افشین قاسمی؛ محمدتقی عیسایی؛ رضا بندریان؛ احمد اختیارزاده
دوره 3، شماره 2 ، شهریور 1401، ، صفحه 150-159
چکیده
هدف: پژوهش فعلی به دنبال ارائه مدل کیفی خردبنیانهای توانمندیهای پویا در شرکتهای ارائهدهنده رایانش ابری در ایران است. بدین منظور بر اساس مدل مرجع تیس (2007)، خردبنیانهای سه حوزه رصد، تصاحب و بازآرایی استخراج شده است. روششناسی پژوهش: روش پژوهش مطالعه فعلی، مطالعه چندموردی (Extended Case Stud) است. با توجه به نو بودن موضوع ...
بیشتر
هدف: پژوهش فعلی به دنبال ارائه مدل کیفی خردبنیانهای توانمندیهای پویا در شرکتهای ارائهدهنده رایانش ابری در ایران است. بدین منظور بر اساس مدل مرجع تیس (2007)، خردبنیانهای سه حوزه رصد، تصاحب و بازآرایی استخراج شده است. روششناسی پژوهش: روش پژوهش مطالعه فعلی، مطالعه چندموردی (Extended Case Stud) است. با توجه به نو بودن موضوع پژوهش و عدم وجود یک مدل مرجع، از طریق بررسی تجربیات بهینه و مصاحبههای عمیق با مدیران اصلی سازمانها، مؤلفههای پژوهش گردآوری شد. به همین منظور از طریق تدوین پروتکل مصاحبه و گفتگو با 14 نفر از مدیران ارشد شرکتهای فعال در حوزه رایانش ابری ایران، اشباع نظری ایجاد شد. سپس از طریق تحلیل محتوای کیفی، مؤلفهها استخراج شد. یافتهها: در خردبنیانهای حوزه رصد بیش از همه، سه سازه شهود مدیران ارشد، روند رفتار مصرفکننده در کشورهای مشابه با رفتار مصرفکننده حوزه ICT ایران و بررسی فرصتهای صادراتی، متفاوت از نتایج پژوهشهای پیشین است. در حوزه تصاحب نیز سه سازه انتقال دانش فناوری، Best Practice و الزامات قانونی ایزو و کیفیت جزو مقولههایی است که کمتر در پژوهشهای پیشین به آنها اشاره شده است و در نهایت در حوزه بازآرایی نیز مقولههای مدیریت استراتژیک اقتضایی، همذهنی استراتژیک سازمانی، مدیریت تجربه مشتریان و پایمردی استراتژیک کمتر مورد بررسی قرار گرفته است. به شکل کلی نقش کلیدی مدیران ارشد در راهبری موضوعات و ایجاد هم ذهنی و همراهی مناسب با پرسنل و مشتریان بهعنوان درون نمایه اصلی مورد توجه مدیران برای پیشبرد توانمندی پویا در سازمانها بوده است.اصالت/ارزش افزوده علمی: با توجه به ماهیت فناوری، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی حاکم بر فعالیت این شرکتها نیاز است از طریق شناسایی خردبنیانهای توانمندیهای پویا، نقشه راه مشخصی را برای فعالان این حوزه ارائه کرد.