نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
گروه معماری، موسسه آموزش عالی آیندگان، تنکابن، ایران.
چکیده
هدف: محیطهای آموزشی بهعنوان مهمترین فضاهای تأمینکننده نیروی کیفی جامعه، دارای نقش بسزایی در تعامل با انسان از دو منظر فیزیکی و روانی میباشند. لذا حداقل کاری که میتوان در این شرایط برای تأمین بهداشت جسمی و روحی کودکان و نوجوانان انجام داد، ایجاد فضاهایی شادیبخش در مدرسه میباشد. میتوان اذعان داشت رشد و تکامل همهجانبهی یک دانشآموز با توجه به مدتزمان تحصیل وی، در ابعاد جسمانی، شناختی، عاطفی، اخلاقی و معنوی بهواسطهی نشاط و شادابی در مدرسه فراهم میآید. چنانچه یکی از این موارد دچار صدمه شود، یا مورد غفلت قرار گیرد، دانشآموز به تواناییها و شایستگیهای کامل دست نخواهد یافت.
روش شناسی پژوهش: پژوهش حاضر ضمن مرور ادبیات موضوع و ضرورت شادابی سازی محیط مدارس، به روش کتابخانهای و میدانی و تحلیل محتوا، به مطالعه در حوزه روانشناسی، شادابی و نیازهای جسمی- روانی دانشآموزان پرداخته است.
یافتهها: عدم کارایی فضای آموزشی و عملکردهای مدیریتی نامناسب در ایجاد شادی و نشاط در دانشآموزان جهت یادگیری بهتر موجب شده که این پژوهش به طراحی فضای آموزشی با بهرهگیری از راهکارهای اساسی در حوزه مدیریت و المانهای طراحی سازگار در مدرسه بپردازد.
اصالت/ ارزش افزوده علمی: این پژوهش درصدد است ضمن معرفی اجزای اصلی تشکیلدهندهی فضای بازو بسته مدارس و با تجزیهوتحلیل نمونههای مدارس سنتی و مدرن ایران و کشورهای خارجی، به الگوهای مشترکی که موجب شادابی و نشاط دانشآموزان میگردد، نائل آید و بهصورت معیارهای طراحی بیان نماید.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Designing Management Methods in Elementary School by Creating Enthusiasm to Promote Learning in Students
نویسنده [English]
- Samaneh Hoseinpoorian Chabok
Department of Architecture, Ayandegan Higher of Education Institute, Tonekabon, Iran.
چکیده [English]
Purpose: This research seeks to reach common patterns that cause students happiness by introducing schools' open and closed spaces components with Iran and a broad range of traditional and modern school samples, analyzing and expressing them as design criteria. Methodology: Current research addresses studies in psychology, happiness, and students' physical and psychological needs, in addition to a literature review and a necessity for a refreshing school environment by library and field study and content analysis methods.
Findings: The inefficiency of educational spaces and inappropriate management functions in happiness and cheerfulness creation among the students to better learning caused this research to design educational space by utilizing principal management approaches and compatible design elements in schools.
Originality/Value: Educational environments are the most crucial supplier spaces for society's qualitative power and play an essential role in the interaction of humans from mental and psychological perspectives. Therefore, the slightest attempt that can be made to supply kids with physical and spirited hygiene is to create some joyful spaces in the schools. We can acknowledge every student's comprehensive growth and evolution to ensure that his education duration is provided in physical, cognitive, emotional, ethical, and moral dimensions by cheerfulness and happiness at school. If one of these points gets damaged or forgotten, the student does not achieve the perfect ability and competence.
کلیدواژهها [English]
- Educational environment
- Management
- Happiness
- Primary school design