سید حسام وقفی؛ زهره نیلوفری
دوره 2، شماره 3 ، آذر 1400، ، صفحه 285-305
چکیده
هدف: پژوهش حاضر به بررسی تأثیر استراتژی کسبوکار بر عملکرد شرکت با تأکید بر توانایی مدیریت میپردازد. این پژوهش ازلحاظ هدف، کاربردی بوده و از بعد روششناسی همبستگی از نوع علّی (پس رویدادی) میباشد.روششناسی پژوهش: جامعه آماری پژوهش شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران بوده و با استفاده از روش نمونه-گیری حذف سیستماتیک، ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر به بررسی تأثیر استراتژی کسبوکار بر عملکرد شرکت با تأکید بر توانایی مدیریت میپردازد. این پژوهش ازلحاظ هدف، کاربردی بوده و از بعد روششناسی همبستگی از نوع علّی (پس رویدادی) میباشد.روششناسی پژوهش: جامعه آماری پژوهش شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران بوده و با استفاده از روش نمونه-گیری حذف سیستماتیک، 135 شرکت بهعنوان نمونه پژوهش انتخابشده در دورهی زمانی 9 ساله بین سالهای 1390 تا 1398 موردبررسی قرار گرفتند. روش مورداستفاده جهت جمعآوری اطلاعات، کتابخانهای بوده و دادههای مربوط برای اندازهگیری متغیرها از سایت کدال و صورتهای مالی شرکتها جمعآوریشده و در اکسل محاسبات اولیه صورت گرفته سپس برای آزمون فرضیههای پژوهش از نرمافزار استاتا استفادهشده است.یافتهها: نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد که استراتژی کسبوکار بر بازده داراییها، ارزش شرکت و جریان نقد عملیاتی تأثیر مستقیم دارد و توانایی مدیریت، ارتباط مستقیم استراتژی کسبوکار با بازده داراییها و ارزش شرکت را تشدید میکند ولی ارتباط مستقیم بین استراتژی کسبوکار و جریان نقد عملیاتی را تعدیل کرده و رابطه بین آنها را معکوس مینماید.اصالت/ارزش افزوده علمی: نتایج پژوهش نشانگر این است که انتخاب استراتژِی کسب کار توسط مدیران میتواند جهت افزایش عملکرد شرکتها دارای محتوای اطلاعاتی میباشد و همچنین میتوان بیان کرد که توانایی مدیران باید موردتوجه تصمیم گیران کلان شرکت نیز قرار گیرد.