نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه اراک، اراک، ایران.
2 گروه مهندسی صنایع و آیندهپژوهی، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
3 گروه مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.
چکیده
هدف: ارائه یک مدل برنامهریزی ریاضی که هدف اصلی آن کاهش هزینههای سیستم از طریق مکانیابی مناسب انبارهای مورد نیاز و همچنین مسیریابی وسایل نقلیه بهمنظور حمل کالاهای تولیدی به این انبارها با درنظر گرفتن زمان سفر است.
روششناسی پژوهش: با توجه به ماهیت مسئله مکانیابی – مسیریابی میزان سوخت مصرفی و استهلاک وسایل حملونقل رابطه مستقیمی با میزان مسافت طی شده توسط آنها دارد. مدل ارائهشده در این مقاله در صدد کمینه کردن عدم توازن مسافت طیشده توسط وسایل نقلیه میباشد. همچنین برای نزدیکی هرچه بیشتر مدل ارائهشده به شرایط دنیای واقعی، با بهکارگیری مفهوم پنجرهی زمانی حداکثر زمان مجاز برای توزیع محصولات نیز در نظر گرفتهشده است.
یافته ها: برای حل مدل ارائهشده از الگوریتمهای فرا ابتکاری MOICA، NSGA-II و PAES استفاده شده است. برای نشان دادن کارایی روشهای حل، نمونه مسائل مختلفی در اندازههای متفاوت ارائه و از طریق آنها حل شده و نتایج خروجی از آنها بر اساس معیارهای QM، MID و SM مقایسه شده است. نتایج حاصله بیانگر برتری الگوریتم MOICA ارائهشده در ابعاد بالاست.
اصالت/ارزش افزوده علمی: توازن در میزان مسافت طی شده توسط وسایل حملونقل با توجه به درنظرگرفتن پنجره زمانی میتواند باعث نزدیکی مدل به دنیای واقعی شود و تخمین دقیقتری از هزینهها را ارائه دهد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Employing efficient algorithms to reduce the distance traveled in location-routing problem considering travel and service
نویسندگان [English]
- Amir-Mohammad Golmohammadi 1
- Alireza Goli 2
- Hasan Rasay 3
1 Department of Industrial Engineering, Arak University, Arak, Iran.
2 Department of Industrial Engineering and Future Studies, Faculty of Engineering, University of Isfahan, Isfahan, Iran.
3 Department of Industrial Engineering, Kermanshah University of Technology, Kermanshah, Iran.
چکیده [English]
Purpose: The study aims to present a mathematical model for the reduction of the system costs through the proper location of the required warehouses and the routing of vehicles that carry the products from the warehouses within a time window.
Methodology: With regard to the specific nature of a location-routing problem, the consumption of fuel and the depreciation of vehicles are directly affected by the distance covered. The model proposed in this research seeks to minimize the undue length of the distance that vehicles have to travel. Moreover, for the approximation of the model to real-world conditions as much as possible, the concept of ‘time window’ is employed to determine the maximum allowable time for the distribution of goods.
Findings: Three metaheuristic algorithms including NSGA-II, PAES and MOICA are used to solve the proposed model. To evaluate the efficiency of the solutions, several problems of different sizes are introduced and solved, and then the results are compared in terms of the SM, MID and QM criteria. The comparative results suggest the superiority of the MOICA algorithm for big-size problems.
Originality/Value: Setting a time window for the reduction of the distance traveled by the vehicles gets the model close to real-world conditions. It also makes it possible to estimate the costs more accurately.
کلیدواژهها [English]
- Metaheuristic algorithms
- Optimization
- Location routing problem
Moghaddam/publication/255636808_SOLVING_THE_BACKHAUL_VEHICLE_ROUTING_PROBLEM_BY
_GENETIC_ALGORITHMS/links/54a53b9f0cf267bdb90817fc/SOLVING-THE-BACKHAUL-
VEHICLE-ROUTING-PROBLEM-BY-GENETIC-ALGORITHMS.pdf