مهدی اجلی؛ محمدرضا علیزادگان
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 12 فروردین 1403
چکیده
چکیده
هدف: ظهور اقتصاد جدید مبتنی بر دانش و اطلاعات منجر به افزایش علاقه محققان به مطالعه در حوزه سرمایه فکری شده است. این حوزه که توجه بسیاری از محققین را به خود جلب نموده است، سرمایه فکری را به عنوان ابزاری برای تعیین ارزش سازمان مورد استفاده قرار میدهند. در اقتصاد دانشی برخلاف اقتصاد صنعتی، دانش یا سرمایه فکری به عنوان عامل تولید ...
بیشتر
چکیده
هدف: ظهور اقتصاد جدید مبتنی بر دانش و اطلاعات منجر به افزایش علاقه محققان به مطالعه در حوزه سرمایه فکری شده است. این حوزه که توجه بسیاری از محققین را به خود جلب نموده است، سرمایه فکری را به عنوان ابزاری برای تعیین ارزش سازمان مورد استفاده قرار میدهند. در اقتصاد دانشی برخلاف اقتصاد صنعتی، دانش یا سرمایه فکری به عنوان عامل تولید ثروت در مقایسه با سایر داراییها، برکسب مزیت رقابتی و پیشبرد اهداف سازمانی نقش بسزایی ایفا میکند. مدیریت دانش با ارزشترین و استراتژیکترین منبع برای سازمانهاست و عملکرد سازمانی نیز از اجرای کلیدی دستیابی به موفقیت و برتری آنها میباشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر سرمایه فکری بر عملکرد سازمانی و عملیات مدیریت دانش در فرمانداری شهرستان همدان انجام شد.
روششناسی پژوهش: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی میباشد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان فرمانداری شهرستان همدان در سال 1402-1401 بود که مشتمل بر 65 نفر میباشند. در این تحقیق با استفاده از جدول مورگان و با توجه تعداد محدود جامعه آماری، تعداد نمونه تحقیق برابر 56نفر انتخاب گردید و شیوه نمونهگیری به روش تصادفی ساده میباشد. همچنین پایایی پرسشنامهها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی مورد تایید میباشند. جهت تحلیل دادههای پژوهش از روش تحلیل مسیر با استفاده از نرمافزارهای SPSS 26 و SmartPLS 4 بهره گرفته شده است.
یافتهها: نتایج نهایی آزمون فرضیات نشان داد که سرمایه فکری بر عملکرد سازمانی کارکنان فرمانداری شهرستان همدان تأثیر معناداری ندارد؛ سرمایه فکری بر عملیات مدیریت دانش کارکنان فرمانداری شهرستان همدان تأثیر معناداری دارد. عملیات مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی کارکنان فرمانداری شهرستان همدان تأثیر معناداری دارد.
اصالت/ارزش افزوده علمی: در سازمان موردمطالعه، سرمایه فکری به طور مستقیم بر عملکرد سازمانی کارکنان فرمانداری شهرستان همدان تأثیر معناداری نداشت اما از طریق عملیات مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی کارکنان تاثیر داشت. لذا برنامه ریزی جهت بهبود وضعیت عملیات مدیریت دانش (مشارکت دانش، خلق و کسب دانش) در فرمانداری همدان ضروری است.
پیمان اکبری؛ علی کریمی؛ ابراهیم آئینی
دوره 4، شماره 3 ، آذر 1402، ، صفحه 252-266
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش تحلیل تاثیر تمایز ساختاری و روابط بین سازمانی بر دوسوتوانی سازمانی با تاکید بر نقش میانجی محتوای سازمانی بهمنظور افزایش عملکرد سازمانی میباشد.روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و ازنظر ماهیت و روش، توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش را تعداد 250 نفر از کارکنان اداره کل ورزش و جوانان ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش تحلیل تاثیر تمایز ساختاری و روابط بین سازمانی بر دوسوتوانی سازمانی با تاکید بر نقش میانجی محتوای سازمانی بهمنظور افزایش عملکرد سازمانی میباشد.روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و ازنظر ماهیت و روش، توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش را تعداد 250 نفر از کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان ایلام را شامل میشود که با استفاده از فرمول کوکران 150 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامههای استانداری است که در این زمینه وجود دارند. روایی و پایایی پرسشنامهها نیز حاکی از آن هستند که ابزارهای اندازهگیری از روایی و پایایی خوبی برخوردار هستند.یافتهها: نتایج حاصل از آزمون فرضیات توسط نرمافزار SMART-PLs 3.8 و با استفاده از آماره آزمون t و ضرایب مسیر (β)، نشان داد که تمایز ساختاری بر بستر سازمانی و دوسوتوانی سازمان به ترتیب دارای اثر مستقیم، معنادار و متوسط، اثر مستقیم و غیرمستقیم و معنادار و متوسط میباشد. همچنین روابط بین سازمانی بر بستر سازمانی و دوسوتوانی سازمانی سازمان به ترتیب دارای اثر مستقیم، معنادار و متوسط، اثر مستقیم و غیرمستقیم و معنادار و متوسط میباشد. همچنین بستر سازمانی بر دوسوتوانی سازمانی اثر مستقیم، معنادار و متوسط و نهایتا دوسوتوانی سازمانی بر عملکرد سازمانی اثر مستقیم، معنادار و متوسط دارد. در آخر نیز، نقش میانجی بستر به تایید رسید.اصالت/ارزش افزوده علمی: براساس نتایج، مدیران و تصمیمگیرندگان اداره مذبور، بهمنظور افزایش عملکرد سازمانیشان میتوانند به نقش دوستوانی سازمانی توجه کنند؛ البته در این میان بایستی بتوانند به نقش مستقیم و غیرمستقیم متغیرهای همچون تمایز ساختاری و روابط بین سازمانی و همچنین بستر سازمانی توجه کنند. این متغیرها خواهند توانست اثر معناداری بر دوسوتوانی سازمانی بهمنظور افزایش عملکرد سازمانی داشته باشند.
مهدی اجلی؛ احسان همتی
دوره 3، شماره 3 ، آذر 1401، ، صفحه 238-257
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط میان مدیریت استراتژیک منابع انسانی و عملکرد سازمانی با نقش میانجی قابلیت مدیریتی و محوریت کارآفرینانه انجام شده است.روششناسی پژوهش: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها از نوع پیمایشی میباشد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان اداره ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط میان مدیریت استراتژیک منابع انسانی و عملکرد سازمانی با نقش میانجی قابلیت مدیریتی و محوریت کارآفرینانه انجام شده است.روششناسی پژوهش: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها از نوع پیمایشی میباشد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان اداره کل دامپزشکی استان همدان در سال 96 به تعداد 150 نفر و مطابق فرمول کوکران، اندازه نمونه آماری تقریبا برابر با 98 نفر میباشد که به شیوه نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. جهت تحلیل دادههای پژوهش از رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری و روش تحلیل مسیر با نرمافزار SPLS بهره گرفته شد.یافتهها: نتایج آزمون تحلیل عاملی تاییدی و سنجش بارهای عاملی نشان داد که متغیر مدیریت استراتژیک منابع انسانی به میزان %74 از تغییرات عملکرد سازمانی، مدیریت استراتژیک منابع انسانی به میزان %67 از تغییرات قابلیت مدیریتی، مدیریت استراتژیک منابع انسانی به میزان %57 از تغییرات محوریت کارآفرینانه را تبیین میکند؛ لذا مدیریت استراتژیک منابع انسانی به طور مستقیم تاثیر بیشتری بر عملکرد سازمانی (نسبت به متغیرهای قابلیت مدیریتی و محوریت کارآفرینانه) دارد. همچنین قابلیت مدیریتی به میزان %58 از تغییرات عملکرد سازمانی و محوریت کارآفرینانه به میزان %48 از تغییرات عملکرد سازمانی را تبیین میکند. نهایتا عملکرد سازمانی به میزان %63 ناشی از تغییرات عملکرد مالی و %52 ناشی از تغییرات عملکرد کارکنان است. به عبارتی عملکرد مالی تاثیر بیشتری بر عملکرد سازمانی دارد. همچنین با آزمون ضرایب معناداری Z (مقادیر t) مشخص شد که ضریب مربوط به تمامی مسیرها از جمله مسیرهای مدیریت استراتژیک منابع انسانی به قابلیت مدیریتی (469/5)، مدیریت استراتژیک منابع انسانی به محوریت کارآفرینانه (748/4)، مدیریت استراتژیک منابع انسانی به عملکرد سازمانی (387/7)، قابلیت مدیریتی به عملکرد سازمانی (294/5) و محوریت کارآفرینانه به عملکرد سازمانی (374/6)، از 96/1 بیشتر است که معنادار بودن این مسیرها و مناسب بودن مدل ساختاری را نشان میدهد. لذا تمامی فرضیههای پژوهش نیز تایید میشوند.اصالت/ارزش افزوده علمی: در این پژوهش تاثیر متغیر میانجی قابلیت مدیریتی و محوریت کارآفرینانه بر ارتباط میان مدیریت استراتژیک منابع انسانی و عملکرد سازمان در اداره کل دامپزشکی استان همدان بررسی شده است.
مهدی اجلی؛ محمدمهدی مظفری؛ مینا اکبری قلعه جوق
دوره 2، شماره 2 ، شهریور 1400، ، صفحه 137-152
چکیده
هدف: تحقیق حاضر باهدف «بررسی تأثیر مدیریت کیفیت فراگیر و کارآفرینی بر عملکرد سازمانی شرکت رنگسازی ایران» به روش توصیفی- همبستگی صورت گرفته است.روششناسی پژوهش: جامعه آماری تحقیق 200 نفر از کارکنان شرکت رنگسازی ایران بود که تعداد 132 نفر از آنها به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها، از سه پرسشنامه ...
بیشتر
هدف: تحقیق حاضر باهدف «بررسی تأثیر مدیریت کیفیت فراگیر و کارآفرینی بر عملکرد سازمانی شرکت رنگسازی ایران» به روش توصیفی- همبستگی صورت گرفته است.روششناسی پژوهش: جامعه آماری تحقیق 200 نفر از کارکنان شرکت رنگسازی ایران بود که تعداد 132 نفر از آنها به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها، از سه پرسشنامه مدیریت کیفیت فراگیر مقیمی (1388)، کارآفرینی آنتونیک و هیستریچ (2003)، پرسشنامه عملکرد سازمانی کارابولوت (2015) استفادهشده است که پایایی آنها از طریق ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب برابر 86/0، 82/0 و 89/0 به دست آمد. جهت تحلیل دادهها از آزمون مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار SPLS استفاده گردید.یافتهها: نتایج نشان داد که مدیریت کیفیت فراگیر و کارآفرینی بر عملکرد سازمانی شرکت رنگسازی ایران تأثیر مثبت و معنیداری دارد. نتایج همچنین نشان داد که کارآفرینی بر عملکرد سازمانی تأثیر مثبت و معنیداری دارد. درنهایت نتایج نشان از تأثیر مدیریت کیفیت فراگیر بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی کارآفرینی دارد.اصالت/ارزشافزوده علمی: درزمینهٔ مدیریت کیفیت فراگیر و کارآفرینی، سازمانهایی که به این متغیرها اهمیت میدهند، در دستیابی به سطوح بالای رشد و توسعه، بهتر عمل میکنند.