مدل مدیریت عوامل انگیزش فردی، تیمی و سازمانی در توسعه نوآوری‌های شاخص (مطالعه موردی: 4 شرکت در شهرک صنعتی توس مشهد)

احسان لطفی؛ سعید آیباغی اصفهانی

دوره 2، شماره 4 ، اسفند 1400، ، صفحه 420-433

چکیده
  هدف: توسعه نوآوری شاخص معمولاً مستلزم کار با بازارها و فن‌آوری‌های جدید است که سطوح بالایی از عدم اطمینان و ریسک را به همراه دارد. توسعه نوآوری‌های شاخص به دلیل عدم قطعیت بالا منجر به افزایش بروز مسائل پیش‌بینی‌نشده می‌شود. انگیزه بخشی به کارکنان یک چالش مهم در رشد شرکت‌های بزرگ شناسایی‌شده است. این مقاله به بررسی روش‌های انگیزه ...  بیشتر

امکان‌سنجی و پیاده‌سازی مدیریت یکپارچه سواحل غرب استان مازندران بر اساس معیار ICZM

حبیبه کریمی؛ خاطره باقرزاده اصل؛ سمیرا ترابی

دوره 1، شماره 4 ، اسفند 1399، ، صفحه 422-449

چکیده
  هدف: ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﯾﮑﭙﺎرﭼﻪ ﻣﻨﺎﻃﻖ ﺳﺎﺣﻠﯽ که هدف این مطالعه است، به‌عنوان اصلی‌ترین روش ﻧﺠﺎت ﺳﻮاﺣﻞ از آشفتگی‌های زیست‌محیطی شناخته‌شده و ﮐﺸﻮرﻫﺎی ﺑﺴﯿﺎری در ﺟﻬﺎن از ﻃﺮﯾﻖ ﺗﻬﯿﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ اﯾﻦ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ، در ﺟﺴﺘﺠﻮی ﺗﻮازن ﺑﺨﺸﯿﺪن ﻧﯿﺎز اﻧﺴﺎن ﺑﻪ ﺧـﺪﻣﺎت ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺳﺎﺣﻠﯽ ﺑﺎ توان‌ها و آستانه‌های ﻃﺒﯿﻌﯽ ...  بیشتر

رابطه بین تعهد سازمانی و جو سازمانی با سلامت عمومی (مطالعه موردی معلمان تربیت بدنی استان کرمانشاه)

محمد سعید کیانی؛ لیلا نظری

دوره 3، شماره 4 ، اسفند 1401، ، صفحه 423-436

چکیده
  هدف: جو سازمانی مناسب می‌تواند در انگیزش و بهبود روحیه و مشارکت افراد در تصمیم‌گیری‌ها و خلاقیت و نوآوری آنان موثر بوده و به عنوان یک منبع در تامین سلامت روانی کارکنان به حساب آید، با وجود این جو سازی نامناسب می‌تواند منبع عمده فشار روانی نیز باشد. هدف از این پژوهش، بررسی رابطه بین تعهد سازمانی و جو ‌سازمانی با سلامت عمومی معلمان ...  بیشتر

نگهداشت وجه نقد، ارزش شرکت و عملکرد مالی تحت محدودیت در تأمین مالی: موردمطالعه بازار سرمایه ایران

آزاده شمشاد؛ محسن ایمنی

دوره 2، شماره 4 ، اسفند 1400، ، صفحه 434-446

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر به‌منظور جمع‌آوری شواهدی در خصوص بررسی ارتباط بین نگهداشت وجه نقد، ارزش شرکت و عملکرد مالی شرکت‌های تحت محدودیت در تأمین مالی بازار سرمایه ایران انجام گردیده است.روش‌شناسی پژوهش: بدین منظور این پژوهش در بازه زمانی ۸ ساله بین 1391 لغایت 1398، برای 91 شرکت (تعداد مشاهدات ۷۲۸) مورد بررسی قرار گرفت. همچنین از رگرسیون داده‌های ...  بیشتر

بررسی راهبرد های تصمیم در برجام بر مبنای سازوکار تئوری بازیها

روح اله کیانی قلعه نو

دوره 3، شماره 4 ، اسفند 1401، ، صفحه 437-451

چکیده
  هدف: در این پژوهش استراتژی های تصمیم گیرندگان داخلی و خارجی در برجام با استفاده از نظریه بازیها بررسی می شود. روش‌شناسی پژوهش: تصمیمات اتخاذ شده توسط سه شخصیت مرتبط در برجام شامل، رهبری ایران، دولت ایران و گروه (1+5) با استفاده از نظریه بازیها شبیه سازی و بر مبنای ساز و کار تئوری بازیها تحلیل و بررسی شده است. در بخش بیان مسله، اصولی پذیرفته ...  بیشتر

روش جستجوی محلی ابتکاری جدید برای جدول زمانی دروس دانشگاهی

محمد صادق شیری؛ سید مصطفی خرمی زاده؛ وحید احمدی

دوره 3، شماره 4 ، اسفند 1401، ، صفحه 452-464

چکیده
  هدف: در این مقاله یک روش دومرحله‌ای جدید برای حل مساله‌ی زمان‌بندی دروس دانشگاهی مبتنی بر برنامه‌ی درسی ارایه شده است. در هر دو مرحله، روش از رویکرد فراابتکاری جدید استفاده شده است. علاوه بر این، یک نمایش جواب جدید برای زمان‌بندی دروس دانشگاهی معرفی شده است و از برخی رویکردها نیز برای تشدید و تنوع استفاده می‌شود که کاملاً مبتنی ...  بیشتر

شناسایی، ارزیابی و رتبه بندی عوامل موثر در بهبود کیفیت گردشگری جنگ در ایران (سفرهای راهیان نور)

محمد قاسمی؛ محمدمهدی مهتدی

دوره 3، شماره 4 ، اسفند 1401، ، صفحه 465-482

چکیده
  هدف: اردوهای راهیان نور به‌عنوان یکی از نمونه‌های گردشگری جنگ در دهه‌های اخیر پس از جنگ تحمیلی ایران و عراق مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به اهمیت این سرمایه، شایسته است تا مسئولین امر و کلیه برنامه‌ریزان این اردوها بکوشند تا کیفیت برگزاری این اردوها را ارتقا بخشند. روش‌شناسی پژوهش: این تحقیق بر حسب هدف کاربردی، و از لحاظ نوع ...  بیشتر

بررسی تأثیر ابعاد شایستگی هوش تجاری بر عملکرد بازاریابی با در نظر گرفتن نقش میانجی مدیریت ارتباط با مشتری

حسین نوروزی؛ مبینا رحمانی گوهر؛ حسین ایمانی پور

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 اسفند 1402

چکیده
  هدف: با توجه به تغییراتی که در سال های اخیر در روند کسب و کارها اتفاق افتاده، توجه به مقوله هوش تجاری موضوع مهمی شده‌ است.لذا پژوهش حاضر به بررسی تأثیر ابعاد شایستگی هوش تجاری بر عملکرد بازاریابی با در نظر گرفتن نقش میانجی مدیریت ارتباط با مشتری در کسب و کار های گردشگری می پردازد. روش‌شناسی پژوهش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و ماهیتی ...  بیشتر

ارائه مدل تدوین راهبرد مدیریت دانش بر مبنای راهبرد کسب‌ وکار

محمدرضا زاهدی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 اسفند 1402

چکیده
  هدف: هدف اصلی این تحقیق ارائه مدل تدوین راهبرد مدیریت دانش بر مبنای راهبرد کسب‌ وکار می باشد. روش‌شناسی پژوهش: در این تحقیق از ترکیبی از روش های کمّی و کیفی برای استخراج مؤلفههای کلیدی تدوین راهبرد دانش سازمانها از روش های مصاحبه خبرگی و توصیفی تحلیل (کیفی) استفاده میشودو نیز جهت اعتبارسنجی مدل روشهای کمّی و آماری بکار گرفته خواهد ...  بیشتر

بررسی رابطه بین تجربه برند، بازخوانی برند و وفاداری برند در بازاریابی تجربی (مورد مطالعه: مارال چرم)

مهدی اجلی؛ محمدمهدی مظفری؛ سحر جوهری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 14 اسفند 1402

چکیده
  در دهه‌های اخیر، تحقیق در خصوص برند مشتری، جایگاه ویژه ای را در حوزه‌های مختلف اعم از دانشگاهی و بازار کسب وکار به خود اختصاص داده است. بسیاری از محققین و مدیران شرکت به این نتیجه رسیده‌اند که یکی از دلایل اهمیت مفهوم ارزش ویژه برند، نام و نشان تجاری مشتری است که موجب ایجاد ارزش برای مشتریان و هم برای شرکت می‌نماید و در نتیجه بازاریابان ...  بیشتر

بررسی حسابداری و حسابرسی خودکار در بستر بلاکچین با رویکرد دلفی فازی

پیام نوری دوآبی؛ فریدون رهنمای رودپشتی؛ حمیدرضا کردلویی؛ هاشم نیکو مرام؛ قدرت‌اله طالب‌نیا

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 اسفند 1402

چکیده
  هدف- این پژوهش با هدف فهم و تحلیل دقیق وضعیت فعلی، شناسایی عوامل استراتژیک توسعه، عملکرد و تغییرات آینده به بررسی ویژگی‌ها، قابلیت‌ها و عوامل پلتفرم بلاکچین و تعیین احتمال وقوع و تأثیر آن بر حسابداری و حسابرسی به عنوان یک سیستم اطلاعاتی خودکار پرداخته است. روش‌شناسی پژوهش- این پژوهش بین‌رشته‌ای مبتنی بر رویکرد رویدادی در آینده‌پژوهی ...  بیشتر

بررسی تاثیر شدت رقابت و اندوخته سازمانی بر رابطه بین نوآوری و عملکرد شرکت

محسن رشیدی؛ مصطفی عبدی؛ مائده صومی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 اسفند 1402

چکیده
  هدف: تغییرات فعلی در زمینه های فن آوری و مسائل شکل گرفته در سطوح مختلف جامعه و شرکت ها باعث افزایش اهمیت توجه به جنبه نوآوری در سازمان ها شده است. در همین این راستا، وضعیت رقابتی بازار ها و منابع مالی که در شرکت ها ذخیره شده، می‌ تواند شرایط برای بهبود عملکرد مرتبط با نو آوری را افزایش بدهد. به عبارتی دیگر ، نوآوری خود یک عامل اصلی در ...  بیشتر

تاثیر مدیریت سبز بر گرایش به بازاریابی پایدار در کسب‌وکارهای صنعتی کوچک و متوسط: نقش واسطه‌ای مشروعیت اجتماعی

حشمت الله سروش نیا؛ جلال حقیقت منفرد؛ آناهیتا سالاری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 اسفند 1402

چکیده
  هدف: براساس دیدگاه مبتنی بر منابع و نظریه نهادی، هدف این پژوهش بررسی اثر مدیریت سبز بر گرایش به بازاریابی پایدار و نقش واسطه‌ای مشروعیت اجتماعی در کسب‌وکارهای صنعتی کوچک و متوسط می‌باشد. روش‌شناسی پژوهش: در این پژوهش از "مدل‌سازی معادلات ساختاری" و "حداقل مربعات جزئی" استفاده شده است. این مطالعه معیارهای پیشنهادی معرفی‌شده ...  بیشتر

درماندگی مالی و حق‌الزحمه حسابرسی: شواهدی جدید از نقش اندازه شرکت

آزاده شمشاد

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 29 اسفند 1402

چکیده
  هدف: درماندگی مالی می‌تواند ریسک سرمایه‌گذاری را برای سرمایه‌گذاران افزایش دهد. لذا بررسی صورت‌های مالی توسط فردی مستقل الزامی به نظر خواهد رسید. از اینرو هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین درماندگی مالی و حق‌الزحمه حسابرسی است. همچنین به بررسی اثر اندازه شرکت در این رابطه نیز می‌پردازد. هرچه شرکت‌ها بزرگ‌تر یا کوچک‌تر باشند می‌توانند ...  بیشتر

بررسی تاثیر سرمایه فکری بر عملکرد سازمانی و عملیات مدیریت دانش(مورد مطالعه: فرمانداری شهرستان همدان)

مهدی اجلی؛ محمدرضا علیزادگان

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 12 فروردین 1403

چکیده
  چکیده هدف: ظهور اقتصاد جدید مبتنی بر دانش و اطلاعات منجر به افزایش علاقه محققان به مطالعه در حوزه سرمایه فکری شده است. این حوزه که توجه بسیاری از محققین را به خود جلب نموده است، سرمایه فکری را به عنوان ابزاری برای تعیین ارزش سازمان مورد استفاده قرار می‌دهند. در اقتصاد دانشی برخلاف اقتصاد صنعتی، دانش یا سرمایه فکری به عنوان عامل تولید ...  بیشتر

کاربرد روش تحلیل پوششی داده‌ها در بررسی عملکرد تولیدکنندگان گندم‌آبی با رویکرد محیط‌زیستی

فاطمه زرگران؛ محمود دانشور کاخکی؛ لیلی ابوالحسنی؛ الناز نجاتیان پور؛ محمود صبوحی صابونی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 22 فروردین 1403

چکیده
  هدف: در مطالعه حاضر کارایی فنی و کارایی محیط زیستی تولیدکنندگان گندم‌آبی 31 استان‌ کشور با لحاظ کردن انتشار گاز 〖CO〗_2 به عنوان ستانده نامطلوب طی سال‌ های زراعی 1385-1397 بررسی شد. روش‌شناسی پژوهش: روش تحلیل پوششی داده‌ها و شاخص بهره‌وری مالم‌کوئیست تحت دسترسی طبیعی و مدیریتی به کارگرفته شد. مقدار تولید گندم به عنوان ستانده مطلوب، ...  بیشتر

حسابداری و حسابرسی
تأثیر هزینه نمایندگی بر رابطه ویژگی‌های مدیریت و حساسیت سرمایه گذاری به وجه نقد داخلی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

صدیقه کامران راد؛ سید حسام وقفی؛ ملیحه قزوینی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 30 فروردین 1403

چکیده
  یکی از مباحثی که به خوبی در مبانی نظری اقتصاد مالی به آن پرداخته شده است، حساسیت هزینه‌های سرمایه گذاری نسبت به جریان وجه نقد است. میزان اتکای یک شرکت بر منابع داخلی از طریق حساسیت سرمایه گذاری به جریان نقدی آن شرکت تعیین می‌شود. در این راستا پژوهش حاضر به بررسی نقش تعدیل-کنندگی هزینه‌های نمایندگی بر رابطه بین ویژگی‌های مدیرعامل ...  بیشتر

روشی برای ارزیابی عملکرد موسسات بر اساس روش تحلیل پوششی داده ها با داده های کیفی و تاکید بر OCB

محمد جواد حسین زاده سلجوقی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 اردیبهشت 1403

چکیده
  هدف: رفتار شهروندی سازمانی(OCB ) ، یکی ازمفاهیم مهمی که طی چندسال اخیر به عنوان عاملی موثر در موفقیت سازمان‌ها ‌است. باوجود اثبات تاثیر OCB براثربخشی و کارایی سازمان، روش مناسب برای تعیین میزان تاثیر آن کمتر شناخته شده‌است. OCB یک شاخص‌ کیفی به عنوان ستانده درارزیابی کارایی است. دراین مقاله با استفاده از روش تحلیل پوششی داده‌های ترتیبی ...  بیشتر