داوود درویشی سلوکلایی؛ سمیرا حیدری گرجی
دوره 2، شماره 1 ، خرداد 1400، ، صفحه 14-29
چکیده
هدف: دامپینگ یا همان بازارشکنی بهعنوان یکی از نتایج منفی تجارت آزاد میباشد و زمانی رخ میدهد که صادرکننده خارجی کالایی را باقیمتی پایینتر از قیمت فروش همان کالا یا کالای مشابه در بازار داخلی خود، در بازار کشور دیگر به فروش برساند. برای بررسی مسئله دامپینگ رویکردهای فراوانی به کار گرفته میشود که یکی از این رویکردها نظریه ...
بیشتر
هدف: دامپینگ یا همان بازارشکنی بهعنوان یکی از نتایج منفی تجارت آزاد میباشد و زمانی رخ میدهد که صادرکننده خارجی کالایی را باقیمتی پایینتر از قیمت فروش همان کالا یا کالای مشابه در بازار داخلی خود، در بازار کشور دیگر به فروش برساند. برای بررسی مسئله دامپینگ رویکردهای فراوانی به کار گرفته میشود که یکی از این رویکردها نظریه بازیهاست که در این مقاله بهکاررفته است.روششناسی پژوهش: نظریه بازی یکی از پدیدههای پیشرفته علمی است که چارچوبهای مستحکمی برای رفتارهای استراتژیک فراهم آورده است. ازآنجاکه برای رفع مشکلات و مسائل تجاری نیاز به دادههای فراوانی بوده و با توجه به اینکه دادهها در دنیای واقعی معمولاً شامل عدم قطعیت هستند؛ بنابراین بهکارگیری روشهای قطعی در محیط نادقیق واقعی برای تصمیمسازی بهینه مناسب نخواهد بود. ازاینرو، این مقاله بر آن است تا بررسی مسائل دامپینگ و ضد دامپینگ در روابط تجاری کشورها به کمک نظریه بازیها در محیط عدم قطعیت خاکستری بپردازد.یافتهها: دامپینگ بهعنوان یکی از نمونههای رقابت ناسالم و نامشروع در عرصه تجاری کشورها خسارتی را به بخشهای تولیدی کشورهای درحالتوسعه وارد میکند. ازآنجاییکه رقابت سالم در بازار یک کالا باعث مطلوبیت و کاهش قیمت آن کالا میگردد، شکلگیری رقابت سالم نیازمند وجود خطمشی و سیاست مناسب میباشد تا بنگاههای تجاری توانایی بقا در بازار رقابتی را داشته باشند یا در بازارهای مذکور تقویت گردند.اصالت/ارزشافزوده علمی: نظریه بازیها یکی از زمینههای کاربردی است که در حوزه تصمیمگیری و اقتصادی رشد کرده و نظر محققان زیادی را به خود جلب کرده است، بهره بردن از این تئوری میتواند به دانش حاضر در خصوص کاربرد بیشتر این تئوری در شرایط اقتصادی کشور یاریرسان باشد.