نوع مقاله : مقاله پژوهشی - کاربردی
نویسندگان
1 گروه مدیریت فرهنگی، دانشکده مدیریت، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 دانشکده مدیریت ، واحد صفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
3 گروه مدیریت دولتی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین اثرات قابلیت رهبر بر رضایت ارتباطی کارکنان از طریق ارتباط اثربخش است.
روششناسی پژوهش: جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان مناطق 15 گانه شهرداری اصفهان بودند، که تعداد آنها بر اساس آمار واحد منابع انسانی 2255 نفر است، با توجه به حجم هر منطقه با استفاده از فرمول کوکران 661 نفر حجم نمونه انتخاب گردید و افراد نمونه با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی و طبقهای متناسب با حجم هر طبقه انتخاب شدند. برای گردآوری دادههای موردنیاز در این پژوهش از پرسشنامههای استاندارد استفاده گردید و روایی و پایایی آنها مورد آزمون قرار گرفت که از روایی و پایایی بالایی برخوردار بودهاند.
یافته ها: نتایج حاصل از تحلیلهای انجامشده در پژوهش نشان داد که قابلیت اعتبار رهبر از طریق ارتباطات اثربخش بر رضایت ارتباطی تأثیر دارد. با توجه به خروجی وارپ مقدار معناداری برای تأثیر مستقیم قابلیت اعتبار رهبر بر رضایت ارتباطی و همچنین تأثیر قابلیت اعتبار رهبر بر رضایت ارتباطی از طریق ارتباط مؤثر معنادار است. قابلیت ارتباط رهبر بر ارتباطات مؤثر و رضایت ارتباطات تأثیر مثبت دارد همچنین تأثیر مستقیم ارتباطات مؤثر بر رضایت ارتباطات مثبت میباشد.
اصالت/ارزش افزوده علمی: پژوهش حاضر در راستای همین موضوع به بررسی اثرات قابلیت رهبر بر رضایت ارتباطی کارکنان از طریق ارتباط اثربخش کارکنان مناطق 15 گانه شهرداری اصفهان میپردازد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Investigating the effects of leader credibility on employee communication satisfaction by effective communication
نویسندگان [English]
- Abbas Ghaedamini Harouni 1
- Reza Ebrahimzadeh Dastjerdi 2
- Morteza Torabi 3
1 Department of Cultural Management, Facuty of Management, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran ,Iran.
2 Facuty of Management, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran.
3 Department of Management of Public Administration, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran.
چکیده [English]
Purpose: The purpose of this study is to determine the effects of leadership ability on employee communication satisfaction through effective communication.
Methodology: The sample size of 661 people was selected using Cochran's formula and the sample people were selected using random sampling method and strata appropriate to the size of each selected class. Standard questionnaires were used to collect the required data in this study and their validity and reliability were tested, which had high validity and reliability.
Findings: The results of the analysis performed in the research showed that the credibility of the leader has an effect on communication satisfaction by effective communication. According to Warp output, a significant amount is significant for the direct effect of leader credibility on communication satisfaction and also the effect of leader credibility on communication satisfaction through effective communication. The leader's communication ability has a positive effect on effective communication and communication satisfaction. Also, the direct effect of effective communication on positive communication satisfaction.
Originality/Value: In line with this issue, the present study examines the effects of leadership ability on employee communication satisfaction through effective communication between employees in 15 districts of Isfahan Municipality.
کلیدواژهها [English]
- Leader credibility
- Communication satisfaction
- Effective communication