مقاله پژوهشی
علی رضا سلامت بخش؛ رضا توکلی مقدم؛ علی پهلوانی
چکیده
هدف: ارائه یک مدل برنامهریزی ریاضی که تابع هدف آن کمینهسازی هزینه وسایل نقلیه و بیشینهسازی میزان رضایت رانندگان وسایط نقلیه را از طریق بهینهسازی زمان سرویسدهی در حالت عدم قطعیت زمانهای عبوری است. روششناسی پژوهش: با توجه به دنیای واقعی، میزان درآمد توزیعکنندگان رابطه مستقیمی با میزان کالای تحویلی به مشتریان ...
بیشتر
هدف: ارائه یک مدل برنامهریزی ریاضی که تابع هدف آن کمینهسازی هزینه وسایل نقلیه و بیشینهسازی میزان رضایت رانندگان وسایط نقلیه را از طریق بهینهسازی زمان سرویسدهی در حالت عدم قطعیت زمانهای عبوری است. روششناسی پژوهش: با توجه به دنیای واقعی، میزان درآمد توزیعکنندگان رابطه مستقیمی با میزان کالای تحویلی به مشتریان دارد به همین دلیل، شرکتهای توزیع در تلاش هستند علاوه بر کاهش هزینه حملونقل با افزایش میزان کالای قابلتوزیع برای رانندگان رضایت آنها را بیشینه نمایند. در این مقاله، با توجه به آنکه زمان توزیع کالا توسط توزیعکنندگان با توجه به شرایط جوی، ترافیک و خرابی وسیله نقلیه و غیره بهصورت غیرقطعی است، زمانهای عبور وسایط نقلیه از مسیرها بهصورت احتمالی در نظر گرفته میشود. یافتهها: نتایج حاکی از آن است که کیفیت جوابهای حاصل از الگوریتم تکامل تفاضلی با توجه به زمان حل محاسباتی مناسب است. اصالت/ارزشافزوده علمی: توازن در میزان حمل کالا و توزیع کالا با توجه به زمان عبوری غیرقطعی سود توزیعکنندگان را افزایش و منجر به افزایش رضایت آنها میشود.
مقاله پژوهشی
کیارش فرتاش؛ مصطفی محسنی کیاسری
چکیده
هدف: هدف اصلی این مقاله، رتبهبندی اقدامات اجرایی نقشه راه فناوری با تأکید بر منابع و اکتساب فناوری میباشد. روششناسی پژوهش: بهمنظور تحقق این هدف، ابتدا ادبیات موجود درزمینهی نقشه راه فناوری اعم از رویکردها، چارچوبهای ترسیم، کاربردهای نقشه راه فناوری و تعدادی از نقشههای راه فناوری ترسیمشده که عمدتاً بهروز میباشند، ...
بیشتر
هدف: هدف اصلی این مقاله، رتبهبندی اقدامات اجرایی نقشه راه فناوری با تأکید بر منابع و اکتساب فناوری میباشد. روششناسی پژوهش: بهمنظور تحقق این هدف، ابتدا ادبیات موجود درزمینهی نقشه راه فناوری اعم از رویکردها، چارچوبهای ترسیم، کاربردهای نقشه راه فناوری و تعدادی از نقشههای راه فناوری ترسیمشده که عمدتاً بهروز میباشند، مرور شدند. در مرحله بعد، برای رتبهبندی اقدامات اجرایی، دو نقشه راه فناوری آژانس بینالمللی انرژی انتخاب شدند. این دو نقشه راه در سال 2011 و با افق سال 2050 تهیه و تدوینشدهاند. دو نقشه راه مذکور، موردمطالعه قرار گرفتند و زیرساختهای موردنیاز برای تحقق اهداف آنها استخراج گردید. درنهایت باتری بهعنوان اصلیترین چالش در لایهی منابع و اکتساب فناوری برای رتبهبندی انتخاب شد. بدین منظور پنج باتری از خانواده باتریهای یون لیتیم (با شش مشخصهی فنی) با دو روش TOPSIS و PROMETHEE مورد رتبهبندی قرار گرفت. یافتهها: با استفاده از چارچوب رتبهبندی شش خودروی الکتریکی موجود در بازارهای جهانی مورد مقایسه و رتبهبندی قرار گرفتند. در پایان هم نقشه راه خودروهای الکتریکی و نقشه راه شبکههای هوشمند برای یافتن زیرساختهای مشترک موردبررسی قرارگرفته و نقاط اشتراک دو نقشه راه تحت عنوان نقشه راه فناوری چند صنعتی توصیف شد. اصالت/ارزشافزوده علمی: نتایج این تحقیق، میتواند برای افزایش رقابتپذیری جهانی، مورداستفاده خودروسازان داخلی قرار گیرد و نیز بهعنوان الگویی راهنما، بهمنظور تعیین اولویتهای اجرایی توسط بنگاههای تولیدی ایرانی به کار گرفته شود.
مقاله پژوهشی
رامان رضائی
چکیده
هدف: تحقیق حاضر باهدف تدوین و انتخاب استراتژی تعامل با ذینفعان در طول چرخه عمر پروژه در پروژههای نفتی با بهرهگیری از ماتریس SWOT در اکسل، روش تاپسیس فازی و یک مدل ریاضی پیشنهادی در شرکت نفت و گاز پارس انجامشده است. روششناسیپژوهش: بدین منظور؛ به ترتیب تعداد 9 نقطه قوت، 8 نقطهضعف، 7 تهدید و 8 فرصت توسط ماتریس سوات پردازش و سپس 15 راهبرد ...
بیشتر
هدف: تحقیق حاضر باهدف تدوین و انتخاب استراتژی تعامل با ذینفعان در طول چرخه عمر پروژه در پروژههای نفتی با بهرهگیری از ماتریس SWOT در اکسل، روش تاپسیس فازی و یک مدل ریاضی پیشنهادی در شرکت نفت و گاز پارس انجامشده است. روششناسیپژوهش: بدین منظور؛ به ترتیب تعداد 9 نقطه قوت، 8 نقطهضعف، 7 تهدید و 8 فرصت توسط ماتریس سوات پردازش و سپس 15 راهبرد پیشنهادی با استفاده ازنظرات یک نمونه 23 نفری در دسترس از خبرگان در پروژههای موردمطالعه ارائهشده است. سپس رتبهبندی راهبردها از روش تاپسیس فازی در اکسل انجام، و در مرحله آخر نیز مدل ریاضی پیشنهادی در نرمافزار گمز حل و انتخاب استراتژی تعامل با ذینفعان مشخصشده است. یافتهها: یافتههای تحقیق نشان داد که میزان عددی عوامل درونی برابر 124/0 و میزان عددی عوامل بیرونی برابر 003/0 به دست آمد. لذا وضعیت راهبردی شرکت در ناحیه اول قرار گرفت و نیاز است راهبردهای تهاجمی در دستور کار قرار این شرکت قرار گیرد. همچنین رتبهبندی راهبردها با استفاده از روش تاپسیس فازی انجام شد و یافتههای حل مدل ریاضی برای انتخاب استراتژی بهینه تعامل با ذینفعان نشان داد که نتایج مدل ریاضی یک نتیجه متفاوت از نتیجه تصمیمگیری چند شاخصه است و هر استراتژی میتواند چند تعارض را پوشش دهد و ارتباط با ذینفعان را بهبود ببخشد. اصالت/ارزشافزوده علمی: این مقاله با ارائه روشی جهت شناسایی، اولویتبندی و تعیین استراتژیهای مناسب جهت تعامل با ذینفعان باعث افزودن ارزش علمی میگردد.
مقاله پژوهشی
فرجام کایدپور؛ شادی صیادمنش؛ یاسمین سلمانی؛ زهرا صادقی
چکیده
هدف: در این پژوهش بهمنظور سنجش کارایی و بهرهوری شرکتهای عضو صنعت سیمان بورس اوراق بهادار تهران، از رویکرد تحلیل پوششی دادههای خاکستری و همچنین شاخص سنجش بهرهوری مالمکوئیست استفادهشده است. روششناسی پژوهش: برای این منظور در گام اول، اقدام به شناسایی نسبتهای مالی مناسب در خصوص سنجش کارایی نموده، سپس این نسبتها را برای ...
بیشتر
هدف: در این پژوهش بهمنظور سنجش کارایی و بهرهوری شرکتهای عضو صنعت سیمان بورس اوراق بهادار تهران، از رویکرد تحلیل پوششی دادههای خاکستری و همچنین شاخص سنجش بهرهوری مالمکوئیست استفادهشده است. روششناسی پژوهش: برای این منظور در گام اول، اقدام به شناسایی نسبتهای مالی مناسب در خصوص سنجش کارایی نموده، سپس این نسبتها را برای هر سال مالی در قالب اعداد خاکستری (بازهای) محاسبه مینماییم. در گام بعدی این نسبتها تحت عنوان متغیرهای تحقیق، به دودسته متغیرهای ورودی و متغیرهای خروجی تقسیمشده و درنهایت کارایی و بهرهوری بازهای شرکتهای موردمطالعه، برای دو سال مالی 1397 و 1398 توسط مدلهای CCR و BCC رویکرد تحلیل پوششی دادههای خاکستری و همچنین شاخص مالمکوئیست خاکستری و اجزای تشکیلدهنده آن، برآورد گردیده است. یافتهها: نتایج این پژوهش به ارائه یک چارچوب مناسب برای استفاده از اطلاعات غیرقطعی (خاکستری) برای جایگزینی اطلاعات قطعی نموده است و بدین ترتیب امکان برآورد نتایج واقعیتری را در خصوص عملکرد شرکتها فراهم آورد. اصالت/ارزشافزوده علمی: این مطالعه با فراهم آوردن چارچوبی برای مقایسه تغییرات بهرهوری در طول زمان، از شاخص بهرهوری مالمکوئیست خاکستری استفاده کرده است. این شاخص، نسبت کاراییهای اندازهگیری شدهی یک واحد تولیدی را، در دو دورهی زمانی مختلف، اندازهگیری میکند.
مقاله پژوهشی
علیرضا رشیدی کمیجان؛ احمد مسعودی فر
چکیده
هدف: یکی از مسائل مهم در تأمین تجهیزات و مدیریت قطعات یدکی صنایع نیروگاهی، ارزیابی و انتخاب تأمینکنندگان و تخصیص سفارش به آنها است. هدف در این پژوهش، دستیابی به مدلی جامع برای رتبهبندی تأمینکنندگان، طبقهبندی قطعات، ارزیابی تأمینکنندگان و تخصیص بهینه سفارشها است. روششناسی پژوهش: بدین منظور در مرحله اول، شاخصهای ارزیابی ...
بیشتر
هدف: یکی از مسائل مهم در تأمین تجهیزات و مدیریت قطعات یدکی صنایع نیروگاهی، ارزیابی و انتخاب تأمینکنندگان و تخصیص سفارش به آنها است. هدف در این پژوهش، دستیابی به مدلی جامع برای رتبهبندی تأمینکنندگان، طبقهبندی قطعات، ارزیابی تأمینکنندگان و تخصیص بهینه سفارشها است. روششناسی پژوهش: بدین منظور در مرحله اول، شاخصهای ارزیابی تأمینکنندگان، مشخصشده و با اخذ نظرات خبرگان و بهکارگیری تکنیکهای تحلیل سلسله مراتبی گروهی اصلاحشده و حداقل مربعات، وزن شاخصهای ارزیابی، محاسبه گردید. اولویتبندی و گروهبندی قطعات با الگوبرداری از ماتریس کرالجیک انجامشده و ضریب الویت هر قطعه مشخص شد. در مرحله دوم، با استفاده از تکنیک تاپسیس، رتبه هر تأمینکننده در مورد تأمین قطعات موردنظر مشخص شد و در مرحله سوم، طراحی یک مدل ریاضی برنامهریزی عدد صحیح صفر و یک، مدنظر قرارگرفته و با تعیین تابع هدفی که ارزش خرید را ماکزیمم نموده و محدودیتهایی که ماهیت مسئله ازلحاظ صفر و یک بودن، محدودیت بودجه و سیاستهای مدیریتی را تحت پوشش دهد، کامل گردید. برای حل مدل از نرمافزار GAMS استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان میدهد تعیین گروه برای هر قطعه با توجه به دو بعد ریسک تأمین و حیاتی بودن قطعه، ابزار مدیریتی مناسبی جهت مدیریت تأمین تجهیزات فراهم میسازد و استفاده از مدل برنامهریزی عدد صحیح صفر و یک، روش مناسبی برای مسائل تخصیص سفارشها درزمینهٔ قطعات یدکی میباشد و میتواند ساختار و اجزای تابع هدف و محدودیتها با توجه به نوع سازمان، تغییر یابد. اصالت/ارزشافزوده علمی: تکنیک تاپسیس به نحو مناسبی وزن شاخصهای ارزیابی و نظرات خبرگان در مورد تأمینکنندگان هر قطعه را ترکیب کرده و نتایج حاصل میتواند با اطمینان در طراحی مدل ریاضی، استفاده شود.
مقاله پژوهشی
معصومه زاهدی؛ محمد خلیل زاده؛ حسن جوانشیر
چکیده
هدف: این تحقیق باهدف طراحی یک سیستم خبره فازی نوین برای مدیریت ریسک سبد پروژه در پروژههای در دست اجرای یک هلدینگ همراه اول انجامشده است. روششناسی پژوهش: برای این کار؛ برای شناسایی ریسکها از روش دیمیتل توسعه دادهشده در اکسل، برای ارزیابی و تعیین مهمترین ریسکها از روشهای FMEA فازی در اکسل و روش AHP در نرمافزار اکسپرت چوییس؛ ...
بیشتر
هدف: این تحقیق باهدف طراحی یک سیستم خبره فازی نوین برای مدیریت ریسک سبد پروژه در پروژههای در دست اجرای یک هلدینگ همراه اول انجامشده است. روششناسی پژوهش: برای این کار؛ برای شناسایی ریسکها از روش دیمیتل توسعه دادهشده در اکسل، برای ارزیابی و تعیین مهمترین ریسکها از روشهای FMEA فازی در اکسل و روش AHP در نرمافزار اکسپرت چوییس؛ و برای انتخاب پاسخ ریسک بهینه از یک مدل ریاضی پیشنهادی و حل آن در نرمافزار گمز استفادهشده است. یافتهها: یافتههای تحقیق نشان داد 23 ریسک در پروژههای موردمطالعه وجود دارد که 8 تای آنها از اهمیت و تأثیرگذاری بالا برخوردار بودهاند. همچنین اولویتبندی ریسکها و تعیین سطح تأثیرگذاری آنها با استفاده از روش تلفیقی AHP-FMEA انجام شد. مدل ریاضی پیشنهادی پس از کدنویسی و اجرا در نرم افزار گمز نیز توانست استراتژیهای بهینه پاسخ به ریسکهای مهم را انتخاب نماید. اصالت/ارزشافزوده علمی: سیستم خبره فازی نوین پیشنهادی نیز از قابلیت و کارایی لازم برای مدیریت ریسک سبد پروژه و انتخاب استراتژیهای بهینه پاسخ به ریسک در هلدینگ موردمطالعه، برخوردار است.
مقاله پژوهشی
حبیبه کریمی؛ خاطره باقرزاده اصل؛ سمیرا ترابی
چکیده
هدف: ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﯾﮑﭙﺎرﭼﻪ ﻣﻨﺎﻃﻖ ﺳﺎﺣﻠﯽ که هدف این مطالعه است، بهعنوان اصلیترین روش ﻧﺠﺎت ﺳﻮاﺣﻞ از آشفتگیهای زیستمحیطی شناختهشده و ﮐﺸﻮرﻫﺎی ﺑﺴﯿﺎری در ﺟﻬﺎن از ﻃﺮﯾﻖ ﺗﻬﯿﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ اﯾﻦ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ، در ﺟﺴﺘﺠﻮی ﺗﻮازن ﺑﺨﺸﯿﺪن ﻧﯿﺎز اﻧﺴﺎن ﺑﻪ ﺧـﺪﻣﺎت ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺳﺎﺣﻠﯽ ﺑﺎ توانها و آستانههای ﻃﺒﯿﻌﯽ ...
بیشتر
هدف: ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﯾﮑﭙﺎرﭼﻪ ﻣﻨﺎﻃﻖ ﺳﺎﺣﻠﯽ که هدف این مطالعه است، بهعنوان اصلیترین روش ﻧﺠﺎت ﺳﻮاﺣﻞ از آشفتگیهای زیستمحیطی شناختهشده و ﮐﺸﻮرﻫﺎی ﺑﺴﯿﺎری در ﺟﻬﺎن از ﻃﺮﯾﻖ ﺗﻬﯿﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ اﯾﻦ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ، در ﺟﺴﺘﺠﻮی ﺗﻮازن ﺑﺨﺸﯿﺪن ﻧﯿﺎز اﻧﺴﺎن ﺑﻪ ﺧـﺪﻣﺎت ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺳﺎﺣﻠﯽ ﺑﺎ توانها و آستانههای ﻃﺒﯿﻌﯽ اﯾﻦ ﻣﻨﺎﻃﻖ ﻫﺴﺘﻨﺪ. هدف اصلی این مقاله، شناخت وضعیت موجود آلودگی در مناطق مختلف ساحلی استان مازندران و پهنهبندی مناطق ازنظر آلودگیهای زیستمحیطی میباشد. روششناسی پژوهش: در این مقاله، ما ابتدا به چارچوب مفهومی مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی پرداخته و نمونههای موفق اجرای آن در کشورهای مختلف را مطالعه و از جنبههای مختلف مقایسه میکنیم. سپس در راستای اجرای این طرح در سواحل غرب استان مازندران، به بخش مطالعات مربوط به آلودگیهای محیطزیست میپردازیم. یافتهها: یافتههای مقاله نشان میدهد که در مدیریت سواحل، باید همه فرایندهای فیزیکی، بومشناختی، اجتماعی و اقتصادی را که در سواحل و دریا تأثیر متقابل دارند، شناسایی و میان کاربران مختلف در سطوح محلی، ملی، منطقهای و بینالمللی هماهنگی ایجاد کند. همچنین اجرای موفقیتآمیز مدیریت یکپارچه سواحل، نیازمند توجه بیشتر به شرایط اجتماعی و اقتصادی کشورهای حاشیه دریای خزر است. اصالت/ارزشافزوده علمی: در این مقاله مشخصات سواحل غرب استان مازندران را با تکیهبر اکوسیستمهای مهم مطالعه کرده و پارامترهایی چون آلایندههای صنعتی، جنس خاک، پوشش گیاهی (دریا و خشکی)، حیاتوحش، زمینشناسی، مباحث دریایی (نوسان آب، خصوصیات موج و...) و مباحث مرتبط به آن را مورد تجزیهوتحلیل قرار میدهیم. سرانجام در جهت امکان پیادهسازی الگوی مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی در سواحل غرب استان مازندران، ازنقطهنظر آلودگیهای زیستمحیطی، به تحقیق بر روی میزان توزیع آلایندههای صنعتی در کاربری اراضی سواحل این محدوده تا شعاع سه کیلومتری دریای خزر میپردازیم.