محمد سعید کیانی؛ لیلا نظری
دوره 3، شماره 4 ، اسفند 1401، ، صفحه 423-436
چکیده
هدف: جو سازمانی مناسب می تواند در انگیزش و بهبود روحیه و مشارکت افراد در تصمیم گیری ها و خلاقیت و نوآوری آنان موثر بوده و به عنوان یک منبع در تامین سلامت روانی کارکنان به حساب آید، با وجود این جو سازی نامناسب می تواند منبع عمده فشار روانی نیز باشد. هدف از این پژوهش، بررسی رابطه بین تعهد سازمانی و جو سازمانی با سلامت عمومی معلمان تربیتبدنی ...
بیشتر
هدف: جو سازمانی مناسب می تواند در انگیزش و بهبود روحیه و مشارکت افراد در تصمیم گیری ها و خلاقیت و نوآوری آنان موثر بوده و به عنوان یک منبع در تامین سلامت روانی کارکنان به حساب آید، با وجود این جو سازی نامناسب می تواند منبع عمده فشار روانی نیز باشد. هدف از این پژوهش، بررسی رابطه بین تعهد سازمانی و جو سازمانی با سلامت عمومی معلمان تربیتبدنی استان کرمانشاه بود. روششناسی پژوهش: جامعه آماری پژوهش حاضر 1200 نفر از معلمان تربیت بدنی استان کرمانشاه بودند، که بر اساس جدول مورگان 291 نفر به صورت نمونهگیری تصادفی سیستماتیک بهعنوان نمونه انتخاب شدند. جهت اندازهگیری متغیرها، از چهار پرسشنامه مشخصات فردی، پرسشنامه میر وآلن (1996)، پرسشنامه (OCDQ-RS) و پرسشنامه گلدبرگ و هیلر (2012) استفاده شد. روایی صوری و محتوایی با نظرخواهی از اساتید مرتبط مورد تایید قرار گرفت و پایایی پرسشنامهها با استفاده از آلفای کرونباخ 0.79، 0.87 و 0.79 گزارش شد. از روشهای آمار توصیفی برای توصیف متغیرها و از آمار استنباطی برای آزمون فرضیههای تحقیق در سطح معناداری 05/0 ≥ αاستفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد بین ابعاد تعهد سازمانی (008/0P =)، جوسازمانی (001/0P =) و سلامت عمومی (001/0P =) معلمان تفاوت معناداری وجود دارد. بین تعهد سازمانی با سطوح مختلف سلامت عمومی تفاوت معناداری مشاهده شد (024/0P =)، اما بین جو سازمانی با سطوح مختلف سلامت عمومی تفاوت معناداری مشاهده نشد (152/0P =). اصالت/ارزش افزوده علمی: قابل ذکر است که بخش تربیت بدنی از مقوله تعلیم و تربیت نیازمند افراد متخصص و توانمند در رشته تربیتبدنی است تا بتوانند آموختههای خود را به مرحله بهرهبرداری دربیاورند، هر اندازه جو سازمانی و تعهد سازمانی در بین معلمان تربیت بدنی در شرایط بهتری باشد، آنها سلامت عمومی بیشتری خواهند داشت و میتوانند با انگیزه بیشتر به سمت هدفهای سازمان مربوطه گام بردارند.