%0 Journal Article %T ارزیابی عوامل موثر بر رضایت گردشگران جنگ در ایران با هدف تصمیم‏گیری پایدار در خصوص پارامترهای موثر بر کیفیت سفر با استفاده از روش گسترش عملکرد %J مدیریت نوآوری و راهبردهای عملیاتی %I موسسه آموزش عالی آیندگان %Z 2783-1345 %A مهتدی, محمدمهدی %A متولی زاده, سیده نجمه %D 2023 %\ 03/21/2023 %V 4 %N 1 %P 16-27 %! ارزیابی عوامل موثر بر رضایت گردشگران جنگ در ایران با هدف تصمیم‏گیری پایدار در خصوص پارامترهای موثر بر کیفیت سفر با استفاده از روش گسترش عملکرد %K گردشگری جنگ %K راهیان نور %K رضایت گردشگر %K کیفیت سفر %K روش گسترش عملکرد کیفیت %R 10.22105/imos.2022.311095.1176 %X هدف: هدف از این پژوهش شناسایی و تحلیل عوامل موثر بر رضایت حاضران در سفرهای گردشگری جنگ می‌باشد که در قالب سفرهای راهیان‌نور از مناطق عملیاتی دوران دفاع‌مقدس در جنوب کشور بازدید می­کنند تا متناسب با این یافته­‌ها بتوان در خصوص تنظیم عوامل موثر بر کیفیت، تصمیمات پایداری گرفت.روش‌شناسی پژوهش: در فاز نخست این پژوهش از مصاحبه به‌منظور شناسایی عوامل موثر بر رضایت بازدیدکنندگان و عوامل موثر بر کیفیت سفر استفاده شده است. عوامل شناسایی‌شده موثر بر رضایت بازدیدکنندگان با استفاده از توزیع پرسشنامه و تحلیل عاملی مورد اعتبارسنجی قرار گرفته‌­اند و در‌نهایت بر مبنای این معیارها و با استفاده از ماتریس گسترش عملکرد، عوامل موثر بر کیفیت این سفرها رتبه‌­بندی شده­‌اند.یافته‌ها: این پژوهش ضمن شناسایی فهرستی از عوامل موثر بر رضایت گردشگران و اقدامات موثر بر کیفیت سفرها، نشان داد که به‌عنوان مهم‌ترین عامل موثر بر رضایت گردشگران، آن‌ها تمایل دارند در این سفرها دسترسی بیشتری به وسایل سرگرمی و گذران اوقات فراغت به‌منظور کسب لذت بیشتر از سفر خود دارند همچنین دخیل کردن بیشتر سایر نهادها و سازمان‌ها و استفاده از ظرفیت‌های آن‌ها به‌عنوان مهم‌ترین عامل کیفی موثر بر پژوهش شناسایی شد.اصالت/ارزش افزوده علمی: موضوع مدیریت کیفیت در گردشگری، همچنان نیازمند توجه علمی بیشتر می­باشد. نامحسوس بودن پیامد هر یک از پارامترهای کیفی و ضرورت گذشت زمان بالا برای مشاهده این پیامدها مسیر تصمیم­گیری در این خصوص را برای مدیران سفرهای گردشگری جنگ در ایران دشوار نموده است. استفاده از روش گسترش عملکرد کیفیت توانسته است ندای بازدیدکنندگان به‌عنوان مشتریان گردشگری جنگ را به مفاهیم قابل‌درک برای سازمان‌های مربوطه ترجمه کرده و به آن‌ها کمک کند تصمیم‌های مناسبی اخذ کرده و به تصمیم خود وفادار نیز بمانند. %U http://www.journal-imos.ir/article_145042_605a5c005640d705aaa1d4557be5a164.pdf