@article { author = {Sadeghi, Ahmad and Khodabakhshi, Mohammad and Mir Ghasemi, Zeinab}, title = {The Impact of Technology Orientation on Export Performance with Emphasis on the Mediating Role of Innovation and Moderating Role of Corporate Social Responsibility}, journal = {Innovation Management and Operational Strategies}, volume = {2}, number = {3}, pages = {268-284}, year = {2021}, publisher = {Research Expansion Alliance (REA) on behalf of Ayandegan Institute of Higher Education}, issn = {2783-1345}, eissn = {2717-4581}, doi = {10.22105/imos.2021.291826.1128}, abstract = {Purpose: This study aimed to investigate the impact of technology orientation on export performance, emphasizing the mediating role of innovation strategies (exploratory and exploitative) and the moderating role of corporate social responsibility.Methodology: This research is a descriptive correlation study and is one of the structural equation modelling methods for implementation and data collection. The study's statistical population consisted of all manufacturers and exporters of detergent and sanitary products in Iran. According to the convenience sampling method, 394 people were considered a statistical sample. A questionnaire with closed questions containing 22 items was used for data collection. The validity of the questionnaire was verified by confirmatory factor analysis, and Cronbach's alpha coefficient confirmed its reliability. Structural equation modelling and AMOS software were used to analyze the data.Findings: The study results show that technology orientation, through the mediating role of exploration innovation strategies, affects the manufacturers and exporters of detergent and sanitary products' export performance. There is a direct relationship between technology orientation and exploration and exploitation innovation strategies. According to the results, we found that social responsibility has a positive moderating effect on the relationship between the technological orientation of the types of innovation (extraction and exploration). At higher levels, the intensity of the relationship between technological orientation and different kinds of innovation is more substantial, and vice versa.Originality/Value: The technology orientation contributes to export performance success by exploring and exploiting innovation strategies. Accordingly, for successful export performance, manufacturers and exporters of detergent and sanitary products can emphasize two innovation strategies while strengthening the technology orientation strategy.}, keywords = {Technological orientation,export performance,corporate social responsibility,Innovation}, title_fa = {تاثیر جهت‌گیری فناوری بر عملکرد صادراتی با تاکید بر نقش میانجی نوآوری و نقش تعدیلی مسئولیت اجتماعی}, abstract_fa = {هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر جهت‌گیری فناوری بر عملکرد صادراتی با تأکید بر نقش میانجی استراتژی‌های نوآوری (اکتشافی و بهره‌بردارانه) و تعدیل گر مسئولیت اجتماعی شرکت‌های صادرکننده محصولات شوینده انجام شده است.روش‌شناسی پژوهش: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش اجرا و نحوه گردآوری داده‌ها، توصیفی - همبستگی و از شاخه معدل‌سازی معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش شامل تولید کنندگان و صادر کنندگان محصولات شوینده و بهداشتی در ایران بوده است. برای گردآوری داده‌ها، از پرسشنامه با سؤالات بسته مشتمل بر 22 گویه استفاده گردید. روایی پرسشنامه با تکنیک تحلیل عاملی تأییدی و پایایی آن نیز با روش ضریب آلفای کرونباخ مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. جهت تحلیل داده‌ها از رویکرد معادلات ساختاری  و نرم افزار Amos استفاده شد.یافته‎ها: یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که جهت‌دهی فناوری از طریق نقش میانجی نوآوری بر عملکرد صادراتی صادرکننده محصولات شوینده بر عملکرد صادراتی اثر دارند. با نوآوری بهره‌بردارانه  و نوآوری اکتشافی در شرکت‌های صادر کننده محصولات شوینده دارای رابطه مستقیم است. همچنین  مسئولیت اجتماعی بر رابطه جهت‌دهی فناوری انواع نوآوری (بهره‌بردارانه  و اکتشافی) اثر تعدیل گری مثبت دارد به عبارت بهتر در سطوح بالای آن، جهت‌دهی فناوری و انواع نوآوری دارای رابطه دوطرفه قوی‌تری بودند.اصالت/ارزش افزوده علمی: راهبردهای جهت‌گیری از طریق استراتژی‌های نوآوری اکتشافی و بهره‌بردارانه موجب بهبود عملکرد صادراتی می‌شوند. بر این اساس صادر کنندگان محصولات شوینده و بهداشتی برای موفقیت بیشتر در صادرات، ضمن استفاده از فناوری‌های در سطح بالا، باید بر دو استراتژی نوآوری اکتشافی (توسعه دانش جدید)  و بهره‌بردارانه (پالایش دانش موجود) تأکید بیشتری داشته باشند.}, keywords_fa = {Technological orientation,export performance,corporate social responsibility,Innovation}, url = {http://www.journal-imos.ir/article_140270.html}, eprint = {http://www.journal-imos.ir/article_140270_d6cc3300aa11a2a7d5bb7e516b579d20.pdf} }