مقاله پژوهشی - کاربردی
زهرا باقری؛ سید جواد حسینی نژاد؛ ناصر صفایی
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر پیادهسازی و اجرای تحول در نظام اداری با استفاده از روشهای مرسوم و ساخت یک مدل تحول استراتژیک برای دانشگاهها میباشد؛ اما تاکنون تحقیق جامعی دراینباره صورت نگرفته است.روششناسی پژوهش: روش تحقیق حاضر از نوع کیفی بوده و با بررسی برنامه استراتژیک سازمان و شناسایی شاخصهای تأثیرگذار و همچنین رتبهبندی ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر پیادهسازی و اجرای تحول در نظام اداری با استفاده از روشهای مرسوم و ساخت یک مدل تحول استراتژیک برای دانشگاهها میباشد؛ اما تاکنون تحقیق جامعی دراینباره صورت نگرفته است.روششناسی پژوهش: روش تحقیق حاضر از نوع کیفی بوده و با بررسی برنامه استراتژیک سازمان و شناسایی شاخصهای تأثیرگذار و همچنین رتبهبندی مؤلفهها بر اساس روش تصمیمگیری چند معیارها تاپسیس، مدل تحول نهایی با استفاده از مدل ساختار تفسیری (ISM) تهیه گردیده است.یافتهها: بامطالعه برنامهریزی استراتژیک تدوینشده برای سازمان، مؤلفههای اصلی تعیین و با استفاده از فن ISM مؤلفههای اصلی سطحبندی و درنهایت مدل تحول در چهار سطح در نظر گرفته شد. درنهایت مشاهده شد که مدیریت دانش در سطح 1 قرارگرفته و بر سایر موانع تأثیرگذار است. همچنین محیط تغییر و رقبا و ارتباط مؤثر با صنعت، متأثر از سایر عوامل میباشند و بهخودیخود تأثیری بر عوامل دیگر نمیگذارند.اصالت/ارزش افزوده علمی: بهشیوههای سنتی مدیریت و رهبری، در شرایط متحول و پویای امروزی، فاقد اثربخشی لازم میباشند. با توجه به آنکه مدیران دانشگاهها از عوامل اصلی تصمیمگیری محسوب میشوند؛ لذا، توجه به قابلیتهای مدیریتی آنان به میزان چشمگیری بر موفقیت نظام آموزش عالی کشور تأثیرگذار است.
مقاله پژوهشی
حامد نوذری؛ جاوید قهرمانی نهر
چکیده
هدف: در سالهای اخیر، با رشد توسعه پایدار و همچنین رشد ابزارهای متنی بر فناوری اطلاعات، چابکی زنجیره تأمین بهعنوان یک ابزار قدرتمند برای رقابت در فضای کسبوکار اهمیت بالایی یافته است. در چنین فضایی ذینفعان زنجیره تأمین انتظار دارند تحولات دیجیتال و ابزارهای کارآمد در این تحولات در زنجیره تأمین نقشآفرینی داشته باشد؛ بنابراین، ...
بیشتر
هدف: در سالهای اخیر، با رشد توسعه پایدار و همچنین رشد ابزارهای متنی بر فناوری اطلاعات، چابکی زنجیره تأمین بهعنوان یک ابزار قدرتمند برای رقابت در فضای کسبوکار اهمیت بالایی یافته است. در چنین فضایی ذینفعان زنجیره تأمین انتظار دارند تحولات دیجیتال و ابزارهای کارآمد در این تحولات در زنجیره تأمین نقشآفرینی داشته باشد؛ بنابراین، این ابزار یعنی اینترنت میتواند نقش اساسی در چابکی و تسریع فعالیت در زنجیره تأمین داشته و در سازمان ارزش ایجاد کند. با توجه به اهمیت زنجیره تأمین و نقش پررنگ آن بهعنوان هسته اساسی در فعالیتهای صنعتی، هدف از این مطالعه ارائه چارچوبی برای پیادهسازی زنجیره تأمین چابک مبتنی بر دادههای بزرگ حاصل از اینترنت اشیا است.روششناسی پژوهش: این تحقیق از نوع توسعهای و کاربردی است و بهصورت کیفی انجامشده است. در این مطالعه مؤلفههای مؤثر بر چابکی در زنجیره تأمین بر اساس دادههای بزرگ حاصل از اینترنت اشیا شناسایی و چارچوب مفهومی زنجیره تأمین چابک ارائهشده است.یافتهها: نتایج پژوهش به ارائه چارچوبی پرداخته که بهطور هوشمند نیازهای چابکی سازمان را تشخیص داده و برای دستیابی به آن تلاش میکند و درنتیجه مزیت رقابتی بیشتری برای شرکت ایجاد میکند و رضایت مشتری را افزایش میدهد و سهم بازار سازمان را گسترش میدهد.اصالت/دانشافزایی علمی: این چارچوب میتواند راهنمای مؤثری برای پیادهسازی یک زنجیره تأمین چابک و ناب مبتنی بر استفاده از دادههای بزرگ باشد.
مقاله پژوهشی
مهدی اجلی؛ محمدمهدی مظفری؛ مینا اکبری قلعه جوق
چکیده
هدف: تحقیق حاضر باهدف «بررسی تأثیر مدیریت کیفیت فراگیر و کارآفرینی بر عملکرد سازمانی شرکت رنگسازی ایران» به روش توصیفی- همبستگی صورت گرفته است.روششناسی پژوهش: جامعه آماری تحقیق 200 نفر از کارکنان شرکت رنگسازی ایران بود که تعداد 132 نفر از آنها به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها، از سه پرسشنامه ...
بیشتر
هدف: تحقیق حاضر باهدف «بررسی تأثیر مدیریت کیفیت فراگیر و کارآفرینی بر عملکرد سازمانی شرکت رنگسازی ایران» به روش توصیفی- همبستگی صورت گرفته است.روششناسی پژوهش: جامعه آماری تحقیق 200 نفر از کارکنان شرکت رنگسازی ایران بود که تعداد 132 نفر از آنها به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها، از سه پرسشنامه مدیریت کیفیت فراگیر مقیمی (1388)، کارآفرینی آنتونیک و هیستریچ (2003)، پرسشنامه عملکرد سازمانی کارابولوت (2015) استفادهشده است که پایایی آنها از طریق ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب برابر 86/0، 82/0 و 89/0 به دست آمد. جهت تحلیل دادهها از آزمون مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار SPLS استفاده گردید.یافتهها: نتایج نشان داد که مدیریت کیفیت فراگیر و کارآفرینی بر عملکرد سازمانی شرکت رنگسازی ایران تأثیر مثبت و معنیداری دارد. نتایج همچنین نشان داد که کارآفرینی بر عملکرد سازمانی تأثیر مثبت و معنیداری دارد. درنهایت نتایج نشان از تأثیر مدیریت کیفیت فراگیر بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی کارآفرینی دارد.اصالت/ارزشافزوده علمی: درزمینهٔ مدیریت کیفیت فراگیر و کارآفرینی، سازمانهایی که به این متغیرها اهمیت میدهند، در دستیابی به سطوح بالای رشد و توسعه، بهتر عمل میکنند.
مقاله پژوهشی
هادی حسین پناهی؛ هیرش سلطان پناه
چکیده
هدف پژوهش: مفاهیم تصویر ذهنی و بازاریابی رابطه روز بهروز دارای اهمیت بیشتری برای کسبوکارها میشوند و تا حدودی نیز پژوهشهای قبلی به بررسی تأثیر کیفیت خدمات و تصویر ذهنی نام و نشان تجاری بر روی رفتار مصرف کننده پرداختهاند، لذا هدف از این پژوهش بررسی ارتباط بازاریابی اجتماعی با تصویر ذهنی مشتریان شرکتهای بیمه در استان کردستان ...
بیشتر
هدف پژوهش: مفاهیم تصویر ذهنی و بازاریابی رابطه روز بهروز دارای اهمیت بیشتری برای کسبوکارها میشوند و تا حدودی نیز پژوهشهای قبلی به بررسی تأثیر کیفیت خدمات و تصویر ذهنی نام و نشان تجاری بر روی رفتار مصرف کننده پرداختهاند، لذا هدف از این پژوهش بررسی ارتباط بازاریابی اجتماعی با تصویر ذهنی مشتریان شرکتهای بیمه در استان کردستان است.روش شناسی پژوهش: روش مطالعه حاضر پیمایشی و از نظر هدف کاربردی است، جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مشتریان بیمههای استان کردستان بود که با روش نمونه گیری تصادفی حجم نمونه تعداد، 385 نفر می باشد برای سنجش بازاریابی اجتماعی و تصویر ذهنی از پرسشنامه های استاندارد استفاده شده است و برای تجزیه و تحلیل دادهها جهت نشان دادن میزان تأثیر هر یک از متغییرهای مستقل و واقعی بودن یا نبودن تأثیر آنها از آزمون همبستگی اسپرمن و فریدمن و نرمافزار SPSS استفاده شده است . یافتهها: نتایج بیانگر این بود که بین بازاریابی اجتماعی و تصویر ذهنی مشتریان رابطه معنیداری وجود دارد. همچنین در میان متغیرهای سه گانه بازاریابی اجتماعی تاثیرگذار بر تصویر ذهنی مشتریان شرکت های بیمه، از نظر پاسخ دهندگان به ترتیب برنامههای ارتباطی با میانگین 29/2 و برنامههای مدیریت رفتار با میانگین 25/2 و برنامه های سمبولیک با میانگین 15/1 رتبههای یکم تا سوم را به خود اختصاص داده است. اصالت/ ارزش افزوده علمی: استفاده از شبکه های اجتماعی در شرکتهای بیمه جهت شکل گیری تصویر ذهنی مشتریان و در نتیجه افزایش کیفیت خدمات، افزایش سود و بهره وری بسیار موثر و مفید است و نتایج این پژوهش می تواند مورد استفاده مدیران شرکتهای بیمه قرار گیرد.
مقاله پژوهشی
سید رضا سید نژاد فهیم؛ آیت بلالی؛ فرشته حسن زاده
چکیده
هدف: تصمیمات مربوط به پرداخت سود سهام بهعنوان یکی از مؤلفههای اساسی در سیاست مدیریتی شرکتها و از مهمترین مباحث مطرح در ادبیات مالی میباشد؛ ازیکطرف عامل اثرگذار بر سرمایهگذاریهای پیشروی شرکتها است و از طرف دیگر بسیاری از سهامداران با افق سرمایهگذاری کوتاهمدت خواهان تقسیم سود نقدی هستند، ازاینرو مدیران باهدف ...
بیشتر
هدف: تصمیمات مربوط به پرداخت سود سهام بهعنوان یکی از مؤلفههای اساسی در سیاست مدیریتی شرکتها و از مهمترین مباحث مطرح در ادبیات مالی میباشد؛ ازیکطرف عامل اثرگذار بر سرمایهگذاریهای پیشروی شرکتها است و از طرف دیگر بسیاری از سهامداران با افق سرمایهگذاری کوتاهمدت خواهان تقسیم سود نقدی هستند، ازاینرو مدیران باهدف حداکثر کردن ثروت همواره باید بین علایق مختلف آنان و فرصتهای سودآور سرمایهگذاری تعادل برقرار کنند.روششناسی پژوهش: در این پژوهش تأثیر فشار سرمایهگذاران بر سیاست تقسیم سود موردبررسی قرار گرفت. برای دستیابی به هدف پژوهش، 84 شـرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی 1392 تا 1397 انتخاب شد و با استفاده از رویکرد دادههای ترکیبی، فرضیههای پژوهش آزمون شدند.یافتهها: نتایج این پژوهش حاکی از آن است که فشار سرمایهگذاران بر سود تقسیمی هر سهم و نسبت سود تقسیمی به فروش تأثیر مثبت و معناداری دارد.اصالت/ارزشافزوده علمی: تشریح و تبیین سیاست تقسیم سود شرکتها و عوامل تعیینکننده آن یکی از بزرگترین چالشهایی است که همواره پیش روی متفکران حوزه اقتصاد مالی بوده است که در پژوهش حاضر مورد بررسی قرار گرفت.
مقاله پژوهشی
مرضیه نوراحمدی؛ حجت الله صادقی
چکیده
هدف: یکی از موضوعاتی که تأثیر بسزایی در نحوه سرمایهگذاری افراد دارد، خصوصیات رفتاری سرمایهگذاران است. با توجه به اهمیت این موضوع، سرمایهگذاران باید بتوانند افراد سرمایهگذار را به طبقات مختلف دستهبندی نمایند و برای هر طبقه، سرمایهگذاری متناسب با تیپ شخصیتی همان طبقه را به آنها توصیه کنند. یکی از راهکارهایی که برای این ...
بیشتر
هدف: یکی از موضوعاتی که تأثیر بسزایی در نحوه سرمایهگذاری افراد دارد، خصوصیات رفتاری سرمایهگذاران است. با توجه به اهمیت این موضوع، سرمایهگذاران باید بتوانند افراد سرمایهگذار را به طبقات مختلف دستهبندی نمایند و برای هر طبقه، سرمایهگذاری متناسب با تیپ شخصیتی همان طبقه را به آنها توصیه کنند. یکی از راهکارهایی که برای این منظور میتوان استفاده نمود، خوشهبندی است. خوشهبندی یکی از روشهای یادگیری بدون نظارت بوده و ماهیتی توصیفی دارد. در این روش دادهها بر اساس یک معیار مشابهت بهگونهای تخصیص مییابند که دادههای موجود در هر خوشه دارای بیشترین شباهت با یکدیگر و کمترین شباهت با دادههای موجود در خوشههای دیگر باشند.روششناسی پژوهش: در این پژوهش با استفاده از خوشهبندی k-means و روش انتشار وابستگی، مجموعهای از سرمایهگذاران با توانایی و تمایل مشابه برای پذیرش ریسک را شناسایی میکنیم. همچنین نشان میدهیم که چگونه میتوان با استفاده از تکنیکهای خوشهبندی به تخصیص مؤثر داراییها با استفاده از خصوصیات سرمایهگذاران پرداخت.یافتهها: از ضریب silhouette برای ارزیابی دو روش خوشهبندی استفاده نموده تا بهترین روش را برای خوشهبندی دادهها انتخاب نماییم. ضریب k-means برابر با 0.17 و انتشار وابستگی برابر با 0.097 شد؛ بنابراین ما روش k-means را بهعنوان روش خوشهبندی مطلوب انتخاب مینماییم. با استفاده از روش خوشهبندی K-means به خوشهبندی سرمایهگذاران براساس ویژگیهای مالی، رفتاری و جمعیت شناختی پرداخته و با توجه به نتایج خوشهبندی، افراد را به هفت دسته با پذیرش ریسک کم تا زیاد تقسیمبندی مینماییم.اصالت/ارزشافزوده علمی: کلیه محاسبات این پژوهش توسط پایتون 3.8 انجامشده است. نتایج این پژوهش میتواند توسط مدیران سرمایهگذاری و مشاوران توصیه گر سهام مورداستفاده قرار بگیرد.
مقاله پژوهشی
سید محمد رضا داودی؛ محمد ابراهیم خاتمی
چکیده
هدف: در دنیای امروز، با توجه به پیشرفت روزافزون جهان در زمینههای مختلف، به همان نسبت نیازها و خواستههای مشتریان در بهبود کیفیت خدمات و کالاهای مصرفی افزایشیافته است. این نیازها که بهصورت تلویحی و تصریحی بروز میکند، در تمام زمینهها در واحدهای صنعتی، رشد قابلتوجهی یافته است. از طرفی دیگر، سازمانهایی که درصدد برآورده ساختن ...
بیشتر
هدف: در دنیای امروز، با توجه به پیشرفت روزافزون جهان در زمینههای مختلف، به همان نسبت نیازها و خواستههای مشتریان در بهبود کیفیت خدمات و کالاهای مصرفی افزایشیافته است. این نیازها که بهصورت تلویحی و تصریحی بروز میکند، در تمام زمینهها در واحدهای صنعتی، رشد قابلتوجهی یافته است. از طرفی دیگر، سازمانهایی که درصدد برآورده ساختن انتظارات و نیازهای مشتری میباشند، ناگزیر از بهکارگیری ابزار و سیستمهایی هستند که آنها را در انجام این امر یاری کند که گسترش عملکرد کیفیت یکی از مهمترین این ابزارهاست.روششناسی پژوهش: این پژوهش بر آن است تا نیازهای مشتریان (واحدهای صنعتی شهرک صنعتی رازی) را با استفاده از روش پرسشنامه و تکنیک ترکیبی روش گسترش عملکرد کیفیت و دیمتل فازی ارزیابی کند. جامعه آماری این پژوهش شامل شرکت خدماتی در شهرک صنعتی رازی است. با استفاده از فرمول کوکران 120 شرکت بهعنوان نمونه انتخاب و پرسشنامهی اولویتبندی نیازها برای آنها ارسال گردید.یافتهها: بر اساس نتایج پژوهش 64 نیاز از سوی شرکتهای صنعتی مستقر در شهرک شناسایی شد که نیاز به آب آشامیدنی و صنعت در اولویت اول قرار گرفت. سپس 8 خدمت یا الزام فنی توسط این شرکت شناسایی شد و روابط بین نیازمندیهای مشتریان و الزامات فنی خدمات توسط خانه کیفیت تعیین گردید که اخذ هزینههای مشترک موضوع ماده (8) آئیننامه اجرائی قانون نحوه واگذاری مالکیت و اداره امور شهرکهای صنعتی بهعنوان اولین اولویت خدمات تعیین شد.اصالت/ارزشافزوده علمی: تکنیک گسترش عملکرد کیفیت ابزاری مهم جهت ترجمه صدای مشتری و لحاظ کردن خواستهها و نیازهای آنها و همچنین اولویتبندی الزامات فنی تولید به شمار میرود که برای نخستین بار در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفت.