محمد نظری پور؛ امیر حسین رنجبر
چکیده
هدف: بر اساس نظریه اقتضایی موفقیت هر سازمانی در گرو اجرای طرحها و برنامههای متناسب با توانمندیها و زیرساختهای آن سازمان میباشد؛ بنابراین توجه به توانمندیها و امکانات موجود در فرایند طراحی استراتژیهای نوآوری میتواند باعث بهبود عملکرد مالی هر سازمانی شود. ازاینرو، هدف پژوهش حاضر تجزیهوتحلیل اثرات استراتژیهای ...
بیشتر
هدف: بر اساس نظریه اقتضایی موفقیت هر سازمانی در گرو اجرای طرحها و برنامههای متناسب با توانمندیها و زیرساختهای آن سازمان میباشد؛ بنابراین توجه به توانمندیها و امکانات موجود در فرایند طراحی استراتژیهای نوآوری میتواند باعث بهبود عملکرد مالی هر سازمانی شود. ازاینرو، هدف پژوهش حاضر تجزیهوتحلیل اثرات استراتژیهای نوآوری بر عملکرد مالی با میانجیگری متغیرهای اقتضائی (سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری، سرمایه مشتری، سیستمهای اطلاعاتی حسابداری مدیریت، عملکرد فرآیندهای داخلی و عملکرد مشتری) میباشد.روششناسی پژوهش: این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش گردآوری دادهها توصیفیـ پیمایشی، از نوع همبستگی است. دادههای پژوهش به کمک پرسشنامه جمعآوریشده است. جامعه آماری پژوهش، حاضر شرکتهای تولیدی شهر همدان میباشد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده تحلیل رگرسیون و مدلسازی معادلات ساختاری انجام شده است. همچنین برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزارهای SPSS و SmartPLS استفاده شده است.یافتهها: بر اساس یافتههای پژوهش حاضر استراتژیهای نوآوری بر عملکرد مالی اثر مثبت و معناداری داشته و متغیرهای اقتضائی (سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری، سرمایه مشتری، سیستمهای اطلاعاتی حسابداری مدیریت، عملکرد فرآیندهای داخلی و عملکرد مشتری) بر رابطه بین استراتژیهای نوآوری و عملکرد مالی دارای اثر مثبت و معناداری میباشند. بدین معنی که بخشی از این رابطه از سوی این متغیرها تبیین و میانجی میشوند. همچنین طبق نتایج پژوهش حاضر متغیرهای جمعیت شناختی جنسیت، سن، تحصیلات، رشته تحصیلی، سنوات خدمتی و نوع صنعت بر عملکرد مالی تاثیر معناداری ندارند.اصالت/ارزش افزوده علمی: از آنجائی که تداوم فعالیت شرکتها در گرو عملکرد مالی موفق آنها میباشد، لذا استراتژیهای نوآوری از طریق بهبود عملکرد مالی میتوانند نقش بسزایی در تداوم فعالیت شرکتها داشته باشند