موسسه آموزش عالی آیندگانمدیریت نوآوری و راهبردهای عملیاتی2783-13454120230321Investigating and Prioritizing the Factors Affecting Levels of Learning Technology in the Enterprise (Empirical Evidence of Isfahan Enterprises)بررسی و اولویت بندی عوامل موثر بر سطوح یادگیری فناوری در سطح بنگاه شاهد تجربی شرکتهای استان اصفهان11513762810.22105/imos.2021.289916.1113FAمهدی الیاسیگروه مدیریت تکنولوژی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.حسین خسروپورگروه مدیریت تکنولوژی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.نرگس رحیمیانگروه مدیریت بازرگانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.محمد ابراهیم صادقیگروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.حامد نوذریگروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.Journal Article20210609<strong>Purpose:</strong> Value creation through technology learning at the corporation level has been remarkable in recent years because three essential reasons for paying attention to wealth-making subjects, development of technological abilities, and creating competitive advantage have been converted to the strategic topics of corporations. This research aims to define and prioritize the factors affecting technology learning levels at the Isfahan state corporation level.<br /><strong>Methodology:</strong> The statistical population of 104 corporations active in the industrial context examines the quintet assumptions by accumulating needed data using a questionnaire with standard components and a reliability coefficient of 0.845.<br /><strong>Findings: </strong>Regarding the results, it is demonstrated that four studied levels in a structural equations model have indeed explained technological learning levels at the Isfahan state corporations level, and each one has been effective straight on the mentioned process. Accordingly, the straightest effectiveness related to the average level (0.78), basic level (0.67), and global level (0.65) are respectively in the following degrees of importance, and each of these affective factors on these levels has been discussed.<br /><strong>Originality/Value:</strong> The study recommends that managers improve the levels of technology learning at the enterprise level and pay attention to the identified factors to understand them.<strong>هدف: </strong>در دهههای اخیر خلق ارزش از طریق یادگیری فناوری در سطح بنگاه، توجه زیادی را به خود جلب کرده است، چراکه سه دلیل مهم توجه به موضوع خلق ثروت، توسعه صنعتی و خلق قابلیتهای فناورانه به مباحث راهبردی بنگاهها تبدیل شده است. هدف این تحقیق تبیین و اولویتبندی عوامل موثر بر سطوح یادگیری فناوری در سطح بنگاه میباشد.<br /><strong>روششناسی پژوهش: </strong>جامعه آماری، 104 بنگاههای فعال در زمینههای صنعتی بودهاند که با جمعآوری دادههای موردنیاز با استفاده از پرسشنامهای با اجزای استاندارد و ضریب پایایی 0.845، به آزمون فرضیات پنجگانه پرداخته شده است.<br /><strong>یافتهها: </strong>این پژوهش نشان میدهد که چهار سطح موردمطالعه، بهخوبی تبیینکننده سطوح یادگیری فناوری در سطح بنگاه خواهند بود و هرکدام هم بهصورت مستقیم بر فرآیند مذکور تاثیرگذار هستند. بر این اساس، بیشترین اثرگذاری مستقیم مربوط به سطح متوسط (78/0)، سطح پایه (67/0) و سطح جهانی (65/0) به ترتیب در درجات بعدی اهمیت قرار دارند و همچنین رتبهی هر یک از عوامل موثر بر این سطوح موردبررسی قرار گرفت.<br /><strong>اصالت/ارزش افزوده علمی: </strong>با توجه به نتایج حاصل توصیههای برای مدیران بهمنظور بهبود سطوح یادگیری فناوری در سطح بنگاهی و چگونگی توجه به عوامل شناساییشده به یادگیری بیان شده است.http://www.journal-imos.ir/article_137628_e7125e673aacebd038bb827d1a910a42.pdfموسسه آموزش عالی آیندگانمدیریت نوآوری و راهبردهای عملیاتی2783-13454120230321Evaluating Factors Affecting the Satisfaction of War Tourists in Iran to Make Sustainable Decisions about the Parameters Influencing the Quality of Travel Using the Quality Function Deployment Methodارزیابی عوامل موثر بر رضایت گردشگران جنگ در ایران با هدف تصمیمگیری پایدار در خصوص پارامترهای موثر بر کیفیت سفر با استفاده از روش گسترش عملکرد162714504210.22105/imos.2022.311095.1176FAمحمدمهدی مهتدیگروه مدیریت سیستم، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه جامع امام حسین، تهران، ایران.0000-0001-9040-7346سیده نجمه متولی زادهگروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران.Journal Article20211019<strong>Purpose: </strong>This study aims to identify and analyze the factors affecting the satisfaction of war tourists visiting the operational areas of the holy defense in the south of the country through travels of the Path of Light.<br /><strong>Methodology:</strong> In the first phase of this study, interviews were used to identify factors affecting visitor satisfaction and travel quality. The identified factors affecting visitor satisfaction have been validated using a questionnaire distribution and factor analysis, and finally, based on these criteria and using a performance expansion matrix, the factors affecting the quality of these trips have been ranked.<br /><strong>Findings: </strong>While identifying a list of factors affecting the satisfaction of tourists and measures affecting the quality of travel, this study showed that the most crucial factor affecting the satisfaction of tourists is that they tend to have more access to entertainment and leisure to enjoy more. The involvement of most other institutions and organizations and the use of their subtleties were also identified as the most critical qualitative factors influencing the research.<br /><strong>Originality/Value: </strong>The issue of quality management in tourism still needs more scientific attention. Quality science development methods have been able to translate the call of visitors as war tourism customers to understandable concepts for the relevant organizations and help them make appropriate decisions and remain faithful to their choices.<strong>هدف: </strong>هدف از این پژوهش شناسایی و تحلیل عوامل موثر بر رضایت حاضران در سفرهای گردشگری جنگ میباشد که در قالب سفرهای راهیاننور از مناطق عملیاتی دوران دفاعمقدس در جنوب کشور بازدید میکنند تا متناسب با این یافتهها بتوان در خصوص تنظیم عوامل موثر بر کیفیت، تصمیمات پایداری گرفت.<br /><strong>روششناسی پژوهش:</strong> در فاز نخست این پژوهش از مصاحبه بهمنظور شناسایی عوامل موثر بر رضایت بازدیدکنندگان و عوامل موثر بر کیفیت سفر استفاده شده است. عوامل شناساییشده موثر بر رضایت بازدیدکنندگان با استفاده از توزیع پرسشنامه و تحلیل عاملی مورد اعتبارسنجی قرار گرفتهاند و درنهایت بر مبنای این معیارها و با استفاده از ماتریس گسترش عملکرد، عوامل موثر بر کیفیت این سفرها رتبهبندی شدهاند.<br /><strong>یافتهها: </strong>این پژوهش ضمن شناسایی فهرستی از عوامل موثر بر رضایت گردشگران و اقدامات موثر بر کیفیت سفرها، نشان داد که بهعنوان مهمترین عامل موثر بر رضایت گردشگران، آنها تمایل دارند در این سفرها دسترسی بیشتری به وسایل سرگرمی و گذران اوقات فراغت بهمنظور کسب لذت بیشتر از سفر خود دارند همچنین دخیل کردن بیشتر سایر نهادها و سازمانها و استفاده از ظرفیتهای آنها بهعنوان مهمترین عامل کیفی موثر بر پژوهش شناسایی شد.<br /><strong>اصالت/ارزش افزوده علمی:</strong> موضوع مدیریت کیفیت در گردشگری، همچنان نیازمند توجه علمی بیشتر میباشد. نامحسوس بودن پیامد هر یک از پارامترهای کیفی و ضرورت گذشت زمان بالا برای مشاهده این پیامدها مسیر تصمیمگیری در این خصوص را برای مدیران سفرهای گردشگری جنگ در ایران دشوار نموده است. استفاده از روش گسترش عملکرد کیفیت توانسته است ندای بازدیدکنندگان بهعنوان مشتریان گردشگری جنگ را به مفاهیم قابلدرک برای سازمانهای مربوطه ترجمه کرده و به آنها کمک کند تصمیمهای مناسبی اخذ کرده و به تصمیم خود وفادار نیز بمانند.http://www.journal-imos.ir/article_145042_605a5c005640d705aaa1d4557be5a164.pdfموسسه آموزش عالی آیندگانمدیریت نوآوری و راهبردهای عملیاتی2783-13454120230321Pseudo Inefficiency in Multi-Period Systems: A DEA-based Approachروشی مبتنی بر تحلیل پوششی دادهها برای شناسایی ناکارایی کاذب در سیستمهای چندمرحله ای283714538810.22105/imos.2022.312571.1179FAمهسا ترکاوان نژادگروه ریاضی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.قاسم توحیدیگروه ریاضی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.0000-0003-0199-3465بهروز دانشیانگروه ریاضی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.مهناز مقبولیگروه ریاضی، واحد ارس، دانشگاه آزاد اسلامی، جلفا، ایران.0000-0002-0488-0645فرزین مدرس خیابانیگروه ریاضی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.Journal Article20211029<strong>Purpose: </strong>Standard Data Envelopment Analysis (DEA) models measure the efficiency of Decision-Making Units (DMUs) over a period. In actual occasions, multiple periods are presented. In the presence of a multi-period system, overall efficiency depends on the performance of the DMU in all periods. That is to say, periodic efficiencies must be calculated. Also, the overall efficiency is dependent on periodic efficiencies. In other words, a DMU cannot be efficient overall, but it is considered an efficient unit in each separate period. Hence, the question of pseudo-inefficiency is raised. This paper investigates Ratio-based Data Envelopment Analysis (DEA-R) models to detect pseudo-inefficiency in multi-period systems.<br /><strong>Methodology: </strong>The proposed algorithm consists of three steps. The average period efficiencies are calculated as the first step and the overall efficiency is evaluated as a block box. For the last step, a ratio of two quantities is estimated. If this ratio is close to unity, these two quantities have no significant difference. Otherwise, the estimate claims pseudo-inefficiency<br /><strong>Findings: </strong>A comparison is made between Kao and Liu [8] and the proposed algorithm to measure the efficiency of 22 Taiwanese commercial banks from 2009-2011. The results demonstrate the proposed method's practicality and superiority compared with the existing multi-period models.<br /><strong>Originality/Value:</strong> In the literature, pseudo-inefficiency has been detected by applying periodic weights. This paper proposes a three-step algorithm to investigate pseudo-inefficiency. <strong>هدف:</strong> مدلهای استاندارد تحلیل پوششی دادهها، برای ارزیابی کارایی یک سیستم، اطلاعات ورودی و خروجی واحدهای تصمیمگیرنده را در یک دوره زمانی در نظر میگیرند؛ اما در برخی از سیستمهای موردبررسی، چند دوره زمانی مجزا و مستقل از هم موردنظر است و کارایی کل سیستم به کارایی واحدهای تصمیمگیرنده در هر دوره زمانی وابسته خواهد بود. در این حالت ممکن است واحدی در تمام دورهها کارا باشد اما کارای کل نباشد؛ که در این صورت با مفهومی به نام ناکارایی کاذب مواجهه خواهیم شد.<br /><strong>روششناسی پژوهش:</strong> در این مقاله برای بررسی ناکارایی کاذب در سیستمهای چند دورهای، بهجای استفاده از وزنها که از هر دوره زمانی به دست میآید، با استفاده از مدلهای تحلیل پوششی دادههای نسبی، الگوریتمی سه مرحلهای پیشنهاد میشود.<strong> </strong>علت استفاده از مدلهای نسبی به دلیل انعطافپذیری آنها و نزدیکتر بودن تقریب آن به واقعیت است.<br /><strong>یافتهها:</strong> در گام اول الگوریتم، میانگین کاراییهای دورهای و در گام دوم کارایی سیستم بهعنوان جعبه سیاه محاسبه میشود. نسبت حاصل از این دو کمیت، اگر عددی نزدیک به یک باشد، یعنی این دو برآورد به هم نزدیک هستند و ناکارایی کاذب وجود ندارد و اگر نسبت حاصل از یک بزرگتر باشد در این صورت این دو برآورد از هم فاصله دارند و ناکارایی کاذب موجود است.<br /><strong>اصالت/ارزش افزوده علمی:</strong> مقایسه روش پیشنهادی بر روی دادههای 22 بانک تجاری از تایوان در طی یک دوره زمانی سه ساله با روش پیشنهادی کایو و لیو [8] از لحاظ آماری دلالت بر کاهش پراکندگی اعداد کارایی داشت. همچنین آزمونهای آماری حاکی از قوت روش پیشنهادی نسبت به روش کایو و لیو [8] میباشد.http://www.journal-imos.ir/article_145388_0f5be44b43639b641b542eb705daf3e6.pdfموسسه آموزش عالی آیندگانمدیریت نوآوری و راهبردهای عملیاتی2783-13454120230321Prioritizing Available Islamic Finance Ways, Policies and Strategies in Iranian Commercial Banks (Case Study of Ayandeh Bank)اولویتبندی روش های تامین منابع مالی اسلامی در دسترس، سیاستها و راهبردها در بانک های تجاری ایران (مطالعه موردی بانک آینده)386215885210.22105/imos.2022.349478.1242FAسید صفدر حسینیگروه کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.حسن مافیگروه کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.سیدفخرالدین فخرحسینیگروه حسابداری، دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران.0000-0001-5955-1913Journal Article20220628<strong>Purpose: </strong>Nowadays, one of the multifaceted topics in monetary and banking studies is using the finance of banks and credit institutions. Correctly using finance tools can significantly affect the development of financial markets and economic growth. This article prioritizes available Islamic finance ways, policies, and strategies at Ayandeh Bank.<br /><strong>Methodology:</strong> This study prioritizes 12 Islamic banks' finance ways by focusing on three criteria of attractiveness and efficiency of the financing method (demand-side acceptance commitments), executive capacities (supply-side institutional compatibility commitments), and macro-environment (bank macro environment). In addition, 30 experts in the field of investment and finance have been collected at Ayandeh Bank. The study also uses the AHP approach.<br /><strong>Findings: </strong>The results show that foreign currency and Rial deposits have the highest priority, and buying and selling debts, securities, guarantees, and agencies have the lowest priority. Ultimately, a competitive strategy model with the SWOT methodology is proposed for the Islamic finance of Ayandeh Bank to synchronize Ayandeh Bank policies with Iran's business cycles.<br /><strong>Originality/Value:</strong> Due to prioritizing Islamic financing methods in Ayandeh Bank, these results help bank managers make more appropriate decisions to achieve the bank's goals. Furthermore, the proposed competitive strategy model for Islamic financing provides a suitable model for their plans for synchronizing the bank's policies with Iran's business cycles.<strong>هدف:</strong> امروزه استفاده از ابزارهای تامین مالی برای بانکها و موسسات اعتباری همواره یکی از موضوعات چند وجهی در زمینه مطالعات پولی و بانکی بوده است. توسعه و عملکرد صحیح استفاده از ابزارهای تامین مالی، میتواند اثرات قابل ملاحظهای را بر توسعه بازارهای مالی و رشد اقتصادی داشته باشد. هدف پژوهش حاضر به اولویتبندی روشهای تامین منابع مالی اسلامی در دسترس، سیاستها و راهبردها در بانک آینده میپردازد.<br /><strong>روششناسی پژوهش:</strong> در این تحقیق، به منظور بررسی اولویتبندی روشهای دوازدهگانه تامین مالی اسلامی بانکها با تمرکز بر سه معیار جذابیت و بازدهی روش تامین مالی (الزامات پذیرش طرف تقاضا)، ظرفیتهای اجرایی (الزامات سازگاری نهادی طرف عرضه) و محیط اقتصاد کلان (محیط کلان پیرامونی نظام بانکی) با جمعآوری نظرات از 30 نفر از کارشناسان حوزه سرمایهگذاری و مالی بانک آینده، از رویکرد AHP استفاده شده است.<br /><strong>یافتهها:</strong> نتایج این تحقیق نشان داد که سپردههای ارزی و ریالی بالاترین اولویت و خرید و فروش دین و اوراق و ضمانت و عاملیت کمترین اولویت را دارند. در انتهای تحقیق، یک مدل راهبرد رقابتی برای تامین مالی اسلامی بانک آینده برای همگامسازی سیاستهای آتی بانک با دورههای تجاری اقتصاد ایران در چهارچوب روششناسی SWOT، پیشنهاد شد.<br /><strong>اصالت/ارزش افزوده علمی:</strong> با توجه به اهمیت روشهای تامین مالی در بانک آینده، این مقاله به مدیران بانک کمک میکنند تا با اولویتبندی این روشها، تصمیمات مناسبتری در راستای اهداف بانک اتخاذ نمایند. علاوه بر این، پیشنهاد مدل راهبرد رقابتی برای تامین مالی اسلامی، الگوی مناسبی جهت برنامهریزیهای آیندهشان در خصوص همگامسازی سیاستهای آتی بانک با دورههای تجاری اقتصاد ایران ارائه نماید.http://www.journal-imos.ir/article_158852_168f7f1129065c7cdd860c4d267baeb4.pdfموسسه آموزش عالی آیندگانمدیریت نوآوری و راهبردهای عملیاتی2783-13454120230321Investigating the Effect of Virtual Education on Students' Learningبررسی تاثیر آموزش مجازی بر یادگیری دانش آموزان637214726810.22105/imos.2022.329542.1212FAملیحه نیک سیرتگروه علوم کامپیوتر، دانشگاه صنعتی بیرجند، بیرجند، ایران.Journal Article19991130<strong>Purpose: </strong>Due to the outbreak of Coronavirus 2019 and the need for social distancing, virtual education, and online exams have replaced face-to-face education. Thus, the prevalence of corona has led to considering virtual (electronic) education as a necessity in many countries. The purpose of this study is to investigate the effect of virtual education on students' learning.<br /><strong>Methodology: </strong>This research collected library information using written and electronic scientific texts. Also, the researcher has considered a questionnaire with 55 questions and 15 components to assess teachers 'views and opinions on students' learning in virtual education. This study considered the first secondary schools in Birjand, and 240 teachers were selected as a sample. The data collection method was an online questionnaire, and random sampling was done. SPSS and PLS software have been used to analyze the data.<br /><strong>Findings: </strong>Results show that virtual education does not significantly affect students' learning (P ≤ 0.05). However, virtual education negatively impacts religious growth and moral development, economic and professional education, scientific and technological development, social and political education, biological and physical education, teacher role, educational environment, and evaluation. Virtual education positively affects the appropriateness of content and resources, the role of family and environment, information and communication technology and smart tools, educational materials, and training time. Despite the advantages of virtual education over face-to-face education, virtual education does not affect students' learning. The best educational method combines both approaches.<br /><strong>Originality/Value: </strong>In the context of the coronavirus epidemic, educational classes are conducted virtually, and students experience this educational method. Hence, the study of the effect of virtual education on students' learning seems essential. This article examines the impact of e-learning on various components of students' learning. Education experts, teachers, and school principals can use the study results.<strong>هدف: </strong>با توجه به شیوع بیماری کرونا ویروس ۲۰۱۹ و لزوم فاصلهگذاری اجتماعی، آموزش مجازی و برگزاری امتحانات بهصورت آنلاین، جایگزین آموزش حضوری شده است؛ بنابراین شیوع کرونا سبب شد تا در بسیاری از کشورها به آموزش مجازی (الکترونیکی) بهعنوان یک ضرورت توجه شود. هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر آموزش مجازی بر یادگیری دانش آموزان است.<br /><strong>روششناسی پژوهش:</strong> در این تحقیق اطلاعات کتابخانهای با بهرهگیری از متون علمی مکتوب و الکترونیکی جمعآوری شدند. همچنین، محقق بهمنظور بررسی دیدگاه و نظر معلمان به یادگیری دانشآموزان در آموزش مجازی پرسشنامهای با 55 سوال و 15 مولفه در نظر گرفته است. در این مطالعه مدارس مقطع متوسطه اول شهر بیرجند موردنظر قرار گرفته است و ۲۴۰ نفر از دبیران و معلمان بهعنوان نمونه انتخاب شدند. روش جمعآوری اطلاعات پرسشنامه اینترنتی بوده و نمونهگیری بهصورت تصادفی انجام شده است. جهت تجزیهوتحلیل اطلاعات از نرمافزارهای SPSS و PLS استفاده شده است.<br /><strong>یافتهها:</strong> تحلیلها نشان میدهد که آموزش مجازی بر یادگیری دانش آموزان تاثیر معنیداری ندارد (05/0 ≤ P). بااینوجود آموزش مجازی بر رشد اعتقادی و بالندگی اخلاقی، تربیت اقتصادی و حرفهای، رشد علمی و فناوری، تربیت اجتماعی و سیاسی، تربیت زیستی و بدنی، نقش معلم، فضای آموزش و ارزشیابی تاثیر منفی و بر تناسب محتوا و منابع، نقش خانواده و محیط، نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات و ابزارهای هوشمند، نقش مواد آموزشی و زمان آموزش تاثیر مثبت دارد. به نظر میرسد باوجود مزیتهای آموزش مجازی در مقابل آموزش حضوری، آموزش مجازی تاثیری بر یادگیری دانش آموزان ندارد و بهترین روش آموزشی بهصورت ترکیبی از هر دو روش میباشد.<br /><strong>اصالت/ارزش افزوده علمی:</strong> با توجه به اینکه در شرایط اپیدمی ویروس کرونا کلاسهای آموزشی بهصورت مجازی برگزار میشود و دانش آموزان این روش آموزشی را تجربه میکنند؛ لذا بررسی تاثیر آموزش مجازی بر یادگیری دانش آموزان مهم و ضروری به نظر میرسد. این مقاله به بررسی تاثیر آموزش الکترونیکی بر مولفههای مختلف یادگیری دانش آموزان میپردازد. نتایج این پژوهش برای کارشناسان آموزشوپرورش، معلمان و مدیران مدارس قابل استفاده است.http://www.journal-imos.ir/article_147268_4c9eee52d9a00344cbf16a2bd6569781.pdfموسسه آموزش عالی آیندگانمدیریت نوآوری و راهبردهای عملیاتی2783-13454120230321Investigating the Relationship between Occupational Stress and Job Satisfaction among University Faculty Members (Case Study: A University in Tehran)بررسی ارتباط بین استرس شغلی و رضایت شغلی در اعضای هیات علمی دانشگاه (مطالعه موردی: یک دانشگاه در تهران)738114302510.22105/imos.2022.315114.1187FAعادل شکریگروه مدیریت محیط زیست، دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.0000-0002-8254-6765تورج داناگروه مدیریت محیط زیست، دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.000-0002-9035-7673امیرهومن حمصیگروه مهندسی صنایع چوب و کاغذ، دانشکده منابع طبیعی ومحیط زیست، واحدعلوم وتحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.0000-0003-0049-551Xسولماز توتونچیانگروه مدیریت محیط زیست، دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.0000-0003-1436-7279Journal Article20211116<strong>Purpose: </strong>The current research aims to determine job stress and satisfaction among university faculty members in Tehran and investigate the relationship between these two indicators.<br /><strong>Methodology: </strong>This research is among the cross-sectional, descriptive, and analytical studies. The sample consisted of 52 faculty members of a university in Tehran province whose names were not disclosed due to confidentiality. The research instruments include a personal-job information questionnaire, a job satisfaction questionnaire, and the Steinmetz Job Stress Survey. Descriptive and inferential statistics were used for data analysis.<br /><strong>Findings: </strong>The results indicate a significant negative correlation between job satisfaction and job stress among faculty members, meaning that as job satisfaction increases, stress decreases and vice versa. Job satisfaction among faculty members was moderate. Additionally, faculty members, direct supervisors, and colleagues were significantly satisfied with the nature of their work, while they were significantly dissatisfied with their salaries and benefits. Job stress among faculty members was relatively low. Full professors had higher job satisfaction than associate professors.<br /><strong>Originality/Value: </strong>University faculty members significantly shape the culture and advance knowledge for future generations. Therefore, efforts should be made to enhance job satisfaction and reduce stress. By implementing identified strategies, organizational excellence in universities should be facilitated through attention to human resources, which are considered national assets.<strong>هدف:</strong> هدف اصلی پژوهش حاضر، تعیین میزان استرس شغلی و رضایت شغلی در اعضای هیات علمی یکی از دانشگاههای واقع در تهران و بررسی ارتباط بین این دو شاخص بود.<br /><strong>روششناسی پژوهش:</strong> پژوهش حاضر ازجمله تحقیقات کاربردی، مشاهدهای-مقطعی، توصیفی و تحلیلی میباشد. نمونه آماری شامل ۵۲ نفر از اعضای هیات علمی یکی از دانشگاههای استان تهران بود که به دلیل محرمانگی، نام آن بیان نشده است. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه اطلاعات فردی-شغلی، پرسشنامه رضایت شغلی و استرس شغلی استاینمتز بوده است. برای تحلیل دادهها، از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد.<br /><strong>یافتهها:</strong> یافتههای این تحقیق، نشانگر این بود که میزان رضایت شغلی و استرس شغلی در میان اعضای هیات علمی، بهطور معنیداری همبستگی منفی دارد. این بدان معناست که با افزایش رضایت شغلی، استرس کاهش مییابد و بالعکس. رضایت شغلی در میان اعضای هیات علمی، در حد متوسط بود. ضمنا اعضای هیات علمی از ماهیت شغل، مسئول مستقیم و همکاران خود بهطور معنیداری رضایت داشتند، درحالیکه از حقوق و مزایا بهطور معنیداری ناراضی بودند. استرس شغلی در اعضای هیات علمی نسبتا کم بود. اعضای هیات علمی با مرتبه علمی «استاد تمام»، دارای رضایت شغلی بیشتر و اعضای هیات علمی با مرتبه علمی «دانشیار»، رضایت کمتری داشتند.<br /><strong>اصالت/ارزش افزوده علمی:</strong> اعضای هیات علمی دانشگاهها، نقش بسزایی در فرهنگسازی و ارتقای سطح دانش نسل آتی دارد؛ بنابراین میبایست در خصوص ارتقای رضایت شغلی و کاهش استرس شغلی، تلاش نمود و با اجرای راهکارهای شناساییشده، زمینه تعالی سازمانی از طریق توجه به نیروی انسانی دانشگاهی که بهعنوان داراییهای کشور محسوب میگردند، فراهم گردد.http://www.journal-imos.ir/article_143025_86414260b74419029c34e595670ac0c3.pdfموسسه آموزش عالی آیندگانمدیریت نوآوری و راهبردهای عملیاتی2783-13454120230321Designing a National Model for Evaluating and Financing Industrial Investment Projects in Iranian Towns and Industrial Areasطراحی الگوی ملی ارزیابی و تامین مالی طرح های سرمایه گذاری صنعتی در شهرکها و نواحی صنعتی ایران829917095110.22105/imos.2023.354103.1247FAناصر سیف اللهیگروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.0000-0003-3084-256XJournal Article20220730<strong>Purpose: </strong>Financing industrial investment projects and plans is one of the main concerns of managing economic enterprises. Therefore, it is necessary to consider various factors when forecasting sources and expenses. Long-term industrial investments are usually exposed to multiple risks; short-term financing for the continuation of long-term projects is especially challenging.<br /><strong>Methodology: </strong>This research is developmental In terms of type. Sampling was done using theoretical sampling and targeted and snowball methods, based on which 16 interviews were conducted. The results of the analysis of the data obtained from the interviews led to the formation of the national model for the evaluation and financing of industrial investment projects in the towns and industrial areas of Iran, based on the theory of the database, during open, central, and selective coding processes. The Strauss and Corbin method, paradigm model, and MAXQDA software were used for data analysis.<br /><strong>Findings: </strong>After analyzing the interview data, the development model of funding for investment in industrial towns has been extracted by determining the causal conditions (venture investment, suitable financing model, management abilities, company size, capital structure, laws and policies of the government), background conditions (financial issues, infrastructure, political and legal factors), intervening conditions (social capital, available resources and facilities, liquidity variables), central category (value creation, financing) public-private partnership, technology development), strategies (borrowing, investment, micro-financing, external financing, internal financing, Islamic financing) and consequences (efficiency and effectiveness of industrial units, improving competitiveness, employment generation).<br /><strong>Originality/Value: </strong>With this model's help and complete implementation, Iran's towns and industrial areas can take advantage of its benefits, improve their competitive position, and increase productivity in their organizations.<strong>هدف: </strong>تامین مالی پروژهها و طرحهای سرمایهگذاری صنعتی یکی از دغدغههای اصلی مدیریت بنگاههای اقتصادی است؛ بنابراین لازم است در پیشبینی منابع و مصارف ملاحظات مختلفی را در نظر گرفته شود. سرمایهگذاریهای صنعتی بلندمدت معمولا در معرض ریسکهای مختلف قرار دارند؛ بهخصوص تامین مالی کوتاهمدت برای تداوم پروژههای بلندمدت همواره چالشبرانگیز است.<br /><strong>روششناسی پژوهش: </strong>این پژوهش ازنظر نوع یک پژوهش توسعهای است. در این پژوهش، نمونهگیری به روش نظری و با استفاده از تکنیکهای هدفمند (قضاوتی) و گلوله برفی و بر مبنای انجام مصاحبه (تا رسیدن به اشباع نظری) بر اساس توالی ارجاع خط مستقیم 16 مصاحبه انجام گرفت. نتایج تحلیل دادههای بهدستآمده از مصاحبهها، طی فرایندهای کدگذاری باز، محوری و انتخابی به شکلگیری مدل ملی ارزیابی و تامین مالی طرحهای سرمایهگذاری صنعتی در شهرکها و نواحی صنعتی ایران بر مبنای نظریهپردازی داده بنیاد انجامید. برای تجزیهوتحلیل اطلاعات، روش استراوس و کوربین و مدل پارادایمی و نرم افزار مکس کیو.دی.اِی (MAXQDA) بهکار گرفته شد.<br /><strong>یافتهها: </strong>پس از تجزیهوتحلیل دادههای مصاحبهها، با تعیین شرایط علی (سرمایهگذاری مخاطرهپذیر، مدل تامین مالی مناسب، تواناییهای مدیریت، اندازه شرکت، ساختار سرمایه، قوانین و سیاستهای دولت)، شرایط زمینهای (مسایل مالی، زیرساخت، عوامل سیاسی و قانونی)، شرایط مداخلهگر (سرمایه اجتماعی، منابع و امکانات موجود، متغیرهای نقدینگی)، مقولهمحوری (خلق ارزش، تامین مالی مشارکت عمومی و خصوصی، توسعه فناوری)، راهبردها (استقراض، سرمایهگذاری، تامین مالی خرد، تامین مالی خارجی، تامین مالی داخلی، تامین مالی اسلامی) و پیامدها (کارایی و اثربخشی واحدهای صنعتی، ارتقای رقابتپذیری، اشتغالزایی)، مدل توسعه تامین مالی برای سرمایهگذاری در شهرکهای صنعتی استخراج گردیده است.<br /><strong>اصالت/ارزش افزوده علمی: </strong>شهرکها و نواحی صنعتی ایران با کمک گرفتن از این مدل و اجرای گامبهگام آن میتوانند از مزایای آن بهره برده و باعث بهبود جایگاه رقابتی و بالا رفتن بهرهوری در سازمان خود شوند.http://www.journal-imos.ir/article_170951_5bf7be67311b4c0c37dd45c1ded87ad7.pdf