مهدی الیاسی؛ حسین خسروپور؛ نرگس رحیمیان؛ محمد ابراهیم صادقی؛ حامد نوذری
دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1402، ، صفحه 1-15
چکیده
هدف: در دهههای اخیر خلق ارزش از طریق یادگیری فناوری در سطح بنگاه، توجه زیادی را به خود جلب کرده است، چراکه سه دلیل مهم توجه به موضوع خلق ثروت، توسعه صنعتی و خلق قابلیتهای فناورانه به مباحث راهبردی بنگاهها تبدیل شده است. هدف این تحقیق تبیین و اولویتبندی عوامل موثر بر سطوح یادگیری فناوری در سطح بنگاه میباشد.روششناسی ...
بیشتر
هدف: در دهههای اخیر خلق ارزش از طریق یادگیری فناوری در سطح بنگاه، توجه زیادی را به خود جلب کرده است، چراکه سه دلیل مهم توجه به موضوع خلق ثروت، توسعه صنعتی و خلق قابلیتهای فناورانه به مباحث راهبردی بنگاهها تبدیل شده است. هدف این تحقیق تبیین و اولویتبندی عوامل موثر بر سطوح یادگیری فناوری در سطح بنگاه میباشد.روششناسی پژوهش: جامعه آماری، 104 بنگاههای فعال در زمینههای صنعتی بودهاند که با جمعآوری دادههای موردنیاز با استفاده از پرسشنامهای با اجزای استاندارد و ضریب پایایی 0.845، به آزمون فرضیات پنجگانه پرداخته شده است.یافتهها: این پژوهش نشان میدهد که چهار سطح موردمطالعه، بهخوبی تبیینکننده سطوح یادگیری فناوری در سطح بنگاه خواهند بود و هرکدام هم بهصورت مستقیم بر فرآیند مذکور تاثیرگذار هستند. بر این اساس، بیشترین اثرگذاری مستقیم مربوط به سطح متوسط (78/0)، سطح پایه (67/0) و سطح جهانی (65/0) به ترتیب در درجات بعدی اهمیت قرار دارند و همچنین رتبهی هر یک از عوامل موثر بر این سطوح موردبررسی قرار گرفت.اصالت/ارزش افزوده علمی: با توجه به نتایج حاصل توصیههای برای مدیران بهمنظور بهبود سطوح یادگیری فناوری در سطح بنگاهی و چگونگی توجه به عوامل شناساییشده به یادگیری بیان شده است.