نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه مهندسی صنایع، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران.
2 پژوهشکده توسعه و برنامهریزی جهاد دانشگاهی، تبریز، ایران
چکیده
هدف: در سالهای اخیر، با رشد توسعه پایدار و همچنین رشد ابزارهای متنی بر فناوری اطلاعات، چابکی زنجیره تأمین بهعنوان یک ابزار قدرتمند برای رقابت در فضای کسبوکار اهمیت بالایی یافته است. در چنین فضایی ذینفعان زنجیره تأمین انتظار دارند تحولات دیجیتال و ابزارهای کارآمد در این تحولات در زنجیره تأمین نقشآفرینی داشته باشد؛ بنابراین، این ابزار یعنی اینترنت میتواند نقش اساسی در چابکی و تسریع فعالیت در زنجیره تأمین داشته و در سازمان ارزش ایجاد کند. با توجه به اهمیت زنجیره تأمین و نقش پررنگ آن بهعنوان هسته اساسی در فعالیتهای صنعتی، هدف از این مطالعه ارائه چارچوبی برای پیادهسازی زنجیره تأمین چابک مبتنی بر دادههای بزرگ حاصل از اینترنت اشیا است.
روششناسی پژوهش: این تحقیق از نوع توسعهای و کاربردی است و بهصورت کیفی انجامشده است. در این مطالعه مؤلفههای مؤثر بر چابکی در زنجیره تأمین بر اساس دادههای بزرگ حاصل از اینترنت اشیا شناسایی و چارچوب مفهومی زنجیره تأمین چابک ارائهشده است.
یافتهها: نتایج پژوهش به ارائه چارچوبی پرداخته که بهطور هوشمند نیازهای چابکی سازمان را تشخیص داده و برای دستیابی به آن تلاش میکند و درنتیجه مزیت رقابتی بیشتری برای شرکت ایجاد میکند و رضایت مشتری را افزایش میدهد و سهم بازار سازمان را گسترش میدهد.
اصالت/دانشافزایی علمی: این چارچوب میتواند راهنمای مؤثری برای پیادهسازی یک زنجیره تأمین چابک و ناب مبتنی بر استفاده از دادههای بزرگ باشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Provide A Framework for Implementing Agile Big Data-Based Supply Chain (Case Study: FMCG Companies)
نویسندگان [English]
- Hamed Nozari 1
- Javid Ghahremani-Nahr, 2
1 Department of Industrial Engineering, Central Tehran Branch, University of Tehran Markaz, Tehran, Iran.
2 Academic Center for Education, culture and Research, Tabriz, Iran.
چکیده [English]
Purpose: In recent years, with the growth of sustainable development as well as the growth of textual tools on information technology, supply chain agility has become very important as a powerful tool to compete in the business environment. In such an environment, supply chain stakeholders expect digital developments and efficient tools to play a role in these supply chain developments; Therefore, this tool, namely the Internet, can play a key role in agility and accelerate activity in the supply chain and create value in the organization. Given the importance of the supply chain and its prominent role as a core in industrial activities, the purpose of this study is to provide a framework for implementing an agile supply chain based on big data from the Internet of Things.
Methodology: This research is of developmental and applied type and has been done qualitatively. In this study, the components affecting supply chain agility are identified based on big data from the Internet of Things and the conceptual framework of agile supply chain is presented.
Findings: The results of the research provide a framework that intelligently identifies the agility needs of the organization and strives to achieve it, thus creating a more competitive advantage for the company and increasing customer satisfaction and expanding the market share of the organization.
Originality/Value: This framework can be an effective guide to implementing an agile and clean supply chain based on the use of big data
کلیدواژهها [English]
- Agile supply chain
- IoT
- Big data analysis
- Big data-based supply chain
- FMCG companies