سید محمد رضا داودی؛ مهدی پاپهن شوشتری؛ رسول بهاءلو هوره؛ حمید رضا رضایی
دوره 4، شماره 2 ، شهریور 1402، ، صفحه 137-157
چکیده
هدف: در مدیریت زنجیرهتامین، تصمیمگیری برای انتخاب تامینکننده یک موضوع کلیدی است که در سالهای اخیر تبدیل به یک هدف استراتژیک برای سازمانها شده است. مساله انتخاب تامینکننده به دلیل تعدد و تنوع شاخصهای کیفی و کمی، یک مساله تصمیمگیری چند شاخصه محسوب میشود و درنتیجه میتوان از تکنیکهای شناختهشده این حوزه در فرآیند ...
بیشتر
هدف: در مدیریت زنجیرهتامین، تصمیمگیری برای انتخاب تامینکننده یک موضوع کلیدی است که در سالهای اخیر تبدیل به یک هدف استراتژیک برای سازمانها شده است. مساله انتخاب تامینکننده به دلیل تعدد و تنوع شاخصهای کیفی و کمی، یک مساله تصمیمگیری چند شاخصه محسوب میشود و درنتیجه میتوان از تکنیکهای شناختهشده این حوزه در فرآیند حل مساله استفاده نمود. تحقیق حاضر تلاش دارد با رویکرد فرا ترکیب به تبیین و اولویتبندی شاخصهای ارزیابی تامینکنندگان بپردازد.روششناسی پژوهش: در این مقاله به بررسی اثرگذارترین شاخصهای ارزیابی تامینکنندگان پرداخته شده است. پژوهش با بررسی 467 عنوان مقاله آغاز و سپس با ارزیابی آنها 282 مقاله با استفاده از رویکرد فرا ترکیب انتخاب شد. با تجزیهوتحلیل آنها، شاخصهای ارزیابی تامینکنندگان در 5 بعد، 19 زیربعد و 112 جز طبقهبندی شد و با استفاده از روش آنتروپی شانون، به تعیین ضریب اثر آنها پرداخته شد.یافتهها: نتایج نشان داد که شاخصهای قیمت، کیفیت، تحویل بهموقع، درآمد، ساختار سازمانی، مدیریت منابع انسانی، مدیریت انرژی، مدیریت محیطزیست، مشتری مداری و مدیریت سبز بهعنوان اثرگذارترین شاخصها در ارزیابی تامینکنندگان تعیین گردیدند.اصالت/ارزش افزوده علمی: انتخاب و ارزیابی تامینکننده نقش مهمی در ایجاد زنجیرهتامین موثر دارد. روند تولید در طول سالها از تولید اکثر محصولات، به برونسپاری لوازم جانبی اصلی تغییر یافته است. بدیهی است که تامینکنندگان نقشی اساسی در تولید یک محصول داشته باشند. تولیدکننده باید هنگام انتخاب تامینکننده دقت لازم را داشته باشد. ازاینرو یک مساله مهم شناسایی، ارزیابی و انتخاب تامینکننده است. نتایج پژوهش نشان داد که با شناسایی و ارزیابی شاخصهای تامینکنندگان زنجیرهتامین شرکتها میتوانند مزیت رقابتی زیادی را بهدست بیاورند.