محمد جواد حسین زاده سلجوقی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 اردیبهشت 1403
چکیده
هدف: رفتار شهروندی سازمانی(OCB ) ، یکی ازمفاهیم مهمی که طی چندسال اخیر به عنوان عاملی موثر در موفقیت سازمانها است. باوجود اثبات تاثیر OCB براثربخشی و کارایی سازمان، روش مناسب برای تعیین میزان تاثیر آن کمتر شناخته شدهاست. OCB یک شاخص کیفی به عنوان ستانده درارزیابی کارایی است. دراین مقاله با استفاده از روش تحلیل پوششی دادههای ترتیبی ...
بیشتر
هدف: رفتار شهروندی سازمانی(OCB ) ، یکی ازمفاهیم مهمی که طی چندسال اخیر به عنوان عاملی موثر در موفقیت سازمانها است. باوجود اثبات تاثیر OCB براثربخشی و کارایی سازمان، روش مناسب برای تعیین میزان تاثیر آن کمتر شناخته شدهاست. OCB یک شاخص کیفی به عنوان ستانده درارزیابی کارایی است. دراین مقاله با استفاده از روش تحلیل پوششی دادههای ترتیبی بدون خاصیت جبرانی، تاثیر شاخص کیفی OCB را بر کارایی موسسات اندازه گیری میکنیم.
روششناسی تحقیق: تحلیلپوششیداده ها ابزاری قدرتمند برای ارزیابی عملکرد موسسه های تصمیم گیرنده، براساس شاخصهای متعدد نهاده و ستاده است که میتوانند کمی ویا کیفی باشند. مدلهای تحلیل پوششی دادهها دارای خاصیت جبرانپذیری هستند، که درواقع، ضعف یک شاخص توسط قوت شاخص دیگر پوشش داده میشود ولزوما موسسات کارا، دارای سطح کیفی مطلوب نیستند. دراین مقاله، روشی جدید برای ارزیابی عملکرد با احتساب شاخص کیفی OCB و اصلاح مدل تحلیل پوششی دادهها بدون خاصیت جبرانپذیری ارائه شده است. دیگر ویژگی مدل پیشنهادی، قابلیت تفکیک شاخص های کیفی و کمی در ارزیابی است. در روش ارائه شده برای رتبه بندی موسسهها بطور همزمان بهبود کیفیت را توام با کاهش هزینهها بدون خاصیت جبرانی درنظرمیگیرد.
یافتهها: دراین پژوهش، ده موسسه دولتی و عمومی علمیکاربردی در سه شهر کشور، تحت ارزیابی با مدل پیشنهادی قرار گرفتهاند. در ارزیابی از چهار شاخص کمی و شاخص کیفی OCB استفاده شدهاست.
اصالت/ارزش افزوده علمی: سنجش شاخص OCB با استفاده از 1024 پرسشنامه انجام شده که نتایج نشاندهنده کارا بودن 7 موسسه میباشد. سپس با بکارگیری روش جدید پیشنهادی، رتبه بندی موسسات بانتایجی منطقی در ارزیابی عملکرد حاصل گردید. برای صحت سنجی روش، نتایج حاصل از روش پیشنهادی با نتایج رتبهبندی روش فرایند سلسله مراتبی مقایسه شده است.
فاطمه عاشوری جیرکل؛ مهرداد حسینی شکیب؛ عباس خمسه
دوره 3، شماره 3 ، آذر 1401، ، صفحه 338-355
چکیده
هدف: پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر رویکرد استراتژیک به کیفیت و ظرفیت جذب بر رشد پایدار کسبوکار با نقش میانجی نوآوری انجامشده است.روششناسی پژوهش: این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و به لحاظ روش، توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، کلیه مدیران و کارشناسان شرکت شیر پگاه تهران بوده و حجم نمونه، بر اساس جدول مورگان و کرجسی، به تعداد 207 ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر رویکرد استراتژیک به کیفیت و ظرفیت جذب بر رشد پایدار کسبوکار با نقش میانجی نوآوری انجامشده است.روششناسی پژوهش: این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و به لحاظ روش، توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، کلیه مدیران و کارشناسان شرکت شیر پگاه تهران بوده و حجم نمونه، بر اساس جدول مورگان و کرجسی، به تعداد 207 نفر تعیین شد. روش نمونه گیری از نوع نمونه گیری تصادفی ساده بوده و گردآوری داده ها توسط پرسشنامه محقق ساخته انجام گرفت. روایی محتوایی پرسشنامه با استفاده از نظرات خبرگان و پایایی آن، توسط آلفای کرونباخ تائید شد. تجزیهوتحلیل داده ها با روش مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار PLS صورت گرفت.یافتهها: نتایج نشان داد رویکرد استراتژیک به کیفیت و ظرفیت جذب، هر دو، بر نوآوری و رشد پایدار کسبوکار در شرکت شیر پگاه تأثیر معناداری دارند و نوآوری در تأثیر رویکرد استراتژیک به کیفیت و ظرفیت جذب، بر رشد پایدار کسبوکار، نقش میانجی دارد. بر اساس یافته های پژوهش، شرکت ها میتوانند بر روی شیوههای کیفیت استراتژیک، تعهد رهبری، مدیریت کارکنان، بهبود مستمر، فرهنگ کیفیت شرکت و تمرکز بر نیازهای مشتری متمرکز شوند؛ زیرا این امر آنها را قادر میسازد تا به سطح بالایی از نوآوری بهرهبرداری و اکتشافی و رشد پایدار کسبوکار دست یابند. چراکه باوجود اینکه رشد تجاری و انجام نوآوری اکتشافی آسان نیست و منابع زیادی برای یادگیری سازمانی نیاز دارد، اما بهرهبرداری از تواناییهای موجود ممکن است منجر به مزیت رقابتی پایدار نشود.اصالت/ارزش افزوده علمی: مفهوم رویکرد استراتژیک کیفیت از اصول کلی مدیریت کیفیت فراگیر حاصلشده است و تأثیر قابلتوجهی بر عملکرد پایدار کسبوکار دارد. نوآوری نیز بهعنوان مهمترین گزینه استراتژیک شناختهشده است که میتواند توانایی سازمان را بهطور قابلتوجهی در جهت پاسخگویی به نیازهای در حال تغییر مشتریان و تغییرات فناوری و حفظ عملکرد رقابتی افزایش دهد. با توجه به شکاف تحقیقاتی که در مطالعات پیشین وجود داشته است، این پژوهش به بررسی تأثیر رویکرد استراتژیک به کیفیت و ظرفیت جذب بر رشد پایدار کسبوکار با نقش میانجی نوآوری در صنعت لبنیات پرداخته است.