محمدرضا مهرگان؛ سحر جعفری؛ امیر آذرفر؛ شیرین زاهدی
چکیده
هدف: تصمیمگیری در جهان واقعی به دلیل وجود عوامل متنوع و اثرگذار از پیچیدگی بالایی برخوردار است و مسئله تصمیمگیری را برای تصمیمگیران و مدیران ارشد سازمانها دشوار میسازد. بنابراین هدف اصلی این پژوهش بررسی کاربرد روششناسی رویکرد انتخاب استراتژیک و تحلیل استواری بهصورت مطالعه موردی بر تصمیمگیری در خصوص ارتقاء و پیشبرد ...
بیشتر
هدف: تصمیمگیری در جهان واقعی به دلیل وجود عوامل متنوع و اثرگذار از پیچیدگی بالایی برخوردار است و مسئله تصمیمگیری را برای تصمیمگیران و مدیران ارشد سازمانها دشوار میسازد. بنابراین هدف اصلی این پژوهش بررسی کاربرد روششناسی رویکرد انتخاب استراتژیک و تحلیل استواری بهصورت مطالعه موردی بر تصمیمگیری در خصوص ارتقاء و پیشبرد فروش محصول است.روششناسی پژوهش: در این پژوهش از رویکرد انتخاب استراتژیک که ازجمله روشهای پژوهشی در عملیات نرم محسوب میشود؛ برای تحلیل، ساختاردهی و ایجاد درختهای تصمیم بهره گرفته شده است. همچنین برای انتخاب دقیق سناریوی نهایی تکنیک تحلیل استواری به کار گرفتهشده است. جهت ارزشیابی هر سناریو در درخت تصمیم از پرسشنامه استفادهشده است. به این صورت که 40 پرسشنامه توسط تمامی کارکنان یک شرکت دانشبنیان تکمیل شد. پایایی پرسشنامه با شاخص آلفای کرونباخ برابر 0.89 به دست آمد. همچنین این پرسشنامهها با استفاده از میانگین حسابی تجمیع شدند.یافتهها: این مقاله با ارائه رویکرد ترکیبی انتخاب استراتژیک و تحلیل استواری توامان به ساختاردهی و انتخاب سناریو نهایی در فرایند تصمیم میپردازد و در بخش آخر بهصورت یک مدل پیشنهادی طی مطالعهای موردی در امر تصمیمگیری در راهکارهای ارتقاء فروش محصولات یک شرکت پیادهسازی شده است.اصالت/ارزشافزوده علمی: پژوهش حاضر درصدد آن است که ضمن بهرهگیری از تکنیکهای تحقیق در عملیات نرم ازجمله رویکرد انتخاب استراتژیک و تحلیل استواری به ساختاردهی و کمّیسازی تصمیمات این مدل کمک نماید.