عباس خمسه
چکیده
هدف: عوامل زیادی بر عملکرد نوآوری سازمانها تاثیرگذارند که شناسایی این عوامل، میتواند مدیران را در برنامهریزی و مدیریت بهتر فرآیند نوآوری یاری رساند. گروه صنعتی مپنا به عنوان تولیدکننده محصولات نیروگاهی، جهت کسب مزیت رقابتی و حضور در بازارهای جهانی، نیازمند بهبود و ارتقای عملکرد نوآوری در شرکتهای زیرمجموعه خود است. بر این ...
بیشتر
هدف: عوامل زیادی بر عملکرد نوآوری سازمانها تاثیرگذارند که شناسایی این عوامل، میتواند مدیران را در برنامهریزی و مدیریت بهتر فرآیند نوآوری یاری رساند. گروه صنعتی مپنا به عنوان تولیدکننده محصولات نیروگاهی، جهت کسب مزیت رقابتی و حضور در بازارهای جهانی، نیازمند بهبود و ارتقای عملکرد نوآوری در شرکتهای زیرمجموعه خود است. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر کارآفرینی، توانمندیهای داخلی و همکاریهای خارجی تحقیقوتوسعه بر عملکرد نوآوری در گروه صنعتی مپنا صورت گرفت. روششناسی پژوهش: این پژوهش، از حیث هدف کاربردی و از نظر نوع روش، پیمایشی توصیفی است. گردآوری دادهها در تابستان سال 1399 با روش مطالعات کتابخانهای و میدانی انجام شد و از ابزار پرسشنامه و مصاحبه برای بهرهگیری از نظرات خبرگان که شامل 30 نفر از مدیران و کارشناسان بخشهای تحقیقوتوسعه گروه مپنا بودند، استفاده شد. در این پژوهش، 14 شاخص در قالب سه عامل کارآفرینی، توانمندیهای داخلی تحقیقوتوسعه و همکاریهای خارجی تحقیقوتوسعه، شناسایی و بر مبنای آن، مدل مفهومی پژوهش طراحی شد و با استفاده از رویکرد فازی و نرمافزار متلب، به ارزیابی عملکرد نوآوری پرداخته شد. یافتهها: نتایج نشان میدهد هر سه عامل توانمندیهای داخلی تحقیقوتوسعه، همکاریهای خارجی تحقیقوتوسعه و کارآفرینی، تاثیر مثبت و مستقیم بر عملکرد نوآوری گروه مپنا دارند و توانمندیهای داخلی تحقیقوتوسعه با امتیاز 7.44 دارای بیشترین تاثیر و کارآفرینی با امتیاز 5.64 دارای کمترین تاثیر است. همچنین، عملکرد نوآوری، بیشترین تاثیر را به ترتیب از شاخصهای میزان سرمایهگذاری در تامین نرمافزارهای تحقیقوتوسعه، میزان سرمایهگذاری در تامین تجهیزات و آزمایشگاهها و درصد هزینههای تحقیقوتوسعه از فروش کل سازمان، میپذیرد که هر سه، از شاخصهای توانمندیهای داخلی تحقیقوتوسعه هستند. همچنین سطح عملکرد نوآوری، مقدار 6.44 ارزیابی شد که در محدوده متوسط رو به بالا است.اصالت/ارزش افزوده علمی: این پژوهش، یک مدل مفهومی را برای نشان دادن رابطه بین کارآفرینی، توانمندیهای داخلی و همکاریهای خارجی تحقیقوتوسعه، به منظور ایجاد عملکرد نوآورانه شرکتهای گروه مپنا پیشنهاد کرده است.