مقاله پژوهشی
محمدرضا مهرگان؛ سحر جعفری؛ امیر آذرفر؛ شیرین زاهدی
چکیده
هدف: تصمیمگیری در جهان واقعی به دلیل وجود عوامل متنوع و اثرگذار از پیچیدگی بالایی برخوردار است و مسئله تصمیمگیری را برای تصمیمگیران و مدیران ارشد سازمانها دشوار میسازد. بنابراین هدف اصلی این پژوهش بررسی کاربرد روششناسی رویکرد انتخاب استراتژیک و تحلیل استواری بهصورت مطالعه موردی بر تصمیمگیری در خصوص ارتقاء و پیشبرد ...
بیشتر
هدف: تصمیمگیری در جهان واقعی به دلیل وجود عوامل متنوع و اثرگذار از پیچیدگی بالایی برخوردار است و مسئله تصمیمگیری را برای تصمیمگیران و مدیران ارشد سازمانها دشوار میسازد. بنابراین هدف اصلی این پژوهش بررسی کاربرد روششناسی رویکرد انتخاب استراتژیک و تحلیل استواری بهصورت مطالعه موردی بر تصمیمگیری در خصوص ارتقاء و پیشبرد فروش محصول است.روششناسی پژوهش: در این پژوهش از رویکرد انتخاب استراتژیک که ازجمله روشهای پژوهشی در عملیات نرم محسوب میشود؛ برای تحلیل، ساختاردهی و ایجاد درختهای تصمیم بهره گرفته شده است. همچنین برای انتخاب دقیق سناریوی نهایی تکنیک تحلیل استواری به کار گرفتهشده است. جهت ارزشیابی هر سناریو در درخت تصمیم از پرسشنامه استفادهشده است. به این صورت که 40 پرسشنامه توسط تمامی کارکنان یک شرکت دانشبنیان تکمیل شد. پایایی پرسشنامه با شاخص آلفای کرونباخ برابر 0.89 به دست آمد. همچنین این پرسشنامهها با استفاده از میانگین حسابی تجمیع شدند.یافتهها: این مقاله با ارائه رویکرد ترکیبی انتخاب استراتژیک و تحلیل استواری توامان به ساختاردهی و انتخاب سناریو نهایی در فرایند تصمیم میپردازد و در بخش آخر بهصورت یک مدل پیشنهادی طی مطالعهای موردی در امر تصمیمگیری در راهکارهای ارتقاء فروش محصولات یک شرکت پیادهسازی شده است.اصالت/ارزشافزوده علمی: پژوهش حاضر درصدد آن است که ضمن بهرهگیری از تکنیکهای تحقیق در عملیات نرم ازجمله رویکرد انتخاب استراتژیک و تحلیل استواری به ساختاردهی و کمّیسازی تصمیمات این مدل کمک نماید.
مقاله پژوهشی
علی حاجی غلام سریزدی
چکیده
هدف: با توجه به تقاضای رو به افزایش محصولات لبنی و نوسانات قیمت در بازار، کارخانهها به دنبال تخصیص درست منابع جهت تولید هر یک از محصولات لبنی میباشند. لذا در این مقاله با استفاده از رویکرد پویاییشناسی سیستمها به تحلیل پویاییهای تولید و تخصیص منابع در یک کارخانه لبنیات پرداختهشده است.روششناسی پژوهش: در این مقاله با استفاده ...
بیشتر
هدف: با توجه به تقاضای رو به افزایش محصولات لبنی و نوسانات قیمت در بازار، کارخانهها به دنبال تخصیص درست منابع جهت تولید هر یک از محصولات لبنی میباشند. لذا در این مقاله با استفاده از رویکرد پویاییشناسی سیستمها به تحلیل پویاییهای تولید و تخصیص منابع در یک کارخانه لبنیات پرداختهشده است.روششناسی پژوهش: در این مقاله با استفاده از رویکرد پویاییشناسی سیستمها به تحلیل پویاییهای تولید و تخصیص منابع در یک کارخانه لبنیات پرداختهشده است.یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد که در میان متغیرهای مؤثر بر تولید و تخصیص در کارخانه فراوری لبنیات، متغیر قیمت یکی از مؤثرترین عوامل و یک متغیر سیاستی مهم تلقی میشود. از طرفی دو روش تخصیص قیمتی و ثابت هم برای منابع ورودی (شیر خام) و همظرفیت تولید شناسایی شد. نتایج مدلسازی نشان داد که روشهای مبتنی بر قیمت کارایی بیشتری نسبت به سایر روشها دارند. در روشهای تخصیص ثابت – ظرفیت تخصیصی و تخصیص قیمتی – ظرفیت تخصیصی میزان تولید بیشتر از روشهای تخصیص ثابت - ظرفیت قیمتی و تخصیص قیمتی - ظرفیت قیمتی است ولی درآمد محصولات و درآمد کل کارخانه در آنها کمتر است که این به دلیل کاهش قیمت میباشد. همچنین به دلیل مزایای شیر خشک، کارخانه به سمت تولید بیشتر آن نسبت به پنیر سوق پیدا میکند.اصالت/ارزش افزوده علمی: این پژوهش با استفاده از روش پویاییشناسی سیستمها به طراحی مدل تخصیص و تبیین اثرات سیاستهای مختلف در صنعت لبنیات پرداخته است.
مقاله پژوهشی
افشین قاسمی؛ محمدتقی عیسایی؛ رضا بندریان؛ احمد اختیارزاده
چکیده
هدف: پژوهش فعلی به دنبال ارائه مدل کیفی خردبنیانهای توانمندیهای پویا در شرکتهای ارائهدهنده رایانش ابری در ایران است. بدین منظور بر اساس مدل مرجع تیس (2007)، خردبنیانهای سه حوزه رصد، تصاحب و بازآرایی استخراج شده است. روششناسی پژوهش: روش پژوهش مطالعه فعلی، مطالعه چندموردی (Extended Case Stud) است. با توجه به نو بودن موضوع ...
بیشتر
هدف: پژوهش فعلی به دنبال ارائه مدل کیفی خردبنیانهای توانمندیهای پویا در شرکتهای ارائهدهنده رایانش ابری در ایران است. بدین منظور بر اساس مدل مرجع تیس (2007)، خردبنیانهای سه حوزه رصد، تصاحب و بازآرایی استخراج شده است. روششناسی پژوهش: روش پژوهش مطالعه فعلی، مطالعه چندموردی (Extended Case Stud) است. با توجه به نو بودن موضوع پژوهش و عدم وجود یک مدل مرجع، از طریق بررسی تجربیات بهینه و مصاحبههای عمیق با مدیران اصلی سازمانها، مؤلفههای پژوهش گردآوری شد. به همین منظور از طریق تدوین پروتکل مصاحبه و گفتگو با 14 نفر از مدیران ارشد شرکتهای فعال در حوزه رایانش ابری ایران، اشباع نظری ایجاد شد. سپس از طریق تحلیل محتوای کیفی، مؤلفهها استخراج شد. یافتهها: در خردبنیانهای حوزه رصد بیش از همه، سه سازه شهود مدیران ارشد، روند رفتار مصرفکننده در کشورهای مشابه با رفتار مصرفکننده حوزه ICT ایران و بررسی فرصتهای صادراتی، متفاوت از نتایج پژوهشهای پیشین است. در حوزه تصاحب نیز سه سازه انتقال دانش فناوری، Best Practice و الزامات قانونی ایزو و کیفیت جزو مقولههایی است که کمتر در پژوهشهای پیشین به آنها اشاره شده است و در نهایت در حوزه بازآرایی نیز مقولههای مدیریت استراتژیک اقتضایی، همذهنی استراتژیک سازمانی، مدیریت تجربه مشتریان و پایمردی استراتژیک کمتر مورد بررسی قرار گرفته است. به شکل کلی نقش کلیدی مدیران ارشد در راهبری موضوعات و ایجاد هم ذهنی و همراهی مناسب با پرسنل و مشتریان بهعنوان درون نمایه اصلی مورد توجه مدیران برای پیشبرد توانمندی پویا در سازمانها بوده است.اصالت/ارزش افزوده علمی: با توجه به ماهیت فناوری، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی حاکم بر فعالیت این شرکتها نیاز است از طریق شناسایی خردبنیانهای توانمندیهای پویا، نقشه راه مشخصی را برای فعالان این حوزه ارائه کرد.
مقاله پژوهشی
سید محمد رضا داودی؛ مژگان غریبی مرزنکلا؛ محمدرضا حمیدی زاده؛ ولی اله علی محمدی
چکیده
هدف: بررسی تأثیر کارکردهای مدل سهگانه بلوغ مدیریت دانش (مدل اینفوسیس، مدل عمومی و مدل کی پی ام جی) در کسب قابلیتهای مزیت رقابتی در شرکت ملی صنایع پتروشیمی میباشد.روششناسی پژوهش: هدف پژوهش کاربردی و روش گردآوری دادهها، توصیفی- علّی میباشد. از لحاظ نوع دادهها پژوهشی کمی-کیفی است. دارای 6 فرضیه (کمی) و یک سؤال (کیفی) است. جامعه ...
بیشتر
هدف: بررسی تأثیر کارکردهای مدل سهگانه بلوغ مدیریت دانش (مدل اینفوسیس، مدل عمومی و مدل کی پی ام جی) در کسب قابلیتهای مزیت رقابتی در شرکت ملی صنایع پتروشیمی میباشد.روششناسی پژوهش: هدف پژوهش کاربردی و روش گردآوری دادهها، توصیفی- علّی میباشد. از لحاظ نوع دادهها پژوهشی کمی-کیفی است. دارای 6 فرضیه (کمی) و یک سؤال (کیفی) است. جامعه آماری دارای دو بخش است، بخش کمی شامل 180 نفر کارکنان بخش دانش شرکت ملی صنایع پتروشیمی و بخش کیفی شامل، 10 نفر از خبرگان شرکت میباشند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است. جهت تحلیل دادهها از نرمافزارهای آماری SPSS23 و LISREL8.80 استفاده شد.یافتهها: نتایج نشان داد، کارکردهای مدل سهگانه بلوغ مدیریت دانش در کسب قابلیتهای مزیت رقابتی در شرکت ملی صنایع پتروشیمی تأثیر دارد. ابعاد کارکردهای مدل (فرآیندهای سازمانی، منابع انسانی، فناوری، محتوای دانشی) نیز در کسب قابلیتهای مزیت رقابتی شرکت تأثیر داشت. همچنین، شرکت ملی صنایع پتروشیمی از بین مدلهای بلوغ سهگانه، با مدل اینفوسیس با میانگین (62/3) و کسب %72 انطباقپذیری بیشتری دارد و مدلهای کی پی ام جی و مدل عمومی به ترتیب با میانگین (3/3) و (25/3) در رتبههای دوم و سوم قرار میگیرند.اصالت/ارزش افزوده علمی: عدم توجه به کارکردهای بلوغ مدیریت دانش در سازمان سبب از دست رفتن سرمایههای فکری، تولیدات، فناوریها، نوآوریها و خلاقیتها میشود. بنابراین، بررسی تأثیر کارکردهای مدل سهگانه بلوغ مدیریت دانش (مدل اینفوسیس، مدل عمومی و مدل کی پی ام جی) در کسب قابلیتهای مزیت رقابتی در شرکت ملی صنایع پتروشیمی حائز اهمیت میباشد.
مقاله پژوهشی
وحید بخردی نسب؛ میلاد احمدی
چکیده
هدف: تلاش سازمانها در دنیای امروزی در جهت بقاء در بازار و حفظ موقعیت رقابتی خود است. بنابراین سازمانها سعی بر این دارند عواملی که بر این مهم اثرگذار است را تحت کنترل گرفته تا بتوانند شرایط مطلوب را به دست آورند. یکی از عوامل اثرگذار و بسیار مهم در این میان، نقش کارکنان سازمان بهعنوان یک سرمایه راهبردی است. کارکنان با درک ...
بیشتر
هدف: تلاش سازمانها در دنیای امروزی در جهت بقاء در بازار و حفظ موقعیت رقابتی خود است. بنابراین سازمانها سعی بر این دارند عواملی که بر این مهم اثرگذار است را تحت کنترل گرفته تا بتوانند شرایط مطلوب را به دست آورند. یکی از عوامل اثرگذار و بسیار مهم در این میان، نقش کارکنان سازمان بهعنوان یک سرمایه راهبردی است. کارکنان با درک حمایت سازمانی نسبت به خود و ارزشمند تلقی شدن تلاش و عملکردشان توسط سازمان، علاوه بر متعهد شدن نسبت به سازمان و رضایتمندی، به فکر جبران برآمده و با رفتارهای مثبت و فراتر از وظیفه، رضایت خود را نشان میدهند. بر این اساس هدف از پژوهش حاضر تحلیل تأثیر حمایت سازمانی ادراکشده بر رفتار شهروندی سازمانی با تأکید بر نقش میانجی بیتفاوتی سازمانی است.روششناسی پژوهش: جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان شرکت فولاد تکنیک اصفهان میباشد. حجم نمونه بر اساس روش حذف تصادفی بالغ بر 124 میباشد. این پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی و ازلحاظ ماهیت توصیفی-پیمایشی میباشد. جهت گردآوری اطلاعات مربوط به ادبیات موضوع از روش کتابخانهای همچون کتب و مقالات علمی و برای گردآوری دادههای لازم جهت تأیید یا رد فرضیههای پژوهش از پرسشنامه استاندارد با روایی و پایایی قابلقبول استفاده شده است. جهت تلخیص اطلاعات مستخرج پرسشنامه از روشهای آمار توصیفی مانند میانگین و برای تجزیهوتحلیل دادهها جهت تأیید یا رد فرضیههای پژوهش از روشهای آمار استنباطی و آزمون معادلات ساختاری و نرمافزار SPSS 22 و Smart Pls 2.0 استفاده شده است.یافتهها: یافتههای پژوهش حاکی از آن است که حمایت سازمانی ادراکشده بر رفتار شهروندی سازمانی و ابعاد آن تأثیرگذار است و همچنین حمایتسازمانی ادراکشده بهصورت غیرمستقیم بر رفتار شهروندی سازمانی از طریق عامل میانجی بیتفاوتی سازمانی تأثیر دارد.اصالت/ارزش افزوده علمی: تحلیل تأثیر حمایت سازمانی ادراکشده بر رفتار شهروندی سازمانی با تأکید بر نقش میانجی بیتفاوتی سازمانی ابزاری مهم جهت ترجمه صدای کارکنان و لحاظ کردن خواستهها و نیازهای آنها به شمار میرود که برای نخستین بار در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفت.
مقاله پژوهشی
افسانه جوان حصارشنه؛ ناصر یزدانی
چکیده
هدف: هدف اصلی این تحقیق بررسی تأثیر راهبردهای تبلیغات تلویزیونی بر ابعاد شناختی، احساسی و رفتاری نگرش مصرفکنندگان زن، میباشد.روششناسی پژوهش: تحقیق ازنظر هدف کاربردی و ازنظر شیوه اجرا توصیفی – پیمایشی میباشد. جامعه آماری تمامی مصرفکنندگان زن محصولات شوینده و بهداشتی سه برند (گلرنگ، سافتلن و اکتیو) عرضهشده در فروشگاههای ...
بیشتر
هدف: هدف اصلی این تحقیق بررسی تأثیر راهبردهای تبلیغات تلویزیونی بر ابعاد شناختی، احساسی و رفتاری نگرش مصرفکنندگان زن، میباشد.روششناسی پژوهش: تحقیق ازنظر هدف کاربردی و ازنظر شیوه اجرا توصیفی – پیمایشی میباشد. جامعه آماری تمامی مصرفکنندگان زن محصولات شوینده و بهداشتی سه برند (گلرنگ، سافتلن و اکتیو) عرضهشده در فروشگاههای زنجیرهای افق کوروش در شهر تهران میباشند و تعداد نمونه با توجه به نامحدود بودن جامعه آماری برابر با 384 نفر میباشد. روش نمونهگیری در این تحقیق روش تصادفی خوشهای در دسترس است. ابزار گردآوری اطلاعات در این تحقیق پرسشنامههای محقق ساخته با بهرهگیری از پرسشنامه کائور و هندال (2017) بود که پس از روایی سنجی و پایایی سنجی بین اعضای نمونه توزیع گردید. دادههای جمعآوریشده به کمک نرمافزارهای SPSS و AMOS تحلیل شدند.یافتهها: نتایج نشان داد راهبردهای تبلیغات تلویزیونی بر ابعاد شناختی، احساسی و رفتاری نگرش مصرفکنندگان زن تأثیر دارد. نتایج فرضیههای فرعی نیز نشان داد تکرار تبلیغات، تأیید افراد مشهور، جاذبههای جنسیتی، شخصیتهای طنز و مقایسه محصولات بر نگرش شناختی و احساسی مصرفکنندگان زن تأثیر دارد. همچنین نگرش شناختی بر رفتار خرید و تغییر رفتار خرید مصرفکنندگان تأثیرگذار است و نگرش احساسی نیز بر تغییر رفتار خرید تأثیر معنیداری دارد و در بین فرضیات مطرحشده در تحقیق نتایج نشان داد که نگرش احساسی بر رفتار خرید مصرفکنندگان زن تأثیر معنیداری ندارد.اصالت/ارزش افزوده علمی: راهبردهای تبلیغات تلویزیونی بر ابعاد مختلف نگرش شناختی، احساسی و رفتاری زنان مصرفکننده نسبت به محصولات شوینده و بهداشتی تأثیرگذار خواهد بود و منجر به رفتار خرید متفاوت در آنها میشود.
مقاله پژوهشی
زهرا بیگدلو؛ علیرضا روستا؛ فرزاد آسایش
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر سودمندیهای نوآوری فناوری و انگیزههای استفاده از تجارت الکترونیکی بر تجربه مشتری و اطلاعات مصرفکننده با نقش میانجی احساس لذت و استفاده بهموقع انجام شد. پژوهش حاضر از حیث هدف از نوع پژوهشهای کاربردی میباشد و از حیث روش توصیفی-پیمایشی میباشد.روششناسی پژوهش: جامعه آماری که بر روی آن مطالعه ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر سودمندیهای نوآوری فناوری و انگیزههای استفاده از تجارت الکترونیکی بر تجربه مشتری و اطلاعات مصرفکننده با نقش میانجی احساس لذت و استفاده بهموقع انجام شد. پژوهش حاضر از حیث هدف از نوع پژوهشهای کاربردی میباشد و از حیث روش توصیفی-پیمایشی میباشد.روششناسی پژوهش: جامعه آماری که بر روی آن مطالعه شده است، همگی از مشتریان دیجی کالا بودند. با اعتنا به مشخص نبودن این مشتریان، طبق فرمول کوکران با مقدار خطای %۵ تعداد ۳۸۴ نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. روش نمونهگیری، بهصورت در دسترس بود.یافتهها: نتایج نشان داد سودمندی نوآوری فناوری بر احساس لذت کاربر و استفاده بهموقع کاربر تأثیر مثبت دارد. انگیزههای استفاده از تجارت الکترونیکی بر احساس لذت کاربر و استفاده بهموقع کاربر تأثیر مثبت دارد. احساس لذت کاربر بر تجربه مشتری و اطلاعات مشتری تأثیر مثبت دارد. استفاده بهموقع کاربر بر تجربه مشتری و اطلاعات مشتری تأثیر مثبت دارد. سودمندی نوآوری فناوری بر تجربه مشتری با نقش میانجی احساس لذت کاربر و استفاده بهموقع کاربر تأثیر مثبت دارد. سودمندی نوآوری فناوری بر اطلاعات مشتری با نقش میانجی احساس لذت کاربر و استفاده بهموقع کاربر تأثیر مثبت دارد. انگیزههای استفاده از تجارت الکترونیکی بر تجربه مشتری با نقش میانجی احساس لذت کاربر و استفاده بهموقع کاربر تأثیر مثبت دارد. انگیزههای استفاده از تجارت الکترونیکی بر اطلاعات مشتری با نقش میانجی احساس لذت کاربر و استفاده بهموقع کاربر تأثیر مثبت دارد.اصالت/ارزش افزوده علمی: این پژوهش بهمنظور بررسی ارتباط میان سودمندیهای نوآوری فناوری و انگیزههای استفاده از تجارت الکترونیکی باتجربه مشتری و اطلاعات مصرفکننده با نقش میانجی احساس لذت و استفاده بهموقع انجام گرفته است