مجید فیض عارفی؛ مریم حافظیان
دوره 4، شماره 2 ، شهریور 1402، ، صفحه 117-136
چکیده
هدف: این پژوهش باهدف ارزیابی مدیریت ریسک بانکداری اسلامی براساس اصول راهنمای IFSB دریکی از بانکهای دولتی استان خراسان شمالی انجام شد.روششناسی پژوهش: روش پژوهش در این مطالعه از نوع توصیفی پیمایشی و جامعه آماری شامل کارمندان شعب و کارمندان و مدیران دوایر مختلف مدیریت منطقه بانک موردنظر بود. نمونهگیری بهصورت هدفمند بوده و ابزار ...
بیشتر
هدف: این پژوهش باهدف ارزیابی مدیریت ریسک بانکداری اسلامی براساس اصول راهنمای IFSB دریکی از بانکهای دولتی استان خراسان شمالی انجام شد.روششناسی پژوهش: روش پژوهش در این مطالعه از نوع توصیفی پیمایشی و جامعه آماری شامل کارمندان شعب و کارمندان و مدیران دوایر مختلف مدیریت منطقه بانک موردنظر بود. نمونهگیری بهصورت هدفمند بوده و ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه بود که در فرایند پیمایش 35 نفر مشارکت کردند. پرسشنامهای که در این پژوهش استفاده شده است ترجمه پرسشنامه ارایه شده توسط رزمن و عبدالرحمان [30] براساس اصول راهنمای IFSB در سال 2015 است که روایی آن توسط خبرگان تایید و برخی نکات ویرایشی اعمال شد و نیز پایایی آن توسط 25 نفر از خبرگان با آلفای کرونباخ 0/76 تایید شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی و آزمونهای کولموگروف-اسمیرنوف، آزمون دوجملهای و آزمون فریدمن استفاده شده است.یافتهها: یافتهها حاکی از آن بود که 9 مولفه از 42 مولفه مدیریت ریسک در وضعیت مناسبی نیستند. این مولفهها شامل 2 مولفه از مدیریت ریسک سرمایهگذاری، 4 مولفه از مدیریت ریسک بازار، 1 مولفه از مدیریت ریسک نقدینگی و 2 مولفه از جابجایی مدیریت ریسک تجاری هستند.اصالت/ارزش افزوده علمی: نتایج این مطالعه نشان داد که به ترتیب در زمینههای مدیریت ریسک بازار، مدیریت ریسک سرمایهگذاری، مدیریت ریسک تجاری جابجایی و مدیریت ریسک نقدینگی ضعفها و فرصتهایی برای بهبود وجود دارد.
غلامرضا توکلی؛ امید حیدری؛ مجید فیض عارفی
دوره 3، شماره 3 ، آذر 1401، ، صفحه 316-337
چکیده
هدف: هدف این پژوهش شناسایی آسیبهای سنجش و مدیریت رضایت مشتریان سازمانی در شرکتهای با مشتریان سازمانی است. بر همین مبنا این مطالعه به دنبال چالشهای موجود در نحوه اندازهگیری رضایت مشتریان در شرکتهای با مشتریان سازمانی پرداخته است.روششناسی پژوهش: روش پژوهش در این مطالعه از نوع آمیخته است و جامعه آماری شامل اساتید، خبرگان ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش شناسایی آسیبهای سنجش و مدیریت رضایت مشتریان سازمانی در شرکتهای با مشتریان سازمانی است. بر همین مبنا این مطالعه به دنبال چالشهای موجود در نحوه اندازهگیری رضایت مشتریان در شرکتهای با مشتریان سازمانی پرداخته است.روششناسی پژوهش: روش پژوهش در این مطالعه از نوع آمیخته است و جامعه آماری شامل اساتید، خبرگان و متخصصان در حوزهی تعالی و تضمین کیفیت، مدیریت بازار و مشتری، مهندسی صنایع و مدیریت اجرایی است. نمونهگیری در هر دو بخش کیفی و کمی هدفمند بوده است؛ در بخش کیفی، 20 نفر در فرآیند مصاحبه و در بخش کمی 40 نفر در فرآیند پیمایش مشارکت کردند. ابزار جمعآوری اطلاعات شامل مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامهی محقق ساخته بود که بعد از تأیید روایی، پایایی آن 0.906=α محاسبه گردید. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی و آزمونهای دوجملهای و فریدمن استفادهشده است.یافتهها: نتایج پژوهش در بخش کیفی بیانگر آن بود که 30 مؤلفه فرعی در قالب 9 مؤلفه اصلی شناسایی شدند. در بخش کمی یافتهها نشان داد مؤلفه 30 بالاترین رتبه (21.01) و مؤلفه 12 کمترین رتبه (11.99) را داشته و سایر مؤلفهها نیز هرکدام به ترتیب در درجات بعدی اهمیت قرار گرفتند.اصالت/ارزش افزوده علمی: در این پژوهش راهکارهایی به همراه دو طرح پیشنهادی برای تعریف پروژههای بهبود ارائه گردیده است.