محسن رشیدی؛ مصطفی عبدی؛ مائده صومی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 اسفند 1402
چکیده
هدف: تغییرات فعلی در زمینه های فن آوری و مسائل شکل گرفته در سطوح مختلف جامعه و شرکت ها باعث افزایش اهمیت توجه به جنبه نوآوری در سازمان ها شده است. در همین این راستا، وضعیت رقابتی بازار ها و منابع مالی که در شرکت ها ذخیره شده، می تواند شرایط برای بهبود عملکرد مرتبط با نو آوری را افزایش بدهد. به عبارتی دیگر ، نوآوری خود یک عامل اصلی در ...
بیشتر
هدف: تغییرات فعلی در زمینه های فن آوری و مسائل شکل گرفته در سطوح مختلف جامعه و شرکت ها باعث افزایش اهمیت توجه به جنبه نوآوری در سازمان ها شده است. در همین این راستا، وضعیت رقابتی بازار ها و منابع مالی که در شرکت ها ذخیره شده، می تواند شرایط برای بهبود عملکرد مرتبط با نو آوری را افزایش بدهد. به عبارتی دیگر ، نوآوری خود یک عامل اصلی در عملکرد سازمان ها شده است. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر شدت رقابت و اندوخته سازمانی بر رابطه بین نو آوری و عملکرد شرکت انجام گرفته است .
روش شناسی پژوهش: داده های مورد نیاز در این پژوهش با استفاده از پرسش نامه تکمیل شده به وسیله ی 159 نفر از کارکنان و مدیران شرکت ها، جمع آوری و تجزیه و تحلیل شده است .
یافته ها: نتایج پژوهش نشان می دهد که بین شدت رقابت و نوآوری ارتباط معنا داری وجود دارد . همچنین ، نتایج حاکی از این است که اندوخته سازمانی تاثیر معنا داری بر نوآوری دارد . در نهایت ، نتایج فرضیه سوم پژوهش نشان می دهد که ، شدت رقابت و اندوخته سازمانی باعث تقویت رابطه بین نو آوری و عملکرد می گردد .