محمد جواد حسین زاده سلجوقی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 اردیبهشت 1403
چکیده
هدف: رفتار شهروندی سازمانی(OCB ) ، یکی ازمفاهیم مهمی که طی چندسال اخیر به عنوان عاملی موثر در موفقیت سازمانها است. باوجود اثبات تاثیر OCB براثربخشی و کارایی سازمان، روش مناسب برای تعیین میزان تاثیر آن کمتر شناخته شدهاست. OCB یک شاخص کیفی به عنوان ستانده درارزیابی کارایی است. دراین مقاله با استفاده از روش تحلیل پوششی دادههای ترتیبی ...
بیشتر
هدف: رفتار شهروندی سازمانی(OCB ) ، یکی ازمفاهیم مهمی که طی چندسال اخیر به عنوان عاملی موثر در موفقیت سازمانها است. باوجود اثبات تاثیر OCB براثربخشی و کارایی سازمان، روش مناسب برای تعیین میزان تاثیر آن کمتر شناخته شدهاست. OCB یک شاخص کیفی به عنوان ستانده درارزیابی کارایی است. دراین مقاله با استفاده از روش تحلیل پوششی دادههای ترتیبی بدون خاصیت جبرانی، تاثیر شاخص کیفی OCB را بر کارایی موسسات اندازه گیری میکنیم.
روششناسی تحقیق: تحلیلپوششیداده ها ابزاری قدرتمند برای ارزیابی عملکرد موسسه های تصمیم گیرنده، براساس شاخصهای متعدد نهاده و ستاده است که میتوانند کمی ویا کیفی باشند. مدلهای تحلیل پوششی دادهها دارای خاصیت جبرانپذیری هستند، که درواقع، ضعف یک شاخص توسط قوت شاخص دیگر پوشش داده میشود ولزوما موسسات کارا، دارای سطح کیفی مطلوب نیستند. دراین مقاله، روشی جدید برای ارزیابی عملکرد با احتساب شاخص کیفی OCB و اصلاح مدل تحلیل پوششی دادهها بدون خاصیت جبرانپذیری ارائه شده است. دیگر ویژگی مدل پیشنهادی، قابلیت تفکیک شاخص های کیفی و کمی در ارزیابی است. در روش ارائه شده برای رتبه بندی موسسهها بطور همزمان بهبود کیفیت را توام با کاهش هزینهها بدون خاصیت جبرانی درنظرمیگیرد.
یافتهها: دراین پژوهش، ده موسسه دولتی و عمومی علمیکاربردی در سه شهر کشور، تحت ارزیابی با مدل پیشنهادی قرار گرفتهاند. در ارزیابی از چهار شاخص کمی و شاخص کیفی OCB استفاده شدهاست.
اصالت/ارزش افزوده علمی: سنجش شاخص OCB با استفاده از 1024 پرسشنامه انجام شده که نتایج نشاندهنده کارا بودن 7 موسسه میباشد. سپس با بکارگیری روش جدید پیشنهادی، رتبه بندی موسسات بانتایجی منطقی در ارزیابی عملکرد حاصل گردید. برای صحت سنجی روش، نتایج حاصل از روش پیشنهادی با نتایج رتبهبندی روش فرایند سلسله مراتبی مقایسه شده است.
جواد منتظری؛ رضا یزدانی؛ میثم کاویانی
دوره 1، شماره 1 ، خرداد 1399، ، صفحه 57-72
چکیده
هدف: هدف مقاله حاضر ارزیابی کارایی شرکتهای موجود در صنعت بیمه ایران و ارتباط آن با نسبتهای مهم سودآوری میباشد. ازاینرو با دو رویکرد ورودیمحور و خروجیمحور به بررسی کارایی شرکتها پرداخته شد و سپس با استفاده از مدل رگرسیون توبیت رابطه بین سودآوری با کارایی مورد بررسی قرار گرفته است.روششناسی پژوهش: برای دستیابی به ...
بیشتر
هدف: هدف مقاله حاضر ارزیابی کارایی شرکتهای موجود در صنعت بیمه ایران و ارتباط آن با نسبتهای مهم سودآوری میباشد. ازاینرو با دو رویکرد ورودیمحور و خروجیمحور به بررسی کارایی شرکتها پرداخته شد و سپس با استفاده از مدل رگرسیون توبیت رابطه بین سودآوری با کارایی مورد بررسی قرار گرفته است.روششناسی پژوهش: برای دستیابی به پاسخ سوال فوق 14 شرکت بیمه به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید. دادههای جمعآوری شده در یک دوره 7 ساله بین سالهای 1391 تا 1396 در نظر گرفته شده است.یافتهها: نتایج نشان داده است که بازده داراییها با کارایی محاسبه شده از طریق رویکرد ورودی محور رابطه مثبت و با رویکرد خروجی محور رابطه منفی داشته است. همچنین نتایج نشان داده که نرخ بازده حقوق صاحبان سهام با هیچ یک از دو رویکرد کارایی رابطه معناداری ندارد.اصالت/ارزش افزوده علمی: در این پژوهش با در نظر گرفتن نسبت کل بدهیها، حقوقصاحبان سهام و داراییها به عنوان متغیرهای ورودی و درآمد فروش، درآمد حق بیمه، سود خالص بـه عنـوان متغیرهـای خروجی، توانایی تجمیع این اقلام و ترجمه آنها به یک معیار واحد به نام "کـارایی" را با دو رویکرد داشته است.