مقاله پژوهشی
ابراهیم فربد؛ علیرضا حمیدیه؛ هوتن امینی نیا
دوره 4، شماره 2 ، شهریور 1402، صفحه 100-116
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش بررسی تاثیر قابلیت پویایی زنجیره تامین بر عملکرد مالی با رویکرد ساختار اختلال با نقش میانجی تابآوری زنجیره تامین است.روششناسی پژوهش: تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر نحوه گرداوری دادهها توصیفی-همبستگی است. نمونه آماری پژوهش حاضر تعداد 217 از مدیران بازرگانی شرکتهای داروسازی طبق فرمول تعیین حجم نمونه ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش بررسی تاثیر قابلیت پویایی زنجیره تامین بر عملکرد مالی با رویکرد ساختار اختلال با نقش میانجی تابآوری زنجیره تامین است.روششناسی پژوهش: تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر نحوه گرداوری دادهها توصیفی-همبستگی است. نمونه آماری پژوهش حاضر تعداد 217 از مدیران بازرگانی شرکتهای داروسازی طبق فرمول تعیین حجم نمونه کوکران با رعایت احتیاط نسبت موفقیت در این تحقیق و در نظر گرفتن ضریب خطا 0/05 تعیین شده است. کلیه اطلاعات استخراج شده با استفاده از نرمافزارهای آماری SPSS23 و SmartPls در بخش آمار استنباطی مورد تجزیهوتحلیل قرارگرفته است. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش معادلات ساختاری واریانس محور استفاده شده است.یافتهها: نتایج مطالعه نشان میدهد که پویایی و انعطافپذیری زنجیره تامین در مواجه با اختلالات بر عملکرد مالی با نقش میانجی تابآوری زنجیره تامین تاثیر دارد. انعطافپذیری زنجیره تامین نیز تحت تاثیر جهتگیری اختلال در زنجیره تامین قرار دارد. بااینحال، تاثیرات عملکرد مالی جهتگیری اختلال در زنجیره تامین از طریق انعطافپذیری زنجیره تامین قابلکنترل است.اصالت/ارزش افزوده علمی: نتایج این تحقیق برای طرحریزی یک برنامه راهبردی تابآوری شرکتهای دارویی مفید خواهد بود بر این اساس به مدیران زنجیره تامین دارویی پیشنهاد مینماید که در هنگام مواجه با اختلالات، پویایی و انعطافپذیری زنجیره تامین را افزایش داده تا تابآوری شبکه ارتقا یابد.
مقاله پژوهشی
مجید فیض عارفی؛ مریم حافظیان
دوره 4، شماره 2 ، شهریور 1402، صفحه 117-136
چکیده
هدف: این پژوهش باهدف ارزیابی مدیریت ریسک بانکداری اسلامی براساس اصول راهنمای IFSB دریکی از بانکهای دولتی استان خراسان شمالی انجام شد.روششناسی پژوهش: روش پژوهش در این مطالعه از نوع توصیفی پیمایشی و جامعه آماری شامل کارمندان شعب و کارمندان و مدیران دوایر مختلف مدیریت منطقه بانک موردنظر بود. نمونهگیری بهصورت هدفمند بوده و ابزار ...
بیشتر
هدف: این پژوهش باهدف ارزیابی مدیریت ریسک بانکداری اسلامی براساس اصول راهنمای IFSB دریکی از بانکهای دولتی استان خراسان شمالی انجام شد.روششناسی پژوهش: روش پژوهش در این مطالعه از نوع توصیفی پیمایشی و جامعه آماری شامل کارمندان شعب و کارمندان و مدیران دوایر مختلف مدیریت منطقه بانک موردنظر بود. نمونهگیری بهصورت هدفمند بوده و ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه بود که در فرایند پیمایش 35 نفر مشارکت کردند. پرسشنامهای که در این پژوهش استفاده شده است ترجمه پرسشنامه ارایه شده توسط رزمن و عبدالرحمان [30] براساس اصول راهنمای IFSB در سال 2015 است که روایی آن توسط خبرگان تایید و برخی نکات ویرایشی اعمال شد و نیز پایایی آن توسط 25 نفر از خبرگان با آلفای کرونباخ 0/76 تایید شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی و آزمونهای کولموگروف-اسمیرنوف، آزمون دوجملهای و آزمون فریدمن استفاده شده است.یافتهها: یافتهها حاکی از آن بود که 9 مولفه از 42 مولفه مدیریت ریسک در وضعیت مناسبی نیستند. این مولفهها شامل 2 مولفه از مدیریت ریسک سرمایهگذاری، 4 مولفه از مدیریت ریسک بازار، 1 مولفه از مدیریت ریسک نقدینگی و 2 مولفه از جابجایی مدیریت ریسک تجاری هستند.اصالت/ارزش افزوده علمی: نتایج این مطالعه نشان داد که به ترتیب در زمینههای مدیریت ریسک بازار، مدیریت ریسک سرمایهگذاری، مدیریت ریسک تجاری جابجایی و مدیریت ریسک نقدینگی ضعفها و فرصتهایی برای بهبود وجود دارد.
مقاله پژوهشی
سید محمد رضا داودی؛ مهدی پاپهن شوشتری؛ رسول بهاءلو هوره؛ حمید رضا رضایی
دوره 4، شماره 2 ، شهریور 1402، صفحه 137-157
چکیده
هدف: در مدیریت زنجیرهتامین، تصمیمگیری برای انتخاب تامینکننده یک موضوع کلیدی است که در سالهای اخیر تبدیل به یک هدف استراتژیک برای سازمانها شده است. مساله انتخاب تامینکننده به دلیل تعدد و تنوع شاخصهای کیفی و کمی، یک مساله تصمیمگیری چند شاخصه محسوب میشود و درنتیجه میتوان از تکنیکهای شناختهشده این حوزه در فرآیند ...
بیشتر
هدف: در مدیریت زنجیرهتامین، تصمیمگیری برای انتخاب تامینکننده یک موضوع کلیدی است که در سالهای اخیر تبدیل به یک هدف استراتژیک برای سازمانها شده است. مساله انتخاب تامینکننده به دلیل تعدد و تنوع شاخصهای کیفی و کمی، یک مساله تصمیمگیری چند شاخصه محسوب میشود و درنتیجه میتوان از تکنیکهای شناختهشده این حوزه در فرآیند حل مساله استفاده نمود. تحقیق حاضر تلاش دارد با رویکرد فرا ترکیب به تبیین و اولویتبندی شاخصهای ارزیابی تامینکنندگان بپردازد.روششناسی پژوهش: در این مقاله به بررسی اثرگذارترین شاخصهای ارزیابی تامینکنندگان پرداخته شده است. پژوهش با بررسی 467 عنوان مقاله آغاز و سپس با ارزیابی آنها 282 مقاله با استفاده از رویکرد فرا ترکیب انتخاب شد. با تجزیهوتحلیل آنها، شاخصهای ارزیابی تامینکنندگان در 5 بعد، 19 زیربعد و 112 جز طبقهبندی شد و با استفاده از روش آنتروپی شانون، به تعیین ضریب اثر آنها پرداخته شد.یافتهها: نتایج نشان داد که شاخصهای قیمت، کیفیت، تحویل بهموقع، درآمد، ساختار سازمانی، مدیریت منابع انسانی، مدیریت انرژی، مدیریت محیطزیست، مشتری مداری و مدیریت سبز بهعنوان اثرگذارترین شاخصها در ارزیابی تامینکنندگان تعیین گردیدند.اصالت/ارزش افزوده علمی: انتخاب و ارزیابی تامینکننده نقش مهمی در ایجاد زنجیرهتامین موثر دارد. روند تولید در طول سالها از تولید اکثر محصولات، به برونسپاری لوازم جانبی اصلی تغییر یافته است. بدیهی است که تامینکنندگان نقشی اساسی در تولید یک محصول داشته باشند. تولیدکننده باید هنگام انتخاب تامینکننده دقت لازم را داشته باشد. ازاینرو یک مساله مهم شناسایی، ارزیابی و انتخاب تامینکننده است. نتایج پژوهش نشان داد که با شناسایی و ارزیابی شاخصهای تامینکنندگان زنجیرهتامین شرکتها میتوانند مزیت رقابتی زیادی را بهدست بیاورند.
مقاله پژوهشی
مصطفی حیدری هراتمه
دوره 4، شماره 2 ، شهریور 1402، صفحه 158-170
چکیده
هدف: جوامع تجاری بهطور معناداری موجب ارتقا تجارت آزاد و امنیت تجاری میشود به گونهای که پیوستن به جامعه تجاری برای توسعه بلندمدت آنها ضروری است؛ بنابراین هدف تحقیق شکلگیری جامعه تجارت بینالمللی براساس نظریه شبکه و وابستگی به منابع در نظر گرفته شد.روششناسی پژوهش: از کشورهایی که به تجارت بینالمللی میپردازند ...
بیشتر
هدف: جوامع تجاری بهطور معناداری موجب ارتقا تجارت آزاد و امنیت تجاری میشود به گونهای که پیوستن به جامعه تجاری برای توسعه بلندمدت آنها ضروری است؛ بنابراین هدف تحقیق شکلگیری جامعه تجارت بینالمللی براساس نظریه شبکه و وابستگی به منابع در نظر گرفته شد.روششناسی پژوهش: از کشورهایی که به تجارت بینالمللی میپردازند و براساس دادههای قابل دسترس از پایگاه داده Comtrade سازمان ملل در یک دوره زمانی 1398-1384، بیست کشور بهعنوان نمونه انتخاب گردید.یافتهها: نتایج نشان داد: 1- عامل شریک تجاری تاثیر مثبتی بر شکلگیری جوامع تجاری بینالمللی دارد یعنی زمانی که کشوری با تعداد زیادی از شرکای تجاری همکاری میکند یا موقعیت برتر در شبکه تجارت بینالمللی داشته باشد، احتمال بیشتری دارد که کشورهای دیگر جامعه یکسانی با آن کشور تشکیل دهند، 2- وقتیکه کشوری خود را وابسته به منابع کشورهای دیگر میداند، احتمال شکلگیری جامعهای مشابه با دیگر کشورها افزایش پیدا میکند و 3- موقعیت در شبکه نقش مثبتی در تنظیم روابط مابین وابستگی به منابع و جامعه تجارت بینالمللی ایفا میکند.اصالت/ارزش افزوده علمی: کشورهایی که براساس عامل آزادی اقتصادی و تنوع کشور واردکننده، میتوانند تجارت منابع را تقویت کنند، میتوانند وابستگی خود به دیگر کشورها را کاهش دهند.
مقاله پژوهشی
قاسم فرج پور خانا پشتی
دوره 4، شماره 2 ، شهریور 1402، صفحه 171-183
چکیده
هدف: در فضای کسبوکار امروزی نقش بازاریابی و مدیریت برند دارای اهمیت بالایی میباشد. مطالعات نشان میدهد که مهارت بسیار بالا و جذاب صاحبان کسبوکارها با توانایی آنها در ایجاد و مدیریت برند شناخته میشود. به همین دلیل برندها از مهمترین داراییهای مشهود سازمان میباشد. یکی از نمونههای بارز بازاریابی، ...
بیشتر
هدف: در فضای کسبوکار امروزی نقش بازاریابی و مدیریت برند دارای اهمیت بالایی میباشد. مطالعات نشان میدهد که مهارت بسیار بالا و جذاب صاحبان کسبوکارها با توانایی آنها در ایجاد و مدیریت برند شناخته میشود. به همین دلیل برندها از مهمترین داراییهای مشهود سازمان میباشد. یکی از نمونههای بارز بازاریابی، بازاریابی مکانی است. در این نوع بازاریابی، هدف ایجاد هویت برند در خصوص یک محل جغرافیایی خاص میباشد. برای یک بازاریابی و برندینگ مکانی موفق باید عوامل کلیدی موفقیت شناسایی شوند. عوامل کلیدی مختلفی برای موفقیت بازاریابی مکانی و برندینگ مکانی وجود دارد. هدف از این تحقیق، شناسایی و بررسی میزان تاثیر هر یک از این عوامل کلیدی موفقیت میباشد.روششناسی پژوهش: برای این منظور با استفاده از نظر خبرگان 5 عامل کلیدی موفقیت انتخاب شدند. جامعه آماری این تحقیق شرکتهای معتبر مشاور بازاریابی و برندینگ کشور در نظر گرفته شد که نهایتا 35 پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت. در این تحقیق به منظور رتبهبندی عوامل 5گانه کلیدی موفقیت از روش تحلیل سلسله مراتبی فازی بهره گرفته شد.یافتهها: نتایج نشان داد در میان عوامل پنجگانه «چشمانداز و تحلیل استراتژیک» و «گروههای برنامهریزی» بیشترین میزان تاثیر را بر موفقیت بازاریابی و برندینگ مکانی دارند.اصالت/ارزشافزوده علمی: در پژوهش حاضر حوزه بازاریابی مکان و برندینگ مکانی و عوامل کلیدی موفقیت در بازاریابی مورد مطالعات قرار گیرد.
مقاله پژوهشی
ستاره موسوی
دوره 4، شماره 2 ، شهریور 1402، صفحه 184-197
چکیده
هدف: رهبران با استفاده از نشانگرهای معنویت در سازمان یا گروه، هم یک نوع انگیزش درونی برای انگیزش بیرونی کارکنانش فراهم میکنند. رهبران معنوی و ارزشمدار به وظایف و فعالیتهای پیروان در سازمان یا گروه، بهوسیله مرتبط کردن آنها به ارزشهای عمیق درونیشان عمق میبخشد. هدف این تحقیق بررسی رابطه ابعاد رهبری معنوی و انگیزش ...
بیشتر
هدف: رهبران با استفاده از نشانگرهای معنویت در سازمان یا گروه، هم یک نوع انگیزش درونی برای انگیزش بیرونی کارکنانش فراهم میکنند. رهبران معنوی و ارزشمدار به وظایف و فعالیتهای پیروان در سازمان یا گروه، بهوسیله مرتبط کردن آنها به ارزشهای عمیق درونیشان عمق میبخشد. هدف این تحقیق بررسی رابطه ابعاد رهبری معنوی و انگیزش شغلی کارکنان آموزشوپرورش شهرکرد بوده است.روششناسی پژوهش: جامعه آماری کلیه کارکنان آموزشوپرورش شهرستان شهرکرد در سال 1399-1398 بوده که با روش طبقهبندی متناسب با حجم، تعداد 335 نفر بهعنوان نمونه انتخاب گردید. ابزار پژوهش شامل دو پرسشنامهی استاندارد انگیزش شغلی هربرت و پرسشنامه اصلاحشده رهبری معنوی از فرای[21] بود.یافتهها: بین هفت بعد رهبری معنوی (چشمانداز، عشق به نوعدوستی، ایمان به کار، معناداری در کار و عضویت سازمانی) با انگیزش شغلی کارکنان آموزشوپرورش رابطه معناداری وجود دارد، اما بین دو بعد دیگر رهبری معنوی یعنی تعهد سازمانی و بازخورد عملکرد با انگیزش کارکنان رابطه وجود ندارد. درواقع، هرچه در جو یک سازمان آموزشی مولفههای رهبری معنوی در سطح بالاتری در امور اعمال شود و تصمیمها، رویهها، سیاستها و رسالتهای آموزشی بر مبنای بعد رهبری معنوی تدوین و اجرا شود، میزان انگیزش شغلی در نزد کارکنان این سازمان آموزشی بیشتر خواهد بود.اصالت/ارزشافزوده علمی: نتایج حاصل از این پژوهش میتواند مورداستفاده مدیران، کارشناسان و پژوهشگران قرار گیرد.
مقاله پژوهشی
حدیث پیری؛ عزیز مراسلی
دوره 4، شماره 2 ، شهریور 1402، صفحه 198-207
چکیده
هدف: هدف اصلی این مقاله بررسی رابطه علیت بین فقر و فساد در کشورهای خاورمیانه طی سالهای 1398-1390 با استفاده از آزمون علیت گرنجر، گرنجر-هشیائو، تودا و یاماماتو در دادههای تابلویی (Panel Data) میباشد.روششناسی پژوهش: جامعه آماری موردمطالعه در این تحقیق شامل کشورهای عضو خاورمیانه است. اطلاعات پانل دیتا در مورد این کشورها از منابع معتبر ...
بیشتر
هدف: هدف اصلی این مقاله بررسی رابطه علیت بین فقر و فساد در کشورهای خاورمیانه طی سالهای 1398-1390 با استفاده از آزمون علیت گرنجر، گرنجر-هشیائو، تودا و یاماماتو در دادههای تابلویی (Panel Data) میباشد.روششناسی پژوهش: جامعه آماری موردمطالعه در این تحقیق شامل کشورهای عضو خاورمیانه است. اطلاعات پانل دیتا در مورد این کشورها از منابع معتبر بینالمللی، ازجمله بانک جهانی جمعآوریشده است که با استفاده از نرمافزار Eviews مورد آزمون قرار گرفت. متغیرهای استفادهشده در این تحقیق شامل فقر نسبی، فساد، متغیرها تولید ناخالص داخلی، نیروی کار، سرمایهگذاری عمرانی، نرخ تورم، نرخ بیکاری و نرخ رشد دستمزد میباشند.یافتهها: نتایج مطالعه حاکی از بین متغیر فقر و فساد در کشورهای خاورمیانه، یک رابطه علیت یکطرفه از سوی فقر به فساد در کشورهای خاورمیانه برقرار است به این معنا که با افزایش فقر، فساد افزایش پیدا میکند. این رابطه علیت یکطرفه در هر دو رویکرد علیت تایید میشود.اصالت/ارزشافزوده علمی: نتایج نشان داد که دولت با ارایه آموزشهای صحیح میتواند از بروز خیلی از فسادها جلوگیری کند و همچنین با ایجاد پایگاههای آموزشی در سطح کشورها و دسترسی آسان به آن برای عموم مردم به هوشیاری مردم اضافه کند. سپس توجه و بررسی مشکلات همه طبقات مردم نهفقط بررسی مشکلات قشر خاصی از مردم و حل مشکلات تا حد امکان باعث ایجاد انگیزه در مردم شده که کمتر به سمتوسوی فساد بروند و با دادن کمکهای بلاعوض به قشرهای ضعیف جامعه تا حدی از بروز این مشکلات جلوگیری نماید.