نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
گروه مدیریت و فلسفه علم وفناوری، دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایران.
چکیده
هدف: در خروج کارآفرین بهعنوان یک تصمیم مهم در طول فرآیند کارآفرینی است. خروج بخشی از فرآیند کارآفرینی است و تأثیر زیادی بر اکوسیستم کسبوکار و اقتصاد میگذارد. بررسی فرآیند کارآفرینی بدون بررسی پدیده خروج ناقص است. در این پژوهش قصد داریم با تحلیل خروج کارآفرینی در طول مراحل ششگانه چرخه رشد کسبوکار به شناخت دقیقتری از این پدیده دستیابیم. اولویتبندی دلایل خروج بین کارآفرین تجاری و اجتماعی به شناخت دقیقتر از این حوزه کمک میکند. در این تحقیق برای رتبهبندی دلایل خروج از روش اندازههای تکراری استفاده نمودیم.
روششناسی پژوهش: جامعه آماری تحقیق عبارت است از خبرگان و کارآفرینان که به روش گلوله برفی و نمونهگیری در دسترس بهصورت آگاهانه انجام شد.
یافتهها: پس از بررسی نظرات خبرگان و کارآفرینان مشخص شد که اهمیت دلایل خروج ازنظر هر دو نوع کارآفرین تجاری و اجتماعی در طول مراحل مختلف رشد کسبوکار تغییر میکند. از سوی دیگر دلایل خروج ازنظر شخص کارآفرین و ازنظر شرکت الزاماً از یکدیگر تبعیت نمیکنند بهنحویکه اهمیت دلایل خروج از منظر شخص کارآفرین تجاری و اجتماعی متفاوت است، ولی از منظر شرکت تجاری و اجتماعی مشابه میباشد. این نتایج نشاندهنده این است که دلایل خروج در مراحل مختلف متفاوت بوده و نمیتوان فهرستی از دلایل خروج برای همه کسبوکارها بدون توجه به مرحله رشد آنها ارائه داد.
اصالت/ارزشافزوده علمی: این پژوهش با استفاده از روش سنجش اندازههای تکراری به دنبال رتبهبندی دلایل خروج کارآفرینان ایرانی (در سطح تجاری و اجتماعی) در طول مراحل مختلف رشد کسبوکار پرداخته است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Prioritizing the Entrepreneurial Exit Causes at Business Growth Stages
نویسندگان [English]
- Mohammadreza Parsanejad
- Seyyed Rashid Shahcheragh
Department of Management and Philosophy of Science and Technology, Iran University of Science and Technology, Tehran, Iran
چکیده [English]
Purpose: The entrepreneur's exit is an important decision during the entrepreneurial process. The exit is part of the entrepreneurial process and significantly impacts the business ecosystem and the economy. The study of the entrepreneurial process is incomplete without examining the exit phenomenon. In this research, we intend to achieve a more accurate understanding of this phenomenon by analyzing the entrepreneurial exit during the six stages of growth. Prioritizing the reasons for exit for the business and social entrepreneur will contribute to a more accurate understanding of this area.
Methodology: The research sample consisted of experts and entrepreneurs gathered through snowball sampling. We used repeated-measures methods to rank the reasons for exit reasons.
Findings: After reviewing the opinions of experts and entrepreneurs, it was found that the importance of exit reasons in both types of business and social entrepreneurs changes during the different stages of business growth. On the other hand, the reasons for exit from the entrepreneur's viewpoint are not necessarily related, so the importance of exit causes from the perspective of the individual and social entrepreneur is different. Still, they are identical from the perspective of business and social enterprise.
Originality/Value: This study uses the method of measuring duplicate measures to rank the reasons for the departure of Iranian entrepreneurs (at the commercial and social level) during different stages of business growth. The study indicates that the exit causes differ in various stages and cannot be included in the list for all businesses regardless of their growth stage.
کلیدواژهها [English]
- Entrepreneurs exit
- Business growth stages
- Social entrepreneur
- Business entrepreneur