مهدی اجلی؛ احسان همتی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط میان مدیریت استراتژیک منابع انسانی و عملکرد سازمانی با نقش میانجی قابلیت مدیریتی و محوریت کارآفرینانه انجام شده است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها از نوع پیمایشی میباشد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان اداره کل دامپزشکی استان همدان ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط میان مدیریت استراتژیک منابع انسانی و عملکرد سازمانی با نقش میانجی قابلیت مدیریتی و محوریت کارآفرینانه انجام شده است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها از نوع پیمایشی میباشد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان اداره کل دامپزشکی استان همدان در سال 96 به تعداد 150 نفر و مطابق فرمول کوکران، اندازه نمونه آماری تقریباً برابر با 98 نفر میباشد که به شیوه نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. جهت تحلیل دادههای پژوهش از رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری و روش تحلیل مسیر با نرمافزارSPLS بهره گرفته شد. نتایج آزمون تحلیل عاملی تأییدی و سنجش بارهای عاملی نشان داد که متغیر مدیریت استراتژیک منابع انسانی به میزان 74 درصد از تغییرات عملکرد سازمانی، مدیریت استراتژیک منابع انسانی به میزان 67 درصد از تغییرات قابلیت مدیریتی، مدیریت استراتژیک منابع انسانی به میزان 57 درصد از تغییرات محوریت کارآفرینانه را تبیین میکند؛ لذا مدیریت استراتژیک منابع انسانی به طور مستقیم تأثیر بیشتری بر عملکرد سازمانی (نسبت به متغیرهای قابلیت مدیریتی و محوریت کارآفرینانه) دارد. همچنین قابلیت مدیریتی به میزان 58 درصد از تغییرات عملکرد سازمانی، و محوریت کارآفرینانه به میزان 48 درصد از تغییرات عملکرد سازمانی را تبیین میکند. نهایتاً عملکرد سازمانی به میزان 63 درصد ناشی از تغییرات عملکرد مالی و 52 درصد ناشی از تغییرات عملکرد کارکنان است. به عبارتی عملکرد مالی تأثیر بیشتری بر عملکرد سازمانی دارد. همچنین با آزمون ضرایب معناداری Z (مقادیر t) مشخص شد که ضریب مربوط به تمامی مسیرها از جمله مسیرهای مدیریت استراتژیک منابع انسانی به قابلیت مدیریتی (469/5)، مدیریت استراتژیک منابع انسانی به محوریت کارآفرینانه (748/4)، مدیریت استراتژیک منابع انسانی به عملکرد سازمانی (387/7)، قابلیت مدیریتی به عملکرد سازمانی (294/5) و محوریت کارآفرینانه به عملکرد سازمانی (374/6)، از 96/1 بیشتر است که معنادار بودن این مسیرها و مناسب بودن مدل ساختاری را نشان میدهد. لذا تمامی فرضیههای پژوهش نیز تأیید میشوند.
تکتم سادات هدایتی
چکیده
هدف: امروزه بنگاههایی در کسب سود موفق میگردند که در جلب رضایت مشتریان خود در بازارهای هدف بیشتر تلاش نمایند. با توجه به این واقعیتها، خریداران، کالاها و خدماتی را انتخاب خواهند کرد که با نیازها و انتظارات آنها مطابقت بیشتری داشته باشد. مشتری و جلب رضایتمندی او از موضوعات کلیدی است که در دنیای رقابتی حاضر میتواند موجبات ...
بیشتر
هدف: امروزه بنگاههایی در کسب سود موفق میگردند که در جلب رضایت مشتریان خود در بازارهای هدف بیشتر تلاش نمایند. با توجه به این واقعیتها، خریداران، کالاها و خدماتی را انتخاب خواهند کرد که با نیازها و انتظارات آنها مطابقت بیشتری داشته باشد. مشتری و جلب رضایتمندی او از موضوعات کلیدی است که در دنیای رقابتی حاضر میتواند موجبات ترقی یک مجموعه را فراهم آورد. در این راستا توجه به اینکه چه مواردی میتواند در افزایش رضایتمندی مشتریان مؤثر باشد، ضروری و حائز اهمیت است. روششناسی پژوهش: در این تحقیق به بررسی ارتباط بین فاکتورها و عوامل تأثیرگذار بر رضایتمندی مشتریان محصولات لبنی در شرکت پگاه گلستان پرداخته میشود. بر مبنای مرور ادبیات، ویژگی صنعت لبنیات و دیدگاههای مدیران آن و پیشنهادها، مدلی ارائه شد و دادههای پژوهش از طریق پرسشنامه جمعآوری گردید. حجم نمونهای متشکل از 650 نفر از میان مشتریان شرکت پگاه گلستان بهصورت تصادفی ساده انتخاب گردید و پسازآن، تجزیهوتحلیل دادههای جمعآوریشده از پرسشنامه، در سطح آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرمافزار Spss16 و همچنین تحلیل عاملی تأییدی و تحلیل مسیر با استفاده از نرمافزار Lisrel8.8 انجامشده است. یافتهها: نتایج نشان داد که رضایت مشتری متأثر از دو فاکتور کیفیت محصول و کیفیت خدمات میباشد؛ یعنی ایجاد محصولی باکیفیت بالا و همچنین بالا بودن کیفیت خدمات، موجب رضایت مشتری میشود. اصالت/ارزشافزوده علمی: در این تحقیق سعی بر آن شد تا با شناسایی و دستهبندی عوامل مؤثر بر رضایت مشتریان در مورد خرید محصولات لبنی، به تعیین و اولویتبندی هرکدام از این عوامل با استفاده از نظرات مشتریان پرداخته شود. این کار به شرکت پگاه و سایر شرکتهای تولیدی محصولات مشابه کمک میکند تا جهت افزایش رضایت مشتریان، عوامل مهمتر را موردتوجه قرار دهند.