احسان لطفی؛ سعید آیباغی اصفهانی
دوره 2، شماره 4 ، اسفند 1400، ، صفحه 420-433
چکیده
هدف: توسعه نوآوری شاخص معمولاً مستلزم کار با بازارها و فنآوریهای جدید است که سطوح بالایی از عدم اطمینان و ریسک را به همراه دارد. توسعه نوآوریهای شاخص به دلیل عدم قطعیت بالا منجر به افزایش بروز مسائل پیشبینینشده میشود. انگیزه بخشی به کارکنان یک چالش مهم در رشد شرکتهای بزرگ شناساییشده است. این مقاله به بررسی روشهای انگیزه ...
بیشتر
هدف: توسعه نوآوری شاخص معمولاً مستلزم کار با بازارها و فنآوریهای جدید است که سطوح بالایی از عدم اطمینان و ریسک را به همراه دارد. توسعه نوآوریهای شاخص به دلیل عدم قطعیت بالا منجر به افزایش بروز مسائل پیشبینینشده میشود. انگیزه بخشی به کارکنان یک چالش مهم در رشد شرکتهای بزرگ شناساییشده است. این مقاله به بررسی روشهای انگیزه دهی مدیران به کارکنان در راستای نوآوری شاخص میپردازد. مدیریت عوامل انگیزهبخش ساختاریافته (سازمانی) سهم مهمی در پرورش نوآوری شاخص دارد.مدل پژوهش: این مطالعه یک مدل نظری در حوزه مدیریت عوامل انگیزهبخش سازمانی بهمنظور توسعه نوآوری شاخص ارائه میکند. مدل آزمون شده و با بررسی موردی چهار شرکت بهتفصیل شرح و بسط دادهشده است.یافتهها: یافتهها نشان میدهد که مدیران میتوانند بر سطح اولیه انگیزش افراد تأثیر بگذارند که به موفقیت در انجام وظایف، ایجاد توسعهیافتگی همراه با بزرگتر شدن اهداف افراد در سازمان و حمایت سازمانی میانجامد. حوزه انگیزش را میتوان در سه سطح مختلف: افراد، تیمهای پروژهای و سازمان طبقهبندی کرد.اصالت/ارزش افزوده علمی: براساس نتایج این پژوهش میتوان بیان داشت استفاده از مهارتها و توانایی در انجام وظایف شغلی افراد و ارتقای نوآوری عملکردی آنها موثر باشد.
حبیبه کریمی؛ خاطره باقرزاده اصل؛ سمیرا ترابی
دوره 1، شماره 4 ، اسفند 1399، ، صفحه 422-449
چکیده
هدف: ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﯾﮑﭙﺎرﭼﻪ ﻣﻨﺎﻃﻖ ﺳﺎﺣﻠﯽ که هدف این مطالعه است، بهعنوان اصلیترین روش ﻧﺠﺎت ﺳﻮاﺣﻞ از آشفتگیهای زیستمحیطی شناختهشده و ﮐﺸﻮرﻫﺎی ﺑﺴﯿﺎری در ﺟﻬﺎن از ﻃﺮﯾﻖ ﺗﻬﯿﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ اﯾﻦ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ، در ﺟﺴﺘﺠﻮی ﺗﻮازن ﺑﺨﺸﯿﺪن ﻧﯿﺎز اﻧﺴﺎن ﺑﻪ ﺧـﺪﻣﺎت ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺳﺎﺣﻠﯽ ﺑﺎ توانها و آستانههای ﻃﺒﯿﻌﯽ ...
بیشتر
هدف: ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﯾﮑﭙﺎرﭼﻪ ﻣﻨﺎﻃﻖ ﺳﺎﺣﻠﯽ که هدف این مطالعه است، بهعنوان اصلیترین روش ﻧﺠﺎت ﺳﻮاﺣﻞ از آشفتگیهای زیستمحیطی شناختهشده و ﮐﺸﻮرﻫﺎی ﺑﺴﯿﺎری در ﺟﻬﺎن از ﻃﺮﯾﻖ ﺗﻬﯿﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ اﯾﻦ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ، در ﺟﺴﺘﺠﻮی ﺗﻮازن ﺑﺨﺸﯿﺪن ﻧﯿﺎز اﻧﺴﺎن ﺑﻪ ﺧـﺪﻣﺎت ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺳﺎﺣﻠﯽ ﺑﺎ توانها و آستانههای ﻃﺒﯿﻌﯽ اﯾﻦ ﻣﻨﺎﻃﻖ ﻫﺴﺘﻨﺪ. هدف اصلی این مقاله، شناخت وضعیت موجود آلودگی در مناطق مختلف ساحلی استان مازندران و پهنهبندی مناطق ازنظر آلودگیهای زیستمحیطی میباشد.روششناسی پژوهش: در این مقاله، ما ابتدا به چارچوب مفهومی مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی پرداخته و نمونههای موفق اجرای آن در کشورهای مختلف را مطالعه و از جنبههای مختلف مقایسه میکنیم. سپس در راستای اجرای این طرح در سواحل غرب استان مازندران، به بخش مطالعات مربوط به آلودگیهای محیطزیست میپردازیم.یافتهها: یافتههای مقاله نشان میدهد که در مدیریت سواحل، باید همه فرایندهای فیزیکی، بومشناختی، اجتماعی و اقتصادی را که در سواحل و دریا تأثیر متقابل دارند، شناسایی و میان کاربران مختلف در سطوح محلی، ملی، منطقهای و بینالمللی هماهنگی ایجاد کند. همچنین اجرای موفقیتآمیز مدیریت یکپارچه سواحل، نیازمند توجه بیشتر به شرایط اجتماعی و اقتصادی کشورهای حاشیه دریای خزر است.اصالت/ارزشافزوده علمی: در این مقاله مشخصات سواحل غرب استان مازندران را با تکیهبر اکوسیستمهای مهم مطالعه کرده و پارامترهایی چون آلایندههای صنعتی، جنس خاک، پوشش گیاهی (دریا و خشکی)، حیاتوحش، زمینشناسی، مباحث دریایی (نوسان آب، خصوصیات موج و...) و مباحث مرتبط به آن را مورد تجزیهوتحلیل قرار میدهیم. سرانجام در جهت امکان پیادهسازی الگوی مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی در سواحل غرب استان مازندران، ازنقطهنظر آلودگیهای زیستمحیطی، به تحقیق بر روی میزان توزیع آلایندههای صنعتی در کاربری اراضی سواحل این محدوده تا شعاع سه کیلومتری دریای خزر میپردازیم.
محمد سعید کیانی؛ لیلا نظری
دوره 3، شماره 4 ، اسفند 1401، ، صفحه 423-436
چکیده
هدف: جو سازمانی مناسب میتواند در انگیزش و بهبود روحیه و مشارکت افراد در تصمیمگیریها و خلاقیت و نوآوری آنان موثر بوده و به عنوان یک منبع در تامین سلامت روانی کارکنان به حساب آید، با وجود این جو سازی نامناسب میتواند منبع عمده فشار روانی نیز باشد. هدف از این پژوهش، بررسی رابطه بین تعهد سازمانی و جو سازمانی با سلامت عمومی معلمان ...
بیشتر
هدف: جو سازمانی مناسب میتواند در انگیزش و بهبود روحیه و مشارکت افراد در تصمیمگیریها و خلاقیت و نوآوری آنان موثر بوده و به عنوان یک منبع در تامین سلامت روانی کارکنان به حساب آید، با وجود این جو سازی نامناسب میتواند منبع عمده فشار روانی نیز باشد. هدف از این پژوهش، بررسی رابطه بین تعهد سازمانی و جو سازمانی با سلامت عمومی معلمان تربیتبدنی استان کرمانشاه بود. روششناسی پژوهش: جامعه آماری پژوهش حاضر 1200 نفر از معلمان تربیت بدنی استان کرمانشاه بودند، که بر اساس جدول مورگان 291 نفر به صورت نمونهگیری تصادفی سیستماتیک بهعنوان نمونه انتخاب شدند. جهت اندازهگیری متغیرها، از چهار پرسشنامه مشخصات فردی، پرسشنامه میر وآلن (1996)، پرسشنامه (OCDQ-RS) و پرسشنامه گلدبرگ و هیلر (2012) استفاده شد. روایی صوری و محتوایی با نظرخواهی از اساتید مرتبط مورد تایید قرار گرفت و پایایی پرسشنامهها با استفاده از آلفای کرونباخ 0.79، 0.87 و 0.79 گزارش شد. از روشهای آمار توصیفی برای توصیف متغیرها و از آمار استنباطی برای آزمون فرضیههای تحقیق در سطح معناداری 05/0 ≥ αاستفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد بین ابعاد تعهد سازمانی (008/0P =)، جوسازمانی (001/0P =) و سلامت عمومی (001/0P =) معلمان تفاوت معناداری وجود دارد. بین تعهد سازمانی با سطوح مختلف سلامت عمومی تفاوت معناداری مشاهده شد (024/0P =)، اما بین جو سازمانی با سطوح مختلف سلامت عمومی تفاوت معناداری مشاهده نشد (152/0P =). اصالت/ارزش افزوده علمی: قابل ذکر است که بخش تربیت بدنی از مقوله تعلیم و تربیت نیازمند افراد متخصص و توانمند در رشته تربیتبدنی است تا بتوانند آموختههای خود را به مرحله بهرهبرداری دربیاورند، هر اندازه جو سازمانی و تعهد سازمانی در بین معلمان تربیت بدنی در شرایط بهتری باشد، آنها سلامت عمومی بیشتری خواهند داشت و میتوانند با انگیزه بیشتر به سمت هدفهای سازمان مربوطه گام بردارند.
آزاده شمشاد؛ محسن ایمنی
دوره 2، شماره 4 ، اسفند 1400، ، صفحه 434-446
چکیده
هدف: پژوهش حاضر بهمنظور جمعآوری شواهدی در خصوص بررسی ارتباط بین نگهداشت وجه نقد، ارزش شرکت و عملکرد مالی شرکتهای تحت محدودیت در تأمین مالی بازار سرمایه ایران انجام گردیده است.روششناسی پژوهش: بدین منظور این پژوهش در بازه زمانی ۸ ساله بین 1391 لغایت 1398، برای 91 شرکت (تعداد مشاهدات ۷۲۸) مورد بررسی قرار گرفت. همچنین از رگرسیون دادههای ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر بهمنظور جمعآوری شواهدی در خصوص بررسی ارتباط بین نگهداشت وجه نقد، ارزش شرکت و عملکرد مالی شرکتهای تحت محدودیت در تأمین مالی بازار سرمایه ایران انجام گردیده است.روششناسی پژوهش: بدین منظور این پژوهش در بازه زمانی ۸ ساله بین 1391 لغایت 1398، برای 91 شرکت (تعداد مشاهدات ۷۲۸) مورد بررسی قرار گرفت. همچنین از رگرسیون دادههای ترکیبی جهت آزمون روابط بین متغیرها استفاده شد.یافتهها: نتایج پژوهش حاکی از آن است که رابطه غیرخطی بین نگهداشت وجه نقد و عملکرد وجود دارد و این رابطه به شکل U معکوس است، همچنین این رابطه با متغیر عملکردی (ROE) بهعنوان متغیر جایگزین وجود داشته است. نتایج این مطالعه نشان میدهد که بین سطح غیر بهینه نگهداشت وجه نقد و عملکرد مالی رابطه منفی وجود دارد و نتایج حاکی از این است که شرکتهای دارای محدودیتهای مالی دست به نگهداشت وجه نقد زده که این امر موجب کاهش عملکرد مالی خواهد شد.اصالت/ارزش افزوده علمی: شواهدی در مورد رابطه غیرخطی بین عملکرد شرکت و نگهداشت وجه نقد در شرایط خاص شرکت (محدودیت در تأمین مالی) ارائه میدهد. این شواهد به مدیران و سرمایهگذاران این بصیرت را میدهد که عملکرد شرکتها و ارزش آتی آنها را مورد بررسی قرار دهند و در شرایط خاصی همچون محدودیت در تأمین مالی برای شرکتها آنها چگونه تصمیمگیری کنند.
روح اله کیانی قلعه نو
دوره 3، شماره 4 ، اسفند 1401، ، صفحه 437-451
چکیده
هدف: در این پژوهش استراتژی های تصمیم گیرندگان داخلی و خارجی در برجام با استفاده از نظریه بازیها بررسی می شود. روششناسی پژوهش: تصمیمات اتخاذ شده توسط سه شخصیت مرتبط در برجام شامل، رهبری ایران، دولت ایران و گروه (1+5) با استفاده از نظریه بازیها شبیه سازی و بر مبنای ساز و کار تئوری بازیها تحلیل و بررسی شده است. در بخش بیان مسله، اصولی پذیرفته ...
بیشتر
هدف: در این پژوهش استراتژی های تصمیم گیرندگان داخلی و خارجی در برجام با استفاده از نظریه بازیها بررسی می شود. روششناسی پژوهش: تصمیمات اتخاذ شده توسط سه شخصیت مرتبط در برجام شامل، رهبری ایران، دولت ایران و گروه (1+5) با استفاده از نظریه بازیها شبیه سازی و بر مبنای ساز و کار تئوری بازیها تحلیل و بررسی شده است. در بخش بیان مسله، اصولی پذیرفته می شود و بر اساس آن بازی طراحی می شود. برای ارزش دهی به پیامدهای بازی از روش AHP استفاده شده است. نرخ ناسازگاری پایین محاسبه شده برای این روش، نتایج ارزش دهی را قابل قبول توصیف نموده است. ورود به مذاکرات در قالب بازی ایستا با اطلاعات کامل بیان شده است و فرآیند توافق دو جانبه بصورت بازی پویا نشان داده شده است. یافتهها: از دو جنبه به بازی پرداخته شده است، در بخش پیش بازی ماهیتا ورود یا عدم ورود به مذاکرات بررسی شده است. بررسی فرآیند بازی نشان میدهد ورود به مذاکرات یک رفتار راهبردی برای ایران و گروه (1+5) است. اما در بازی اصلی که استراتژی ها برای تصمیمگیری بررسی میشود. نشان داده شده است اعتماد بدون تضمین، نتیجه بازی را از شکل برد- برد به برد-باخت تغییر می دهد.اصالت/ارزش افزوده علمی: درخصوص برجام نگرش های متنوعی وجود دارد، در این پژوهش فارغ از نگرش ها و جناح بندی ها، فرآیند کار، در یک مدل علمی و دارای ساختار راهبردی پیاده سازی شده است.
محمد صادق شیری؛ سید مصطفی خرمی زاده؛ وحید احمدی
دوره 3، شماره 4 ، اسفند 1401، ، صفحه 452-464
چکیده
هدف: در این مقاله یک روش دومرحلهای جدید برای حل مسالهی زمانبندی دروس دانشگاهی مبتنی بر برنامهی درسی ارایه شده است. در هر دو مرحله، روش از رویکرد فراابتکاری جدید استفاده شده است. علاوه بر این، یک نمایش جواب جدید برای زمانبندی دروس دانشگاهی معرفی شده است و از برخی رویکردها نیز برای تشدید و تنوع استفاده میشود که کاملاً مبتنی ...
بیشتر
هدف: در این مقاله یک روش دومرحلهای جدید برای حل مسالهی زمانبندی دروس دانشگاهی مبتنی بر برنامهی درسی ارایه شده است. در هر دو مرحله، روش از رویکرد فراابتکاری جدید استفاده شده است. علاوه بر این، یک نمایش جواب جدید برای زمانبندی دروس دانشگاهی معرفی شده است و از برخی رویکردها نیز برای تشدید و تنوع استفاده میشود که کاملاً مبتنی بر نمایش جواب جدید است.روششناسی پژوهش: در مرحلهی اول روش جدید، یک جواب با کیفیت بالا قابل اجرا محاسبه میشود. برای این منظور، ابتدا محدودیتهای سخت مربوط به دورههای زمانی در نظر گرفته شده و جوابی محاسبه میشود که این محدودیتهای سخت را برآورده کند. در مرحلهی بعد روش جدیدی برای تخصیص اتاقها به دروس معرفی میشود که پس از اعمال آن بر روی جوابی که محدودیتهای سخت دورهی زمانی را برآورده میکند، یک جواب شدنی محاسبه میشود. علاوه بر این، نتایج عددی نشان میدهد که جواب شدنی محاسبهشده کیفیت بالایی دارد. در مرحلهی دوم، ابتدا چندین تابع همسایگی جدید برای بهبود کیفیت جواب شدنی محاسبه شده به طور قابل توجهی مورد استفاده قرار میگیرد که برای کاهش جریمه جواب شدنی محاسبه شده مرحلهی اول طراحی شده است. در حالی که تابع تناسب مرحلهی اول مبتنی بر نقض محدودیتهای سخت است، تابع تناسب مرحلهی دوم بر اساس جریمهی جواب شدنی است. در بسیاری از الگوریتمهای فراابتکاری که تاکنون ارایه شدهاند، تلاش محاسباتی زیادی بر روی الگوریتم برای انتساب اتاقها به دورهها صرف میشود. ویژگی جدید الگوریتم ارایه شده این است که از یک استراتژی برای تخصیص اتاقها به دوره فقط یک بار و بدون استفاده از هیچ الگوریتم تطبیقی استفاده میشود. یافتهها: الگوریتم ارایه شده بر روی برخی از نمونههای استاندارد ادبیات اعمال شده و کارایی الگوریتم ارایه شده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج عددی نشان میدهد که زمان محاسبات مورد نیاز با اندازهی نمونهها افزایش مییابد و الگوریتم بعد از چند دقیقه به سمت جواب بهینه همگرا میشود.اصالت/ارزش افزوده علمی: الگوریتم ارایه شده ما را قادر میسازد تا در عمل با مسایل بزرگ زمانبندی دروس دانشگاهی مواجه شویم. علاوه بر این، روشی کارآمد برای دستیابی به جوابهای شدنی برای نمونههای دنیای واقعی و تلاش برای بهبود کیفیت آنها در اختیار ما قرار میدهد.
محمد قاسمی؛ محمدمهدی مهتدی
دوره 3، شماره 4 ، اسفند 1401، ، صفحه 465-482
چکیده
هدف: اردوهای راهیان نور بهعنوان یکی از نمونههای گردشگری جنگ در دهههای اخیر پس از جنگ تحمیلی ایران و عراق مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به اهمیت این سرمایه، شایسته است تا مسئولین امر و کلیه برنامهریزان این اردوها بکوشند تا کیفیت برگزاری این اردوها را ارتقا بخشند. روششناسی پژوهش: این تحقیق بر حسب هدف کاربردی، و از لحاظ نوع ...
بیشتر
هدف: اردوهای راهیان نور بهعنوان یکی از نمونههای گردشگری جنگ در دهههای اخیر پس از جنگ تحمیلی ایران و عراق مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به اهمیت این سرمایه، شایسته است تا مسئولین امر و کلیه برنامهریزان این اردوها بکوشند تا کیفیت برگزاری این اردوها را ارتقا بخشند. روششناسی پژوهش: این تحقیق بر حسب هدف کاربردی، و از لحاظ نوع دادهها یک تحقیق آمیخته کیفی-کمی است. این تحقیق میکوشد تا عوامل موثر بر بهبود کیفیت اردوهای راهیان نور را با استفاده از تجزیه و تحلیل اطلاعات گردآوری شده از طریق مصاحبه، با بهرهگیری از روش تحلیل مضمون، شناسایی نماید. بر این اساس، نمونهگیری تا سر حد دستیابی به اشباع نظری انجام گرفته است. ازآنجاکه در تعیین میزان اهمیت این عوامل بر اساس هر یک از معیارها، عدم قطعیت وجود داشته، رتبهبندی این عوامل بر اساس الگوریتم تاپسیس فازی انجام گرفته است. یافتهها: مطابق با نتایج حاصلشده، بهینهسازی مدت زمان برگزاری اردو بهعنوان اولین و مهمترین عامل با شاخص نزدیکی نسبی 535/0 برگزیده شده است.اصالت/ارزش افزوده علمی: بهینهسازی مدت زمان برگزاری، با توجه به زمانبندی مناسب این اردوها با بررسی دقیق اقشار اعزامشونده، اولین قدم مهم در بهبود کیفیت این اردوها با توجه به معیارهای مورد نظر محسوب میشود.
حسین نوروزی؛ مبینا رحمانی گوهر؛ حسین ایمانی پور
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 اسفند 1402
چکیده
هدف: با توجه به تغییراتی که در سال های اخیر در روند کسب و کارها اتفاق افتاده، توجه به مقوله هوش تجاری موضوع مهمی شده است.لذا پژوهش حاضر به بررسی تأثیر ابعاد شایستگی هوش تجاری بر عملکرد بازاریابی با در نظر گرفتن نقش میانجی مدیریت ارتباط با مشتری در کسب و کار های گردشگری می پردازد.
روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و ماهیتی ...
بیشتر
هدف: با توجه به تغییراتی که در سال های اخیر در روند کسب و کارها اتفاق افتاده، توجه به مقوله هوش تجاری موضوع مهمی شده است.لذا پژوهش حاضر به بررسی تأثیر ابعاد شایستگی هوش تجاری بر عملکرد بازاریابی با در نظر گرفتن نقش میانجی مدیریت ارتباط با مشتری در کسب و کار های گردشگری می پردازد.
روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و ماهیتی توصیفی-پیمایشی دارد. جامعه آماری پژوهش، کارشناسان و مدیران بازاریابی شرکتهای گردشگری در شهر تهران بودند. به منظور گردآوری داده ها 300 پرسشنامه به روش نمونهگیری غیر احتمالی در دسترس به صورت آنلاین و حضوری توزیع و با حذف پرسشنامههای مخدوش و بیتفاوت، 253 پرسشنامه تحلیل گردید. تجزیه و تحلیل دادهها از روش مدل یابی معادلات ساختاری و نرم افزار SPSS 26 و Smart PLS 3 استفاده گردید.
یافتهها: یافتهها نشان داد شایستگی هوش تجاری بر عملکرد بازاریابی تأثیر مثبت و معناداری دارد و مدیریت ارتباط با مشتری نفش میانجی را در این رابطه ایفا میکند. این موضوع نشان میدهد یکی از راههای بهبود عملکرد بازاریابی و ایجاد مزیت رقابتی پایدار برای مدیران استفاده از هوش تجاری میباشد.
اصالت/ارزش افزوده علمی: در دنیای بسیار رقابتی امروز، کیفیت و به هنگام بودن اطلاعات تجاری در سازمانها تفاوت بین بقا و ورشکستگی را مشخصمی کند. همچنین به اهمیت بسیار زیاد هوش تجاری و نقش مهمی که این مفهوم میتواند در بهبود عملکرد بازاریابی سازمانهای تجاری داشته باشد، کمتر پرداخته شده است. لذا نتایج پژوهش حاضر میتواند به بهبود عملکرد بازاریابی شرکتهای گردشگری با به کار گیری هوش تجاری منجر شود.
محمدرضا زاهدی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 اسفند 1402
چکیده
هدف: هدف اصلی این تحقیق ارائه مدل تدوین راهبرد مدیریت دانش بر مبنای راهبرد کسب وکار می باشد.
روششناسی پژوهش: در این تحقیق از ترکیبی از روش های کمّی و کیفی برای استخراج مؤلفههای کلیدی تدوین راهبرد دانش سازمانها از روش های مصاحبه خبرگی و توصیفی تحلیل (کیفی) استفاده میشودو نیز جهت اعتبارسنجی مدل روشهای کمّی و آماری بکار گرفته خواهد ...
بیشتر
هدف: هدف اصلی این تحقیق ارائه مدل تدوین راهبرد مدیریت دانش بر مبنای راهبرد کسب وکار می باشد.
روششناسی پژوهش: در این تحقیق از ترکیبی از روش های کمّی و کیفی برای استخراج مؤلفههای کلیدی تدوین راهبرد دانش سازمانها از روش های مصاحبه خبرگی و توصیفی تحلیل (کیفی) استفاده میشودو نیز جهت اعتبارسنجی مدل روشهای کمّی و آماری بکار گرفته خواهد شد. .
یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد، بمنظور تدوین مدل استراتژی دانشی، از آنجا که فرآیندهای مدیریت دانش در بستر سازمان انجام می شوند تحت تأثیر زمینه سازمان قرار دارند. زمینه سازمان شامل؛ 1- توانمندسازهای مدیریت دانش نظیر عوامل سازمانی( مثل ساختار و فرهنگ) و تکنولوژی، و 2- پیشرانهای مدیریت دانش نظیر راهبرد کسب و کار و منابع فکری سازمان است. همچنین دانش و یادگیری می بایست از راهبرد کسب و کار سازمان حمایت کند.
اصالت/ارزش افزوده علمی: تمرکز مدیریت دانش تاکنون بیشتر بر توانمندسازهای دانشی مانند؛ ایجاد یک ساختار فرهنگی مناسب جهت خلق و اشتراک دانش و یا توسعه تکنولوژیهایی جهت تسهیل این امور بوده است و تأکید بسیار کمتری بر پیشرانهای مدیریت دانش مانند؛ مأموریت و راهبرد سازمان واقع شده است، که این امر باعث می شود مدیریت دانش علی رغم آنکه در حوزه تعریف شده خود بسیار عالی عمل کند اما نهایتا تأثیر مطلوب بر عملکرد سازمان نداشته باشد.از این رو هدف اصلی این تحقیق ارائه مدل تدوین راهبرد مدیریت دانش بر مبنای راهبرد کسب وکار می باشد.
مهدی اجلی؛ محمدمهدی مظفری؛ سحر جوهری
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 14 اسفند 1402
چکیده
در دهههای اخیر، تحقیق در خصوص برند مشتری، جایگاه ویژه ای را در حوزههای مختلف اعم از دانشگاهی و بازار کسب وکار به خود اختصاص داده است. بسیاری از محققین و مدیران شرکت به این نتیجه رسیدهاند که یکی از دلایل اهمیت مفهوم ارزش ویژه برند، نام و نشان تجاری مشتری است که موجب ایجاد ارزش برای مشتریان و هم برای شرکت مینماید و در نتیجه بازاریابان ...
بیشتر
در دهههای اخیر، تحقیق در خصوص برند مشتری، جایگاه ویژه ای را در حوزههای مختلف اعم از دانشگاهی و بازار کسب وکار به خود اختصاص داده است. بسیاری از محققین و مدیران شرکت به این نتیجه رسیدهاند که یکی از دلایل اهمیت مفهوم ارزش ویژه برند، نام و نشان تجاری مشتری است که موجب ایجاد ارزش برای مشتریان و هم برای شرکت مینماید و در نتیجه بازاریابان میتوانند با استفاده از ارزش ویژه نام و نشان تجاری بالاتر به مزیت رقابتی دست یابند. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین تجربه برند، بازخوانی برند و وفاداری برند در بازاریابی تجربی در شرکت مارال چرم میباشد. روش تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی – پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی مشتریان فروشگاه چرم مارال بودکه با توجه به نامشخص بودن تعداد جامعه، براساس فرمول کوکران تعداد 384 به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در پژوهش حاضر، پرسشنامه با 7 مؤلفه و 24گویه بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون معادلات ساختاری و نرم افزار Amos انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که تجارب حسی از رویدادها از دیدگاه مشتریان فروشگاه چرم مارال نقش مثبتی در ایجاد تجربه برند دارد. تجارب عاطفی از رویدادها از دیدگاه مشتریان فروشگاه چرم مارال نقش مثبتی در ایجاد تجربه برند دارد. تجارب شناختی خلاق از رویدادها از دیدگاه مشتریان فروشگاه چرم مارال نقش مثبتی در ایجاد تجربه برند دارد. تجارب فیزیکی از رویدادها از دیدگاه مشتریان فروشگاه چرم مارال مثبتی در ایجاد تجربه برند دارد. تجارب هویت اجتماعی از رویداد از دیدگاه مشتریان فروشگاه چرم مارال نقش مثبتی در ایجاد تجربه برند دارد. تجربه برند از دیدگاه مشتریان فروشگاه چرم مارال تاثیری مثبت و معنادار بر بازخوانی برند دارد. بازخوانی برند از دیدگاه مشتریان فروشگاه چرم مارال تاثیری مثبت و معنادار بر وفاداری به برند دارد.
پیام نوری دوآبی؛ فریدون رهنمای رودپشتی؛ حمیدرضا کردلویی؛ هاشم نیکو مرام؛ قدرتاله طالبنیا
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 اسفند 1402
چکیده
هدف- این پژوهش با هدف فهم و تحلیل دقیق وضعیت فعلی، شناسایی عوامل استراتژیک توسعه، عملکرد و تغییرات آینده به بررسی ویژگیها، قابلیتها و عوامل پلتفرم بلاکچین و تعیین احتمال وقوع و تأثیر آن بر حسابداری و حسابرسی به عنوان یک سیستم اطلاعاتی خودکار پرداخته است.
روششناسی پژوهش- این پژوهش بینرشتهای مبتنی بر رویکرد رویدادی در آیندهپژوهی ...
بیشتر
هدف- این پژوهش با هدف فهم و تحلیل دقیق وضعیت فعلی، شناسایی عوامل استراتژیک توسعه، عملکرد و تغییرات آینده به بررسی ویژگیها، قابلیتها و عوامل پلتفرم بلاکچین و تعیین احتمال وقوع و تأثیر آن بر حسابداری و حسابرسی به عنوان یک سیستم اطلاعاتی خودکار پرداخته است.
روششناسی پژوهش- این پژوهش بینرشتهای مبتنی بر رویکرد رویدادی در آیندهپژوهی فناوری محور است که با دیدگاه نوین برآمده از مبانی نظری و مولفههای موثر و متأثر ساختاربندی شده و به روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی نظر 35 خبره بینالمللی در سال 1402 را با استفاده از پرسشنامه نیمهساختاریافتهی اینترنتی در خصوص موضوع پژوهش، جمعآوری و به روش دلفی فازی مورد تحلیل قرار داده است.
یافتهها- نتایج این بررسی نشان میهد که حسابداری و حسابرسی در بستر بلاکچین خودکار میشود. خودکارشدن به عنوان تکامل در رشته حسابداری و حسابرسی است که با توجه به نارضایتیهای ناشی از رسواییهای مالی، تقلبها، ورشکستگیها و شکستهای گذشته؛ وضعیت و مشکلات موجود در حرفه، صنایع و کسب و کارها؛ حجم، نوع و تاثیر قوانین، مقررات و استانداردهای موجود؛ فشارهای اجتماعی و سیاسی با توجه به وضعیت موجود؛ خواستهها، انتظارات، نیازها و الزامات مشتریان، و پیشرفتهای روزافزون فناوری و قابلیتهای پلتفرم بلاکچین به عنوان یک ضرورت انکارناپذیر و بسیار بااهمیت است که شرایط لازم برای آن آماده و مهیاست. از سوی دیگر، حرفه حسابداری و حسابرسی نیز بسیار مستعد خودکار شدن و آماده پذیرش آن است.
اصالت/ارزش افزوده علمی- موضوع مورد بررسی به عنوان یکی از مباحث نوین در آیندهپژوهشی و آیندهنگری است. ویژگیها، تغییرات و امکاناتی که حسابداری و حسابرسی خودکار در بستر بلاکچین به ارمغان میآورد، همگی به اهمیت و ضرورت انجام پژوهش میافزاید.
محسن رشیدی؛ مصطفی عبدی؛ مائده صومی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 اسفند 1402
چکیده
هدف: تغییرات فعلی در زمینه های فن آوری و مسائل شکل گرفته در سطوح مختلف جامعه و شرکت ها باعث افزایش اهمیت توجه به جنبه نوآوری در سازمان ها شده است. در همین این راستا، وضعیت رقابتی بازار ها و منابع مالی که در شرکت ها ذخیره شده، می تواند شرایط برای بهبود عملکرد مرتبط با نو آوری را افزایش بدهد. به عبارتی دیگر ، نوآوری خود یک عامل اصلی در ...
بیشتر
هدف: تغییرات فعلی در زمینه های فن آوری و مسائل شکل گرفته در سطوح مختلف جامعه و شرکت ها باعث افزایش اهمیت توجه به جنبه نوآوری در سازمان ها شده است. در همین این راستا، وضعیت رقابتی بازار ها و منابع مالی که در شرکت ها ذخیره شده، می تواند شرایط برای بهبود عملکرد مرتبط با نو آوری را افزایش بدهد. به عبارتی دیگر ، نوآوری خود یک عامل اصلی در عملکرد سازمان ها شده است. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر شدت رقابت و اندوخته سازمانی بر رابطه بین نو آوری و عملکرد شرکت انجام گرفته است .
روش شناسی پژوهش: داده های مورد نیاز در این پژوهش با استفاده از پرسش نامه تکمیل شده به وسیله ی 159 نفر از کارکنان و مدیران شرکت ها، جمع آوری و تجزیه و تحلیل شده است .
یافته ها: نتایج پژوهش نشان می دهد که بین شدت رقابت و نوآوری ارتباط معنا داری وجود دارد . همچنین ، نتایج حاکی از این است که اندوخته سازمانی تاثیر معنا داری بر نوآوری دارد . در نهایت ، نتایج فرضیه سوم پژوهش نشان می دهد که ، شدت رقابت و اندوخته سازمانی باعث تقویت رابطه بین نو آوری و عملکرد می گردد .
حشمت الله سروش نیا؛ جلال حقیقت منفرد؛ آناهیتا سالاری
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 اسفند 1402
چکیده
هدف: براساس دیدگاه مبتنی بر منابع و نظریه نهادی، هدف این پژوهش بررسی اثر مدیریت سبز بر گرایش به بازاریابی پایدار و نقش واسطهای مشروعیت اجتماعی در کسبوکارهای صنعتی کوچک و متوسط میباشد.
روششناسی پژوهش: در این پژوهش از "مدلسازی معادلات ساختاری" و "حداقل مربعات جزئی" استفاده شده است. این مطالعه معیارهای پیشنهادی معرفیشده ...
بیشتر
هدف: براساس دیدگاه مبتنی بر منابع و نظریه نهادی، هدف این پژوهش بررسی اثر مدیریت سبز بر گرایش به بازاریابی پایدار و نقش واسطهای مشروعیت اجتماعی در کسبوکارهای صنعتی کوچک و متوسط میباشد.
روششناسی پژوهش: در این پژوهش از "مدلسازی معادلات ساختاری" و "حداقل مربعات جزئی" استفاده شده است. این مطالعه معیارهای پیشنهادی معرفیشده توسط هیر و همکاران ("بار عاملی استاندارد"، "پایایی ترکیبی، "میانگین واریانس استخراج شده، "شاخص برازش هنجار شده"، "ریشه استاندارد باقیمانده مجذور میانگین"، "ضریب تعیین") و شاخصهای جدید "یگانه – دوگانه" و "توان پیشبینی روایی متقاطع"را اتخاذ کرده است. و نقش میانجیگری مشروعیت اجتماعی با استفاده از آزمون بوتاسترَپینگ و شمول واریانس بررسی شده است؛ همچنین در پایان شاخص اندازه اثر مورد بررسی قرار گرفته است.
یافتهها: روابط مثبت و معناداری میان مدیریت سبز، مشروعیت اجتماعی و گرایش به بازاریابی پایدار وجود دارد. همچنین مشروعیت اجتماعی نقش واسطهای (جزئی) میان مدیریت سبز و گرایش به بازاریابی پایدار را بازی میکند.
اصالت/ارزش افزوده علمی: این پژوهش نهتنها ادبیات پایداری را در کسبوکارهای صنعتی کوچک و متوسط با توجه به تئوری نهادی و دیدگاه مبتنی بر منابع توسعه میدهد، بلکه پیامدهای سبز شدن را نیز برجسته میکند. علاوهبر این، برخی از روشهای اندازه گیری جدید را نیز ترویج مینماید.
آزاده شمشاد
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 29 اسفند 1402
چکیده
هدف: درماندگی مالی میتواند ریسک سرمایهگذاری را برای سرمایهگذاران افزایش دهد. لذا بررسی صورتهای مالی توسط فردی مستقل الزامی به نظر خواهد رسید. از اینرو هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین درماندگی مالی و حقالزحمه حسابرسی است. همچنین به بررسی اثر اندازه شرکت در این رابطه نیز میپردازد. هرچه شرکتها بزرگتر یا کوچکتر باشند میتوانند ...
بیشتر
هدف: درماندگی مالی میتواند ریسک سرمایهگذاری را برای سرمایهگذاران افزایش دهد. لذا بررسی صورتهای مالی توسط فردی مستقل الزامی به نظر خواهد رسید. از اینرو هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین درماندگی مالی و حقالزحمه حسابرسی است. همچنین به بررسی اثر اندازه شرکت در این رابطه نیز میپردازد. هرچه شرکتها بزرگتر یا کوچکتر باشند میتوانند در این رابطه تاثیرگذار باشند.
روش شناسی: برای آزمون دو فرضیه این پژوهش از رگرسیون خطی چند متغیره استفاده شد. جامعه آماری 130 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1392-1401 بوده است (1300 مشاهده سال- شرکت). برای سنجش درماندگی مالی از مدل آلتمن (1977) استفاده شده است.
یافته: نتایج پژوهش وجود ارتباط منفی و معناداری بین درماندگی مالی و حقالزحمه حسابرسی را نشان میدهد. نتایج نشان داد اندازه شرکت میتواند رابطه بین درماندگی مالی و حقالزحمه حسابرسی را تعدیل میکند. نتایج آزمونهای اضافی مبین این است که تفاوت بین اندازه شرکت یعنی بزرگ و کوچک و متوسط دارای تفاوت معناداری در این رابطه میباشد.
اصالت: زمانی که شرکتها دچار درماندگی مالی میشوند به حسابرسان جهت کاهش هزینه خود فشار میآورند تا حقالزحمههای خود را کاهش دهند. این دستاورد پژوهش میتواند به استفادهکنندگان صورتهای مالی و حسابرسان دانش مهمی را منتقل کند.
مهدی اجلی؛ محمدرضا علیزادگان
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 12 فروردین 1403
چکیده
چکیده
هدف: ظهور اقتصاد جدید مبتنی بر دانش و اطلاعات منجر به افزایش علاقه محققان به مطالعه در حوزه سرمایه فکری شده است. این حوزه که توجه بسیاری از محققین را به خود جلب نموده است، سرمایه فکری را به عنوان ابزاری برای تعیین ارزش سازمان مورد استفاده قرار میدهند. در اقتصاد دانشی برخلاف اقتصاد صنعتی، دانش یا سرمایه فکری به عنوان عامل تولید ...
بیشتر
چکیده
هدف: ظهور اقتصاد جدید مبتنی بر دانش و اطلاعات منجر به افزایش علاقه محققان به مطالعه در حوزه سرمایه فکری شده است. این حوزه که توجه بسیاری از محققین را به خود جلب نموده است، سرمایه فکری را به عنوان ابزاری برای تعیین ارزش سازمان مورد استفاده قرار میدهند. در اقتصاد دانشی برخلاف اقتصاد صنعتی، دانش یا سرمایه فکری به عنوان عامل تولید ثروت در مقایسه با سایر داراییها، برکسب مزیت رقابتی و پیشبرد اهداف سازمانی نقش بسزایی ایفا میکند. مدیریت دانش با ارزشترین و استراتژیکترین منبع برای سازمانهاست و عملکرد سازمانی نیز از اجرای کلیدی دستیابی به موفقیت و برتری آنها میباشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر سرمایه فکری بر عملکرد سازمانی و عملیات مدیریت دانش در فرمانداری شهرستان همدان انجام شد.
روششناسی پژوهش: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی میباشد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان فرمانداری شهرستان همدان در سال 1402-1401 بود که مشتمل بر 65 نفر میباشند. در این تحقیق با استفاده از جدول مورگان و با توجه تعداد محدود جامعه آماری، تعداد نمونه تحقیق برابر 56نفر انتخاب گردید و شیوه نمونهگیری به روش تصادفی ساده میباشد. همچنین پایایی پرسشنامهها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی مورد تایید میباشند. جهت تحلیل دادههای پژوهش از روش تحلیل مسیر با استفاده از نرمافزارهای SPSS 26 و SmartPLS 4 بهره گرفته شده است.
یافتهها: نتایج نهایی آزمون فرضیات نشان داد که سرمایه فکری بر عملکرد سازمانی کارکنان فرمانداری شهرستان همدان تأثیر معناداری ندارد؛ سرمایه فکری بر عملیات مدیریت دانش کارکنان فرمانداری شهرستان همدان تأثیر معناداری دارد. عملیات مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی کارکنان فرمانداری شهرستان همدان تأثیر معناداری دارد.
اصالت/ارزش افزوده علمی: در سازمان موردمطالعه، سرمایه فکری به طور مستقیم بر عملکرد سازمانی کارکنان فرمانداری شهرستان همدان تأثیر معناداری نداشت اما از طریق عملیات مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی کارکنان تاثیر داشت. لذا برنامه ریزی جهت بهبود وضعیت عملیات مدیریت دانش (مشارکت دانش، خلق و کسب دانش) در فرمانداری همدان ضروری است.
فاطمه زرگران؛ محمود دانشور کاخکی؛ لیلی ابوالحسنی؛ الناز نجاتیان پور؛ محمود صبوحی صابونی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 22 فروردین 1403
چکیده
هدف: در مطالعه حاضر کارایی فنی و کارایی محیط زیستی تولیدکنندگان گندمآبی 31 استان کشور با لحاظ کردن انتشار گاز 〖CO〗_2 به عنوان ستانده نامطلوب طی سال های زراعی 1385-1397 بررسی شد.
روششناسی پژوهش: روش تحلیل پوششی دادهها و شاخص بهرهوری مالمکوئیست تحت دسترسی طبیعی و مدیریتی به کارگرفته شد. مقدار تولید گندم به عنوان ستانده مطلوب، ...
بیشتر
هدف: در مطالعه حاضر کارایی فنی و کارایی محیط زیستی تولیدکنندگان گندمآبی 31 استان کشور با لحاظ کردن انتشار گاز 〖CO〗_2 به عنوان ستانده نامطلوب طی سال های زراعی 1385-1397 بررسی شد.
روششناسی پژوهش: روش تحلیل پوششی دادهها و شاخص بهرهوری مالمکوئیست تحت دسترسی طبیعی و مدیریتی به کارگرفته شد. مقدار تولید گندم به عنوان ستانده مطلوب، میزان انتشار دیاکسید کربن از تولید گندم آبی به عنوان ستانده نامطلوب در شاخص مالمکوئیست استفاده شد. جهت تعیین میزان انتشار گاز 〖CO〗_2 از ضرایب انتشار میزان انتشار دیاکسید کربن هر نهاده تولیدی و میزان استفاده آن ها در منطقه مورد مطالعه استفاده شد.
یافتهها: نتایج شاخص بهرهوری مالمکوئیست با عدم وقوع تقاطع مرزی نشان داد تحت دسترسی طبیعی استان خراسانرضوی بالاترین مقدار شاخص را داشته است. استان کرمانشاه کارایی قوی و استان فارس کارایی فنی ضعیف در کشت گندم آبی دارند. تحت دسترسی مدیریتی آذربایجانشرقی بالاترین کارایی را دارد و استانهای اردبیل، بوشهر، فارس، کرمانشاه و هرمزگان با ده سال سابقه شاخص بهرهوری مالمکوئیست بیشتر از یک، استانهای آذربایجانشرقی، آذربایجانغربی، چهارمحال و بختیاری، خراسانشمالی، کردستان و لرستان با شش سال سابقه شاخص بهرهوری مالمکوئیست کمتر از یک مواجه بودند. نتایج شاخص بهره-وری مالمکوئیست با وقوع تقاطع مرزی نشان میدهد که تحت دسترسی طبیعی این شاخص در همه استانها بیشتر از یک است. تحت دسترسی مدیریتی در همه استانها کمتر از یک است.
اصالت/ارزش افزوده علمی: پیشنهاد میشود با برگزاری دورهها و کلاسهای آموزشی دانش و آگاهی کشاورزان نسبت به آثار جانبی تولید گندم آبی بر محیطزیست را افزایش داد.همچنین با توجه به گرم شدن کره زمین و پدیده تغییر اقلیم استانهایی که کارایی محیط زیستی بیشتری در تولید گندم آبی دارند در اولویت کشت قرار بگیرند.
حسابداری و حسابرسی
صدیقه کامران راد؛ سید حسام وقفی؛ ملیحه قزوینی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 30 فروردین 1403
چکیده
یکی از مباحثی که به خوبی در مبانی نظری اقتصاد مالی به آن پرداخته شده است، حساسیت هزینههای سرمایه گذاری نسبت به جریان وجه نقد است. میزان اتکای یک شرکت بر منابع داخلی از طریق حساسیت سرمایه گذاری به جریان نقدی آن شرکت تعیین میشود. در این راستا پژوهش حاضر به بررسی نقش تعدیل-کنندگی هزینههای نمایندگی بر رابطه بین ویژگیهای مدیرعامل ...
بیشتر
یکی از مباحثی که به خوبی در مبانی نظری اقتصاد مالی به آن پرداخته شده است، حساسیت هزینههای سرمایه گذاری نسبت به جریان وجه نقد است. میزان اتکای یک شرکت بر منابع داخلی از طریق حساسیت سرمایه گذاری به جریان نقدی آن شرکت تعیین میشود. در این راستا پژوهش حاضر به بررسی نقش تعدیل-کنندگی هزینههای نمایندگی بر رابطه بین ویژگیهای مدیرعامل (شامل خوش بینی، توانایی، نفوذ و تجربه مدیرعامل) و حساسیت سرمایهگذاری به جریانهای نقدی شرکتها میپردازد. بدین منظور از طریق تکنیک غربالگری طی 11 سال از 1390 الی 1400 تعداد 136 شرکت تولیدی از بورس اوراق بهادار تهران انتخاب گردید. این پژوهش از نوع مطالعه ای کتابخانه ای و تحلیلی – علی بوده و مبتنی بر تحلیل دادههای تابلویی (پانل دیتا) میباشد؛ همچنین از تحلیل عاملی برای شاخص سازی ویژگیهای مدیرعامل استفاده شده است. نتایج نشان داد که خوش بینی، توانایی، نفوذ و تجربه مدیرعامل بر حساسیتهای جریانهای نقدی سرمایه گذاری شرکتها تأثیر معناداری دارد. نتایج نشان داد که خوش بینی، توانایی، نفوذ و تجربه مدیرعامل بر حساسیتهای جریانهای نقدی سرمایه گذاری شرکتها تأثیر معناداری دارد.همچنین نتایج نشان دادند که هزینههای نمایندگی بر رابطه بین خوشبینی، تجربه، توانایی و نفوذ مدیرعامل و حساسیتهای جریانهای نقدی سرمایه گذاری شرکتها تأثیر معناداری دارد.
محمد جواد حسین زاده سلجوقی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 اردیبهشت 1403
چکیده
هدف: رفتار شهروندی سازمانی(OCB ) ، یکی ازمفاهیم مهمی که طی چندسال اخیر به عنوان عاملی موثر در موفقیت سازمانها است. باوجود اثبات تاثیر OCB براثربخشی و کارایی سازمان، روش مناسب برای تعیین میزان تاثیر آن کمتر شناخته شدهاست. OCB یک شاخص کیفی به عنوان ستانده درارزیابی کارایی است. دراین مقاله با استفاده از روش تحلیل پوششی دادههای ترتیبی ...
بیشتر
هدف: رفتار شهروندی سازمانی(OCB ) ، یکی ازمفاهیم مهمی که طی چندسال اخیر به عنوان عاملی موثر در موفقیت سازمانها است. باوجود اثبات تاثیر OCB براثربخشی و کارایی سازمان، روش مناسب برای تعیین میزان تاثیر آن کمتر شناخته شدهاست. OCB یک شاخص کیفی به عنوان ستانده درارزیابی کارایی است. دراین مقاله با استفاده از روش تحلیل پوششی دادههای ترتیبی بدون خاصیت جبرانی، تاثیر شاخص کیفی OCB را بر کارایی موسسات اندازه گیری میکنیم.
روششناسی تحقیق: تحلیلپوششیداده ها ابزاری قدرتمند برای ارزیابی عملکرد موسسه های تصمیم گیرنده، براساس شاخصهای متعدد نهاده و ستاده است که میتوانند کمی ویا کیفی باشند. مدلهای تحلیل پوششی دادهها دارای خاصیت جبرانپذیری هستند، که درواقع، ضعف یک شاخص توسط قوت شاخص دیگر پوشش داده میشود ولزوما موسسات کارا، دارای سطح کیفی مطلوب نیستند. دراین مقاله، روشی جدید برای ارزیابی عملکرد با احتساب شاخص کیفی OCB و اصلاح مدل تحلیل پوششی دادهها بدون خاصیت جبرانپذیری ارائه شده است. دیگر ویژگی مدل پیشنهادی، قابلیت تفکیک شاخص های کیفی و کمی در ارزیابی است. در روش ارائه شده برای رتبه بندی موسسهها بطور همزمان بهبود کیفیت را توام با کاهش هزینهها بدون خاصیت جبرانی درنظرمیگیرد.
یافتهها: دراین پژوهش، ده موسسه دولتی و عمومی علمیکاربردی در سه شهر کشور، تحت ارزیابی با مدل پیشنهادی قرار گرفتهاند. در ارزیابی از چهار شاخص کمی و شاخص کیفی OCB استفاده شدهاست.
اصالت/ارزش افزوده علمی: سنجش شاخص OCB با استفاده از 1024 پرسشنامه انجام شده که نتایج نشاندهنده کارا بودن 7 موسسه میباشد. سپس با بکارگیری روش جدید پیشنهادی، رتبه بندی موسسات بانتایجی منطقی در ارزیابی عملکرد حاصل گردید. برای صحت سنجی روش، نتایج حاصل از روش پیشنهادی با نتایج رتبهبندی روش فرایند سلسله مراتبی مقایسه شده است.