محمد جواد حسین زاده سلجوقی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 اردیبهشت 1403
چکیده
هدف: رفتار شهروندی سازمانی(OCB ) ، یکی ازمفاهیم مهمی که طی چندسال اخیر به عنوان عاملی موثر در موفقیت سازمانها است. باوجود اثبات تاثیر OCB براثربخشی و کارایی سازمان، روش مناسب برای تعیین میزان تاثیر آن کمتر شناخته شدهاست. OCB یک شاخص کیفی به عنوان ستانده درارزیابی کارایی است. دراین مقاله با استفاده از روش تحلیل پوششی دادههای ترتیبی ...
بیشتر
هدف: رفتار شهروندی سازمانی(OCB ) ، یکی ازمفاهیم مهمی که طی چندسال اخیر به عنوان عاملی موثر در موفقیت سازمانها است. باوجود اثبات تاثیر OCB براثربخشی و کارایی سازمان، روش مناسب برای تعیین میزان تاثیر آن کمتر شناخته شدهاست. OCB یک شاخص کیفی به عنوان ستانده درارزیابی کارایی است. دراین مقاله با استفاده از روش تحلیل پوششی دادههای ترتیبی بدون خاصیت جبرانی، تاثیر شاخص کیفی OCB را بر کارایی موسسات اندازه گیری میکنیم.
روششناسی تحقیق: تحلیلپوششیداده ها ابزاری قدرتمند برای ارزیابی عملکرد موسسه های تصمیم گیرنده، براساس شاخصهای متعدد نهاده و ستاده است که میتوانند کمی ویا کیفی باشند. مدلهای تحلیل پوششی دادهها دارای خاصیت جبرانپذیری هستند، که درواقع، ضعف یک شاخص توسط قوت شاخص دیگر پوشش داده میشود ولزوما موسسات کارا، دارای سطح کیفی مطلوب نیستند. دراین مقاله، روشی جدید برای ارزیابی عملکرد با احتساب شاخص کیفی OCB و اصلاح مدل تحلیل پوششی دادهها بدون خاصیت جبرانپذیری ارائه شده است. دیگر ویژگی مدل پیشنهادی، قابلیت تفکیک شاخص های کیفی و کمی در ارزیابی است. در روش ارائه شده برای رتبه بندی موسسهها بطور همزمان بهبود کیفیت را توام با کاهش هزینهها بدون خاصیت جبرانی درنظرمیگیرد.
یافتهها: دراین پژوهش، ده موسسه دولتی و عمومی علمیکاربردی در سه شهر کشور، تحت ارزیابی با مدل پیشنهادی قرار گرفتهاند. در ارزیابی از چهار شاخص کمی و شاخص کیفی OCB استفاده شدهاست.
اصالت/ارزش افزوده علمی: سنجش شاخص OCB با استفاده از 1024 پرسشنامه انجام شده که نتایج نشاندهنده کارا بودن 7 موسسه میباشد. سپس با بکارگیری روش جدید پیشنهادی، رتبه بندی موسسات بانتایجی منطقی در ارزیابی عملکرد حاصل گردید. برای صحت سنجی روش، نتایج حاصل از روش پیشنهادی با نتایج رتبهبندی روش فرایند سلسله مراتبی مقایسه شده است.
وحید بخردی نسب؛ میلاد احمدی
دوره 3، شماره 2 ، شهریور 1401، ، صفحه 176-195
چکیده
هدف: تلاش سازمانها در دنیای امروزی در جهت بقاء در بازار و حفظ موقعیت رقابتی خود است. بنابراین سازمانها سعی بر این دارند عواملی که بر این مهم اثرگذار است را تحت کنترل گرفته تا بتوانند شرایط مطلوب را به دست آورند. یکی از عوامل اثرگذار و بسیار مهم در این میان، نقش کارکنان سازمان بهعنوان یک سرمایه راهبردی است. کارکنان با درک ...
بیشتر
هدف: تلاش سازمانها در دنیای امروزی در جهت بقاء در بازار و حفظ موقعیت رقابتی خود است. بنابراین سازمانها سعی بر این دارند عواملی که بر این مهم اثرگذار است را تحت کنترل گرفته تا بتوانند شرایط مطلوب را به دست آورند. یکی از عوامل اثرگذار و بسیار مهم در این میان، نقش کارکنان سازمان بهعنوان یک سرمایه راهبردی است. کارکنان با درک حمایت سازمانی نسبت به خود و ارزشمند تلقی شدن تلاش و عملکردشان توسط سازمان، علاوه بر متعهد شدن نسبت به سازمان و رضایتمندی، به فکر جبران برآمده و با رفتارهای مثبت و فراتر از وظیفه، رضایت خود را نشان میدهند. بر این اساس هدف از پژوهش حاضر تحلیل تأثیر حمایت سازمانی ادراکشده بر رفتار شهروندی سازمانی با تأکید بر نقش میانجی بیتفاوتی سازمانی است.روششناسی پژوهش: جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان شرکت فولاد تکنیک اصفهان میباشد. حجم نمونه بر اساس روش حذف تصادفی بالغ بر 124 میباشد. این پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی و ازلحاظ ماهیت توصیفی-پیمایشی میباشد. جهت گردآوری اطلاعات مربوط به ادبیات موضوع از روش کتابخانهای همچون کتب و مقالات علمی و برای گردآوری دادههای لازم جهت تأیید یا رد فرضیههای پژوهش از پرسشنامه استاندارد با روایی و پایایی قابلقبول استفاده شده است. جهت تلخیص اطلاعات مستخرج پرسشنامه از روشهای آمار توصیفی مانند میانگین و برای تجزیهوتحلیل دادهها جهت تأیید یا رد فرضیههای پژوهش از روشهای آمار استنباطی و آزمون معادلات ساختاری و نرمافزار SPSS 22 و Smart Pls 2.0 استفاده شده است.یافتهها: یافتههای پژوهش حاکی از آن است که حمایت سازمانی ادراکشده بر رفتار شهروندی سازمانی و ابعاد آن تأثیرگذار است و همچنین حمایتسازمانی ادراکشده بهصورت غیرمستقیم بر رفتار شهروندی سازمانی از طریق عامل میانجی بیتفاوتی سازمانی تأثیر دارد.اصالت/ارزش افزوده علمی: تحلیل تأثیر حمایت سازمانی ادراکشده بر رفتار شهروندی سازمانی با تأکید بر نقش میانجی بیتفاوتی سازمانی ابزاری مهم جهت ترجمه صدای کارکنان و لحاظ کردن خواستهها و نیازهای آنها به شمار میرود که برای نخستین بار در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفت.