امیرمحمد گل محمدی؛ علیرضا گلی؛ حسن رسائی
دوره 3، شماره 1 ، خرداد 1401، ، صفحه 48-61
چکیده
هدف: ارائه یک مدل برنامهریزی ریاضی که هدف اصلی آن کاهش هزینههای سیستم از طریق مکانیابی مناسب انبارهای مورد نیاز و همچنین مسیریابی وسایل نقلیه بهمنظور حمل کالاهای تولیدی به این انبارها با درنظر گرفتن زمان سفر است.روششناسی پژوهش: با توجه به ماهیت مسئله مکانیابی – مسیریابی میزان سوخت مصرفی و استهلاک وسایل حملونقل رابطه ...
بیشتر
هدف: ارائه یک مدل برنامهریزی ریاضی که هدف اصلی آن کاهش هزینههای سیستم از طریق مکانیابی مناسب انبارهای مورد نیاز و همچنین مسیریابی وسایل نقلیه بهمنظور حمل کالاهای تولیدی به این انبارها با درنظر گرفتن زمان سفر است.روششناسی پژوهش: با توجه به ماهیت مسئله مکانیابی – مسیریابی میزان سوخت مصرفی و استهلاک وسایل حملونقل رابطه مستقیمی با میزان مسافت طی شده توسط آنها دارد. مدل ارائهشده در این مقاله در صدد کمینه کردن عدم توازن مسافت طیشده توسط وسایل نقلیه میباشد. همچنین برای نزدیکی هرچه بیشتر مدل ارائهشده به شرایط دنیای واقعی، با بهکارگیری مفهوم پنجرهی زمانی حداکثر زمان مجاز برای توزیع محصولات نیز در نظر گرفتهشده است.یافته ها: برای حل مدل ارائهشده از الگوریتمهای فرا ابتکاری MOICA، NSGA-II و PAES استفاده شده است. برای نشان دادن کارایی روشهای حل، نمونه مسائل مختلفی در اندازههای متفاوت ارائه و از طریق آنها حل شده و نتایج خروجی از آنها بر اساس معیارهای QM، MID و SM مقایسه شده است. نتایج حاصله بیانگر برتری الگوریتم MOICA ارائهشده در ابعاد بالاست.اصالت/ارزش افزوده علمی: توازن در میزان مسافت طی شده توسط وسایل حملونقل با توجه به درنظرگرفتن پنجره زمانی میتواند باعث نزدیکی مدل به دنیای واقعی شود و تخمین دقیقتری از هزینهها را ارائه دهد.