موسسه آموزش عالی آیندگانمدیریت نوآوری و راهبردهای عملیاتی2783-13452120210522Prioritizing the Entrepreneurial Exit Causes at Business Growth Stagesاولویتبندی دلایل خروج کارآفرین از کسب وکار در مراحل رشد شرکت11312972610.22105/imos.2021.265435.1021FAمحمدرضا پارسانژادگروه مدیریت و فلسفه علم وفناوری، دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایران.https://orcid.org/00سید رشید شاهچراغگروه مدیریت و فلسفه علم وفناوری، دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایران.Journal Article20210102<strong>Purpose:</strong> The entrepreneur's exit is an important decision during the entrepreneurial process. The exit is part of the entrepreneurial process and significantly impacts the business ecosystem and the economy. The study of the entrepreneurial process is incomplete without examining the exit phenomenon. In this research, we intend to achieve a more accurate understanding of this phenomenon by analyzing the entrepreneurial exit during the six stages of growth. Prioritizing the reasons for exit for the business and social entrepreneur will contribute to a more accurate understanding of this area. <br /><strong>Methodology: </strong>The research sample consisted of experts and entrepreneurs gathered through snowball sampling. We used repeated-measures methods to rank the reasons for exit reasons. <br /><strong>Findings: </strong>After reviewing the opinions of experts and entrepreneurs, it was found that the importance of exit reasons in both types of business and social entrepreneurs changes during the different stages of business growth. On the other hand, the reasons for exit from the entrepreneur's viewpoint are not necessarily related, so the importance of exit causes from the perspective of the individual and social entrepreneur is different. Still, they are identical from the perspective of business and social enterprise. <br /><strong>Originality/Value: </strong>This study uses the method of measuring duplicate measures to rank the reasons for the departure of Iranian entrepreneurs (at the commercial and social level) during different stages of business growth. The study indicates that the exit causes differ in various stages and cannot be included in the list for all businesses regardless of their growth stage.<strong>هدف:</strong> در خروج کارآفرین بهعنوان یک تصمیم مهم در طول فرآیند کارآفرینی است. خروج بخشی از فرآیند کارآفرینی است و تأثیر زیادی بر اکوسیستم کسبوکار و اقتصاد میگذارد. بررسی فرآیند کارآفرینی بدون بررسی پدیده خروج ناقص است. در این پژوهش قصد داریم با تحلیل خروج کارآفرینی در طول مراحل ششگانه چرخه رشد کسبوکار به شناخت دقیقتری از این پدیده دستیابیم. اولویتبندی دلایل خروج بین کارآفرین تجاری و اجتماعی به شناخت دقیقتر از این حوزه کمک میکند. در این تحقیق برای رتبهبندی دلایل خروج از روش اندازههای تکراری استفاده نمودیم.<br /><strong>روششناسی پژوهش:</strong> جامعه آماری تحقیق عبارت است از خبرگان و کارآفرینان که به روش گلوله برفی و نمونهگیری در دسترس بهصورت آگاهانه انجام شد.<br /><strong>یافتهها</strong><strong>:</strong> پس از بررسی نظرات خبرگان و کارآفرینان مشخص شد که اهمیت دلایل خروج ازنظر هر دو نوع کارآفرین تجاری و اجتماعی در طول مراحل مختلف رشد کسبوکار تغییر میکند. از سوی دیگر دلایل خروج ازنظر شخص کارآفرین و ازنظر شرکت الزاماً از یکدیگر تبعیت نمیکنند بهنحویکه اهمیت دلایل خروج از منظر شخص کارآفرین تجاری و اجتماعی متفاوت است، ولی از منظر شرکت تجاری و اجتماعی مشابه میباشد. این نتایج نشاندهنده این است که دلایل خروج در مراحل مختلف متفاوت بوده و نمیتوان فهرستی از دلایل خروج برای همه کسبوکارها بدون توجه به مرحله رشد آنها ارائه داد.<br /><strong>اصالت/ارزشافزوده علمی:</strong> این پژوهش با استفاده از روش سنجش اندازههای تکراری به دنبال رتبهبندی دلایل خروج کارآفرینان ایرانی (در سطح تجاری و اجتماعی) در طول مراحل مختلف رشد کسبوکار پرداخته است.http://www.journal-imos.ir/article_129726_ce89730901685d2b0e70683f48e66fe8.pdfموسسه آموزش عالی آیندگانمدیریت نوآوری و راهبردهای عملیاتی2783-13452120210522A New Approach to the Economic Problem of Dumping based on Game Theory with Grey Parametersرویکردی جدید به مسئله اقتصادی دامپینگ مبتنی بر نظریه بازیها با پارامترهای خاکستری142912990010.22105/imos.2021.278942.1039FAداوود درویشی سلوکلاییگروه ریاضی کاربردی، دانشگاه پیام نور، تهران. ایران.0000-0001-5039-2469سمیرا حیدری گرجیگروه اقتصاد، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.Journal Article20201230<strong>Purpose:</strong> Dumping is one of the negative results of free trade. It occurs when a foreign exporter sells a commodity at a lower price than the selling price of the same or similar commodity in its domestic market in another country's market. Many approaches are used to investigate the problem of dumping, one of which is game theory, which is used in this article. <br /><strong>Methodology: </strong>Game theory is one of the advanced scientific phenomena that has provided a solid framework for strategic behaviours. A lot of data is needed to solve business problems and issues, and given that real-world data usually involves uncertainty, using definite methods in a real, inaccurate environment will not be suitable for optimal decision-making. Therefore, this article intends to study the issues of dumping and anti-dumping in countries' trade relations with the help of game theory in the environment of grey uncertainty. <br /><strong>Findings: </strong>According to the results, since healthy competition in a product's market leads to the desirability and reduction of the price of that product, the formation of healthy competition requires appropriate policies and policies for businesses to survive in a competitive market or be strengthened in those markets. <br /><strong>Originality/Value: </strong>Game theory is one of the applied fields that has grown in decision-making and economics and has attracted the attention of many researchers. Utilizing this theory can help the current knowledge about the further application of this theory in the country's economic conditions.<strong>هدف:</strong> دامپینگ یا همان بازارشکنی بهعنوان یکی از نتایج منفی تجارت آزاد میباشد و زمانی رخ میدهد که صادرکننده خارجی کالایی را باقیمتی پایینتر از قیمت فروش همان کالا یا کالای مشابه در بازار داخلی خود، در بازار کشور دیگر به فروش برساند. برای بررسی مسئله دامپینگ رویکردهای فراوانی به کار گرفته میشود که یکی از این رویکردها نظریه بازیهاست که در این مقاله بهکاررفته است.<br /><strong>روششناسی پژوهش:</strong> نظریه بازی یکی از پدیدههای پیشرفته علمی است که چارچوبهای مستحکمی برای رفتارهای استراتژیک فراهم آورده است. ازآنجاکه برای رفع مشکلات و مسائل تجاری نیاز به دادههای فراوانی بوده و با توجه به اینکه دادهها در دنیای واقعی معمولاً شامل عدم قطعیت هستند؛ بنابراین بهکارگیری روشهای قطعی در محیط نادقیق واقعی برای تصمیمسازی بهینه مناسب نخواهد بود. ازاینرو، این مقاله بر آن است تا بررسی مسائل دامپینگ و ضد دامپینگ در روابط تجاری کشورها به کمک نظریه بازیها در محیط عدم قطعیت خاکستری بپردازد.<br /><strong>یافتهه</strong><strong>ا:</strong> دامپینگ بهعنوان یکی از نمونههای رقابت ناسالم و نامشروع در عرصه تجاری کشورها خسارتی را به بخشهای تولیدی کشورهای درحالتوسعه وارد میکند. ازآنجاییکه رقابت سالم در بازار یک کالا باعث مطلوبیت و کاهش قیمت آن کالا میگردد، شکلگیری رقابت سالم نیازمند وجود خطمشی و سیاست مناسب میباشد تا بنگاههای تجاری توانایی بقا در بازار رقابتی را داشته باشند یا در بازارهای مذکور تقویت گردند.<br /><strong>اصالت/ارزشافزوده علمی:</strong> نظریه بازیها یکی از زمینههای کاربردی است که در حوزه تصمیمگیری و اقتصادی رشد کرده و نظر محققان زیادی را به خود جلب کرده است، بهره بردن از این تئوری میتواند به دانش حاضر در خصوص کاربرد بیشتر این تئوری در شرایط اقتصادی کشور یاریرسان باشد.http://www.journal-imos.ir/article_129900_eb08c162bd0c923d5b3e104ac0d6aa71.pdfموسسه آموزش عالی آیندگانمدیریت نوآوری و راهبردهای عملیاتی2783-13452120210522Identifying and Prioritizing Critical Success Factors in Telecommunication Supply Chain Management in Mazandaran Province using DANPشناسایی و اولویتبندی عوامل حیاتی موفقیت در مدیریت زنجیره تأمین با روش دیماتل مبتنی بر تحلیل شبکه: مطالعه موردی مخابرات استان مازندران305412972710.22105/imos.2021.280242.1044FAهومن شبابیگروه مدیریت بازرگانی، موسسه آموزش عالی غیر انتفاعی- غیر دولتی راه دانش، بابل، ایران.0000-0002-2601-7842محمود یحییزادهفرگروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.مریم غیاث آبادی فراهانیگروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک. ایران.روشنک معتمدیگروه مدیریت بازرگانی، موسسه آموزش عالی غیر انتفاعی- غیر دولتی راه دانش، بابل، ایران.پیمان غفاری اشتیانیگروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک. ایران.Journal Article20210109<strong>Purpose:</strong> This research aims to identify and prioritize the critical factors of success in managing the telecommunication supply chain of Mazandaran province with the help of the DEMATEL-based Analytical Network Process (DANP). <br /><strong>Methodology: </strong>The present study is exploratory survey research and an applied case study. The statistical population is 15 experts in telecommunication of Mazandaran province. Their opinions are used to prioritize the criteria. Since the study population is limited, it was decided to examine the whole society, and sampling should be avoided. <br /><strong>Findings: </strong>Four main dimensions - safety, cost, organizational, and after-repair and maintenance - were determined among the different criteria. According to the experts' answers and the analysis results, repair and maintenance are the essential components in prioritizing the critical success factors in managing the telecommunication supply chain of Mazandaran province. <br /><strong>Originality/Value: </strong>The study showed that companies could gain a tremendous competitive advantage by identifying and prioritizing the critical factors of success in supply chain management, shedding light on better policymaking in the field.<strong>هدف</strong>: هدف از این تحقیق، شناسایی و اولویتبندی عوامل حیاتی موفقیت در مدیریت زنجیره تأمین با روش دیماتل مبتنی بر تحلیل شبکه در مخابرات استان مازندران بوده است.<br /><strong>روششناسی پژوهش:</strong> برای این منظور، ضمن مطالعه عمیق ادبیات این حوزه و استخراج عوامل حیاتی موفقیت زنجیره تأمین (شامل چهار بعد ایمنی، هزینهای، سازمانی و تعمیر و نگهداری و همچنین معیارهای هرکدام از آنها)، از 15 نفر از خبرگان، شامل مدیران و کارشناسان مخابرات استان مازندران، خواسته شد تا این عوامل را در حوزه موفقیت زنجیره تأمین مخابرات استان مازندران اولویتبندی نمایند.<br /><strong>یافتهها</strong>: نتایج حاکی از این است که بعد تعمیر و نگهداری دارای بیشترین وزن بوده و بهعنوان حیاتیترین مؤلفه موفقیت در مدیریت زنجیره تأمین مخابرات استان مازندران میباشد. نتایج حاصله میتواند راهگشای سیاستگذاریهای مناسب در حوزه مخابرات ایران باشد.<br /><strong>اصالت/ارزشافزوده علمی</strong>: نتایج پژوهش نشان داد که با شناسایی و اولویتبندی عوامل حیاتی موفقیت در مدیریت زنجیره تأمین شرکتها میتوانند مزیت رقابتی زیادی را به دست بیاورند.http://www.journal-imos.ir/article_129727_03893bdc317ec903fd1128c63dd6bebc.pdfموسسه آموزش عالی آیندگانمدیریت نوآوری و راهبردهای عملیاتی2783-13452120210522Organizational Flexibility and Financial Performance: A Case Study of Social Security Branches in Tehranانعطافپذیری سازمانی و عملکرد مالی: موردمطالعه شعب تأمین اجتماعی شهر تهران556313025510.22105/imos.2021.282313.1088FAمنا دستامگروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران.Journal Article20201231<strong>Purpose:</strong> Organizational flexibility has become an undeniable necessity in today's uncertain and dynamic environment. It allows the organization to respond appropriately to environmental changes, which can even affect its financial performance. The present study investigates the relationship between organizational flexibility and financial performance. <br /><strong>Methodology: </strong>The present study is one of those applied research studies whose information was collected using a survey method. It is of correlation type because it examines the relationship between organizational flexibility and financial performance. <br /><strong>Findings: </strong>The results show that organizational flexibility has a positive and significant relationship with financial performance. In other words, planned and adaptive flexibility have an essential relationship with financial performance, and the path coefficient of adaptive flexibility is higher than that of planned flexibility. <br /><strong>Originality/Value: </strong>The originality and value of the text lie in its contribution to understanding the critical link between organizational flexibility and financial performance, offering practical insights for managerial decision-making in navigating today's dynamic business environment.<strong>هدف:</strong> انعطافپذیری سازمانی بهضرورت انکارناپذیر در محیط نامطمئن و پویای امروزی تبدیلشده است بهطوریکه به سازمان قابلیت واکنش مناسب در برابر تغییرات محیطی را میدهد و حتی میتوانند بر عملکرد سازمان علیالخصوص، عملکرد مالی تأثیرگذارند.<br /><strong>روششناسی پژوهش:</strong> پژوهش حاضر در آن دسته پژوهشهای کاربردی قرار میگیرد که اطلاعات آن به شیوه پیمایشی جمعآوری گردیده است و چون به بررسی رابطه انعطافپذیری سازمانی و عملکرد مالی میپردازد از نوع همبستگی میباشد.<br /><strong>یافتهها</strong><strong>:</strong> نتایج نشان میدهد که انعطافپذیری سازمانی رابطه مثبت و معناداری با عملکرد مالی دارد. بهعبارتیدیگر انعطافپذیری برنامهریزیشده و انطباقی با عملکرد مالی رابطه معناداری دارد و ضریب مسیر انعطافپذیری انطباقی بیشتر از انعطافپذیری برنامهریزیشده بیشتر بوده است.<br /><strong>اصالت/ارزشافزوده علمی:</strong> نتایج حاصل از این پژوهش میتواند مورداستفادهی مدیران، کارشناسان و پژوهشگران قرار گیرد.http://www.journal-imos.ir/article_130255_76a4a722e9f8861da6be793fbfc8979d.pdfموسسه آموزش عالی آیندگانمدیریت نوآوری و راهبردهای عملیاتی2783-13452120210522Capital Market Response to Strategic Analysis in Organization Management (Case Study: User and Capital Companies)واکنش بازار سرمایه نسبت به تحلیل راهبردی در مدیریت سازمان (مورد مطالعه: شرکتهای کاربر و سرمایهبر)647813095710.22105/imos.2021.281194.1055FAوحید بخردی نسبگروه حسابداری، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران0000-0001-7601-7915Journal Article20210213<strong>Purpose</strong>: This study investigated market reactions to business strategies in capital and user companies. <br /><strong>Methodology</strong>: The study's statistical population consisted of all companies listed on the Tehran Stock Exchange between 2010 and 2019. The sample is Equals 147 companies using the systematic elimination method. However, with the aim of the research, the effect of business strategies on the market reaction to the announcement of earnings in capital companies relative to the companies of the company, therefore, by applying the sample criteria to the two groups of capital companies and users (111 Capital company and 36 user companies and a total of 1176 companies-year). The research method was performed using multiple regression with the panel data approach after running the precondition of comparing two independent samples. <br /><strong>Findings</strong>: The results show that by adopting cost leadership strategies in capital companies, earnings announcements are reduced to user companies, and earnings announcements are increased by adopting distinct strategies in capital companies compared to user companies. <br /><strong>Originality/Value: </strong>The best business strategy for user companies is cost leadership, and capital companies are the product and product differentiation strategy. The timing of these two strategies in the manufacturing industry will cause a reversal of capital loss and lead to an earnings announcement.<strong>هدف:</strong> هدف از پژوهش حاضر بررسی واکنش بازار نسبت به انتخاب راهبردهای سازمانی میباشد.<br /><strong>روششناسی پژوهش:</strong> جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه شرکتهای پذیرفتهشده در بازار اوراق بهادار تهران طی سالهای 1388 تا 1398 میباشد و موردمطالعه شرکتهای سرمایهبر و شرکتهای کاربر میباشد. همچنین حجم نمونه با استفاده از روش حذف سیستماتیک بالغ بر 147 شرکت میباشد. ولی با توجه به هدف پژوهش که بررسی تأثیر راهبردهای کسبوکار بر واکنش بازار نسبت به اعلان سود در شرکتهای سرمایهبر نسبت به شرکتهای کاربر میباشد، لذا با کاربست معیارهایی حجم نمونه به دو گروه شرکتهای سرمایهبر و کاربر (111 شرکت سرمایهبر و 36 شرکت کاربر و درمجموع 1617 شرکت-سال) تفکیک شد. روش پژوهش با استفاده از رگرسیون چندگانه با رویکرد دادههای تلفیقی پس از اجرای پیششرط مقایسه دو نمونه مستقل، انجام شد.<br /><strong>یافتهها: </strong>شواهد پژوهش نشان داد که با اتخاذ راهبردهای رهبری هزینه در شرکتهای سرمایه بر نسبت به شرکتهای کاربر، اعلان سود کاهش مییابد و با اتخاذ راهبردهای متمایز در شرکتهای سرمایهبر نسبت به شرکتهای کاربر، اعلان سود افزایش مییابد.<br /><strong>اصالت/ارزشافزوده علمی:</strong> بهترین راهبرد کسبوکار برای شرکتهای کاربر، راهبرد رهبری هزینه و شرکتهای سرمایهبر، راهبرد متمایزسازی محصولات و تولیدات است. اتخاذ بهنگام این دو راهبرد در صنایع تولیدی، از فرسایش سرمایه جلوگیری و منجر به اعلان سود خواهد شد.http://www.journal-imos.ir/article_130957_a4e3f651918452034e42dc28217640bc.pdfموسسه آموزش عالی آیندگانمدیریت نوآوری و راهبردهای عملیاتی2783-13452120210522Human Resource Management Activities and Organizational Commitment among the Engineers and Technical Technicians of the Electricity Companyفعالیتهای مدیریت منابع انسانی و تعهد سازمانی در بین مهندسین و تکنسینهای فنی شرکت برق799512972810.22105/imos.2021.281296.1057FAسجاد صالحی کردآبادیگروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران0000-0002-8870-9836مهرداد گودرزوند چگینیگروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رشت، رشت، ایران.شهرام اسماعیل پورگروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رشت، رشت، ایران.فرزانه زاددوستیکارشناس مسئول مالی دیوان محاسبات استان گیلان، رشت، ایران.Journal Article20210114<strong>Purpose:</strong> One of the strategic issues of Guilan Regional Electricity Company is planning and providing appropriate communication methods to attract the employees' participation to improve continuously, increase the efficiency and effectiveness of activities, create added value, active and lively environment, maintain intellectual capital, and create change. By institutionalizing learning, the study aims to develop organizational innovation and growth. <br /><strong>Methodology:</strong> The research method is correlation, and the field data collection method and data collection tool are questionnaires. In the present study, 79 complete questionnaires were obtained using the random sampling method, and the research hypotheses were tested using the Pearson correlation test. <br /><strong>Findings:</strong> The results indicate a positive relationship between human resource functions (service compensation, employee training and development, and top management support) and employees' organizational commitment. <br /><strong>Originality/Value:</strong> The present study highlights the relationship between human resource functions (service compensation, employee training and development, and support for the organization's top management) and the organizational commitment of the company's engineers and technicians.<strong>هدف:</strong> از موضوعات راهبردی شرکت برق منطقهای گیلان، موضوع برنامهریزی و تدارک شیوههای مناسب ارتباطی برای جلب مشارکت تمامی کارکنان در جهت بهبود مستمر، افزایش کارایی و اثربخشی فعالیتها، ایجاد ارزشافزوده، محیط فعال و بانشاط، حفظ و نگهداری مطلوب سرمایههای فکری و ایجاد تغییر از طریق نهادینه کردن یادگیری بهقصد خلق نوآوری و بالندگی سازمانی است. هدف اصلی این تحقیق مطالعه رابطه فعالیتهای مدیریت منابع انسانی و تعهد سازمانی است.<br /><strong>روششناسی پژوهش:</strong> روش تحقیق حاضر از نوع همبستگی بوده و روش جمعآوری اطلاعات میدانی و ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه است. در تحقیق حاضر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی 79 پرسشنامه کامل دریافت شد و درنهایت به آزمون فرضیههای تحقیق از طریق آزمون همبستگی پیرسون پرداخته شد.<br /><strong>یافتهها:</strong> نتایج حاکی از ارتباط مثبت بین کارکردهای منابع انسانی (جبران خدمات، آموزش و توسعه کارکنان و حمایت مدیریت عالی سازمان) با تعهد سازمانی کارکنان بود.<br /><strong>اصالت/ارزشافزوده علمی:</strong> تحقیق حاضر در راستای همین موضوع به بررسی رابطه کارکردهای منابع انسانی (جبران خدمات، آموزش و توسعه کارکنان و حمایت مدیریت عالی سازمان) با تعهد سازمانی مهندسین و تکنسینهای شرکت برق میپردازد.موسسه آموزش عالی آیندگانمدیریت نوآوری و راهبردهای عملیاتی2783-13452120210522Investigating the Effect of Effective Factors on Actual Purchase with the Mediating Role of Purchase Intention and the Moderating Role of Iranian Product Typeبررسی اثر عوامل موثر بر خرید واقعی با نقش میانجی قصدخرید و نقش تعدیلگری نوع محصول ایرانی9611512990110.22105/imos.2021.281500.1061FAعلی اکبر شهری مجارشینگروه مدیریت بازرگانی، واحد بین المللی کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، جزیره کیش، ایران.0000-0001-8208-0961علیرضا روستاگروه مدیریت بازرگانی، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.0000-0001-8981-4374عبدالله نعامیگروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.Journal Article20210106<strong>Purpose</strong>: The primary purpose of this study is to investigate the factors affecting the actual or final purchase of Iranian goods by evaluating the mediation effect of purchase intention and the moderating role of Iranian product type. <br /><strong>Methodology: </strong>This research is an applied goal in terms of a quantitative research approach and has a descriptive survey strategy. The statistical population of this study is all customers and consumers of Iranian clothing and home appliances in the East Azarbaijan province of Tabriz, of which 377 people were calculated and selected as a sample by G-Power software. The data collection tool is a questionnaire, and the structural equation model with Smart Pls software has been used to analyze the data. <br /><strong>Findings: </strong>The results show that product knowledge, perceived quality, and perceived value positively and significantly affect the intention to buy Iranian goods. Also, the variables of product knowledge and perceived value positively and significantly affect the actual purchase of Iranian goods. Contrary to the research results, the perceived quality variable does not positively impact actual purchases substantially. The mediating role of the purchase intention variable was confirmed for the relationship between product knowledge and perceived value with the actual purchase. The product type variable only modulates the causal relationship between product knowledge and actual purchase. This section presents the study's main findings (usually with statistical significance). <br /><strong>Originality/Value: </strong>This research provides accurate and precise information about consumers' attitudes toward Iranian goods. These results can be a roadmap for manufacturers to strengthen and improve the market share of Iranian goods by increasing the quality, providing knowledge about the performance of Iranian goods, and increasing confidence.<strong>هدف:</strong> هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر عوامل اثرگذار بر خرید واقعی یا نهایی کالای ایرانی با ارزیابی اثر میانجیگری قصد خرید و نقش تعدیلگری نوع محصول ایرانی میباشد.<br /><strong>روششناسی پژوهش:</strong> این تحقیق از بعد هدف کاربردی بوده و از لحاظ رویکرد تحقیق کمی و دارای استراتژی توصیفی پیمایشی میباشد. جامعه آماری این تحقیق کلیه مشتریان و مصرفکنندگان پوشاک ایرانی و لوازمخانگی ایرانی در استان آذربایجان شرقی شهر تبریز میباشد که از بین آنها تعداد 377 نفر بهعنوان نمونه توسط نرمافزار G-Power محاسبه و انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه میباشد و برای تجزیهوتحلیل دادهها از مدل معادلات ساختاری با نرمافزار Smart Pls استفادهشده است.<br /><strong>یافتهها:</strong> نتایج نشان میدهد که متغیرهای دانش محصول، کیفیت ادراکشده و ارزش ادراکشده اثر مثبت و معناداری بر قصد خرید کالای ایرانی دارند، همچنین متغیرهای دانش محصول و ارزش ادراکشده اثر مثبت و معناداری خرید واقعی کالای ایرانی دارند. برخلاف نتایج تحقیقات انجامیافته متغیر کیفیت ادراکشده بر خرید واقعی اثر مثبت و معناداری ندارد. نقش میانجی متغیر قصد خرید برای روابط دانش محصول و ارزش ادراکشده با خرید واقعی مورد تائید قرار گرفت. متغیر نوع محصول صرفاً رابطه علی بین دانش محصول و خرید واقعی را تعدیل میکند. این بخش یافتههای اصلی مطالعه (معمولاً با ذکر معنیداری آماری) بیان میشوند.<br /><strong>اصالت/ارزشافزوده علمی:</strong> نتایج این تحقیق، اطلاعات کاملاً صحیح، درست و شفافی در خصوص نگرش مصرفکنندگان نسبت به کالای ایرانی ارائه میدهد. این نتایج میتواند برای تولیدکنندگان نقشه راهی در جهت تقویت و بهبود سهم بازار کالای ایرانی از طریق افزایش کیفیت و ارائه دانش در خصوص عملکرد کالای ایرانی و اعتماد افزایی باشد.http://www.journal-imos.ir/article_129901_54ad622ca782dcfe061f82f2d67b29c9.pdf