%0 Journal Article %T بررسی اثر عوامل موثر بر خرید واقعی با نقش میانجی قصدخرید و نقش تعدیلگری نوع محصول ایرانی %J مدیریت نوآوری و راهبردهای عملیاتی %I موسسه آموزش عالی آیندگان %Z 2783-1345 %A شهری مجارشین, علی اکبر %A روستا, علیرضا %A نعامی, عبدالله %D 2021 %\ 05/22/2021 %V 2 %N 1 %P 96-115 %! بررسی اثر عوامل موثر بر خرید واقعی با نقش میانجی قصدخرید و نقش تعدیلگری نوع محصول ایرانی %K ارزش ادراک‌شده %K خرید واقعی %K دانش محصول %K قصد خرید %K کیفیت ادراک‌شده %R 10.22105/imos.2021.281500.1061 %X هدف: هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر عوامل اثرگذار بر خرید واقعی یا نهایی کالای ایرانی با ارزیابی اثر میانجی‌گری قصد خرید و نقش تعدیل‌گری نوع محصول ایرانی می‌باشد.روش‌شناسی پژوهش: این تحقیق از بعد هدف کاربردی بوده و از لحاظ رویکرد تحقیق کمی و دارای استراتژی توصیفی پیمایشی می‌باشد. جامعه آماری این تحقیق کلیه مشتریان و مصرف‌کنندگان پوشاک ایرانی و لوازم‌خانگی ایرانی در استان آذربایجان شرقی شهر تبریز می­باشد که از بین آن‌­ها تعداد 377 نفر به‌عنوان نمونه توسط نرم‌­افزار G-Power محاسبه و انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌­ها پرسشنامه می‌باشد و برای تجزیه‌وتحلیل داده­‌ها از مدل معادلات ساختاری با نرم‌افزار Smart Pls استفاده‌شده است.یافته‌ها: نتایج نشان می‌­دهد که متغیرهای دانش محصول، کیفیت ادراک‌شده و ارزش ادراک‌شده اثر مثبت و معناداری بر قصد خرید کالای ایرانی دارند، همچنین متغیرهای دانش محصول و ارزش ادراک‌شده اثر مثبت و معناداری خرید واقعی کالای ایرانی دارند. برخلاف نتایج تحقیقات انجام‌یافته متغیر کیفیت ادراک‌شده بر خرید واقعی اثر مثبت و معناداری ندارد. نقش میانجی متغیر قصد خرید برای روابط دانش محصول و ارزش ادراک‌شده با خرید واقعی مورد تائید قرار گرفت. متغیر نوع محصول صرفاً رابطه علی بین دانش محصول و خرید واقعی را تعدیل می­کند. این بخش یافته‌های اصلی مطالعه (معمولاً با ذکر معنی‌داری آماری) بیان می‌شوند.اصالت/ارزش‌افزوده علمی: نتایج این تحقیق، اطلاعات کاملاً صحیح، درست و شفافی در خصوص نگرش مصرف‌کنندگان نسبت به کالای ایرانی ارائه می‌دهد. این نتایج می­تواند برای تولیدکنندگان نقشه راهی در جهت تقویت و بهبود سهم بازار کالای ایرانی از طریق افزایش کیفیت و ارائه دانش در خصوص عملکرد کالای ایرانی و اعتماد افزایی باشد. %U http://www.journal-imos.ir/article_129901_54ad622ca782dcfe061f82f2d67b29c9.pdf