مقاله پژوهشی
مهدی الیاسی؛ حسین خسروپور؛ نرگس رحیمیان؛ محمد ابراهیم صادقی؛ حامد نوذری
چکیده
هدف: در دهههای اخیر خلق ارزش از طریق یادگیری فناوری در سطح بنگاه، توجه زیادی را به خود جلب کرده است چرا که سه دلیل مهم توجه به موضوع خلق ثروت، توسعه صنعتی و خلق قابلیتهای فناورانه به مباحث راهبردی بنگاهها تبدیل شده است. هدف این تحقیق تبیین، بررسی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر سطوح یادگیری فناوری در سطح بنگاه ها میباشد. روششناسی ...
بیشتر
هدف: در دهههای اخیر خلق ارزش از طریق یادگیری فناوری در سطح بنگاه، توجه زیادی را به خود جلب کرده است چرا که سه دلیل مهم توجه به موضوع خلق ثروت، توسعه صنعتی و خلق قابلیتهای فناورانه به مباحث راهبردی بنگاهها تبدیل شده است. هدف این تحقیق تبیین، بررسی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر سطوح یادگیری فناوری در سطح بنگاه ها میباشد. روششناسی پژوهش: جامعه آماری، 104بنگاههای فعال در زمینههای صنعتی بودهاند که با جمع آوری داده های مورد نیاز با استفاده از پرسشنامهای با اجزاء استاندارد و ضریب پایایی 0.845، به آزمون فرضیات پنجگانه پرداخته شده است. یافتهها: این پژوهش نشان می دهد که چهارسطح مورد مطالعه، بخوبی تبیینکننده سطوح یادگیری فناوری در سطح بنگاه هاخواهند بوده، و هر کدام هم بصورت مستقیم بر فرآیند مذکور تأثیرگذار هستند. بر این اساس، بیشترین اثرگذاری مستقیم مربوط به سطح متوسط(78/0)، سطح پایه(67/0) و سطح جهانی(65/0) به ترتیب در درجات بعدی اهمیت قرار دارند و همچنین رتبهی هر یک از عوامل کلیدی مؤثر بر این سطوح مورد بررسی قرار گرفت. اصالت/ارزش افزوده علمی: با توجه به نتایج حاصل توصیههای برای مدیران بهمنظور بهبود سطوح یادگیری فناوری در سطح بنگاه ها، و چگونگی توجه به عوامل شناسایی شده به یادگیری بیان شده است.
مقاله پژوهشی - کاربردی
محمدمهدی مهتدی؛ سیده نجمه متولی زاده
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش شناسایی و تحلیل عوامل موثر بر رضایت حاضران در سفرهای گردشگری جنگ می باشد که در قالب سفرهای راهیان نور از مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس در جنوب کشور بازدید میکنند تا متناسب با این یافتهها بتوان در خصوص تنظیم عوامل موثر بر کیفیت ، تصمیمات پایداری گرفت. روششناسی پژوهش: درفاز نخست این پژوهش از مصاحبه به منظور ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش شناسایی و تحلیل عوامل موثر بر رضایت حاضران در سفرهای گردشگری جنگ می باشد که در قالب سفرهای راهیان نور از مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس در جنوب کشور بازدید میکنند تا متناسب با این یافتهها بتوان در خصوص تنظیم عوامل موثر بر کیفیت ، تصمیمات پایداری گرفت. روششناسی پژوهش: درفاز نخست این پژوهش از مصاحبه به منظور شناسایی عوامل موثر بر رضایت بازدیدکنندگان و عوامل موثر بر کیفیت سفر استفاده شده است. عوامل شناسایی شده موثر بر رضایت بازدیدکنندگان با استفاده از توزیع پرسشنامه و تحلیل عاملی مورد اعتبارسنجی قرار گرفتهاند و در نهایت بر مبنای این معیارها و با استفاده از ماتریس گسترش عملکرد، عوامل موثر بر کیفیت این سفرها رتبهبندی شدهاند. یافتهها: این پژوهش ضمن شناسایی فهرستی از عوامل موثر بر رضایت گردشگران و اقدامات موثر بر کیفیت سفرها، نشان داد که به عنوان مهمترین عامل موثر بر رضایت گردشگران، آنها تمایل دارند در این سفرها دسترسی بیشتری به وسایل سرگرمی و گذاران اوقات فراغت به منظور کسب لذت بیشتر از سفر خود دارند همچنین دخیل کردن بیشتر سایر نهادها و سازمانها و استفاده از ظرفتیهای آنها به عنوان مهمترین عامل کیفی موثر بر پژوهش شناسایی شد.اصالت/ارزش افزوده علمی: موضوع مدیریت کیفیت در گردشگری ، همجچنان نیازمند توجه علمی بیشتر میباشد نامحسوس بودن پیامد هر یک از پارامترهای کیفی و ضرورت گذشت زمان بالا برای مشاهده این پیامدها مسیر تصمیمگیری در این خصوص را برای مدیران سفرهای گردشگری جنگ در ایران دشوار نموده است. استفاده از روش گسترش علمکرد کیفیت توانسته است ندای بازدیدکنندگان به عنوان مشتریان گردشگری جنگ را به مفاهیم قابل درک برای سازمانهای مربوطه ترجمه کرده و به آنها کمک کند تصممیات مناسبی اخذ کرده و به تصمیم خود وفادار نیز بمانند.
مقاله پژوهشی
مهسا ترکاوان نژاد؛ قاسم توحیدی؛ بهروز دانشیان؛ مهناز مقبولی؛ فرزین مدرس خیابانی
چکیده
هدف: مدلهای استاندارد تحلیل پوششی دادهها، برای ارزیابی کارایی یک سیستم، اطلاعات ورودی و خروجی واحدهای تصمیمگیرنده را در یک دوره زمانی در نظر میگیرند؛ اما در برخی از سیستمهای موردبررسی، چند دوره زمانی مجزا و مستقل از هم موردنظر است و کارایی کل سیستم به کارایی واحدهای تصمیمگیرنده در هر دوره زمانی وابسته خواهد بود. در این حالت ...
بیشتر
هدف: مدلهای استاندارد تحلیل پوششی دادهها، برای ارزیابی کارایی یک سیستم، اطلاعات ورودی و خروجی واحدهای تصمیمگیرنده را در یک دوره زمانی در نظر میگیرند؛ اما در برخی از سیستمهای موردبررسی، چند دوره زمانی مجزا و مستقل از هم موردنظر است و کارایی کل سیستم به کارایی واحدهای تصمیمگیرنده در هر دوره زمانی وابسته خواهد بود. در این حالت ممکن است واحدی در تمام دورهها کارا باشد اما کارای کل نباشد؛ که در این صورت با مفهومی به نام ناکارایی کاذب مواجهه خواهیم شد.روششناسی پژوهش: در این مقاله برای بررسی ناکارایی کاذب در سیستمهای چند دورهای، بهجای استفاده از وزنها که از هر دوره زمانی به دست میآید، با استفاده از مدلهای تحلیل پوششی دادههای نسبی، الگوریتمی سه مرحلهای پیشنهاد میشود. علت استفاده از مدلهای نسبی به دلیل انعطافپذیری آنها و نزدیکتر بودن تقریب آن به واقعیت است.یافتهها: در گام اول الگوریتم، میانگین کاراییهای دورهای و در گام دوم کارایی سیستم بهعنوان جعبه سیاه محاسبه میشود. نسبت حاصل از این دو کمیت، اگر عددی نزدیک به یک باشد، یعنی این دو برآورد به هم نزدیک هستند و ناکارایی کاذب وجود ندارد و اگر نسبت حاصل از یک بزرگتر باشد در این صورت این دو برآورد از هم فاصله دارند و ناکارایی کاذب موجود است.اصالت/ارزش افزوده علمی: مقایسه روش پیشنهادی بر روی دادههای 22 بانک تجاری از تایوان در طی یک دوره زمانی سه ساله با روش پیشنهادی کایو و لیو [8] از لحاظ آماری دلالت بر کاهش پراکندگی اعداد کارایی داشت. همچنین آزمونهای آماری حاکی از قوت روش پیشنهادی نسبت به روش کایو و لیو [8] میباشد.
مقاله پژوهشی - کاربردی
سید صفدر حسینی؛ حسن مافی؛ سیدفخرالدین فخرحسینی
چکیده
هدف: امروزه استفاده از ابزارهای تامین مالی برای بانکها و موسسات اعتباری همواره یکی از موضوعات چند وجهی در زمینه مطالعات پولی و بانکی بوده است. توسعه و عملکرد صحیح استفاده از ابزارهای تامین مالی، میتواند اثرات قابل ملاحظهای را بر توسعه بازارهای مالی و رشد اقتصادی داشته باشد. هدف پژوهش حاضر به اولویتبندی روشهای تامین منابع ...
بیشتر
هدف: امروزه استفاده از ابزارهای تامین مالی برای بانکها و موسسات اعتباری همواره یکی از موضوعات چند وجهی در زمینه مطالعات پولی و بانکی بوده است. توسعه و عملکرد صحیح استفاده از ابزارهای تامین مالی، میتواند اثرات قابل ملاحظهای را بر توسعه بازارهای مالی و رشد اقتصادی داشته باشد. هدف پژوهش حاضر به اولویتبندی روشهای تامین منابع مالی اسلامی در دسترس، سیاستها و راهبردها در بانک آینده میپردازد.روششناسی پژوهش: در این تحقیق، به منظور بررسی اولویتبندی روشهای دوازدهگانه تامین مالی اسلامی بانکها با تمرکز بر سه معیار جذابیت و بازدهی روش تامین مالی (الزامات پذیرش طرف تقاضا)، ظرفیتهای اجرایی (الزامات سازگاری نهادی طرف عرضه) و محیط اقتصاد کلان (محیط کلان پیرامونی نظام بانکی) با جمعآوری نظرات از 30 نفر از کارشناسان حوزه سرمایهگذاری و مالی بانک آینده، از رویکرد AHP استفاده شده است. یافتهها: نتایج این تحقیق نشان داد که سپردههای ارزی و ریالی بالاترین اولویت و خرید و فروش دین و اوراق و ضمانت و عاملیت کمترین اولویت را دارند. در انتهای تحقیق، یک مدل راهبرد رقابتی برای تامین مالی اسلامی بانک آینده برای همگامسازی سیاستهای آتی بانک با دورههای تجاری اقتصاد ایران در چهارچوب روششناسی SWOT، پیشنهاد شد.اصالت/ارزش افزوده علمی: با توجه به اهمیت روشهای تامین مالی در بانک آینده، این مقاله به مدیران بانک کمک میکنند تا با اولویتبندی این روشها، تصمیمات مناسبتری در راستای اهداف بانک اتخاذ نمایند. علاوه بر این، پیشنهاد مدل راهبرد رقابتی برای تامین مالی اسلامی، الگوی مناسبی جهت برنامهریزیهای آیندهشان در خصوص همگامسازی سیاستهای آتی بانک با دورههای تجاری اقتصاد ایران ارائه نماید.
مقاله پژوهشی
ملیحه نیک سیرت
چکیده
هدف: با توجه به شیوع بیماری کرونا ویروس ۲۰۱۹ و لزوم فاصله گذاری اجتماعی، آموزش مجازی و برگزاری امتحانات به صورت آنلاین جایگرین آموزش حضوری شده است. بنابراین شیوع کرونا سبب شد تا در بسیاری از کشورها به آموزش مجازی (الکترونیکی) به عنوان یک ضرورت توجه شود. هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر آموزش مجازی بر یادگیری دانش آموزان است. روششناسی ...
بیشتر
هدف: با توجه به شیوع بیماری کرونا ویروس ۲۰۱۹ و لزوم فاصله گذاری اجتماعی، آموزش مجازی و برگزاری امتحانات به صورت آنلاین جایگرین آموزش حضوری شده است. بنابراین شیوع کرونا سبب شد تا در بسیاری از کشورها به آموزش مجازی (الکترونیکی) به عنوان یک ضرورت توجه شود. هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر آموزش مجازی بر یادگیری دانش آموزان است. روششناسی پژوهش: در این تحقیق اطلاعات کتابخانهای با بهرهگیری از متون علمی مکتوب و الکترونیکی جمعآوری شدند. همچنین، محقق به منظور بررسی دیدگاه و نظر معلمان به یادگیری دانشآموزان در آموزش مجازی پرسشنامهای با 55 سؤال و 15 مؤلفه در نظر گرفته است. در این مطالعه مدارس مقطع متوسطه اول شهر بیرجند موردنظر قرار گرفته است و ۲۴۰ نفر از دبیران و معلمان به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش جمع آوری اطلاعات پرسشنامه اینترنتی بوده و نمونه گیری به صورت تصادفی انجام شده است. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزارهای spss و pls استفاده شده است. یافتهها: تحلیل ها نشان می دهد که آموزش مجازی بر یادگیری دانش آموزان تاثیر معنی داری ندارد(05/0≤P). با این وجود آموزش مجازی بر رشد اعتقادی و بالندگی اخلاقی، تربیت اقتصادی و حرفه ای، رشد علمی و فناوری، تربیت اجتماعی و سیاسی، تربیت زیستی و بدنی، نقش معلم، فضای آموزش و ارزشیابی تاثیر منفی و بر تناسب محتوا و منابع، نقش خانواده و محیط، نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات و ابزارهای هوشمند، نقش مواد آموزشی و زمان آموزش تاثیر مثبت دارد. به نظر میرسد با وجود مزیتهای آموزش مجازی در مقابل آموزش حضوری، آموزش مجازی تاثیری بر یادگیری دانش آموزان ندارد و بهترین روش آموزشی به صورت ترکیبی از هر دو روش می باشد. اصالت/ارزش افزوده علمی: با توجه به اینکه در شرایط اپیدمی ویروس کرونا کلاس های آموزشی به صورت مجازی برگزار می شود و دانش آموزان این روش آموزشی را تجربه می کنند، لذا بررسی تاثیر آموزش مجازی بر یادگیری دانش آموزان مهم و ضروری به نظر می رسد. این مقاله به بررسی تاثیر آموزش الکترونیکی بر مولفه های مختلف یادگیری دانش آموزان می پردازد. نتایج این پژوهش برای کارشناسان آموزش و پرورش، معلمان و مدیران مدارس قابل استفاده است.
مقاله پژوهشی - کاربردی
عادل شکری؛ تورج دانا؛ امیرهومن حمصی؛ سولماز توتونچیان
چکیده
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر، تعیین میزان استرس شغلی و رضایت شغلی در اعضای هیئت علمی یکی از دانشگاههای واقع در تهران و بررسی ارتباط بین این دو شاخص بود.روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر از جمله تحقیقات کاربردی، مشاهده ای - مقطعی، توصیفی و تحلیلی می باشد. نمونه آماری شامل ۵۲ نفر از اعضای هیئت علمی یکی از دانشگاههای استان تهران بود که به دلیل ...
بیشتر
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر، تعیین میزان استرس شغلی و رضایت شغلی در اعضای هیئت علمی یکی از دانشگاههای واقع در تهران و بررسی ارتباط بین این دو شاخص بود.روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر از جمله تحقیقات کاربردی، مشاهده ای - مقطعی، توصیفی و تحلیلی می باشد. نمونه آماری شامل ۵۲ نفر از اعضای هیئت علمی یکی از دانشگاههای استان تهران بود که به دلیل محرمانگی، نام آن بیان نشده است. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه اطلاعات فردی - شغلی، پرسشنامه رضایت شغلی و استرس شغلی استاینمتز بوده است. برای تحلیل داده ها، از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد.یافتهه ها: یافته های این تحقیق، نشانگر این بود که میزان رضایت شغلی و استرس شغلی در میان اعضای هیئت علمی، به طور معنی داری همبستگی منفی دارد. این بدان معناست که با افزایش رضایت شغلی، استرس کاهش می یابد و بالعکس. رضایت شغلی در میان اعضای هیئت علمی، در حد متوسط بود. ضمنا اعضای هیئت علمی از ماهیت شغل، مسئول مستقیم و همکاران خود به طور معنی داری رضایت داشتند، در حالی که از حقوق و مزایا به طور معنی داری ناراضی بودند. استرس شغلی در اعضای هیئت علمی نسبتا کم بود. اعضای هیئت علمی با مرتبه علمی «استاد تمام»، دارای رضایت شغلی بیشتر و اعضای هیئت علمی با مرتبه علمی «دانشیار»، رضایت کمتری داشتند.اصالت/ارزش افزوده علمی: اعضای هیئت علمی دانشگاهها، نقش بسزایی در فرهنگ سازی و ارتقای سطح دانش نسل آتی دارد. بنابراین میبایست در خصوص ارتقای رضایت شغلی و کاهش استرس شغلی، تلاش نمود و با اجرای راهکارهای شناسایی شده، زمینه تعالی سازمانی از طریق توجه به نیروی انسانی دانشگاهی، که به عنوان داراییهای کشور محسوب میگردند، فراهم گردد.
مقاله پژوهشی
ناصر سیف اللهی
چکیده
هدف: تامینمالی پروژهها و طرحهای سرمایهگذاری صنعتی یکی از دغدغههای اصلی مدیریت بنگاههای اقتصادی است. بنابراین لازم است در پیشبینی منابع و مصارف ملاحظات مختلفی را در نظر گرفت. سرمایهگذاریهای صنعتی بلندمدت معمولا در معرض ریسکهای مختلف قرار دارند؛ بخصوص تامینمالی کوتاهمدت برای تداوم پروژههای بلندمدت همواره چالش ...
بیشتر
هدف: تامینمالی پروژهها و طرحهای سرمایهگذاری صنعتی یکی از دغدغههای اصلی مدیریت بنگاههای اقتصادی است. بنابراین لازم است در پیشبینی منابع و مصارف ملاحظات مختلفی را در نظر گرفت. سرمایهگذاریهای صنعتی بلندمدت معمولا در معرض ریسکهای مختلف قرار دارند؛ بخصوص تامینمالی کوتاهمدت برای تداوم پروژههای بلندمدت همواره چالش برانگیز است. روششناسی: این پژوهش از نظر نوع جزء تحقیقات توسعهای قرار میگیرد. در این پژوهش، نمونـهگیـری بـه روش نظـری و بـا استفاده از تکنیکهای هدفمند (قضاوتی) و گلولة برفی و بر مبنای انجام مصاحبه (تا رسیدن به اشباع نظری) صورت گرفت. برای تجزیه و تحلیـل اطلاعـات، روش استراس و کـوربین و مـدل پارادایمی و نرم افزار مکس کیو.دی.اِی (MAXQDA) به کار گرفته شد.یافتهها: پس از تجزیهوتحلیل دادههای مصاحبهها، با تعیین شرایط علی (سرمایهگذاری مخاطرهپذیر، مدل تامین-مالی مناسب، تواناییهای مدیریت، اندازه شرکت، ساختار سرمایه، قوانین و سیاستهای دولت)، شرایط زمینهای (مسائل مالی، زیرساخت، عوامل سیاسی و قانونی)، شرایط مداخلهگر (سرمایهاجتماعی، منابع و امکانات موجود، متغیرهای نقدینگی)، مقولهی محوری (خلق ارزش، تامینمالی مشارکت عمومی خصوصی، توسعه فناوری)، راهبردها (استقراض، سرمایهگذاری، تامینمالی خرد، تامینمالی خارجی، تامینمالی داخلی، تامینمالی اسلامی) و پیامدها (کارایی و اثربخشی واحدهای صنعتی، ارتقای رقابتپذیری، اشتغالزایی)، مدل توسعه تامینمالی برای سرمایهگذاری در شهرکهای صنعتی استخراج گردیده است.نتیجهگیری: شهرکها و نواحی صنعتی ایران با کمک گرفتن از این مدل و اجرای گامبهگام آن میتوانند از مزایای آن بهره برده و باعث بهبود جایگاه رقابتی و بالارفتن بهرهوری در سازمان خود شوند.