سید محمد رضا داودی؛ محمد ابراهیم خاتمی
دوره 2، شماره 2 ، شهریور 1400، ، صفحه 195-215
چکیده
هدف: در دنیای امروز، با توجه به پیشرفت روزافزون جهان در زمینههای مختلف، به همان نسبت نیازها و خواستههای مشتریان در بهبود کیفیت خدمات و کالاهای مصرفی افزایشیافته است. این نیازها که بهصورت تلویحی و تصریحی بروز میکند، در تمام زمینهها در واحدهای صنعتی، رشد قابلتوجهی یافته است. از طرفی دیگر، سازمانهایی که درصدد برآورده ساختن ...
بیشتر
هدف: در دنیای امروز، با توجه به پیشرفت روزافزون جهان در زمینههای مختلف، به همان نسبت نیازها و خواستههای مشتریان در بهبود کیفیت خدمات و کالاهای مصرفی افزایشیافته است. این نیازها که بهصورت تلویحی و تصریحی بروز میکند، در تمام زمینهها در واحدهای صنعتی، رشد قابلتوجهی یافته است. از طرفی دیگر، سازمانهایی که درصدد برآورده ساختن انتظارات و نیازهای مشتری میباشند، ناگزیر از بهکارگیری ابزار و سیستمهایی هستند که آنها را در انجام این امر یاری کند که گسترش عملکرد کیفیت یکی از مهمترین این ابزارهاست.روششناسی پژوهش: این پژوهش بر آن است تا نیازهای مشتریان (واحدهای صنعتی شهرک صنعتی رازی) را با استفاده از روش پرسشنامه و تکنیک ترکیبی روش گسترش عملکرد کیفیت و دیمتل فازی ارزیابی کند. جامعه آماری این پژوهش شامل شرکت خدماتی در شهرک صنعتی رازی است. با استفاده از فرمول کوکران 120 شرکت بهعنوان نمونه انتخاب و پرسشنامهی اولویتبندی نیازها برای آنها ارسال گردید.یافتهها: بر اساس نتایج پژوهش 64 نیاز از سوی شرکتهای صنعتی مستقر در شهرک شناسایی شد که نیاز به آب آشامیدنی و صنعت در اولویت اول قرار گرفت. سپس 8 خدمت یا الزام فنی توسط این شرکت شناسایی شد و روابط بین نیازمندیهای مشتریان و الزامات فنی خدمات توسط خانه کیفیت تعیین گردید که اخذ هزینههای مشترک موضوع ماده (8) آئیننامه اجرائی قانون نحوه واگذاری مالکیت و اداره امور شهرکهای صنعتی بهعنوان اولین اولویت خدمات تعیین شد.اصالت/ارزشافزوده علمی: تکنیک گسترش عملکرد کیفیت ابزاری مهم جهت ترجمه صدای مشتری و لحاظ کردن خواستهها و نیازهای آنها و همچنین اولویتبندی الزامات فنی تولید به شمار میرود که برای نخستین بار در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفت.