مقاله پژوهشی
محمدرضا پارسانژاد؛ سید رشید شاهچراغ
چکیده
هدف: در خروج کارآفرین بهعنوان یک تصمیم مهم در طول فرآیند کارآفرینی است. خروج بخشی از فرآیند کارآفرینی است و تأثیر زیادی بر اکوسیستم کسبوکار و اقتصاد میگذارد. بررسی فرآیند کارآفرینی بدون بررسی پدیده خروج ناقص است. در این پژوهش قصد داریم با تحلیل خروج کارآفرینی در طول مراحل ششگانه چرخه رشد کسبوکار به شناخت دقیقتری از این پدیده ...
بیشتر
هدف: در خروج کارآفرین بهعنوان یک تصمیم مهم در طول فرآیند کارآفرینی است. خروج بخشی از فرآیند کارآفرینی است و تأثیر زیادی بر اکوسیستم کسبوکار و اقتصاد میگذارد. بررسی فرآیند کارآفرینی بدون بررسی پدیده خروج ناقص است. در این پژوهش قصد داریم با تحلیل خروج کارآفرینی در طول مراحل ششگانه چرخه رشد کسبوکار به شناخت دقیقتری از این پدیده دستیابیم. اولویتبندی دلایل خروج بین کارآفرین تجاری و اجتماعی به شناخت دقیقتر از این حوزه کمک میکند. در این تحقیق برای رتبهبندی دلایل خروج از روش اندازههای تکراری استفاده نمودیم.روششناسی پژوهش: جامعه آماری تحقیق عبارت است از خبرگان و کارآفرینان که به روش گلوله برفی و نمونهگیری در دسترس بهصورت آگاهانه انجام شد.یافتهها: پس از بررسی نظرات خبرگان و کارآفرینان مشخص شد که اهمیت دلایل خروج ازنظر هر دو نوع کارآفرین تجاری و اجتماعی در طول مراحل مختلف رشد کسبوکار تغییر میکند. از سوی دیگر دلایل خروج ازنظر شخص کارآفرین و ازنظر شرکت الزاماً از یکدیگر تبعیت نمیکنند بهنحویکه اهمیت دلایل خروج از منظر شخص کارآفرین تجاری و اجتماعی متفاوت است، ولی از منظر شرکت تجاری و اجتماعی مشابه میباشد. این نتایج نشاندهنده این است که دلایل خروج در مراحل مختلف متفاوت بوده و نمیتوان فهرستی از دلایل خروج برای همه کسبوکارها بدون توجه به مرحله رشد آنها ارائه داد.اصالت/ارزشافزوده علمی: این پژوهش با استفاده از روش سنجش اندازههای تکراری به دنبال رتبهبندی دلایل خروج کارآفرینان ایرانی (در سطح تجاری و اجتماعی) در طول مراحل مختلف رشد کسبوکار پرداخته است.
مقاله پژوهشی
داوود درویشی سلوکلایی؛ سمیرا حیدری گرجی
چکیده
هدف: دامپینگ یا همان بازارشکنی بهعنوان یکی از نتایج منفی تجارت آزاد میباشد و زمانی رخ میدهد که صادرکننده خارجی کالایی را باقیمتی پایینتر از قیمت فروش همان کالا یا کالای مشابه در بازار داخلی خود، در بازار کشور دیگر به فروش برساند. برای بررسی مسئله دامپینگ رویکردهای فراوانی به کار گرفته میشود که یکی از این رویکردها نظریه ...
بیشتر
هدف: دامپینگ یا همان بازارشکنی بهعنوان یکی از نتایج منفی تجارت آزاد میباشد و زمانی رخ میدهد که صادرکننده خارجی کالایی را باقیمتی پایینتر از قیمت فروش همان کالا یا کالای مشابه در بازار داخلی خود، در بازار کشور دیگر به فروش برساند. برای بررسی مسئله دامپینگ رویکردهای فراوانی به کار گرفته میشود که یکی از این رویکردها نظریه بازیهاست که در این مقاله بهکاررفته است. روششناسی پژوهش: نظریه بازی یکی از پدیدههای پیشرفته علمی است که چارچوبهای مستحکمی برای رفتارهای استراتژیک فراهم آورده است. ازآنجاکه برای رفع مشکلات و مسائل تجاری نیاز به دادههای فراوانی بوده و با توجه به اینکه دادهها در دنیای واقعی معمولاً شامل عدم قطعیت هستند؛ بنابراین بهکارگیری روشهای قطعی در محیط نادقیق واقعی برای تصمیمسازی بهینه مناسب نخواهد بود. ازاینرو، این مقاله بر آن است تا بررسی مسائل دامپینگ و ضد دامپینگ در روابط تجاری کشورها به کمک نظریه بازیها در محیط عدم قطعیت خاکستری بپردازد. یافتهها: دامپینگ بهعنوان یکی از نمونههای رقابت ناسالم و نامشروع در عرصه تجاری کشورها خسارتی را به بخشهای تولیدی کشورهای درحالتوسعه وارد میکند. ازآنجاییکه رقابت سالم در بازار یک کالا باعث مطلوبیت و کاهش قیمت آن کالا میگردد، شکلگیری رقابت سالم نیازمند وجود خطمشی و سیاست مناسب میباشد تا بنگاههای تجاری توانایی بقا در بازار رقابتی را داشته باشند یا در بازارهای مذکور تقویت گردند. اصالت/ارزشافزوده علمی: نظریه بازیها یکی از زمینههای کاربردی است که در حوزه تصمیمگیری و اقتصادی رشد کرده و نظر محققان زیادی را به خود جلب کرده است، بهره بردن از این تئوری میتواند به دانش حاضر در خصوص کاربرد بیشتر این تئوری در شرایط اقتصادی کشور یاریرسان باشد.
مقاله پژوهشی
هومن شبابی؛ محمود یحییزادهفر؛ مریم غیاث آبادی فراهانی؛ روشنک معتمدی؛ پیمان غفاری اشتیانی
چکیده
هدف: هدف از این تحقیق، شناسایی و اولویتبندی عوامل حیاتی موفقیت در مدیریت زنجیره تأمین با روش دیماتل مبتنی بر تحلیل شبکه در مخابرات استان مازندران بوده است. روششناسی پژوهش: برای این منظور، ضمن مطالعه عمیق ادبیات این حوزه و استخراج عوامل حیاتی موفقیت زنجیره تأمین (شامل چهار بعد ایمنی، هزینهای، سازمانی و تعمیر و نگهداری و همچنین ...
بیشتر
هدف: هدف از این تحقیق، شناسایی و اولویتبندی عوامل حیاتی موفقیت در مدیریت زنجیره تأمین با روش دیماتل مبتنی بر تحلیل شبکه در مخابرات استان مازندران بوده است. روششناسی پژوهش: برای این منظور، ضمن مطالعه عمیق ادبیات این حوزه و استخراج عوامل حیاتی موفقیت زنجیره تأمین (شامل چهار بعد ایمنی، هزینهای، سازمانی و تعمیر و نگهداری و همچنین معیارهای هرکدام از آنها)، از 15 نفر از خبرگان، شامل مدیران و کارشناسان مخابرات استان مازندران، خواسته شد تا این عوامل را در حوزه موفقیت زنجیره تأمین مخابرات استان مازندران اولویتبندی نمایند. یافتهها: نتایج حاکی از این است که بعد تعمیر و نگهداری دارای بیشترین وزن بوده و بهعنوان حیاتیترین مؤلفه موفقیت در مدیریت زنجیره تأمین مخابرات استان مازندران میباشد. نتایج حاصله میتواند راهگشای سیاستگذاریهای مناسب در حوزه مخابرات ایران باشد. اصالت/ارزشافزوده علمی: نتایج پژوهش نشان داد که با شناسایی و اولویتبندی عوامل حیاتی موفقیت در مدیریت زنجیره تأمین شرکتها میتوانند مزیت رقابتی زیادی را به دست بیاورند.
مقاله پژوهشی
منا دستام
چکیده
هدف: انعطافپذیری سازمانی بهضرورت انکارناپذیر در محیط نامطمئن و پویای امروزی تبدیلشده است بهطوریکه به سازمان قابلیت واکنش مناسب در برابر تغییرات محیطی را میدهد و حتی میتوانند بر عملکرد سازمان علیالخصوص، عملکرد مالی تأثیرگذارند. روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر در آن دسته پژوهشهای کاربردی قرار میگیرد که اطلاعات ...
بیشتر
هدف: انعطافپذیری سازمانی بهضرورت انکارناپذیر در محیط نامطمئن و پویای امروزی تبدیلشده است بهطوریکه به سازمان قابلیت واکنش مناسب در برابر تغییرات محیطی را میدهد و حتی میتوانند بر عملکرد سازمان علیالخصوص، عملکرد مالی تأثیرگذارند. روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر در آن دسته پژوهشهای کاربردی قرار میگیرد که اطلاعات آن به شیوه پیمایشی جمعآوری گردیده است و چون به بررسی رابطه انعطافپذیری سازمانی و عملکرد مالی میپردازد از نوع همبستگی میباشد. یافتهها: نتایج نشان میدهد که انعطافپذیری سازمانی رابطه مثبت و معناداری با عملکرد مالی دارد. بهعبارتیدیگر انعطافپذیری برنامهریزیشده و انطباقی با عملکرد مالی رابطه معناداری دارد و ضریب مسیر انعطافپذیری انطباقی بیشتر از انعطافپذیری برنامهریزیشده بیشتر بوده است. اصالت/ارزشافزوده علمی: نتایج حاصل از این پژوهش میتواند مورداستفادهی مدیران، کارشناسان و پژوهشگران قرار گیرد.
مقاله پژوهشی
وحید بخردی نسب
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی واکنش بازار نسبت به انتخاب راهبردهای سازمانی میباشد. روششناسی پژوهش: جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه شرکتهای پذیرفتهشده در بازار اوراق بهادار تهران طی سالهای 1388 تا 1398 میباشد و موردمطالعه شرکتهای سرمایهبر و شرکتهای کاربر میباشد. همچنین حجم نمونه با استفاده از روش حذف سیستماتیک ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی واکنش بازار نسبت به انتخاب راهبردهای سازمانی میباشد. روششناسی پژوهش: جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه شرکتهای پذیرفتهشده در بازار اوراق بهادار تهران طی سالهای 1388 تا 1398 میباشد و موردمطالعه شرکتهای سرمایهبر و شرکتهای کاربر میباشد. همچنین حجم نمونه با استفاده از روش حذف سیستماتیک بالغ بر 147 شرکت میباشد. ولی با توجه به هدف پژوهش که بررسی تأثیر راهبردهای کسبوکار بر واکنش بازار نسبت به اعلان سود در شرکتهای سرمایهبر نسبت به شرکتهای کاربر میباشد، لذا با کاربست معیارهایی حجم نمونه به دو گروه شرکتهای سرمایهبر و کاربر (111 شرکت سرمایهبر و 36 شرکت کاربر و درمجموع 1617 شرکت-سال) تفکیک شد. روش پژوهش با استفاده از رگرسیون چندگانه با رویکرد دادههای تلفیقی پس از اجرای پیششرط مقایسه دو نمونه مستقل، انجام شد. یافتهها: شواهد پژوهش نشان داد که با اتخاذ راهبردهای رهبری هزینه در شرکتهای سرمایه بر نسبت به شرکتهای کاربر، اعلان سود کاهش مییابد و با اتخاذ راهبردهای متمایز در شرکتهای سرمایهبر نسبت به شرکتهای کاربر، اعلان سود افزایش مییابد. اصالت/ارزشافزوده علمی: بهترین راهبرد کسبوکار برای شرکتهای کاربر، راهبرد رهبری هزینه و شرکتهای سرمایهبر، راهبرد متمایزسازی محصولات و تولیدات است. اتخاذ بهنگام این دو راهبرد در صنایع تولیدی، از فرسایش سرمایه جلوگیری و منجر به اعلان سود خواهد شد.
مقاله پژوهشی
سجاد صالحی کردآبادی؛ مهرداد گودرزوند چگینی؛ شهرام اسماعیل پور؛ فرزانه زاددوستی
چکیده
هدف: از موضوعات راهبردی شرکت برق منطقهای گیلان، موضوع برنامهریزی و تدارک شیوههای مناسب ارتباطی برای جلب مشارکت تمامی کارکنان در جهت بهبود مستمر، افزایش کارایی و اثربخشی فعالیتها، ایجاد ارزشافزوده، محیط فعال و بانشاط، حفظ و نگهداری مطلوب سرمایههای فکری و ایجاد تغییر از طریق نهادینه کردن یادگیری بهقصد خلق نوآوری و بالندگی ...
بیشتر
هدف: از موضوعات راهبردی شرکت برق منطقهای گیلان، موضوع برنامهریزی و تدارک شیوههای مناسب ارتباطی برای جلب مشارکت تمامی کارکنان در جهت بهبود مستمر، افزایش کارایی و اثربخشی فعالیتها، ایجاد ارزشافزوده، محیط فعال و بانشاط، حفظ و نگهداری مطلوب سرمایههای فکری و ایجاد تغییر از طریق نهادینه کردن یادگیری بهقصد خلق نوآوری و بالندگی سازمانی است. هدف اصلی این تحقیق مطالعه رابطه فعالیتهای مدیریت منابع انسانی و تعهد سازمانی است. روششناسی پژوهش: روش تحقیق حاضر از نوع همبستگی بوده و روش جمعآوری اطلاعات میدانی و ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه است. در تحقیق حاضر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی 79 پرسشنامه کامل دریافت شد و درنهایت به آزمون فرضیههای تحقیق از طریق آزمون همبستگی پیرسون پرداخته شد. یافتهها: نتایج حاکی از ارتباط مثبت بین کارکردهای منابع انسانی (جبران خدمات، آموزش و توسعه کارکنان و حمایت مدیریت عالی سازمان) با تعهد سازمانی کارکنان بود. اصالت/ارزشافزوده علمی: تحقیق حاضر در راستای همین موضوع به بررسی رابطه کارکردهای منابع انسانی (جبران خدمات، آموزش و توسعه کارکنان و حمایت مدیریت عالی سازمان) با تعهد سازمانی مهندسین و تکنسینهای شرکت برق میپردازد.
مقاله پژوهشی
علی اکبر شهری مجارشین؛ علیرضا روستا؛ عبدالله نعامی
چکیده
هدف: هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر عوامل اثرگذار بر خرید واقعی یا نهایی کالای ایرانی با ارزیابی اثر میانجیگری قصد خرید و نقش تعدیلگری نوع محصول ایرانی میباشد. روششناسی پژوهش: این تحقیق از بعد هدف کاربردی بوده و از لحاظ رویکرد تحقیق کمی و دارای استراتژی توصیفی پیمایشی میباشد. جامعه آماری این تحقیق کلیه مشتریان و مصرفکنندگان ...
بیشتر
هدف: هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر عوامل اثرگذار بر خرید واقعی یا نهایی کالای ایرانی با ارزیابی اثر میانجیگری قصد خرید و نقش تعدیلگری نوع محصول ایرانی میباشد. روششناسی پژوهش: این تحقیق از بعد هدف کاربردی بوده و از لحاظ رویکرد تحقیق کمی و دارای استراتژی توصیفی پیمایشی میباشد. جامعه آماری این تحقیق کلیه مشتریان و مصرفکنندگان پوشاک ایرانی و لوازمخانگی ایرانی در استان آذربایجان شرقی شهر تبریز میباشد که از بین آنها تعداد 377 نفر بهعنوان نمونه توسط نرمافزار G-Power محاسبه و انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه میباشد و برای تجزیهوتحلیل دادهها از مدل معادلات ساختاری با نرمافزار Smart Pls استفادهشده است. یافتهها: نتایج نشان میدهد که متغیرهای دانش محصول، کیفیت ادراکشده و ارزش ادراکشده اثر مثبت و معناداری بر قصد خرید کالای ایرانی دارند، همچنین متغیرهای دانش محصول و ارزش ادراکشده اثر مثبت و معناداری خرید واقعی کالای ایرانی دارند. برخلاف نتایج تحقیقات انجامیافته متغیر کیفیت ادراکشده بر خرید واقعی اثر مثبت و معناداری ندارد. نقش میانجی متغیر قصد خرید برای روابط دانش محصول و ارزش ادراکشده با خرید واقعی مورد تائید قرار گرفت. متغیر نوع محصول صرفاً رابطه علی بین دانش محصول و خرید واقعی را تعدیل میکند. این بخش یافتههای اصلی مطالعه (معمولاً با ذکر معنیداری آماری) بیان میشوند. اصالت/ارزشافزوده علمی: نتایج این تحقیق، اطلاعات کاملاً صحیح، درست و شفافی در خصوص نگرش مصرفکنندگان نسبت به کالای ایرانی ارائه میدهد. این نتایج میتواند برای تولیدکنندگان نقشه راهی در جهت تقویت و بهبود سهم بازار کالای ایرانی از طریق افزایش کیفیت و ارائه دانش در خصوص عملکرد کالای ایرانی و اعتماد افزایی باشد.