نازیلا ادب آوازه؛ مهرزاد نوابخش
دوره 1، شماره 1 ، خرداد 1399، ، صفحه 38-47
چکیده
هدف: امروزه اقتصاد جهانی از اقتصاد بر پایه منابع فیزیکی به اقتصاد دانشبنیان تغییر نموده است. سازمانهای پیشرو با مدیریت داراییهای فکری خود بیش از پیش ارزش افزوده ایجاد و مزیت رقابتی بلندمدت ایجاد میکنند. یکی از رایجترین فرایندهایی که سازمان از دانش و سرمایه فکری خود ثروت تولید مینماید، مدیریت دانش است. مدیریت دانش موجب ...
بیشتر
هدف: امروزه اقتصاد جهانی از اقتصاد بر پایه منابع فیزیکی به اقتصاد دانشبنیان تغییر نموده است. سازمانهای پیشرو با مدیریت داراییهای فکری خود بیش از پیش ارزش افزوده ایجاد و مزیت رقابتی بلندمدت ایجاد میکنند. یکی از رایجترین فرایندهایی که سازمان از دانش و سرمایه فکری خود ثروت تولید مینماید، مدیریت دانش است. مدیریت دانش موجب توانمندسازی نوآوری میشود. از سویی امروزه دانش تنها منبع مطمئن برای ایجاد مزیت رقابتی پایدار در سازمانها بهشمار میآید. هدف پژوهش حاضر ارزیابی بلوغ سازمانی با استفاده از مدیریت دانش با استفاده از تحلیل پوششی دادهها است.روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و توسعهای است. جامعه آماری 6 واحد سازمانی شرکت مورد مطالعه می باشد. چارچوب نظری پژوهش از مدل بلوغ مدیریت دانش ترکزاده (2010) برگرفته شده است. نهاده، مجموع مولفههای مدل بلوغ مدیریت دانش و ستاده سطح بلوغ محاسبه شده میباشد. برای تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از نرمافزار لینگو استفاده گردید. برای تعیین بالاترین نسبت کارایی و دخالت دادن میزان نهادهها وستادههای سایر واحدهای تصمیمگیرنده درتعیین اوزان بهینه برای واحد تحت بررسی، مدل پوششی BCCورودی محور استفــاده شده است.یافتهها: بر اساس نتایج مطالعه انتظار میرود با فراهم نمودن اقدامات کنترلی بتوان سطح بلوغ مدیریت دانش واحدهای سازمانی را بهطور چشمگیری ارتقا داد. مهمترین راهحلهای کنترلی ارائه آموزش، یادگیری سازمانی و فردی، تسهیم دانش، نوآوری و تدوین چشمانداز و راهبرد دانشی برای راهبری ابتکارات مدیریت دانش میباشد.اصالت/ارزش افزوده علمی: تلفیق این دو مجموعه مدیریت دانش و بلوغ سازمانی، به سازمانها کمک میکند تا اثربخشی فرایندهای خود را افزایش دهند و مسائل بحرانی را مشخص نمایند.