حسین نوروزی؛ رسول نصرتپناه؛ اسماعیل اسماعیلپور
دوره 3، شماره 3 ، آذر 1401، ، صفحه 278-296
چکیده
هدف: پژوهش حاضر به بررسی تاثیر قابلیتهای پویا بر عملکرد شرکتهای دانشبنیان از طریق نقش میانجیگری نوآوری مدل کسبوکار و مزیت رقابتی پایدار و تعدیل گری پویایی محیطی درک شده میباشد.روششناسی پژوهش: ﭘﮋوﻫﺶ حاضر از لحاظ هدف کاربردی و ماهیتی توصیفی-پیمایشی دارد. جامعه آماری پژوهش، مدیران شرکتهای دانشبنیان مستقر در استان تهران ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر به بررسی تاثیر قابلیتهای پویا بر عملکرد شرکتهای دانشبنیان از طریق نقش میانجیگری نوآوری مدل کسبوکار و مزیت رقابتی پایدار و تعدیل گری پویایی محیطی درک شده میباشد.روششناسی پژوهش: ﭘﮋوﻫﺶ حاضر از لحاظ هدف کاربردی و ماهیتی توصیفی-پیمایشی دارد. جامعه آماری پژوهش، مدیران شرکتهای دانشبنیان مستقر در استان تهران بودند. حجم نمونه با نرمافزار G-Power 3 222 نفر تعیین شد. بهمنظور گردآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد و روش نمونهگیری غیر احتمالی در دسترس با یک پیمایش آنلاین استفاده شد و 218 پرسشنامه محقق گردید. مدل پژوهش نیز مبتنی بر رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار Smart PLS نسخه 3 تجزیهوتحلیل شد.یافته ها: یافته ها نشان داد قابلیتهای پویا بر عملکرد شرکتهای دانشبنیان تاثیر مثبت و معناداری دارد و نوآوری مدل کسبوکار این رابطه را میانجی نمود. پویایی محیطی درک شده نیز فقط روابط بین قابلیتهای پویا با "نوآوری مدل کسبوکار، مزیت رقابتی پایدار و عملکرد شرکت" را تعدیل نمود.اصالت/ارزش افزوده علمی: نقش قابلیتهای پویا ضرورتی استراتژیک جهت هدایت، پشتیبانی و مدیریت منابع در راستای خلق مزیت رقابتی پایدار و دستیابی به عملکرد برتر میباشد و بینشی کلیدی برای مدیران ایجاد میکند تا به واسطه آن با کنار گذاشتن رویکردهای سنتی، با تمرکز بر شایستگیهای محوری، جایگاه خود را در بازار تقویت نمایند.
سید حسام وقفی؛ زهره نیلوفری
دوره 2، شماره 3 ، آذر 1400، ، صفحه 285-305
چکیده
هدف: پژوهش حاضر به بررسی تأثیر استراتژی کسبوکار بر عملکرد شرکت با تأکید بر توانایی مدیریت میپردازد. این پژوهش ازلحاظ هدف، کاربردی بوده و از بعد روششناسی همبستگی از نوع علّی (پس رویدادی) میباشد.روششناسی پژوهش: جامعه آماری پژوهش شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران بوده و با استفاده از روش نمونه-گیری حذف سیستماتیک، ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر به بررسی تأثیر استراتژی کسبوکار بر عملکرد شرکت با تأکید بر توانایی مدیریت میپردازد. این پژوهش ازلحاظ هدف، کاربردی بوده و از بعد روششناسی همبستگی از نوع علّی (پس رویدادی) میباشد.روششناسی پژوهش: جامعه آماری پژوهش شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران بوده و با استفاده از روش نمونه-گیری حذف سیستماتیک، 135 شرکت بهعنوان نمونه پژوهش انتخابشده در دورهی زمانی 9 ساله بین سالهای 1390 تا 1398 موردبررسی قرار گرفتند. روش مورداستفاده جهت جمعآوری اطلاعات، کتابخانهای بوده و دادههای مربوط برای اندازهگیری متغیرها از سایت کدال و صورتهای مالی شرکتها جمعآوریشده و در اکسل محاسبات اولیه صورت گرفته سپس برای آزمون فرضیههای پژوهش از نرمافزار استاتا استفادهشده است.یافتهها: نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد که استراتژی کسبوکار بر بازده داراییها، ارزش شرکت و جریان نقد عملیاتی تأثیر مستقیم دارد و توانایی مدیریت، ارتباط مستقیم استراتژی کسبوکار با بازده داراییها و ارزش شرکت را تشدید میکند ولی ارتباط مستقیم بین استراتژی کسبوکار و جریان نقد عملیاتی را تعدیل کرده و رابطه بین آنها را معکوس مینماید.اصالت/ارزش افزوده علمی: نتایج پژوهش نشانگر این است که انتخاب استراتژِی کسب کار توسط مدیران میتواند جهت افزایش عملکرد شرکتها دارای محتوای اطلاعاتی میباشد و همچنین میتوان بیان کرد که توانایی مدیران باید موردتوجه تصمیم گیران کلان شرکت نیز قرار گیرد.