مرضیه نوراحمدی؛ حجت الله صادقی
دوره 3، شماره 1 ، خرداد 1401، ، صفحه 12-31
چکیده
هدف: توسعه و پیشرفت علم و فنآوری، روزانه موجب ایجاد حجم زیادی از دادههای ساختیافته، نیمه ساختاریافته و بدون ساختار با سرعتی بسیار سریع از منابع مختلف گردیده که منجر به اشتراک گذاشتن الگوهای مشترک بسیاری شده بهنحویکه میتوان با استفاده از سیستمهای توصیه کننده که بر اساس نیازهای کاربران طراحی شده با فیلتر و تجزیهوتحلیل ...
بیشتر
هدف: توسعه و پیشرفت علم و فنآوری، روزانه موجب ایجاد حجم زیادی از دادههای ساختیافته، نیمه ساختاریافته و بدون ساختار با سرعتی بسیار سریع از منابع مختلف گردیده که منجر به اشتراک گذاشتن الگوهای مشترک بسیاری شده بهنحویکه میتوان با استفاده از سیستمهای توصیه کننده که بر اساس نیازهای کاربران طراحی شده با فیلتر و تجزیهوتحلیل این دادههایشان، توصیههایی مربوط به محصول، کالا یا خدمات مورد علاقه آنها ارائه داد. یکی از مسائل مهم در سیستمهای توصیه کننده ارائه توصیههای شخصیسازی شده متناسب با روحیات کاربران است.روششناسی پژوهش: در این پژوهش با رویکرد نگاشت دانش با استفاده از کتابخانه bibliometrix در نرمافزار R بهمرور کلیه پژوهشهای انجامشده در خصوص کاربرد سیستمهای توصیه کننده در شخصیسازی پرداخته میشود.یافته ها: در این پژوهش با استفاده از روش نگاشت دانش ضمن تعریف سیستمهای توصیه کننده و انواع آن، به معرفی نمای کلی از حیطه شخصیسازی پرداخته و انواع مختلف شخصیسازی ارائه میشود. همچنین در مورد روند شخصیسازی بحث نموده و در خصوص سیستمهای توصیه کننده بهعنوان بخش جداییناپذیر از این فرایند نیز توضیحاتی مطرح شده است. در ادامه چالشهایی که برای پیادهسازی سیستمهای توصیه کننده وجود دارد ارائه شده است و نهایتاً حوزههایی که بحث شخصیسازی سیستمهای توصیه کننده میتواند در آن مطرح شود، ارائه میشود.اصالت/ارزش افزوده علمی: نتایج این پژوهش با مروری جامع بر کلیه پژوهشهای این حوزه میتواند بهعنوان جعبهابزاری در جهت کاربرد سیستمهای توصیه کننده در شخصیسازی محققان را در ایده پردازی و انتخاب روش مناسب در طبقهبندی و تحلیل دادهها یاری دهد.