محمدمهدی مهتدی؛ سیده نجمه متولی زاده
دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1402، ، صفحه 16-27
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش شناسایی و تحلیل عوامل موثر بر رضایت حاضران در سفرهای گردشگری جنگ میباشد که در قالب سفرهای راهیاننور از مناطق عملیاتی دوران دفاعمقدس در جنوب کشور بازدید میکنند تا متناسب با این یافتهها بتوان در خصوص تنظیم عوامل موثر بر کیفیت، تصمیمات پایداری گرفت.روششناسی پژوهش: در فاز نخست این پژوهش از مصاحبه بهمنظور ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش شناسایی و تحلیل عوامل موثر بر رضایت حاضران در سفرهای گردشگری جنگ میباشد که در قالب سفرهای راهیاننور از مناطق عملیاتی دوران دفاعمقدس در جنوب کشور بازدید میکنند تا متناسب با این یافتهها بتوان در خصوص تنظیم عوامل موثر بر کیفیت، تصمیمات پایداری گرفت.روششناسی پژوهش: در فاز نخست این پژوهش از مصاحبه بهمنظور شناسایی عوامل موثر بر رضایت بازدیدکنندگان و عوامل موثر بر کیفیت سفر استفاده شده است. عوامل شناساییشده موثر بر رضایت بازدیدکنندگان با استفاده از توزیع پرسشنامه و تحلیل عاملی مورد اعتبارسنجی قرار گرفتهاند و درنهایت بر مبنای این معیارها و با استفاده از ماتریس گسترش عملکرد، عوامل موثر بر کیفیت این سفرها رتبهبندی شدهاند.یافتهها: این پژوهش ضمن شناسایی فهرستی از عوامل موثر بر رضایت گردشگران و اقدامات موثر بر کیفیت سفرها، نشان داد که بهعنوان مهمترین عامل موثر بر رضایت گردشگران، آنها تمایل دارند در این سفرها دسترسی بیشتری به وسایل سرگرمی و گذران اوقات فراغت بهمنظور کسب لذت بیشتر از سفر خود دارند همچنین دخیل کردن بیشتر سایر نهادها و سازمانها و استفاده از ظرفیتهای آنها بهعنوان مهمترین عامل کیفی موثر بر پژوهش شناسایی شد.اصالت/ارزش افزوده علمی: موضوع مدیریت کیفیت در گردشگری، همچنان نیازمند توجه علمی بیشتر میباشد. نامحسوس بودن پیامد هر یک از پارامترهای کیفی و ضرورت گذشت زمان بالا برای مشاهده این پیامدها مسیر تصمیمگیری در این خصوص را برای مدیران سفرهای گردشگری جنگ در ایران دشوار نموده است. استفاده از روش گسترش عملکرد کیفیت توانسته است ندای بازدیدکنندگان بهعنوان مشتریان گردشگری جنگ را به مفاهیم قابلدرک برای سازمانهای مربوطه ترجمه کرده و به آنها کمک کند تصمیمهای مناسبی اخذ کرده و به تصمیم خود وفادار نیز بمانند.