میباشد تا بنگاههای تجاری توانایی بقا در بازار رقابتی را داشته باشند یا در بازارهای مذکور تقویت گردند.
اصالت/ارزشافزوده علمی: نظریه بازیها یکی از زمینههای کاربردی است که در حوزه تصمیمگیری و اقتصادی رشد کرده و نظر محققان زیادی را به خود جلب کرده است، بهره بردن از این تئوری میتواند به دانش حاضر در خصوص کاربرد بیشتر این تئوری در شرایط اقتصادی کشور یاریرسان باشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A New Approach to the Economic Problem of Dumping based on Game Theory with Grey Parameters
نویسندگان [English]
- Davood Darvishi Selokolayi 1
- Samira Heydari Gorji 2
1 Department of Mathematics, Payame Noor University, Tehran, Iran.
2 Department of Economics, Payame Noor University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
Purpose: Dumping is one of the negative results of free trade. It occurs when a foreign exporter sells a commodity at a lower price than the selling price of the same or similar commodity in its domestic market in another country's market. Many approaches are used to investigate the problem of dumping, one of which is game theory, which is used in this article.
Methodology: Game theory is one of the advanced scientific phenomena that has provided a solid framework for strategic behaviours. A lot of data is needed to solve business problems and issues, and given that real-world data usually involves uncertainty, using definite methods in a real, inaccurate environment will not be suitable for optimal decision-making. Therefore, this article intends to study the issues of dumping and anti-dumping in countries' trade relations with the help of game theory in the environment of grey uncertainty.
Findings: According to the results, since healthy competition in a product's market leads to the desirability and reduction of the price of that product, the formation of healthy competition requires appropriate policies and policies for businesses to survive in a competitive market or be strengthened in those markets.
Originality/Value: Game theory is one of the applied fields that has grown in decision-making and economics and has attracted the attention of many researchers. Utilizing this theory can help the current knowledge about the further application of this theory in the country's economic conditions.
کلیدواژهها [English]
- Dumping
- Anti-dumping
- Game theory
- Gray system theory
- Gray game theory