فاطمه عاشوری جیرکل؛ مهرداد حسینی شکیب؛ عباس خمسه
دوره 3، شماره 3 ، آذر 1401، ، صفحه 338-355
چکیده
هدف: پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر رویکرد استراتژیک به کیفیت و ظرفیت جذب بر رشد پایدار کسبوکار با نقش میانجی نوآوری انجامشده است.روششناسی پژوهش: این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و به لحاظ روش، توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، کلیه مدیران و کارشناسان شرکت شیر پگاه تهران بوده و حجم نمونه، بر اساس جدول مورگان و کرجسی، به تعداد 207 ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر رویکرد استراتژیک به کیفیت و ظرفیت جذب بر رشد پایدار کسبوکار با نقش میانجی نوآوری انجامشده است.روششناسی پژوهش: این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و به لحاظ روش، توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، کلیه مدیران و کارشناسان شرکت شیر پگاه تهران بوده و حجم نمونه، بر اساس جدول مورگان و کرجسی، به تعداد 207 نفر تعیین شد. روش نمونه گیری از نوع نمونه گیری تصادفی ساده بوده و گردآوری داده ها توسط پرسشنامه محقق ساخته انجام گرفت. روایی محتوایی پرسشنامه با استفاده از نظرات خبرگان و پایایی آن، توسط آلفای کرونباخ تائید شد. تجزیهوتحلیل داده ها با روش مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار PLS صورت گرفت.یافتهها: نتایج نشان داد رویکرد استراتژیک به کیفیت و ظرفیت جذب، هر دو، بر نوآوری و رشد پایدار کسبوکار در شرکت شیر پگاه تأثیر معناداری دارند و نوآوری در تأثیر رویکرد استراتژیک به کیفیت و ظرفیت جذب، بر رشد پایدار کسبوکار، نقش میانجی دارد. بر اساس یافته های پژوهش، شرکت ها میتوانند بر روی شیوههای کیفیت استراتژیک، تعهد رهبری، مدیریت کارکنان، بهبود مستمر، فرهنگ کیفیت شرکت و تمرکز بر نیازهای مشتری متمرکز شوند؛ زیرا این امر آنها را قادر میسازد تا به سطح بالایی از نوآوری بهرهبرداری و اکتشافی و رشد پایدار کسبوکار دست یابند. چراکه باوجود اینکه رشد تجاری و انجام نوآوری اکتشافی آسان نیست و منابع زیادی برای یادگیری سازمانی نیاز دارد، اما بهرهبرداری از تواناییهای موجود ممکن است منجر به مزیت رقابتی پایدار نشود.اصالت/ارزش افزوده علمی: مفهوم رویکرد استراتژیک کیفیت از اصول کلی مدیریت کیفیت فراگیر حاصلشده است و تأثیر قابلتوجهی بر عملکرد پایدار کسبوکار دارد. نوآوری نیز بهعنوان مهمترین گزینه استراتژیک شناختهشده است که میتواند توانایی سازمان را بهطور قابلتوجهی در جهت پاسخگویی به نیازهای در حال تغییر مشتریان و تغییرات فناوری و حفظ عملکرد رقابتی افزایش دهد. با توجه به شکاف تحقیقاتی که در مطالعات پیشین وجود داشته است، این پژوهش به بررسی تأثیر رویکرد استراتژیک به کیفیت و ظرفیت جذب بر رشد پایدار کسبوکار با نقش میانجی نوآوری در صنعت لبنیات پرداخته است.