مقاله پژوهشی - کاربردی
زینب شریفی؛ ناصر یزدانی
چکیده
هدف: هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر فعالیتهای بازاریابی مبتنی بر رسانههای اجتماعی بر قصد خرید مصرفکنندگان از طریق نقش میانجیگری هویت اجتماعی، ارزش درک شده و رضایتمندی مصرفکنندگان میباشد.روششناسی پژوهش: با توجه به جامعه نامحدود کاربران رسانههای اجتماعی شرکت آرایشی و بهداشتی سینره، تعداد 384 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ...
بیشتر
هدف: هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر فعالیتهای بازاریابی مبتنی بر رسانههای اجتماعی بر قصد خرید مصرفکنندگان از طریق نقش میانجیگری هویت اجتماعی، ارزش درک شده و رضایتمندی مصرفکنندگان میباشد.روششناسی پژوهش: با توجه به جامعه نامحدود کاربران رسانههای اجتماعی شرکت آرایشی و بهداشتی سینره، تعداد 384 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. دادههای تحقیق با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته برگرفته از تحقیق چن و لین (2019) جهت تجزیهوتحلیل جمعآوری شد و روایی و پایایی آن موردبررسی قرار گرفت. این تحقیق ازنظر هدف، کاربردی و از منظر گردآوری دادهها، توصیفی از نوع پیمایشی میباشد. جهت بررسی دادههای جمعآوریشده از نرمافزارهای SPSS و Smart PLS استفاده شد.یافتهها: نتایج نشان میدهند که فعالیتهای بازاریابی مبتنی بر رسانههای اجتماعی تأثیر مثبت و معناداری بر هویت اجتماعی، ارزش درک شده و رضایتمندی مشتریان دارد. هویت اجتماعی و ارزش درک شده نیز بر رضایتمندی مشتریان تأثیر مثبت و معناداری دارند. رضایتمندی مشتریان تأثیر مثبت و معناداری بر قصد خرید، قصد تداوم و قصد مشارکت دارد. همچنین فعالیتهای بازاریابی مبتنی بر رسانههای اجتماعی از طریق میانجیگری رضایتمندی بر قصد تداوم، قصد مشارکت و قصد خرید تأثیر دارد.اصالت/ارزش افزوده علمی: نتایج این تحقیق برای طرحریزی یک برنامه بازاریابی استراتژیک برای شرکت آرایشی و بهداشتی سینره مفید خواهد بود و به مدیران و بازاریابان کمک خواهد کرد یک استراتژی بهمنظور افزایش سطح عملکرد برند خود بهوسیله تعریف عوامل خاص مرتبط با قصد خرید، ارزش درک شده مشتری و هویت اجتماعی برند طراحی کنند.
مقاله پژوهشی
اکبر بهمنی؛ فرشید اصلانی؛ سیدرضا موسوی زاده
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش تبیین عوامل مؤثر بر عملکرد کسبوکارهای مستقر در پارک علم و فناوری است. لذا این تحقیق با درک این موضوع از طریق تحلیل تفسیری- ساختاری (ISM) به دنبال طراحی مدلی مبتنی بر دستهبندی و تفکیک عوامل مؤثر بر عملکرد شرکتهای مستقر در پارک علم و فناوری میباشد.روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی، به لحاظ ماهیت، ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش تبیین عوامل مؤثر بر عملکرد کسبوکارهای مستقر در پارک علم و فناوری است. لذا این تحقیق با درک این موضوع از طریق تحلیل تفسیری- ساختاری (ISM) به دنبال طراحی مدلی مبتنی بر دستهبندی و تفکیک عوامل مؤثر بر عملکرد شرکتهای مستقر در پارک علم و فناوری میباشد.روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی، به لحاظ ماهیت، توصیفی، ازنظر روش گردآوری دادهها، پیمایشی میباشد. روششناسی تحقیق بهصورت آمیخته کیفی-کمی میباشد که در بخش کیفی مبتنی بر شناسایی عوامل مرتبط با عملکرد کسبوکارهای مستقر در پارک علم و فناوری از طریق مصاحبه و انجام تحلیل مضمون با مشارکت 15 متخصص بهعنوان اعضای پانل میباشد و در بخش کمی از طریق تشکیل ماتریس خودتعاملی ساختاری به دنبال مدلسازی ساختاری و تفسیری میباشد که در این بخش تعداد 15 نفر از مدیران ارشد و کارشناسان پارکهای علم و فناوری مشارکت نمودند.یافتهها: نتایج پژوهش نشان میدهد که اساسیترین عوامل مؤثر بر عملکرد شرکتهای مستقر در پارک علم و فناوری، خلاقیت محوری، اثربخشی و تعاملات کاری است که این عوامل شاخصهای مؤثر در نتایج تحلیل مضمون بودند.اصالت/ارزش افزوده علمی: مؤثرترین عامل در عملکرد شرکتهای مستقر در پارک علم و فناوری، عوامل رضایت کاری، شادابی کاری، اعتماد کاری و حرفه کاری میباشد.
مقاله پژوهشی
عباس خمسه
چکیده
هدف: عوامل زیادی بر عملکرد نوآوری سازمانها تاثیرگذارند که شناسایی این عوامل، میتواند مدیران را در برنامهریزی و مدیریت بهتر فرآیند نوآوری یاری رساند. گروه صنعتی مپنا به عنوان تولیدکننده محصولات نیروگاهی، جهت کسب مزیت رقابتی و حضور در بازارهای جهانی، نیازمند بهبود و ارتقای عملکرد نوآوری در شرکتهای زیرمجموعه خود است. بر این ...
بیشتر
هدف: عوامل زیادی بر عملکرد نوآوری سازمانها تاثیرگذارند که شناسایی این عوامل، میتواند مدیران را در برنامهریزی و مدیریت بهتر فرآیند نوآوری یاری رساند. گروه صنعتی مپنا به عنوان تولیدکننده محصولات نیروگاهی، جهت کسب مزیت رقابتی و حضور در بازارهای جهانی، نیازمند بهبود و ارتقای عملکرد نوآوری در شرکتهای زیرمجموعه خود است. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر کارآفرینی، توانمندیهای داخلی و همکاریهای خارجی تحقیقوتوسعه بر عملکرد نوآوری در گروه صنعتی مپنا صورت گرفت. روششناسی پژوهش: این پژوهش، از حیث هدف کاربردی و از نظر نوع روش، پیمایشی توصیفی است. گردآوری دادهها در تابستان سال 1399 با روش مطالعات کتابخانهای و میدانی انجام شد و از ابزار پرسشنامه و مصاحبه برای بهرهگیری از نظرات خبرگان که شامل 30 نفر از مدیران و کارشناسان بخشهای تحقیقوتوسعه گروه مپنا بودند، استفاده شد. در این پژوهش، 14 شاخص در قالب سه عامل کارآفرینی، توانمندیهای داخلی تحقیقوتوسعه و همکاریهای خارجی تحقیقوتوسعه، شناسایی و بر مبنای آن، مدل مفهومی پژوهش طراحی شد و با استفاده از رویکرد فازی و نرمافزار متلب، به ارزیابی عملکرد نوآوری پرداخته شد. یافتهها: نتایج نشان میدهد هر سه عامل توانمندیهای داخلی تحقیقوتوسعه، همکاریهای خارجی تحقیقوتوسعه و کارآفرینی، تاثیر مثبت و مستقیم بر عملکرد نوآوری گروه مپنا دارند و توانمندیهای داخلی تحقیقوتوسعه با امتیاز 7.44 دارای بیشترین تاثیر و کارآفرینی با امتیاز 5.64 دارای کمترین تاثیر است. همچنین، عملکرد نوآوری، بیشترین تاثیر را به ترتیب از شاخصهای میزان سرمایهگذاری در تامین نرمافزارهای تحقیقوتوسعه، میزان سرمایهگذاری در تامین تجهیزات و آزمایشگاهها و درصد هزینههای تحقیقوتوسعه از فروش کل سازمان، میپذیرد که هر سه، از شاخصهای توانمندیهای داخلی تحقیقوتوسعه هستند. همچنین سطح عملکرد نوآوری، مقدار 6.44 ارزیابی شد که در محدوده متوسط رو به بالا است.اصالت/ارزش افزوده علمی: این پژوهش، یک مدل مفهومی را برای نشان دادن رابطه بین کارآفرینی، توانمندیهای داخلی و همکاریهای خارجی تحقیقوتوسعه، به منظور ایجاد عملکرد نوآورانه شرکتهای گروه مپنا پیشنهاد کرده است.
مقاله پژوهشی
سحر طاهریپور؛ مجتبی عزیزی؛ احساناله اشتهاردیان
چکیده
هدف: اگرچه در سالهای اخیر مدلسازی اطلاعات ساختمان بهعنوان فناوری نوظهور در صنعت ساختوساز ایران، مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته، اما بهرهوری پایین این صنعت، شرایط تحقق بسیاری از منافع حاصل از پیادهسازی این فناوری را با موانع بسیاری مواجه کرده است. پیادهسازی چنین فناوریهایی در مقیاس ملی، سازمانی و فردی، منوط به پذیرش ...
بیشتر
هدف: اگرچه در سالهای اخیر مدلسازی اطلاعات ساختمان بهعنوان فناوری نوظهور در صنعت ساختوساز ایران، مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته، اما بهرهوری پایین این صنعت، شرایط تحقق بسیاری از منافع حاصل از پیادهسازی این فناوری را با موانع بسیاری مواجه کرده است. پیادهسازی چنین فناوریهایی در مقیاس ملی، سازمانی و فردی، منوط به پذیرش آنهاست که متأسفانه وضعیت پذیرش BIM در ایران، بنا بر تحقیقات پیشین در این زمینه، بسیار کند و نامطلوب است.روششناسی پژوهش: در تحقیق حاضر، از طریق توزیع پرسشنامهای بین شرکتهای ساختمانی رتبه یک استان تهران، وضعیت پذیرش BIM با استفاده از مدل پذیرش فناوری (TAM) به دست آمد.یافتهها: تجزیهوتحلیل دادهها که با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری انجام شد، نشان داد وضعیت پذیرش BIM در تمامی 87 نمونه معتبر تحقیق، کمتر از حد متوسط است. یافتههای تحقیق نشان داد هرچقدر افراد در ذهن و باور خود، استفاده از BIM را آسانتر تصور کنند، بیشتر میپندارند که استفاده از BIM برایشان سودمند است و هر دو این متغیرها، میزان گرایش بیشتری به سمت پذیرش فناوری BIM را منجر میشوند.اصالت/ارزش افزوده علمی: شاید بتوان با تمرکز بر تقویت مؤلفههای فردی و رفتاری در راستای پذیرش بیشتر BIM، وضعیت پذیرش کند BIM را در صنعت ساختمان ایران بهبود بخشید.
مقاله پژوهشی
یزدان شیرمحمدی؛ جهان رجبی
چکیده
هدف: هدف از این تحقیق بررسی اثر ایجاد مالکیت روانی فردی و جمعی برند برای مشتریان بر اهداف خرید از برند و تبلیغ دهان به دهان از طریق اهداف مشارکت با نقش تعدیلگر نوع فعالیت اعضا (مورد مطالعه: شرکت هواپیمایی ماهان) میباشد.روششناسی پژوهش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش جزو تحقیقات توصیفی پیمایشی میباشد. روش نمونهگیری این ...
بیشتر
هدف: هدف از این تحقیق بررسی اثر ایجاد مالکیت روانی فردی و جمعی برند برای مشتریان بر اهداف خرید از برند و تبلیغ دهان به دهان از طریق اهداف مشارکت با نقش تعدیلگر نوع فعالیت اعضا (مورد مطالعه: شرکت هواپیمایی ماهان) میباشد.روششناسی پژوهش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش جزو تحقیقات توصیفی پیمایشی میباشد. روش نمونهگیری این پژوهش در دسترس و تعداد حجم نمونه 384 نفر میباشد. ابزار سنجش در این پژوهش پرسشنامه استخراج شده از پژوهش کومار ،(2019) میباشد. تحلیلهای آماری نیز با استفاده روش معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزار SPSS و Smart-PLS2 انجام شدهاست. برای تعیین ارتباط علی بین متغیرها از روش مدل معادلات ساختاری و سطوح معناداری به منظور آزمودن فرضیهها p_value کوچکتر از 05/0 در نظر گرفته شد.یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که خودکارآمدی، مسئولیتپذیری، تعلق خاطر، هویت شخصی و مالکیت روانی جمعی بر اهداف مشارکت اعضا اثر مثبت و معنادار دارد. همچنین اهداف مشارکت بر هدف و قصد خرید برند و تبلیغ دهان به دهان اثر مثبت و معنادار دارد.اصالت/ارزش افزوده علمی: نتایج پژوهش حاکی از آن بود که خودکارآمدی، مسئولیتپذیری، تعلق خاطر، هویت شخصی و مالکیت روانی جمعی بر اهداف مشارکت و با تعدیلگر نوع فعالیت اعضاء اثر مثبت و معنادار وجود دارد.
مقاله پژوهشی
احسان لطفی؛ سعید آیباغی اصفهانی
چکیده
هدف: توسعه نوآوری شاخص معمولاً مستلزم کار با بازارها و فنآوریهای جدید است که سطوح بالایی از عدم اطمینان و ریسک را به همراه دارد. توسعه نوآوریهای شاخص به دلیل عدم قطعیت بالا منجر به افزایش بروز مسائل پیشبینینشده میشود. انگیزه بخشی به کارکنان یک چالش مهم در رشد شرکتهای بزرگ شناساییشده است. این مقاله به بررسی روشهای انگیزه ...
بیشتر
هدف: توسعه نوآوری شاخص معمولاً مستلزم کار با بازارها و فنآوریهای جدید است که سطوح بالایی از عدم اطمینان و ریسک را به همراه دارد. توسعه نوآوریهای شاخص به دلیل عدم قطعیت بالا منجر به افزایش بروز مسائل پیشبینینشده میشود. انگیزه بخشی به کارکنان یک چالش مهم در رشد شرکتهای بزرگ شناساییشده است. این مقاله به بررسی روشهای انگیزه دهی مدیران به کارکنان در راستای نوآوری شاخص میپردازد. مدیریت عوامل انگیزهبخش ساختاریافته (سازمانی) سهم مهمی در پرورش نوآوری شاخص دارد.مدل پژوهش: این مطالعه یک مدل نظری در حوزه مدیریت عوامل انگیزهبخش سازمانی بهمنظور توسعه نوآوری شاخص ارائه میکند. مدل آزمون شده و با بررسی موردی چهار شرکت بهتفصیل شرح و بسط دادهشده است.یافتهها: یافتهها نشان میدهد که مدیران میتوانند بر سطح اولیه انگیزش افراد تأثیر بگذارند که به موفقیت در انجام وظایف، ایجاد توسعهیافتگی همراه با بزرگتر شدن اهداف افراد در سازمان و حمایت سازمانی میانجامد. حوزه انگیزش را میتوان در سه سطح مختلف: افراد، تیمهای پروژهای و سازمان طبقهبندی کرد.اصالت/ارزش افزوده علمی: براساس نتایج این پژوهش میتوان بیان داشت استفاده از مهارتها و توانایی در انجام وظایف شغلی افراد و ارتقای نوآوری عملکردی آنها موثر باشد.
مقاله پژوهشی
آزاده شمشاد؛ محسن ایمنی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر بهمنظور جمعآوری شواهدی در خصوص بررسی ارتباط بین نگهداشت وجه نقد، ارزش شرکت و عملکرد مالی شرکتهای تحت محدودیت در تأمین مالی بازار سرمایه ایران انجام گردیده است.روششناسی پژوهش: بدین منظور این پژوهش در بازه زمانی ۸ ساله بین 1391 لغایت 1398، برای 91 شرکت (تعداد مشاهدات ۷۲۸) مورد بررسی قرار گرفت. همچنین از رگرسیون دادههای ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر بهمنظور جمعآوری شواهدی در خصوص بررسی ارتباط بین نگهداشت وجه نقد، ارزش شرکت و عملکرد مالی شرکتهای تحت محدودیت در تأمین مالی بازار سرمایه ایران انجام گردیده است.روششناسی پژوهش: بدین منظور این پژوهش در بازه زمانی ۸ ساله بین 1391 لغایت 1398، برای 91 شرکت (تعداد مشاهدات ۷۲۸) مورد بررسی قرار گرفت. همچنین از رگرسیون دادههای ترکیبی جهت آزمون روابط بین متغیرها استفاده شد.یافتهها: نتایج پژوهش حاکی از آن است که رابطه غیرخطی بین نگهداشت وجه نقد و عملکرد وجود دارد و این رابطه به شکل U معکوس است، همچنین این رابطه با متغیر عملکردی (ROE) بهعنوان متغیر جایگزین وجود داشته است. نتایج این مطالعه نشان میدهد که بین سطح غیر بهینه نگهداشت وجه نقد و عملکرد مالی رابطه منفی وجود دارد و نتایج حاکی از این است که شرکتهای دارای محدودیتهای مالی دست به نگهداشت وجه نقد زده که این امر موجب کاهش عملکرد مالی خواهد شد.اصالت/ارزش افزوده علمی: شواهدی در مورد رابطه غیرخطی بین عملکرد شرکت و نگهداشت وجه نقد در شرایط خاص شرکت (محدودیت در تأمین مالی) ارائه میدهد. این شواهد به مدیران و سرمایهگذاران این بصیرت را میدهد که عملکرد شرکتها و ارزش آتی آنها را مورد بررسی قرار دهند و در شرایط خاصی همچون محدودیت در تأمین مالی برای شرکتها آنها چگونه تصمیمگیری کنند.