موسسه آموزش عالی آیندگانمدیریت نوآوری و راهبردهای عملیاتی2783-13451420210219Solving a Vehicle Routing Problem under Uncertainty by a Differential Evolution Algorithmحل یک مسئله مسیریابی وسایط نقلیه تحت شرایط عدم قطعیت با الگوریتم تکامل تفاضلی31031912605910.22105/imos.2021.272652.1034FAعلی رضا سلامت بخشگروه مهندسی صنایع، موسسه آموزش عالی آیندگان، تنکابن، ایران.رضا توکلی مقدمگروه مهندسی صنایع، پردیس دانشکده های فنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0002-6757-926Xعلی پهلوانیگروه مهندسی صنایع، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایرانJournal Article20200903<strong>Purpose</strong>: In the real world, the vehicles should return to the depot after serving the last customer's location because of decreased related costs. This paper investigates the problem of increasing service time by using the stochastic time for each tour such that the total travelling time of the vehicles is limited to a specific limit based on a defined probability. <br /><strong>Methodology: </strong>It is proven that classic models in vehicle routing problems (VRPs) belong to the class of NP-hard ones; thus, due to its complexity using exact methods in large-scale problems, a meta-heuristic-based differential evolution (DE) algorithm is proposed. <br /><strong>Findings: </strong>The obtained results indicate the efficiency of the proposed DE algorithm. <br /><strong>Originality/Value: </strong>The total travel time is limited to a definite probability per cent, and other constraints (e.g., capacity and time distribution restrictions) are considered. In contrast, the total cost of the transportation is minimized.<strong>هدف: </strong>ارائه یک مدل برنامهریزی ریاضی که تابع هدف آن کمینهسازی هزینه وسایل نقلیه و بیشینهسازی میزان رضایت رانندگان وسایط نقلیه را از طریق بهینهسازی زمان سرویسدهی در حالت عدم قطعیت زمانهای عبوری است.<strong> <br />روششناسی پژوهش:</strong> با توجه به دنیای واقعی، میزان درآمد توزیعکنندگان رابطه مستقیمی با میزان کالای تحویلی به مشتریان دارد به همین دلیل، شرکتهای توزیع در تلاش هستند علاوه بر کاهش هزینه حملونقل با افزایش میزان کالای قابلتوزیع برای رانندگان رضایت آنها را بیشینه نمایند. در این مقاله، با توجه به آنکه زمان توزیع کالا توسط توزیعکنندگان با توجه به شرایط جوی، ترافیک و خرابی وسیله نقلیه و غیره بهصورت غیرقطعی است، زمانهای عبور وسایط نقلیه از مسیرها بهصورت احتمالی در نظر گرفته میشود.<br /><strong>یافتهها:</strong> نتایج حاکی از آن است که کیفیت جوابهای حاصل از الگوریتم تکامل تفاضلی با توجه به زمان حل محاسباتی مناسب است.<br /><strong>اصالت/ارزشافزوده علمی:</strong> توازن در میزان حمل کالا و توزیع کالا با توجه به زمان عبوری غیرقطعی سود توزیعکنندگان را افزایش و منجر به افزایش رضایت آنها میشود.موسسه آموزش عالی آیندگانمدیریت نوآوری و راهبردهای عملیاتی2783-13451420210219Ranking Executive Actions of Technology Roadmap with the Emphasis on Resources and Technology Acquisition (A Case Study of Two International Roadmaps)رتبهبندی اقدامات اجرایی نقشه راه فناوری با تأکید بر منابع و اکتساب فناوری: (مطالعه موردی دو نقشه راه جهانی خودروهای الکتریکی و هایبرید الکتریکی و شبکههای هوشمند)32034612076610.22105/imos.2020.262855.1019FAکیارش فرتاشگروه روششناسی علم و فناوری، پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.مصطفی محسنی کیاسریگروه مدیریت صنعتی، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران، مازندران، ایران.Journal Article20201011<strong>Purpose</strong>: The main objective of this paper is to rank the executive actions of the technology roadmaps with an emphasis on resources and technology acquisition. <br /><strong>Methodology: </strong>Literature on the role of technology, including approaches, frameworks of roadmap drawing, technology uses, and several primarily up-to-date technology maps, were reviewed. In the next step, two technology roadmaps published by the International Energy Agency were selected to rank the executive actions. These two roadmaps were produced in 2011, with the horizon of 2050. These two roadmaps were studied, and the infrastructure needed to achieve their goals was extracted. Eventually, the battery was selected as the main challenge in the resource layer and technology acquisition for ranking. <br /><strong>Findings: </strong>Five batteries from the family of ion-lithium batteries (with six technical characteristics) were ranked by TOPSIS and PROMETHEE. For clarity, the six ordinary electric cars on the world market have been compared and ranked. <br /><strong>Originality/Value: </strong>The results of this research can be used to increase global competitiveness, used by domestic car manufacturers, and as a guideline to determine the priorities of the executive actions that need to be undertaken by Iranian firms.<strong>هدف:</strong> هدف اصلی این مقاله، رتبهبندی اقدامات اجرایی نقشه راه فناوری با تأکید بر منابع و اکتساب فناوری میباشد.<br /><strong>روششناسی پژوهش:</strong> بهمنظور تحقق این هدف، ابتدا ادبیات موجود درزمینهی نقشه راه فناوری اعم از رویکردها، چارچوبهای ترسیم، کاربردهای نقشه راه فناوری و تعدادی از نقشههای راه فناوری ترسیمشده که عمدتاً بهروز میباشند، مرور شدند. در مرحله بعد، برای رتبهبندی اقدامات اجرایی، دو نقشه راه فناوری آژانس بینالمللی انرژی انتخاب شدند. این دو نقشه راه در سال 2011 و با افق سال 2050 تهیه و تدوینشدهاند. دو نقشه راه مذکور، موردمطالعه قرار گرفتند و زیرساختهای موردنیاز برای تحقق اهداف آنها استخراج گردید. درنهایت باتری بهعنوان اصلیترین چالش در لایهی منابع و اکتساب فناوری برای رتبهبندی انتخاب شد. بدین منظور پنج باتری از خانواده باتریهای یون لیتیم (با شش مشخصهی فنی) با دو روش TOPSIS و PROMETHEE مورد رتبهبندی قرار گرفت.<br /><strong>یافتهها</strong><strong>:</strong> با استفاده از چارچوب رتبهبندی شش خودروی الکتریکی موجود در بازارهای جهانی مورد مقایسه و رتبهبندی قرار گرفتند. در پایان هم نقشه راه خودروهای الکتریکی و نقشه راه شبکههای هوشمند برای یافتن زیرساختهای مشترک موردبررسی قرارگرفته و نقاط اشتراک دو نقشه راه تحت عنوان نقشه راه فناوری چند صنعتی توصیف شد.<br /><strong>اصالت/ارزشافزوده علمی:</strong> نتایج این تحقیق، میتواند برای افزایش رقابتپذیری جهانی، مورداستفاده خودروسازان داخلی قرار گیرد و نیز بهعنوان الگویی راهنما، بهمنظور تعیین اولویتهای اجرایی توسط بنگاههای تولیدی ایرانی به کار گرفته شود.موسسه آموزش عالی آیندگانمدیریت نوآوری و راهبردهای عملیاتی2783-13451420210219Developing and Selecting A Strategy for Interaction with Stakeholders During the Project Life Cycle in Oil Projectsتدوین و انتخاب استراتژی تعامل با ذینفعان در طول چرخه عمر پروژه در پروژههای نفتی (مطالعه موردی: شرکت نفت و گاز پارس)34736212592810.22105/imos.2021.271903.1028FAرامان رضائیمدیر برنامهریزی- ایرانیان نتJournal Article20200901<strong>Purpose:</strong> This study aimed to develop and select a strategy for interacting with stakeholders during the life cycle of oil projects using the SWOT matrix, the fuzzy TOPSIS method, and a proposed mathematical model in Pars Oil and Gas Company. <br /><strong>Methodology: </strong>For this purpose, 9 strengths, 8 weaknesses, 7 threats, and 8 opportunities were presented, and then 15 proposed strategies using the views of a sample of 23 people available from experts in the studied projects. Then, strategies were ranked using the fuzzy TOPSIS method in Excel. In the last step, the proposed mathematical model was solved using Gamz software, and the interaction strategy with stakeholders was determined. <br /><strong>Findings: </strong>Findings showed that the numerical value of internal factors was 0.124, and the numerical value of external factors was 0.003. Therefore, the company's strategic position was in the first area, and it was necessary to put aggressive strategies on the agenda of this company. Also, the ranking of strategies was done using the fuzzy TOPSIS method, and the findings of solving the mathematical model to select the optimal strategy of interaction with stakeholders showed that the results of the mathematical model are different from the result of multi-criteria decision-making and each strategy can relate to several conflicts Improve stakeholders. <br /><strong>Originality/Value: </strong>This article adds scientific value by providing a way to identify, prioritize, and determine appropriate strategies for interacting with stakeholders.<strong>هدف</strong>: تحقیق حاضر باهدف تدوین و انتخاب استراتژی تعامل با ذینفعان در طول چرخه عمر پروژه در پروژههای نفتی با بهرهگیری از ماتریس SWOT در اکسل، روش تاپسیس فازی و یک مدل ریاضی پیشنهادی در شرکت نفت و گاز پارس انجامشده است.<br /><strong>روششناسیپژوهش</strong>: بدین منظور؛ به ترتیب تعداد 9 نقطه قوت، 8 نقطهضعف، 7 تهدید و 8 فرصت توسط ماتریس سوات پردازش و سپس 15 راهبرد پیشنهادی با استفاده ازنظرات یک نمونه 23 نفری در دسترس از خبرگان در پروژههای موردمطالعه ارائهشده است. سپس رتبهبندی راهبردها از روش تاپسیس فازی در اکسل انجام، و در مرحله آخر نیز مدل ریاضی پیشنهادی در نرمافزار گمز حل و انتخاب استراتژی تعامل با ذینفعان مشخصشده است.<br /><strong>یافتهها</strong>: یافتههای تحقیق نشان داد که میزان عددی عوامل درونی برابر 124/0 و میزان عددی عوامل بیرونی برابر 003/0 به دست آمد. لذا وضعیت راهبردی شرکت در ناحیه اول قرار گرفت و نیاز است راهبردهای تهاجمی در دستور کار قرار این شرکت قرار گیرد. همچنین رتبهبندی راهبردها با استفاده از روش تاپسیس فازی انجام شد و یافتههای حل مدل ریاضی برای انتخاب استراتژی بهینه تعامل با ذینفعان نشان داد که نتایج مدل ریاضی یک نتیجه متفاوت از نتیجه تصمیمگیری چند شاخصه است و هر استراتژی میتواند چند تعارض را پوشش دهد و ارتباط با ذینفعان را بهبود ببخشد.<br /><strong>اصالت/ارزشافزوده علمی</strong>: این مقاله با ارائه روشی جهت شناسایی، اولویتبندی و تعیین استراتژیهای مناسب جهت تعامل با ذینفعان باعث افزودن ارزش علمی میگردد.موسسه آموزش عالی آیندگانمدیریت نوآوری و راهبردهای عملیاتی2783-13451420210219Measuring the Efficiency and Productivity of Cement Companies in the Tehran Stock Exchange Using Data Envelopment Analysis and Malmquist Productivity Index in Gray Environmentسنجش کارایی و بهرهوری شرکتهای صنعت سیمان بورس اوراق بهادار تهران توسط رویکرد تحلیل پوششی دادهها و شاخص بهرهوری مالمکوئیست در محیط خاکستری36338212788010.22105/imos.2021.276467.1038FAفرجام کایدپورگروه مدیریت صنعتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.شادی صیادمنشگروه مدیریت صنعتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.0000-0002-8665-6099یاسمین سلمانیگروه مدیریت، دانشکده بازرگانی، دانشگاه برایانت، اسمیتفیلد، آمریکا.زهرا صادقیگروه مدیریت صنعتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.Journal Article20200925<strong>Purpose</strong>: In this study, the grey data envelopment analysis approach and the Malmquist productivity index were used to measure the efficiency and productivity of companies in the Tehran Stock Exchange cement industry. <br /><strong>Methodology: </strong>First, we identify the appropriate financial ratios for measuring efficiency. Then, we calculate these ratios for each financial year as grey numbers (intervals). In the next step, these ratios are divided into two groups of input and output variables under research variables. Finally, the efficiency and productivity of the studied companies for the two fiscal years, 2018 and 2019, were determined using CCR and BCC models. Its components have been estimated.
Findings: The results of this study provide a suitable framework for using uncertain information (grey) to replace definite information and thus allow more realistic results to be estimated about the performance of companies. <br /><strong>Findings: </strong>The results of this study provide a suitable framework for using uncertain information (grey) to replace definite information and thus allow more realistic results to be estimated about the performance of companies. <br /><strong>Originality/Value: </strong>This study uses the Malmquist-Grey Productivity Index to provide a framework for comparing productivity changes over time. This index measures the ratio of the measured efficiencies of a production unit in two different periods.<strong>هدف</strong>: در این پژوهش بهمنظور سنجش کارایی و بهرهوری شرکتهای عضو صنعت سیمان بورس اوراق بهادار تهران، از رویکرد تحلیل پوششی دادههای خاکستری و همچنین شاخص سنجش بهرهوری مالمکوئیست استفادهشده است.<br /><strong>روششناسی پژوهش:</strong> برای این منظور در گام اول، اقدام به شناسایی نسبتهای مالی مناسب در خصوص سنجش کارایی نموده، سپس این نسبتها را برای هر سال مالی در قالب اعداد خاکستری (بازهای) محاسبه مینماییم. در گام بعدی این نسبتها تحت عنوان متغیرهای تحقیق، به دودسته متغیرهای ورودی و متغیرهای خروجی تقسیمشده و درنهایت کارایی و بهرهوری بازهای شرکتهای موردمطالعه، برای دو سال مالی 1397 و 1398 توسط مدلهای CCR و BCC رویکرد تحلیل پوششی دادههای خاکستری و همچنین شاخص مالمکوئیست خاکستری و اجزای تشکیلدهنده آن، برآورد گردیده است.<br /><strong>یافتهها</strong>: نتایج این پژوهش به ارائه یک چارچوب مناسب برای استفاده از اطلاعات غیرقطعی (خاکستری) برای جایگزینی اطلاعات قطعی نموده است و بدین ترتیب امکان برآورد نتایج واقعیتری را در خصوص عملکرد شرکتها فراهم آورد.<br /><strong>اصالت/ارزشافزوده علمی</strong>: این مطالعه با فراهم آوردن چارچوبی برای مقایسه تغییرات بهرهوری در طول زمان، از شاخص بهرهوری مالمکوئیست خاکستری استفاده کرده است. این شاخص، نسبت کاراییهای اندازهگیری شدهی یک واحد تولیدی را، در دو دورهی زمانی مختلف، اندازهگیری میکند.موسسه آموزش عالی آیندگانمدیریت نوآوری و راهبردهای عملیاتی2783-13451420210219A Mathematical Model for Suppliers' Evaluation and Purchasing Spare Parts (A case study: Ferdowsi Power Plant, Mapna Operation and Repair Company)مدل ریاضی جهت ارزیابی تأمینکنندگان و خرید قطعات یدکی (مطالعه موردی: نیروگاه فردوسی، شرکت بهرهبرداری و تعمیراتی مپنا)38340212664310.22105/imos.2021.271983.1030FAعلیرضا رشیدی کمیجانگروه مهندسی صنایع، واحد فیروزکوه، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزکوه، ایران.احمد مسعودی فرگروه مدیریت صنعتی-تولید و عملیات، واحد الکترونیکی، دانشگاه آزاد اسلامی، ایران.Journal Article20210206<strong>Purpose</strong>: One of the most critical issues in supplying equipment and managing spare parts for power plant industries is evaluating and selecting suppliers and assigning orders to them. This study aims to achieve a comprehensive model for ranking the suppliers, classifying the parts, evaluating suppliers, and optimal allocation of orders. <br /><strong>Methodology: </strong>The indicators of the supplier's evaluation were determined in the first stage. The weight of evaluation indicators was calculated by taking experts' opinions and using Group AHP and Minimum squares techniques. Prioritization and grouping of parts were done by sampling the Kraljic matrix, and the priority factor for each part was determined. In the second stage, using the TOPSIS technique, the rank of each supplier in terms of supplying the potential parts was determined. In the third stage, designing a mathematical model of planning the correct number zero-one was considered. The function of the target is to maximize the value of the purchase and include the restrictions of zero-one planning, limited budget, and management policies. GAMS software was used to solve the model. <br /><strong>Findings: </strong>The results show that determining the group for each part, considering the two dimensions of supply risk and the vitality of the part provides a suitable management tool for equipment supply management. The zero and one integer planning model is appropriate for order allocation problems. In spare parts, the structure and components of the objective function and constraints can be changed according to the type of organization. <br /><strong>Originality/Value: </strong>The TOPSIS technique properly combines the weight of evaluation indicators and expert opinions about the suppliers of each component, and the results can be used confidently in the design of the mathematical model.<strong>هدف</strong>: یکی از مسائل مهم در تأمین تجهیزات و مدیریت قطعات یدکی صنایع نیروگاهی، ارزیابی و انتخاب تأمینکنندگان و تخصیص سفارش به آنها است. هدف در این پژوهش، دستیابی به مدلی جامع برای رتبهبندی تأمینکنندگان، طبقهبندی قطعات، ارزیابی تأمینکنندگان و تخصیص بهینه سفارشها است.<br /><strong>روششناسی پژوهش</strong>: بدین منظور در مرحله اول، شاخصهای ارزیابی تأمینکنندگان، مشخصشده و با اخذ نظرات خبرگان و بهکارگیری تکنیکهای تحلیل سلسله مراتبی گروهی اصلاحشده و حداقل مربعات، وزن شاخصهای ارزیابی، محاسبه گردید. اولویتبندی و گروهبندی قطعات با الگوبرداری از ماتریس کرالجیک انجامشده و ضریب الویت هر قطعه مشخص شد. در مرحله دوم، با استفاده از تکنیک تاپسیس، رتبه هر تأمینکننده در مورد تأمین قطعات موردنظر مشخص شد و در مرحله سوم، طراحی یک مدل ریاضی برنامهریزی عدد صحیح صفر و یک، مدنظر قرارگرفته و با تعیین تابع هدفی که ارزش خرید را ماکزیمم نموده و محدودیتهایی که ماهیت مسئله ازلحاظ صفر و یک بودن، محدودیت بودجه و سیاستهای مدیریتی را تحت پوشش دهد، کامل گردید. برای حل مدل از نرمافزار GAMS استفاده شد.<br /><strong>یافتهها</strong>: نتایج نشان میدهد تعیین گروه برای هر قطعه با توجه به دو بعد ریسک تأمین و حیاتی بودن قطعه، ابزار مدیریتی مناسبی جهت مدیریت تأمین تجهیزات فراهم میسازد و استفاده از مدل برنامهریزی عدد صحیح صفر و یک، روش مناسبی برای مسائل تخصیص سفارشها درزمینهٔ قطعات یدکی میباشد و میتواند ساختار و اجزای تابع هدف و محدودیتها با توجه به نوع سازمان، تغییر یابد.<br /><strong>اصالت/ارزشافزوده علمی</strong>: تکنیک تاپسیس به نحو مناسبی وزن شاخصهای ارزیابی و نظرات خبرگان در مورد تأمینکنندگان هر قطعه را ترکیب کرده و نتایج حاصل میتواند با اطمینان در طراحی مدل ریاضی، استفاده شود.موسسه آموزش عالی آیندگانمدیریت نوآوری و راهبردهای عملیاتی2783-13451420210219Designing A New Fuzzy Expert System for Project Portfolio Risk Managementارائه یک سیستم خبره فازی نوین برای مدیریت ریسک سبد پروژه (مطالعه موردی: یک هلدینگ همراه اول)40342112664210.22105/imos.2021.271975.1029FAمعصومه زاهدیگروه مهندسی صنایع، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.محمد خلیل زادهگروه مهندسی صنایع، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.حسن جوانشیرگروه مهندسی صنایع، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.Journal Article20200918<strong>Purpose</strong>: This study aimed to design a new fuzzy expert system for project portfolio risk management in ongoing projects of a first mobile holding. <br /><strong>Methodology: </strong>To identify the risks from the DEMATEL method developed, to evaluate and determine the most critical risks from the fuzzy FMEA methods and the AHP method in Expert Choice software, and to select the optimal risk response, a proposed mathematical model is used and solved in Gamz software. <br /><strong>Findings: </strong>The research findings showed 23 risks in the studied projects, 8 of which were highly important and impacted. Risk prioritization and determining their impact level were also performed using the integrated AHP-FMEA method. Findings obtained from solving and implementing the mathematical model in Gamz software also showed that the proposed model of efficiency and capability for selecting optimal risk response strategies is established. <br /><strong>Originality/Value: </strong>The general findings indicate that the proposed new fuzzy expert system also has the capability and efficiency to manage the portfolio risk in the study holding.<strong>هدف:</strong> این تحقیق باهدف طراحی یک سیستم خبره فازی نوین برای مدیریت ریسک سبد پروژه در پروژههای در دست اجرای یک هلدینگ همراه اول انجامشده است.<br /><strong>روششناسی پژوهش:</strong> برای این کار؛ برای شناسایی ریسکها از روش دیمیتل توسعه دادهشده در اکسل، برای ارزیابی و تعیین مهمترین ریسکها از روشهای FMEA فازی در اکسل و روش AHP در نرمافزار اکسپرت چوییس؛ و برای انتخاب پاسخ ریسک بهینه از یک مدل ریاضی پیشنهادی و حل آن در نرمافزار گمز استفادهشده است.<br /><strong>یافتهها:</strong> یافتههای تحقیق نشان داد 23 ریسک در پروژههای موردمطالعه وجود دارد که 8 تای آنها از اهمیت و تأثیرگذاری بالا برخوردار بودهاند. همچنین اولویتبندی ریسکها و تعیین سطح تأثیرگذاری آنها با استفاده از روش تلفیقی AHP-FMEA انجام شد. مدل ریاضی پیشنهادی پس از کدنویسی و اجرا در نرم افزار گمز نیز توانست استراتژیهای بهینه پاسخ به ریسکهای مهم را انتخاب نماید.<br /><strong>اصالت/ارزشافزوده علمی: </strong>سیستم خبره فازی نوین پیشنهادی نیز از قابلیت و کارایی لازم برای مدیریت ریسک سبد پروژه و انتخاب استراتژیهای بهینه پاسخ به ریسک در هلدینگ موردمطالعه، برخوردار است.موسسه آموزش عالی آیندگانمدیریت نوآوری و راهبردهای عملیاتی2783-13451420210219Feasibility Assessment and Implementation of Integrated Management of The West Coast of The Mazandran Province According to the ICZMامکانسنجی و پیادهسازی مدیریت یکپارچه سواحل غرب استان مازندران بر اساس معیار ICZM42244912731610.22105/imos.2021.275615.1036FAحبیبه کریمیگروه محیط ز یست، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران.خاطره باقرزاده اصلگروه مهندسی محیطزیست ، دانشکده مهندسی ، دانشگاه فنی گبزه ، 41400 ، گبزه، کوچائلی، ترکیهسمیرا ترابیمرکز مدیریت ساحلی گریفیث ، پردیس ساحل طلایی دانشگاه گریفیث ، کوئینزلند 4222 ، استرالیا.Journal Article20201002<strong>Purpose</strong>: Integrated coastal zone management (ICZM) is the primary way to solve environmental problems. In addition, many countries in the world attempt to provide human needs to coastal region services to reach the natural border of these zones. The primary purpose of this paper is to identify the current situation of pollution in different coastal areas of Mazandaran province and the zoning of areas in terms of environmental pollution. <br /><strong>Methodology: </strong>In this paper, we first deal with the conceptual framework of ICZM, study the successful examples of its implementation in different countries, and compare them from various aspects. Then, to implement this project on the west coast of Mazandaran province, we will pay attention to the studies related to environmental pollution. <br /><strong>Findings: </strong>Findings show that in coastal management, all physical, ecological, social, and economic processes that interact on the coast and the sea should be identified, and specific coordination between different users at local, national, regional, and international levels must be created. Furthermore, the successful implementation of ICZM requires more attention to the social and economic conditions of the Caspian littoral states. <br /><strong>Originality/Value: </strong>We study the characteristics of the west coast of Mazandaran province based on important ecosystems and parameters such as industrial pollutants, soil type, vegetation (sea and land), wildlife, geology, and marine topics (water fluctuations, wave characteristics, etc.) And we analyze the related issues. Finally, to implement the ICZM on the west coast of Mazandaran province, from the point of view of environmental pollution, we investigate the distribution of industrial pollutants in the use of coastal lands up to a radius of three kilometers in the Caspian Sea.<strong>هدف:</strong> ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﯾﮑﭙﺎرﭼﻪ ﻣﻨﺎﻃﻖ ﺳﺎﺣﻠﯽ که هدف این مطالعه است، بهعنوان اصلیترین روش ﻧﺠﺎت ﺳﻮاﺣﻞ از آشفتگیهای زیستمحیطی شناختهشده و ﮐﺸﻮرﻫﺎی ﺑﺴﯿﺎری در ﺟﻬﺎن از ﻃﺮﯾﻖ ﺗﻬﯿﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ اﯾﻦ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ، در ﺟﺴﺘﺠﻮی ﺗﻮازن ﺑﺨﺸﯿﺪن ﻧﯿﺎز اﻧﺴﺎن ﺑﻪ ﺧـﺪﻣﺎت ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺳﺎﺣﻠﯽ ﺑﺎ توانها و آستانههای ﻃﺒﯿﻌﯽ اﯾﻦ ﻣﻨﺎﻃﻖ ﻫﺴﺘﻨﺪ. هدف اصلی این مقاله، شناخت وضعیت موجود آلودگی در مناطق مختلف ساحلی استان مازندران و پهنهبندی مناطق ازنظر آلودگیهای زیستمحیطی میباشد.<br /><strong>روششناسی پژوهش:</strong> در این مقاله، ما ابتدا به چارچوب مفهومی مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی پرداخته و نمونههای موفق اجرای آن در کشورهای مختلف را مطالعه و از جنبههای مختلف مقایسه میکنیم. سپس در راستای اجرای این طرح در سواحل غرب استان مازندران، به بخش مطالعات مربوط به آلودگیهای محیطزیست میپردازیم.<br /><strong>یافته</strong><strong></strong><strong>ها:</strong> یافتههای مقاله نشان میدهد که در مدیریت سواحل، باید همه فرایندهای فیزیکی، بومشناختی، اجتماعی و اقتصادی را که در سواحل و دریا تأثیر متقابل دارند، شناسایی و میان کاربران مختلف در سطوح محلی، ملی، منطقهای و بینالمللی هماهنگی ایجاد کند. همچنین اجرای موفقیتآمیز مدیریت یکپارچه سواحل، نیازمند توجه بیشتر به شرایط اجتماعی و اقتصادی کشورهای حاشیه دریای خزر است.<br /><strong>اصالت/ارزشافزوده علمی:</strong> در این مقاله مشخصات سواحل غرب استان مازندران را با تکیهبر اکوسیستمهای مهم مطالعه کرده و پارامترهایی چون آلایندههای صنعتی، جنس خاک، پوشش گیاهی (دریا و خشکی)، حیاتوحش، زمینشناسی، مباحث دریایی (نوسان آب، خصوصیات موج و...) و مباحث مرتبط به آن را مورد تجزیهوتحلیل قرار میدهیم. سرانجام در جهت امکان پیادهسازی الگوی مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی در سواحل غرب استان مازندران، ازنقطهنظر آلودگیهای زیستمحیطی، به تحقیق بر روی میزان توزیع آلایندههای صنعتی در کاربری اراضی سواحل این محدوده تا شعاع سه کیلومتری دریای خزر میپردازیم.